HR-GOSPODARSTVO +RDW 27. X. HRVATSKE GOSPODARSKE TEME ++NJEMAČKI RADIO - RDW+27. X. 1998. +Današnja gospodarska panorama u podnaslovu ima hrvatske teme: +pogled iz njemačkog kuta na mogućnosti inozemnih ulagača u +Hrvatskoj, što
hrvatski premijer Mateša najavljuje u odnosu na +daljnju privatizaciju, postoje li egzaktni podaci na koje bi se bez +daljnjega mogli osloniti u stvaranju slike o stanju gospodarstva u +Hrvatskoj. +Okvirni uvjeti za strana ulaganja +Nakon srednje i istočne Europe, njemačka su se poduzeća srednje +veličine sada okrenula jugoistoku kontinenta, a nakon Slovenije +sve veću pozornost plijeni Hrvatska. Nakon pedeset godina +komunizma i pet godina rata, Hrvatska pokušava stati na noge pri +čemu dopredsjednik Vlade u Zagrebu, Jure Radić ističe: "Ne tražimo +humanitarnu pomoć, već molimo za suradnju i partnerstvo" piše u +svom prikazu Julia Giertz, dopisnica njemačke novinske agencije i +nastavlja: 'njemačka poduzeća, koja su 1997. godine s uvozom od +milijardu i 800 milijuna američkih dolara bila na prvom mjestu, +posao prije svega nalaze u velikim infrastrukturnim projektima'.+Trebaju se izgraditi i sanirati zračne luke, željezničke pruge, +autoceste, energetski i vodoopskrbni sustavi, ali sa stajališta
NJEMAČKI RADIO - RDW
27. X. 1998.
Današnja gospodarska panorama u podnaslovu ima hrvatske teme:
pogled iz njemačkog kuta na mogućnosti inozemnih ulagača u
Hrvatskoj, što hrvatski premijer Mateša najavljuje u odnosu na
daljnju privatizaciju, postoje li egzaktni podaci na koje bi se bez
daljnjega mogli osloniti u stvaranju slike o stanju gospodarstva u
Hrvatskoj.
Okvirni uvjeti za strana ulaganja
Nakon srednje i istočne Europe, njemačka su se poduzeća srednje
veličine sada okrenula jugoistoku kontinenta, a nakon Slovenije
sve veću pozornost plijeni Hrvatska. Nakon pedeset godina
komunizma i pet godina rata, Hrvatska pokušava stati na noge pri
čemu dopredsjednik Vlade u Zagrebu, Jure Radić ističe: "Ne tražimo
humanitarnu pomoć, već molimo za suradnju i partnerstvo" piše u
svom prikazu Julia Giertz, dopisnica njemačke novinske agencije i
nastavlja: 'njemačka poduzeća, koja su 1997. godine s uvozom od
milijardu i 800 milijuna američkih dolara bila na prvom mjestu,
posao prije svega nalaze u velikim infrastrukturnim projektima'.
Trebaju se izgraditi i sanirati zračne luke, željezničke pruge,
autoceste, energetski i vodoopskrbni sustavi, ali sa stajališta
poduzeća, kod raspisivanja natječaja stvari zapinju još na
transparentnosti i pouzdanosti partnera u državnim rukama. Hoteli
na obali, koji su služili za smještaj prognanika i izbjeglica, a
time i odslužili svoje, čekaju na ulagače. Ali njemačke građevinske
tvrtke žale se da Hrvati svoje objekte žele prodati uz pretjerano
visoke cijene. A, s obzirom na istrošene krevete i zapuštene
objekte, teško je bez znatnih ulaganja u Dalmaciju opet privući
njemačke turiste. Hrvatska se trudi da ulagačima zajamči stabilne
okvirne uvjete. Stalno se naglašava da gospodarski podaci dijelom
ispunjavaju kriterije iz Maastrichta. Proračunski je deficit 1997.
godine bio 1,8 posto bruto društvenog proizvoda - unatoč štetama
prouzročenim ratom, u iznosu od 25 milijardi dolara. Nakon što je,
za vrijeme rata, novac svakoga mjeseca gubio na vrijednosti 30
posto, inflacija je sada stabilizirana na 4 posto. Brutto društveni
proizvod u 1997. rastao je za 5,5 posto, a ove bi godine povećanje
trebalo iznositi 4,5 posto. Hrvatska se poziva na svoju povijesnu i
kulturnu pripadnost Europi. Ova zemlja ne želi biti svrstana u red
balkanskih država. Kao dokaz za povezanost s Europom smatra se
porezni sustav nacrt koji su izradili znanstvenici iz Baden-
W?rttemberga. No, stanovništvo je porez na dodanu vrijednost od 22
posto, što je nakon Danske najviša stopa u Europi, prihvatilo s
negodovanjem. Jer, kod niskih plaća, cijene su iznad njemačke
razine. Osim kruha, koji je jeftin. Tko mjesečno zarađuje tisuću
njemačkih maraka nalazi se među onima s višim primanjima. Jedna
čokolada košta dvije i pol marke, a u restoranima se ne može dobiti
obrok za manje od 50 ili 60 maraka.
Inozemna poduzeća mogu izvući korist iz velikog rezervoara
stručnjaka s dobrim poznavanjem stranih jezika. Posebno nakon što
je Njemačka među prvima priznala Hrvatsku, tečajevi njemačkog
jezika naprosto su eksplodirali. Hrvati, koji se moraju suočiti sa
stopom nezaposlenosti od 18 posto, pokazuju zanimanje za
proizvodnju za strane tvrtke, pri čemu se poglavito misli na
strojogradnju i metaloprerađivačku industriju za proizvodnju
automobila. Pa ipak, glavni izvozni proizvod je tekstil, iako
zamjenica ministra gospodarstva Jasna Borić ističe kako postoje i
bolji potencijali.
"Hrvatsku sada čekaju dva velika izazova u koja upravo ovih dana
krećemo. Radi se o privatizaciji javnog sektora, naftne privrede,
telekomunikacija te bankarskog i financijskog sektora", rekao je
premijer Mateša na sastanku u Dubrovniku. On je dodao da će već
idući tjedan početi prodaja stranim investitorima Privredne,
Riječke i Splitske banke, s time da će većinsko vlasništvo u tim
bankama ostati u državnim rukama. Po njegovim riječima,
privatizacija Varaždinske i Zagrebačke banke, koje su ušle u
privatizaciju s Europskom bankom za obnovu i razvoj, pokazala se
vrlo dobrom. Mateša je najavio već za nekoliko dana podnošenje
Saboru prijedloga o privatizaciji hrvatskih telekomunikacija, a
kako je rekao, potom će na red doći INA. Ministar financija Škegro u
svom je izlaganju istaknuo da je Vlada procijenila kako je prodaja
javnih poduzeća i banaka manji rizik od mogućeg ulaska u nepovoljne
strane kredite. Govoreći o problemima privatizacije, Škegro je
rekao da je najveći problem hrvatske privatizacije činjenica da je
600.000 malih dioničara prodalo svoje dionice tajkunima na
netransparentnom tržištu, dodajući kako niti jedan tajkun nije
kupio dionice putem Fonda za privatizaciju, nego od malih
dioničara. "U privatizaciju nismo ušli iz obijesti, već zato što
smo morali i mislim da, u cijelosti gledano, možemo biti
zadovoljni", rekao je na kraju ministar financija Borislav Škegro.
U razgovoru s novinarima premijer Mateša objasnio je da će se kod
prodaje dijela hrvatskih banaka od stranog ulagača svakako tražiti
dokapitalizacija, a glede privatizacije velikih javnih poduzeća,
rekao je da će prva u privatizaciju krenuti pošta i
telekomunikacije. Na izravan upit novinara da li nove Vladine mjere
nagovještavaju smanjenje stope PDV- a, Mateša je rekao da od toga
nema ništa, da bi smanjenje PDV-a u ovom trenutku bilo neodgovorno i
da će se jedino mijenjati ročnost naplate poreza.
Jesu li u Hrvatskoj tzv. nenaplaćena potraživanja - dugovi poduzeća
drugom poduzeću ili državi - 11 milijardi kuna, kao što pokazuju
podaci Zavoda za platni promet, kudikamo manja od toga, kao što
tvrdi potpredsjednik Vlade Borislav Škegro ili 67 milijardi kuna,
koliko su prema najnovijem izračunali u Hrvatskoj udruzi
poslodavaca? Je li nezaposlenost u Hrvatskoj 10 posto ili 25 posto?
Je li domaći bruto proizvod 130 milijardi kuna ili 170 milijardi
kuna? Je li, prema tome, udio države u bruto proizvodu ispod
četrdeset ili preko pedeset posto?
Napokon, je li inflacija u Hrvatskoj ispod pet posto ili viša od
deset posto? Tako drastična neslaganja o osnovnim gospodarskim
pokazateljima moguća su, čini se, samo u Hrvatskoj. Podsjetimo se,
u pitanju su podaci bez čijeg je preciznog utvrđivanja gotovo
nemoguće voditi suvislu gospodarsku politiku.
Velimir Šonje, direktor sektora istraživanja i statistike u
Centralnoj banci, u povodu nedavne petogodišnjice
stabilizacijskog programa, a on je jedan od njegovih stvaratelja,
istaknuo je kao hitnu potrebu povrata povjerenja u domaću
statistiku, kao jedan od temelja ekonomske znanosti. Razlozi ovako
drastičnih razlika neki su put u načinu mjerenja. Na primjer,
nezaposlenima se mogu smatrati i oni koji mjesecima ne primaju
plaću, ili im je plaća ispod razine socijalnog minimuma, iako su
formalno i službeno zaposleni. S druge strane, čak i oni koji su
prijavljeni Zavodu za zapošljavanje mogu vrlo dobro zarađivati na
crno. Kad poslodavci ističu da su nenaplaćena potraživanja 67
milijardi kuna, očito je riječ o licitiranju sve većim brojevima, a
da nije jasno što bi se promijenilo kad bi se doguralo i do 100
milijardi. S druge strane, potpredsjednik Vlade Škegro u javnosti
nastoji problem umanjivati, a ne rješavati. Napokon, ostaje treća,
možda najveća teškoća s domaćom statistikom. Do točnih i bitnih
podataka o bilo čemu, o poslovanju poduzeća ili o poslovanju
države, u Hrvatskoj je gotovo nemoguće doći, iako se svi pozivaju na
tzv. transparentnost, najnoviji trendovski pojam među
političarima.
Tako Državni zavod za statistiku ne omogućava uvid u način na koji
su izračunati podaci o inflaciji, kako izgleda, zato što je anketa
na temelju koje je izračunata vrijednost potrošačke košare
načinjena prije gotovo cijelog desetljeća, pa očito više ne drži
vodu. Budući da je Hrvatska zemlja u tranziciji, dodatno se
neprestano mijenjaju klasifikacije i metode, čime se, tobože,
stvari prilagođavaju svjetskim standardima, a nerijetko se zapravo
statistika zloupotrebljava da se pobjegne od problema.
Dimenzije stvari možda najbolje oslikava činjenica da na jedno,
temeljno i prvo pitanje, nema preciznog odgovora. Ono glasi: Koliko
Hrvatska zapravo ima stanovnika?
(RDW)