NJEMAČKA
FRANKFURTER ALLGEMEINE ZEITUNG
28. IX. 1998.
Dan otvorene džamije
"Je li islam u Njemačkoj prijetnja? Mogli bi u to povjerovati oni
koji ozbiljno shvaćaju izjave političara koji - kako je nedavno
groteskno rečeno u neformalnom papiru CSU-a koji nije namijenjen
objavljivanju - upozoravaju na 'islamsku republiku Njemačku'.
Prošle godine došlo je do nesporazuma jer su muslimani citirali
rečenicu predsjednika saveznog ureda za zaštitu ustava Frischa da
je islam 'najveći problem' za unutarnju sigurnost Savezne
Republike. Nakon što se saznalo da Frisch time nije mislio na vjeru
islama nego na islamističke ekstremiste i teroriste i da je bio
pogrješno citiran, predstavnici muslimana u Njemačkoj su mu se
ispričali. 'Dan otvorene džamije' kad je oko pet stotina
muslimanskih prostora za molitvu bilo dostupno javnosti, dao je
uvid u vjerski život više od dva i pol milijuna muslimana u
Njemačkoj.
I ove godine, prvog vikenda u listopadu, održat će se dan otvorene
džamije. On je i nužno potreban jer se stanje, iako ne dramatično,
ipak malo zaoštrilo, ponajprije poslije najnovije odluke Baden-
Wuerttemberga da se jednoj kandidatkinji zabrani preuzimanje
mjesta učiteljice jer nije bila spremna skinuti rubac s glave.
Predstavnici islama u Njemačkoj govorili su o otvorenoj
diskriminaciji njihove vjere, iako je odluka daleko iza prakse u
tako reći klasično-laičkoj Francuskoj, a i puno je liberalnija od
najnovijih odluka u Turskoj. Tamo je sada čak i studenticama
zabranjeno nositi rubac. Učitelje koji bi to dopustili, treba
smjesta otpustiti.
No spor je samo simptom. Bi li u Njemačkoj trebalo graditi nove
džamije s minaretima da bi se slika gradova znatno izmijenila?
Treba li, kako je uobičajeno u islamskom svijetu, dopustiti glasni
javni poziv na molitvu (ezan)? To su pitanja o kojima se sada spori u
Njemačkoj, ne bez uzbuđenja. Muslimani mogu nesmetano prakticirati
svoju vjeru, no ponajprije konzervativni među njima teško shvaćaju
u kojem su se smjeru razvijala zapadna društva. S druge strane,
mnogi Nijemci u svakoj ženi s rupcem odmah vide duh fundamentalizma
i islamizma. Pokazuje se da samo temeljito poznavanje drugih daje
priliku za pronalaženje rješenja.
Povijest islama u Njemačkoj seže od nepostojanja do masovnog
fenomena. Do šezdesetih godina islam praktički nije bio nazočan,
ako se ne računaju studenti iz islamskih zemalja i male skupine
vjernika među koje su spadali i neki njemački obraćenici. Danas je
poslije kršćanskih crkava najveća vjerska zajednica u zemlji. Broj
džamija i molitvenih prostora veći je od dvije tisuće, s
tendencijom rasta. Njemački islam organiziran je u obliku udruga.
Nedostatna integracija pretežno turskih muslimana, o čemu se
rijetko otvoreno govori, ima veze s islamom. 'Nijemci samo pitaju
što je ispravno, a što pogrješno', rekao je nedavno jedan poznati
turski pop pjevač. 'Mi naprotiv još uvijek pitamo što je grijeh a
što nije, što Bog dopušta a što ne.' Takva stajališta puno više
rasvjetljavaju nego teološke ili vjersko-povijesne definicije
koje mogu biti sasma točne. Sa stajališta vjere, kršćani i
muslimani, znači sljedbenici dviju - kako glasi poznata ali otrcana
floskula - 'abrahamističkih vjera', mogu se zbližavati. Na razini
zajedničke vjere u Boga moguće je razumijevanje. Teže je ako se
promatra različit razvitak zapadnih i islamskih društava. Ljudi u
zapadnim demokracijama odani su svjetovnom, sve svjetovnijem
individualizmu u kojem se vjerske zapovijedi ne poštuju ili se čak
shvaćaju kao perfidan oblik određenja. Vjerska povezanost popušta,
vjera je gurnuta u privatnu sferu. Stare crkve preuređuju se u
gostionice. Čak je i elementarno vjersko znanje u mnogih svedeno na
ništicu. Vlada izdiferencirani pluralizam pogleda na svijet koji
obuhvaća i ateizam.
U islamu su naprotiv procesi sekularizacije ostali izvanjski,
vjerske tradicije i među nefundamentalistima uživaju veliki ugled
i poštovanje. Vlastito je društvo još određeno ponajprije vjerom.
Čak i ne baš osobito pobožni muslimani kao kulturni muslimani brane
vrijednost i dostojanstvo svojeg tradicionalnog 'oblika života'.
Tako je naime islam definirao poznati istraživač Ernest Gellner.
Tamo gdje taj islamski oblik života treba biti sasma 'čist' i
zakonom zaštićen, može doći do velikih teškoća u prilagodbi sasma
drukčije usmjerenim zapadnim društvima i njihovim svjetovnim
shvaćanjima" - piše Wolfgang Guenter Lerch.
290244 MET sep 98
Renault blago povećao prodaju u 2024.
ISPRAVAK VIJESTI: Najava događaja - kultura - za četvrtak, 16. siječnja
Benetton zatvara tvornicu u Osijeku, otkaz za više od 260 radnika - sindikat
Čak 600 policajaca na ogledu košarkaške Eurolige u Parizu
Više od 150 osoba učilo hrvatski jezik na Sveučilištu Magellanes u Čileu
Počinje energetska obnova zgrade gradske uprave u Grubišnom Polju
Francuska: Predsjednica parlamenta upozorava na rizik izglasavanja nepovjerenja vladi
Sabor: Raste broj članova dobrovoljnih mirovinskih fondova
MojPosao: "Lead developeri" lani s najvišim plaćama, najpotplaćeniji frizeri
Izrael optužio Hamas za odustajanje od dijelova sporazuma o primirju