HR-HOLOKAUST - ODŠTETE-Organizacije/savezi +Izrael - JERUSALEM POST 25.X. HOLOKAUST ++IZRAEL+THE JERUSALEM POST+25. X. 1998.+Holokaust se nije jednostavno 'dogodio'+"Iako su isplate naknada samo još jedan malen korak, njima se
+priključuje i ono isto nijekanje odgovornosti koje se moglo čuti na +n?rnberškim suđenjima. Mnogo godina nakon završetka noćne more, +preživjeli i njihove obitelji rijetko su raspravljali o +holokaustu. Veličina tragedije (kako za židovski narod tako i za +pojedince) bila je prevelika, bilo ju je preteško razumjeti i +postavljala je previše pitanja na koja nije bilo odgovora", piše +Gerald M. Steinberg.+"Za prvog naraštaja poslije holokausta, odgovornost je bila +usredotočena na relativno maleni broj nacističkih vođa i +kolaboracionista koji su upravljali koncentracijskim logorima.+Nakon što je rat završio, okupacijske su snage 'denacizirale' +Njemačku (pojam denacizacije odnosi se na proces uklanjanja svih +osoba s nacističkom prošlošću iz njemačkog političkog života, op. +prev.), a malenoj skupini časnika sudilo se u N?rnbergu i drugdje. +Izraelska vlada i neki pojedinci, poput Simona Wiesenthala, gonili +su nacističke vođe koji su pobjegli, uključujući i Adolpha
IZRAEL
THE JERUSALEM POST
25. X. 1998.
Holokaust se nije jednostavno 'dogodio'
"Iako su isplate naknada samo još jedan malen korak, njima se
priključuje i ono isto nijekanje odgovornosti koje se moglo čuti na
n?rnberškim suđenjima. Mnogo godina nakon završetka noćne more,
preživjeli i njihove obitelji rijetko su raspravljali o
holokaustu. Veličina tragedije (kako za židovski narod tako i za
pojedince) bila je prevelika, bilo ju je preteško razumjeti i
postavljala je previše pitanja na koja nije bilo odgovora", piše
Gerald M. Steinberg.
"Za prvog naraštaja poslije holokausta, odgovornost je bila
usredotočena na relativno maleni broj nacističkih vođa i
kolaboracionista koji su upravljali koncentracijskim logorima.
Nakon što je rat završio, okupacijske su snage 'denacizirale'
Njemačku (pojam denacizacije odnosi se na proces uklanjanja svih
osoba s nacističkom prošlošću iz njemačkog političkog života, op.
prev.), a malenoj skupini časnika sudilo se u N?rnbergu i drugdje.
Izraelska vlada i neki pojedinci, poput Simona Wiesenthala, gonili
su nacističke vođe koji su pobjegli, uključujući i Adolpha
Eichmanna.
Velika većina Nijemaca nije se smatrala odgovornima za kulturu
antisemitizma koja je stvorila temelj za masovna ubojstva.
Drugi se naraštaj preživjelih polako počeo hvatati u koštac s
neriješenim temama i pitanjima. Istraživanja i publikacije, poput
djela Daniela Goldhagena: 'Hitlerovi spremni krvnici', dublje su
ispitivala mržnju i antisemitizam koji su proželi njemačko društvo
i dopustili da se holokaust dogodi.
Taj je naraštaj počeo tražiti i isplatu pune odštete, uključujući
povratak zlata i novca sa zatvorenih računa u švicarskim bankama,
imovinu koja je ukradena Židovima širom Europe i isplate polica
osiguranja žrtava. Nakon mnogo otpora, uključujući i pokušaje
skrivanja dokaza i izbjegavanja odgovornosti, postignut je
određeni napredak.
Kao dio tog procesa otkrivanja i priznavanja uloge Njemačke (kao
nacije, a ne samo malog broja vođa) u holokaustu, također se ponovno
ispituju aktivnosti njemačkih tvrtki koje su se za vrijeme rata
koristile ropskim radom i na njemu zarađivale.
Mnoge od najvećih i najuspješnijih njemačkih tvrtki, uključujući
Volkswagen, I. G. Farben i Siemens, iskorištavale su Židove za
prisilni rad.
Umjesto da ulaze u dugačke, skupe pravne postupke i da se suoče s
bojkotom potrošača, neke su od tih tvrtki pristale na osnivanje
posebnih odštetnih zaklada za preživjele i njihove obitelji.
Iako te isplate odšteta predstavljaju još jedan mali korak, i one
dolaze uz isto nijekanje odgovornosti kakvo se moglo čuti na
n?rnberškim suđenjima. U nedavnim izjavama koje se tiču odštetne
zaklade, Siemens, danas multidržavna tvrtka s obimnim poslovima u
Sjedinjenim Državama (i s podružnicom u Izraelu) želio je izbjeći
svaku odgovornost. Prema Siemensu, 'za Drugog svjetskog rata,
njemačka industrija nije imala drugog izbora već sudjelovati u
'ratnom gospodarskom programu proizvodnje' nacističkog poretka.
Umjesto da prizna strašno zlo prisilnog rada, Siemens koristi
eufemizam 'ratnog gospodarskog programa proizvodnje'. Tvrdnja da
dužnosnici tvrtke 'nisu imali izbora' i da su se 'sve njemačke
tvrtke' ponašale na taj način, kao da je to neka isprika, odvratna
je.
Prema Siemensu, nedostatak radne snage značio je da su 'tvrtke bile
prisiljene okrenuti se radnicima koje je dodjeljivala vlada.
Djelujući u totalitarnom ratnom gospodarstvu, Siemens je također
bio ovlašten da prihvati te uvjete'.
Ako holokaust nosi ikakvu središnju moralnu pouku, to je da su sva
ljudska bića dužna slijediti svoju savjest, a ne oslanjati se na
'zapovijedi odozgo' kako bi opravdala kršenje temeljnih ljudskih
vrijednosti.
Neki Nijemci, i mnogi drugi pojedinci iz zemalja pod nacističkom
okupacijom, nisu slijedili zapovijedi. Oni sebi nisu dopustili da
se okrenu kršenju svih moralnih temelja ljudskog društva.
Za vrijeme toga razdoblja dužnosnici Siemensa su, jednako kao i
drugi Nijemci i Europljani pod okupacijom, mogli odlučiti da se
odupru, da se bore protiv nacista, umjesto da postanu dio genocida.
No, oni su odabrali ne slijediti taj put.
U Siemensovoj se izjavi također izbjegava spominjanje osebujne
činjenice da je holokaust, u svim svojim zlim očitovanjima, bio
okrenut prema uništenju židovskog naroda. Prošle je godine Siemens
proslavio svoju stopedesetu obljetnicu u ponovno ujedinjenom
Berlinu, središtu bogate židovske zajednice predratne Njemačke. Da
obilježi tu priliku, predsjednik nadzornog odbora nije zanemario
holokaust, ali su njegove primjedbe bile dio procesa zamućivanja
povijesnog sjećanja. On je spomenuo 'tragedije koje su se dogodile
u Njemačkoj', ali nije pojasnio da su žrtve bile uglavnom Židovi.
Poput napadno neosjetljive kampanje Katoličke crkve da holokaustu
prida univerzalno, ili čak kršćansko značenje, Siemensova je
izjava posve zamutila činjenicu da je nacistički stroj smrti bila,
u prvom redu, tragedija židovskog naroda. Činjenica da 'Siemens
širom svijeta ulaže veliku količinu novca u obrazovanje i
uvježbavanje mladih ljudi' trebala je na neki način predstavljati
odštetu za posljedice holokusta.
Zahtjev za povratom ukradene imovine i naknadom za ropski rad samo
je materijalni vid reakcije na one koji holokaust poriču i trebao bi
se promatrati u sklopu širih zahtjeva za puno i nepokolebljivo
prihvaćanje odgovornosti. Više od 50 godina nakon završetka noćne
more, činjenica da se mnogi Nijemci još uvijek skrivaju iza fasade
'slušanja zapovijedi', neprihvatljiva je."