HR-REFORME-Bankarstvo +US WASH. POST 26. X. RUSIJA ++SJEDINJENE DRŽAVE+THE WASHINGTON POST+26. X. 1998.+Mnogo pametnih zamisli za Rusiju+"Jedan od najbijednijih trenutaka u mnogo bijednih trenutaka +skorašnje Rusije dogodio se kad je
premijer Evgenij Primakov +ponosno objavio da nema nikakvog plana za izvlačenje svoje zemlje +iz gospodarske krize", piše jedan od urednika lista, Fred Hiatt.+"Primakovljeva je izjava bila pokušaj ublažavanja javnog bijesa +zbog gospodarskog prijedloga njegova komunističkog zamjenika koji +je procurio u tisak. On je pozivao na povratak nadzoru u sovjetskom +stilu. To nije ono što on ima na umu, uvjeravao je Primakov ruski +narod. Zapravo, on još uvijek nema ništa na umu. Više od dva mjeseca +nakon ruskog gospodarskog sloma, Primakov još nema plana.+No, to ne odražava, kao što Amerikanci ponekad pretpostavljaju, +nedostatak dobrih zamisli u Moskvi. Problem je prije to što se nitko +ne može složiti o provedbi tih dobrih zamisli. Od 1991., drugim +riječima, ono što nedostaje jest politički konsenzus, a ne +gospodarska mudrost. A danas izgledi za postizanje konsenzusa +izgledaju mračnije nego ikada. Kapitalizam i reforme slobodnog +tržišta izgubili su vjerodostojnost, no (i u velikom bismo stupnju
SJEDINJENE DRŽAVE
THE WASHINGTON POST
26. X. 1998.
Mnogo pametnih zamisli za Rusiju
"Jedan od najbijednijih trenutaka u mnogo bijednih trenutaka
skorašnje Rusije dogodio se kad je premijer Evgenij Primakov
ponosno objavio da nema nikakvog plana za izvlačenje svoje zemlje
iz gospodarske krize", piše jedan od urednika lista, Fred Hiatt.
"Primakovljeva je izjava bila pokušaj ublažavanja javnog bijesa
zbog gospodarskog prijedloga njegova komunističkog zamjenika koji
je procurio u tisak. On je pozivao na povratak nadzoru u sovjetskom
stilu. To nije ono što on ima na umu, uvjeravao je Primakov ruski
narod. Zapravo, on još uvijek nema ništa na umu. Više od dva mjeseca
nakon ruskog gospodarskog sloma, Primakov još nema plana.
No, to ne odražava, kao što Amerikanci ponekad pretpostavljaju,
nedostatak dobrih zamisli u Moskvi. Problem je prije to što se nitko
ne može složiti o provedbi tih dobrih zamisli. Od 1991., drugim
riječima, ono što nedostaje jest politički konsenzus, a ne
gospodarska mudrost. A danas izgledi za postizanje konsenzusa
izgledaju mračnije nego ikada. Kapitalizam i reforme slobodnog
tržišta izgubili su vjerodostojnost, no (i u velikom bismo stupnju
za to trebali biti zahvalni) postoji malo potpore ikakvoj
ideologiji ili strategiji koja bi zauzela njihovo mjesto.
Nema sumnje da se na mnogo načina Rusija vratila lošim starim
vremenima (1991. - 1992.). Dužnosnici opet brinu o zimskoj gladi i
socijalnim nemirima. Ruske su banke objavile da neće plaćati neke
dugova, a vlada će vjerojatno uskoro to isto objaviti za još neke
dugove. Stotine ili možda tisuće ruskih vozača kamiona nasukano je
širom Europe, izvješćuje Interfax, jer nitko ne može platiti robu
koju bi oni trebali dopremiti kući. Broj ljudi koji žive ispod
razine siromaštva narastao je s 32,8 milijuna u kolovozu na 44,4
milijuna u rujnu, a to je 30 posto stanovništva, prema službenoj
statistici.
No, od 1991. do 1992. godine mnogi su ljudi barem vjerovali da će se
život uskoro poboljšati. Danas gotovo nitko nema nade. Teško je
zamisliti bilo kakav uvjerljiv scenarij, bez obzira na to koliko je
malo vjerojatan, koji bi to omogućio u sljedećih nekoliko godina.
To nije zato što nitko nema nikakva rješenja. Baš je neki dan
Dmitrij Vasiljev, mladi reformator koji predvodi Rusko
povjerenstvo za vrijednosnice i tečaj, objavio primamljiv plan
oporavka koji je dobro smišljen u načelu i podrobnostima.
Vasiljev je nedavno uručio svoju ostavku, ali je odlučio ostati na
položaju, kaže on, kad se Primakov složio s tri od njegova četiri
osnovna načela za kratkoročno upravljanje krizom: nikakvih novih
nacionalizacija, jednako postupanje prema svim vjerovnicima,
stranima i ruskima te saniranje banaka kako bi se zaštitili
deponenati, a ne financijska oligarhija. (O njegovom četvrtom
uvjetu - da Rusija ne bi smjela tražiti izlaz iz krize tiskanjem
neograničenih količina rublja - još se uvijek raspravlja, kaže
Vasiljev.)
No, Vasiljevi prijedlozi odmiču od neposredne krize prema paketu
bankarskih, poreznih i regulatornih reformi za koje on kaže da bi
smanjili korupciju i promicali gospodarski rast. Teško ga je
slušati bez osjećaja poštivanja, s obzirom na njegovu
intelektualnu jasnoću, i očaj zbog izgleda s kojim bi se njegov plan
(ili bilo koji poput njega) suočio.
'Problem u Rusiji nije intelektualne naravi', izjavio je nedavno
poljski zamjenik premijera i ministar financija Leszek
Balcerowicz. 'U Rusiji postoji mnogo ljudi koji znaju što treba
činiti. Problem je kako stvoriti politički temelj.'
Balcerowicz je vodio uspješne gospodarske reforme u Poljskoj
poslije komunizma od 1990. do 1991., a sada se opet nalazi na
položaju, nakon prelaska u oporbu. On je obično prilično siguran u
sebe, i to, najčešće, s dobrim razlogom. Ruga se onima koji tvrde da
šok-terapija u poljskom stilu ne bi uspjela u Rusiji.
'Nije istina da je reforma u Poljskoj bila pravi potez. a u Rusiji
pogrešan', kaže on. 'Radi se o tome da se u Rusiji reforma
pokušavala provesti samo šest mjeseci.'
On misli da je politička oporba (od nepromijenjenih komunista,
upravitelja neprofitabilnih tvornica, kolektivnih dobara koja
crpe novac, umirovljenika zabrinutih za svoju budućnost itd.) u
početku omela i oslabila ruske reforme. No, pitajte što su ruski
reformisti trebali ili mogli učiniti o tom pitanju, i Balcerowicz,
koji rijetko kada nema odgovora, ne nudi ništa.
Poljski su reformisti, na kraju krajeva, za prvih, bolnih
prijelaznih godina, mogli iskoristiti teško stečenu
vjerodostojnost Solidarnosti i luksuz da mogu kriviti nekoga
drugog - naime, Rusiju. Rusi su mogli kriviti samo sebe. Oni su
oplakivali gubitak carstva, ili su barem bili njime zbunjeni. A
njihovim odmetnicima, posebice nakon smrti Andreja Saharova,
nedostajalo je iskustva i samopouzdanja da postanu vođe.
Shvaćajući te nedostatke, ruski su se reformisti zalagali za
ubrzanu, masovnu privatizaciju, nadajući se da će stvoriti klasu
vlasnika trgovina i dioničara koja će im pružiti političku potporu.
No reformisti, koji su bili osamljeni i nevješti u politici, nisu
uspjeli stvoriti taj mogući temelj. Oni su se među sobom svađali, a
boležljivi i nedosljedan Boris Jeljcin napuštao ih je u presudnim
trenucima. Nedostatak političkih reformi - vladavine zakona,
jasnih pravila, neovisnog sudstva - izobličio je gospodarske
promjene u koje su polagali svoje nade.
Sve to važno je ne samo za povijest, već i stoga što će se jednog dana
(možda pod Primakovim, a vjerojatnije poslije Jeljcinovog
razdoblja), Rusija opet suočiti s izazovom promicanja gospodarskih
reformi uz sumnjivu političku potporu, s izazovom promicanja
političke reforme u teškim gospodarskim uvjetima ili sa
zajedničkim pokretanjem političkih i gospodarskih reformi. To je
izazov za mnoge zemlje u prijelaznom razdoblju, a nitko ga nije u
potpunosti dokučio."