HR-KRIZE - DEMOKRACIJA-Makrogospodarstvo +US NY TIMES 27. X. NEMTSOV BREMMER ++SJEDINJENE DRŽAVE+THE NEW YORK TIMES+27. X. 1998.+Ruska kriza+"Posljednjih nekoliko mjeseci u Rusiji ne čudi što se svi pitaju +može li se ta država
spasiti. U srpnju je Međunarodni monetarni fond +Rusiji poslao 4,8 milijardi dolara radi poticanja precijenjenog +rublja. MMF i Središnja banka Rusije učinili su sve što su mogli da +spriječe devalvaciju, bojeći se da bi ona zaustavila strana +ulaganja. U kolovozu je Središnja banka na to trošila dnevno skoro +500 milijuna dolara", pišu Boris Nemcov, zamjenik premijera Rusije +od ožujka 1997. do kolovoza 1998. i Ian Bremmer, predsjednik +Skupine Eurasia i viši suradnik Svjetskog instituta za politiku.+"Kad je, sredinom mjeseca, novac presušio, vladini su računi +zamrznuti, rubalj se prepustio slobodnom padu, a parlament se +spremio za bitku s Jeljcinovom vladom. Jeljcinov nedostatak +vodstva ostavio je Rusiju bez nakane da preuzme nadzor nad svojim +gospodarstvom, a vladina postava, koja se ubrzano mijenjala, +pojačavala je opći osjećaj zbrke.+Nedavna imenovanja daju malo razloga za nadu. Nova gospodarska +ekipa premijera Primakova, koja je zamijenila one koji su položaj
SJEDINJENE DRŽAVE
THE NEW YORK TIMES
27. X. 1998.
Ruska kriza
"Posljednjih nekoliko mjeseci u Rusiji ne čudi što se svi pitaju
može li se ta država spasiti. U srpnju je Međunarodni monetarni fond
Rusiji poslao 4,8 milijardi dolara radi poticanja precijenjenog
rublja. MMF i Središnja banka Rusije učinili su sve što su mogli da
spriječe devalvaciju, bojeći se da bi ona zaustavila strana
ulaganja. U kolovozu je Središnja banka na to trošila dnevno skoro
500 milijuna dolara", pišu Boris Nemcov, zamjenik premijera Rusije
od ožujka 1997. do kolovoza 1998. i Ian Bremmer, predsjednik
Skupine Eurasia i viši suradnik Svjetskog instituta za politiku.
"Kad je, sredinom mjeseca, novac presušio, vladini su računi
zamrznuti, rubalj se prepustio slobodnom padu, a parlament se
spremio za bitku s Jeljcinovom vladom. Jeljcinov nedostatak
vodstva ostavio je Rusiju bez nakane da preuzme nadzor nad svojim
gospodarstvom, a vladina postava, koja se ubrzano mijenjala,
pojačavala je opći osjećaj zbrke.
Nedavna imenovanja daju malo razloga za nadu. Nova gospodarska
ekipa premijera Primakova, koja je zamijenila one koji su položaj
napustili u kolovozu (uključujući i koautora ovog članka),
predstavlja zbirku natražnjačkih središnjih planera iz dana
Gorbačovljeve perestrojke.
Usred priča o nametanju nadzora nad cijenama i kapitalom,
ograničavanju sposobnosti mijenjanja rublja i obnavljanju
državnog upravljanja privatnim sektorom, njihovo rješenje za krizu
jest tiskati nove rublje i isplatiti zaostale plaće i druge vladine
dugove.
Ta će strategija pridonijeti odvraćanju zapadnih ulaganja. Najviše
uznemiruju nedavni prijedlozi obustavljanja otvorenog tržišta
valute uspostavljanjem jednog službenog tečaja rublja. To bi
neizbježno vodilo tečaju na crnoj burzi. Unutrašnje procjene
govore o inflaciji od 20 do 25 posto mjesečno i padu vrijednosti
rublja na 30 do 35 prema dolaru (sa sadašnjih 16,5) do kraja 1998.
godine.
Iako će tiskanje novca sprječiti da se ljudi osjete osiromašenima,
za tri će mjeseca inflacija postati nepodnošljivo visoka, stvarni
će dohodak znatno opasti, a sigurno će se pojaviti i socijalne
napetosti. Parlament, koji je uvelike poduprla Primakovljeva
ekipa, shvatit će da mu je to sve manje moguće.
Postoje tri moguća scenarija za ono što će se tada dogoditi. Jeljcin
bi, s obzirom na svoje krhko zdravlje, mogao dati ostavku. Mislimo
da se to neće dogoditi, s obzirom na njegov temperament. (Usprkos
sadašnjim spekulacijama, opoziv je pravno nemoguć). Druga je
mogućnost da bi Primakov mogao biti otpušten. Parlament bi sigurno
poklonio svoju potporu čvrstorukaškom gradonačelniku Moskve
Juriju Lužkovu i komunističkom vođi Genadiju Zjuganovu. Treći je
scenarij da će predsjednik Jeljcin ustrajati na Primakovu i dovesti
novi sastav.
Tko će na kraju iz sadašnje krize izići kao politički jači? Ne
oligarhi, barem ne odmah. Zbog sloma rublja, mnogi su najbogatiji
Rusi u velikoj nevolji. U te žrtve spadaju neki poznati bankari -
Vladimir Gusinski (skupina MOST), Aleksandar Smolenski (SBS-Agro)
i Vladimir Potanin (Uneximbank).
Čak je i Boris Berezovski, najmoćniji oligarh, izgubio moć kad je
Duma ponovno ustvrdila državni nadzor nad 'njegovom' televizijskom
mrežom. Oligarhi će se, bez sumnje, ponovno dignuti, no njihova je
sadašnja slabost jedan od nekoliko pozitivnih ishoda meteža.
Čovjek kojemu je kriza koristila jest Aleksander Lebed. Taj je
bivši general svoj legitimitet zaslužio uspješnim mandatom
guvernera Krasnojarska. On je stidljiv u pričanju o politici koju
će slijediti, što je u današnjoj klimi razborita strategija.
Lužkovu i Zjuganovu na ruku ide njihova nedavna suradnja. Nijedan
od njih nije previše naklonjen ni zapadnoj viziji slobodnog tržišta
ni političkim reformama koje je poduzeo predsjednik Jeljcin.
Obojica bi nacionalizirali industriju zbog političkih, a ne
gospodarskih razloga. Oni ne zagovaraju povratak komunizmu, no
njihova bi alternativa mogla biti jednako štetna: uporna
korupcija, napad na tisak, diktatura birokracije.
Na posljetku, sam će Primakov imati koristi. Kao čovjek bez
stranačke pripadnosti ili predsjedničkih ambicija, koji održava
dobre odnose s Madeleine Albright i Sadamom Huseinom, on shvaća
važnost pragmatizma. Nakon što njegovi ministri ne uspiju riješiti
krizu, on bi ih se mogao odreći i uvesti ekipu koja je više usmjerena
prema slobodnom tržištu. Privatno, Jeljcin je posljednjih dana
najavio takav pristup - 'korak nazad, dva koraka naprijed'.
Primakov bi mogao surađivati sa zdravim pripadnicima reformista
koji ostaju u Rusiji. Kao dodatak onima poznatima na državnoj
razini, u pokrajinama postoji više od 100 gradonačelnika mlađih od
35 godina.
Najveći problem među liberalnom oporbom jest razlomljenost. Svi
smatraju da ih ruski narod osobito voli, da su osobito osposobljeni
da Rusiju izvedu iz njezine sadašnje krize. No, podijeljeni, oni ne
mogu privući dovoljno potpore izbornog tijela. Kad bi se ujedinili
u jedan politički blok, stvorila bi se uravnoteženija i stabilnija
struktura moći.
Postoje razlozi za optimizam kad je riječ o Rusiji. Kako god
kritični bili prema sve odsutnijem Jeljcinu, temeljne slobode
ostaju netaknute - oporbene stranke funkcioniraju, tisak je
slobodan, a ljudska prava zajamčena. A usprkos svim jadima te
države, postoji dovoljno vođa spremnih na reforme koji mogu pomoći
da se Rusija izvuče iz krize.
Rusi trebaju vremena da promisle. Dok osjete učinke nove
gospodarske politike, poželjet će nisku inflaciju, stabilne
cijene, robu u trgovinama i nestanak redova za čekanje. U tijeku
ovog desetljeća Rusija, poput Poljske i Bugarske, slijedi krivudav
put do demokracije. (...) "