NJEMAČKA
DIE WELT
1. X. 1998.
Scharping: "Jedinstvena povijesna prilika"
"Šef frakcije SPD-a u saveznoj njemačkoj skupštini Rudolf
Scharping prvi je put skicirao smjernice crveno-zelene vanjske
politike. Sa Scharpingom je razgovarao Karl-Ludwig Günsche.
- Budući savezni kancelar Gerhard Schröder želi kontinuitet u
vanjskoj politici - je li to moguće s obzirom na koaliciju sa
Zelenima?
= Nužno je da Njemačka ozbiljno shvati svoju povezanost s
međunarodnom zajednicom te da prihvati svoju međunarodnu
odgovornost. Nijedna njemačka vlada - neovisno o svom sastavu -
neće to moći izbjeći.
- No, dosad su vanjskopolitičke i sigurnosnopolitičke pozicije
Zelenih uvijek iritirale naše saveznike. Zašto bi u tom pogledu
trebala nastupiti promjena?
= Treba biti pošten i reći da smo svi mi u Njemačkoj prevalili preko
leđa dijelom težak proces rasprave i učenja. I koalicija,
smijenjena na izborima, sukobljavala se interno oko uloge
skupštine u pitanju sudjelovanja njemačkih vojnika u vojnim
akcijama pod mandatom UN. Taj je sukob dosegnuo čak razinu saveznog
ustavnog suda koji ga je i razriješio. Bundeswehr je 'parlamentarna
vojska'.
Ni mi socijaldemokrati nismo težili što jednostavnijem rješenju.
No, kod nas je proces učenja završen dok je kod Zelenih djelomično
još u tijeku. U tom pogledu vrijedi rečenica Kurta Schumachera:
stvarnost je najbolji učitelj. SPD će se u svakom slučaju pobrinuti
da njemačka vanjska i sigurnosna politika ostanu apsolutno
pouzdane. Zeleni bi trebali znati da SPD ne raspolaže samovoljno ni
Bundeswehrom ni NATO-om.
- Pri dosadašnjim promjenama vlade nikada se nije postavljalo
pitanje vanjskopolitičke pouzdanosti. Sada se raspravlja hoće li
ministrom vanjskih poslova postati Joschka Fischer iz redova
Zelenih. Ne bi li to bio signal inozemstvu, koji bi bar privremeno
zacijelo izazvao nezadovoljstvo?
= Ni na koji način ne želim sudjelovati u kadrovskim špekulacijama.
Naime, važnije je sljedeće: sve reakcije međunarodne zajednice,
ali i burze i financijskih tržišta, bile su u najmanju ruku
pozitivne, u pojedinim slučajevima čak i obilježene radošću. To mi
pokazuje da je najnovija promjena vlade i u pogledu vanjske,
europske i sigurnosne politike gotovo u pravilu bila popraćena
nadama, a tek u ponekom slučaju opreznim iščekivanjem.
- U Europi uglavnom vladaju socijaldemokratske vlade. Olakšava li
to proces integracije?
= Da. Suočavamo se s jedinstvenom povijesnom situacijom: nikad
dosad nisu u Francuskoj, Velikoj Britaniji i Njemačkoj bile na
vlasti vlade istih stranačko-političkih obilježja. To je
jedinstvena povijesna prilika i odgovornost. Imamo zajedničku
priliku da stabiliziramo gospodarstvo, da radu i izobrazbi
izborimo primjerenu vrijednost, da ojačamo europsku demokraciju i
da suzbijemo europsku birokraciju. Na taj način dnevni red običnih
ljudi postaje dnevnim redom politike. Na taj će način Europska
unija biti još bolje pripremljena za proširenje, a perspektive
kandidata za pristup postat će jasnije.
- Schröder je najavio da njegova vlada neće sve raditi drugačije već
da će puno toga raditi bolje. Što se može i mora bolje raditi u
vanjskoj politici?
= Bolje ćemo iskorištavati izvanrednu stručnost, okupljenu u
ministarstvu vanjskih poslova, no što je dosada bio slučaj.
Ukratko, stvarni su uzroci međunarodnih kriza, međunarodnog
terorizma, rata i građanskog rata puno dublji. Nailazimo na dva
velika kompleksa: na sve veći strah, koji proizlazi iz nesigurnih
egzistencijalnih osnova i sve češće izaziva fanatizam, ratove i
građanske ratove. Drugi kompleks čine ekonomsko-ekološke
opasnosti. Dakle, Njemačka će se snažnije angažirati u
međunarodnoj suradnji - uključujući i međukulturalni i međuvjerski
dijalog - a ponajprije na području promicanja ljudskih prava. Ne
želim osuđivati Helmuta Kohla nakon završetka njegova kancelarskog
mandata - i on ima svoje zasluge. No, razvoj demokracije i
poštivanje ljudskih prava treba ozbiljnije shvaćati, pa i u okružju
međunarodne gospodarske premreženosti.
- Hoćete li pokrenuti nove inicijative u transatlantskom odnosu?
= Dopustite mi da prvo nešto kažem o Europi, pa i o odnosu između
Francuske i Njemačke. Već sam se prije dosta vremena založio za
sklapanje novog Elizejskog sporazuma te me veseli što danas obje
strane - i francuska i njemačka - aktualiziraju taj prijedlog.
Zašto ne bi postojalo više dvojezičnih škola, više njemačko-
francuskih sveučilišta, razmjena pri izobrazbi i zajednički
tehnološki projekti? Možemo biti globalni konkurenti što se tiče
TGV (francuski Train á Grande Vitesse - brzi poslovni vlak - op.
prev.) i ICE (Inter-City Zug - njemačka varijanta poslovnog vlaka -
op. prev.) ali bolje je da surađujemo nego da radimo jedni protiv
drugih.
Isto vrijedi i za odnos prema Velikoj Britaniji. Ako Europa
zajedničku vanjsku i sigurnosnu politiku smatra ne samo povijesnim
izazovom već i stvarnošću koju treba postupno ostvariti, moramo
zajednički definirati naše interese. Stoga se zalažem da Njemačka
uvijek promiče i definira svoje opravdane nacionalne interese na
način koji će biti prihvatljiv europskoj zajednici.
- A gdje je u svemu tome mjesto SAD?
= Treba u prvom redu bolje uskladiti odnose između Njemačke i Europe
na jednoj i SAD na drugoj strani. Primjerice, nesuglasice između
Europe i SAD u pitanju Irana mogle su biti izbjegnute da se stara
njemačka vlada potrudila uspostaviti bolju koordinaciju.
Euroatlantske odnose treba razviti iz sadašnjih europocentričnih u
odnose globalnog partnerstva. To će rezultirati brojnim novim
inicijativama ali Europska unija mora prethodno stvoriti još neke
pretpostavke.
Moramo se sve snažnije razvijati iz uloge zaštićenog u ulogu
ravnopravnog partnera. To je vizija koju je prvi izgovorio ondašnji
američki predsjednik Kennedy u govoru, održanom na mostu nad
Altantikom i oslonjenom na dva podjednako snažna uporišta.
Ostvarenje te vizije pretpostavlja Europsku uniju koja će biti
djelotvorna na svjetskim tržištima i u svjetskoj politici.
- Kako će se razvijati odnos prema Rusiji?
= Njemačko-ruski odnosi uopće me ne brinu. Bit će stabilni a možda
će se čak i poboljšati. Brine me razvoj događaja u samoj Rusiji.
Posrijedi je nešto više od gospodarske krize - istodobna duboka
institucionalna kriza. Mafijaške strukture, korupcija,
nesposobnost vlade da uredno raspolaže novcem, nedostatna
nezavisnost pravosuđa - nedostaje još puno toga što čini normalnu
demokraciju."
020334 MET oct 98
Izložba Otona Župančiča u Muzeju grada Zagreba
ZKM najavio izvedbu dramskog teksta "Sin, majka i otac sjede za stolom i dugo šute"
Gong Ministarstvu obrazovanja: Omogućite svim učenicima da uče o demokraciji
Bugarski parlament potvrdio novu vladu
HDZ: Sisačkim odgojiteljicama se nezakonito obračunavaju plaće
Inflacija u prosincu 3,4 posto - druga procjena
Renault blago povećao prodaju u 2024.
ISPRAVAK VIJESTI: Najava događaja - kultura - za četvrtak, 16. siječnja
Benetton zatvara tvornicu u Osijeku, otkaz za više od 260 radnika - sindikat
Čak 600 policajaca na ogledu košarkaške Eurolige u Parizu