YU-SRBIJA-ODGOVORNOST-RAT-Vlada-Političke stranke-Politika +nj 29. X. TAZ: srpski identitet ++NJEMAČKA+DIE TAGESZEITUNG+29. X. 1998.+U klopci+"Kako izgleda budućnost društva pod udarom Miloševićeva režima, +koji ga pretvara u
europskog pariju i u prijetnju svim susjednim +narodima? U kakvim bi uvjetima ta Srbija mogla naći svoje mjesto u +budućoj Europi? Zastupnik u Europskoj skupštini Daniel Cohn-Bendit +smatra da bi se Srbija mogla približiti Europskoj uniji ako +odustane od ratovanja, provede demokratske reforme i prizna +ljudska prava. Takvi bi izgledi bili oslonac srpskoj oporbi i +ponudili bi joj perspektivu, smatra Cohn-Bendit.+U samoj Srbiji ozbiljna rasprava o budućnosti još nije ni započela. +Razlog su režimski mehanizmi vlasti. Kad kritika Slobodana +Miloševića postane državni zločin; kada svi koji se još usuđuju +reći ne, gube osnovu za egzistenciju; kada sveučilišni profesori +moraju davati izjave o odanosti ministru prosvjete koji nije +završio školu; kada istrebljivanje onih koji drugačije misle uživa +status domoljubnog čina, tada valja konstatirati da nema osnova za +slobodnu raspravu o budućnosti društva. Tome valja pridodati +činjenicu da je tradicionalni srpski identitet i omogućio
NJEMAČKA
DIE TAGESZEITUNG
29. X. 1998.
U klopci
"Kako izgleda budućnost društva pod udarom Miloševićeva režima,
koji ga pretvara u europskog pariju i u prijetnju svim susjednim
narodima? U kakvim bi uvjetima ta Srbija mogla naći svoje mjesto u
budućoj Europi? Zastupnik u Europskoj skupštini Daniel Cohn-Bendit
smatra da bi se Srbija mogla približiti Europskoj uniji ako
odustane od ratovanja, provede demokratske reforme i prizna
ljudska prava. Takvi bi izgledi bili oslonac srpskoj oporbi i
ponudili bi joj perspektivu, smatra Cohn-Bendit.
U samoj Srbiji ozbiljna rasprava o budućnosti još nije ni započela.
Razlog su režimski mehanizmi vlasti. Kad kritika Slobodana
Miloševića postane državni zločin; kada svi koji se još usuđuju
reći ne, gube osnovu za egzistenciju; kada sveučilišni profesori
moraju davati izjave o odanosti ministru prosvjete koji nije
završio školu; kada istrebljivanje onih koji drugačije misle uživa
status domoljubnog čina, tada valja konstatirati da nema osnova za
slobodnu raspravu o budućnosti društva. Tome valja pridodati
činjenicu da je tradicionalni srpski identitet i omogućio
etabliranje opisanoga režima.
Prisjetimo se: godine 1986. rasprava o budućnosti Srbije završena
je memorandumom akademije znanosti. Najveći dio srpske elite
odgovorio je na temeljno pitanje srpskog društva u tadašnjoj
Jugoslaviji - što će biti sa Srbima i Srbijom kada se Jugoslavija
raspadne? - nacionalističkim a ne demokratskim konceptom. Već je
tada pitanje Kosova bilo u središtu razmatranja.
Odluka o demokratskoj perspektivi potvrdila bi u tom razdoblju
prava kosovskih Albanaca i učvrstila vladavinu većinskog
stanovništva u tada još autonomnoj pokrajini. Prihvaćanje
nacionalističkog koncepta pokazalo je težnju prema obnovi srpske
vlasti na Kosovu. Dodatni zahtjev za ujedinjenjem svih Srba u
velikosrpskoj državi rezultirao je potom i ratovima u Hrvatskoj,
Bosni i Hercegovini i na Kosovu, ali i stabilizacijom Miloševićeva
režima.
Teoremi iz 1986. gurnuli su hrvatske Srbe u poraz, bosanske Srbe u
neodređen položaj, a Srbe u Srbiji u gospodarsku i moralnu
katastrofu. S obzirom na dramatično stanje, krajnje je vrijeme da
srpska elita ponovno razmotri stanje nacije. Trebala bi kritički
preispitati mogućnost korekcije tada postavljenih ideoloških
smjernica. Morala bi samokritički raspraviti o pitanju krivnje za
rat i za ratne zločine, i ponovno definirati povijesne mitove i
samoobmane, kao i odnose srpskoga društva prema susjednim narodima
u Europi i manjinama u vlastitoj zemlji, a ponajprije vlastiti
odnos prema demokraciji i ljudskim pravima.
Doduše, izgledi da će srpsko društvo uskoro pokazati razumijevanje
za takvu raspravu vrlo su slabi. Naime, teoremi iz 1986. uglavnom su
prevladali. Većina društva ne smatra ljudska prava autonomnom
vrijednošću. Srpska radikalna stranka koja je s gotovo trećinom
glasova osvojila status druge po snazi stranke u Srbiji, zastupa
vlastitu definiciju interesa 'naroda'. Vrijednostima Francuske
revolucije suprotstavljeno je 'pravo naroda', nacionalizam ima
status najviše vrijednosti, srasla Europa u liku EU odbačena je.
Prijateljske veze moguće su samo s Rusijom i Grčkom, tvrde
radikali.
Većina stanovništva niječe krivnju za rat i za ratne zločine i
smatra se žrtvom procesa raspada bivše Jugoslavije. Vanjske sile -
ponajprije Njemačka, SAD - i inozemni novinari urotili su se kako bi
uništili Jugoslaviju, smatraju oni. Ta teorija urote popraćena je
snažnom nesklonošću prema Sloveniji, Hrvatskoj i Bosni i
Hercegovini, koje su odbacile 'zajednički život u Jugoslaviji'.
Gotovo nitko u Srbiji neće priznati da su srpski ratni ciljevi -
zauzimanje dijelova Hrvatske i Bosne i Hercegovine - povezani sa
strategijom 'etničkog čišćenja' te da odgovornost za pripadajuće
zločine snosi srpsko društvo. No, kada se suoče s činjenicama, Srbi
skreću pozornost na ratne zločine 'drugih', a u krajnjem slučaju
priznaju tek da su svi jednako krivi za rat i za njegove
posljedice.
Srpsko se društvo našlo u klopci zbog svoje nesposobnosti za
samokritiku i zbog političkih smjernica iz 1986. Upravo je zbog
toga nužna radikalna i kritična rasprava o stanju nacije, čak i ako
je pokrenu slabašni oporbeni krugovi. Sukob na Kosovu još je više
izolirao srpsku naciju nego rat u Hrvatskoj i u Bosni i Hercegovini.
Dok je u prošlosti apel na zapadne sile zbog tlačenja Srba za
vrijeme ustaške diktature i njemačke opsade u Drugom svjetskom ratu
pribavljao Srbima naklonost, takvi pokušaji danas više ne donose
uspjeh. Nastavi li režim nesmetano svoju dosadašnju politiku,
uskoro će se na Sandžaku i u Vojvodini dogoditi slične stvari kao
danas na Kosovu.
Samoobmana da Rusija i Kina podupiru Srbiju zasigurno neće pomoći
društvu pri osmišljavanju budućnosti. Srbija mora doživjeti
političko-moralu obnovu. U to ime srpski demokratski oporbeni
političari moraju hrabro istupiti iz zaklona. Potajno
priželjkivanje vojne intervencije NATO-a radi Miloševićeva
svrgavanja neće im pomoći. Izjalovi li se ta nada, srpsko će društvo
biti gurnuto još dublje u sukob u kojemu može samo izgubiti - čak i
ponude iz Bruxellesa", zaključuje Erich Rathfelder.