ITALIJA
CORRIERE DELLA SERA
31. VIII. 1998.
Ako Islam dođe u škole
"Islam je već među nama, i njegova najmlađa djeca, posljedično,
počinju puniti naše škole. Vijesti u tisku su prije nekoliko dana
upozoravale na broj mladih islamista upisanih u talijanske škole
koji već iznosi više od pedeset tisuća... no radi se o brojci koja će
sigurno rasti, možda i ne malo, s obzirom na postotak osoba islamske
vjere u ukupnom broju useljenika koji svakodnevno dolaze na
poluotok.
Već se danas, dakle, postavlja pitanje kako ne samo urediti život
školskih ustanova radi nazočnosti značajne manjine studenata koji
pripadaju civilizaciji drukčijoj od naše, već, rekao bih
ponajprije, kako se poslužiti javnim školstvom (jer se očito govori
samo o tome) u široj politici prema useljenicima. Posebice, glede
ciljeva koji se trebaju dati takvoj politici iz koje treba proizići
rješenje posebnijih problema školske prirode.
Prema njima se, među ostalim, talijansko javno mišljenje danas
prisiljeno konkretno odmjeriti nakon zahtjeva u pogledu te
materije, a koje su prije nekoliko tjedana iznijele islamske
zajednice nazočne u našoj zemlji. Zahtjevi su sabrani u sljedećih
pet točaka: nošenje feredže u učionicama po izboru djevojaka koje
ju žele; poštivanje muslimanskih prehrambenih običaja, a posebice
pravila za klanje životinja; pravo mladića i djevojaka da
tjelovježbu i plivanje obavljaju razdvojeni, odnosno da se služe
različitim dvoranama, bazenima i svlačionicama; i, napokon,
mogućnost da na satu vjeronauka izučavaju Kuran te da uče i
usavršavaju arapski jezik. Prema talijanskoj vjerskoj islamskoj
zajednici (koja, ne zaboravimo, predstavlja i građane talijanske
nacionalnosti) to bi bili nužni rekviziti ako naša zemlje ne želi
imati diskriminirajući odnos prema učenicima muslimanske vjere.
Zahtjevi poput ovih, ili drugih sličnih koje će vrlo vjerojatno
druge etničko-vjerske zajednice nazočne u Italiji iznijeti danas
ili sutra, postavljaju, kao što sam kazao, problem kakvu školu za
kakvu manjinsku politiku i, dakle, za kakvu ideju zemlje,
nacionalnog zajedništva, želimo izgraditi ili održati i u
budućnosti.(...)
Za razliku od gotovo svih muslimanskih zemalja koje kršćane
postavljaju u položaj građana drugog reda, i ne priznaju njihove
pune vjerske slobode, Italija, kao i sve zemlje liberalne
demokracije, te slobode prihvaća u svim njezinim oblicima i stoga
je opravdano da to čini u prostoru javnih školskih ustanova.(...)
Meni se zapravo čini da zabranjivanje isticanja različitih
vjerskih znakova u učionici, koje je u ovom slučaju primijenjeno u
Francuskoj, u stvarnosti ima objektivne granice. Postoje
razlikovni vjerski znakovi, kao što je lančić s raspelom, ili kippa
na glavi, ili feredža, čije zabranjivanje nošenja ne znači toliko
zabranjivanje vjerske promidžbe ili sprječavanje moguće
diskriminacije, koliko diranje u vjersku osobnost građanina,
mladog ili starog.
Drukčijim mi se čini pitanje za druga dva zahtjeva islamskih
zajednica. Prihvatiti da u javnim školama muslimanski mladići i
djevojke moraju obvezno obavljati tjelovježbu i plivanje na
različitim i odvojenim mjestima zapravo bi značilo, po mojem sudu,
dirati u načelo pune ravnopravnosti spolova potvrđene ustavom, a
kojega je usvojila cjelokupna kultura i javni duh zemlje. U Italiji
ne može biti bazena rezerviranih za muslimanske muškarce, kao što
ne može biti autobusa rezerviranih za bijelce ili telefonskih
kabina samo za pristaše stranke Ulivo.
Tu se osjeća koja je odlučujuća točka: nije prihvatljiv bilo koji
zahtjev od strane skupine ili manjine, na području školstva ili
bilo kojem drugom, kojim se u ime vjere zadire u opća načela,
poglavito etičko-političke prirode a tek onda zakonodavne, koja se
nalaze u temelju talijanskog državnog zajedništva, a koja su upravo
i načela liberalne demokracije. Među svima je prva jednakost između
ljudskih bića i postojanje osobnih prava koja se ne mogu kršiti
(poput onoga na fizički integritet).
Prirodno, treba imati hrabrosti i intelektualnog poštenja pa
priznati da postavljanje toga pitanja ovim riječima u stvarnosti
znači postavljanje premisa da, zapravo, sve vjerske zajednice ne
mogu biti jednake, s obzirom na društvenu organizaciju naše zemlje
i njezina pravila. Kako su opća načela kojima se nadahnjuje naša
nacionalna zajednica, a to su načela liberalne demokracije, očito
je, a istovremeno i neizbježno, da vjerske zajednice koje su imale
odlučujuću povijesnu vezu s takvim poimanjem svijeta, odnosno sve
one koje su proizašle iz judeo-kršćanstva, ne mogu a da nemaju jaču
podudarnost, i stoga izravniju i lakšu suglasnost s raznim vidovima
talijanskog društva i njegova načina života. Budući je to društvo u
potpunosti povijesni plod židovsko-kršćanske tradicije u njezinu
mnogostrukom kulturalnom razvoju od iluminizma do liberalizma,
budući je, dakle, dijete specifične vjerske tradicije, očito je (a,
ponavljam, i neizbježno) da s obzirom na nju i s obzirom na sva druga
zapadna društva, ne može biti prave i potpune jednakosti među svim
vjerama koje postoje na ovom planetu. Da bi se postiglo društvenu
organizaciju koja bi uistinu uspjela ostvariti liberalno-
demokratski diktat istinske, potpune jednakosti među vjerama,
potrebno bi bilo, ni više ni manje, nego izbrisati povijest,
odnosno, bilo bi potrebno da se obistini nešto što je i više nego
nemoguće, a ponajprije krajnje nehumano. Zadovoljimo se zaključkom
da su ipak, unatoč svim povijesnim uvjetovanostima, liberalno-
demokratska društva, poput Italije, uvijek ona koja su u svijetu
uspijevala, i uspijevaju, osigurati veću slobodu i širu lepezu
izbora za veći broj osoba.
To sasvim lako može povrijediti nečije vjerske osjećaje (i to i
čini; u islamu, primjerice, kao što je poznato, veliki broj
ponašanja i uobičajenih pravila na liberalnom judeo-kršćanskom
Zapadu smatra se bogohulnim), no ako naša društva žele ostati
slobodna, moraju potvrditi povijesno uvjetovan, a time i ograničen
karakter svog demokratskog univerzalizma. Iz tih razloga, u
slučaju zahtjeva poput ovih islamističkih za športskim sredstvima
i vježbama koji bi bili obavezno odvojeni prema spolu, što je
potreba apstraktnog poštivanja vjerskih sloboda, ispravno je da se
to stavi u drugi red u odnosu na slobodarske povijesne sadržaje u
kojima se Italija prepoznaje. Upravo na temelju tih sadržaja nitko
nema slobodu vršiti diskriminaciju na spolnoj osnovi, pa ni kada to
zahtijeva vjera.
Uloga škole u tome je posebice osjetljiva jer se ona nalazi na
ključnom spoju. Upravo je škola mjesto gdje se institucionalno
jamči održavanje povezanosti jednog društva sa svojom poviješću,
sa svojom prošlošću, i mjesto gdje je, dakle, jedno društvo obvezno
određivati se na temelju konkretnih povijesnih materijala, mimo
svakog uvođenja demokratskog-univerzalizma njegovih zakona i
načela. Time, također, određujući i neizbježna ograničenja toga
univerzalizma.
Očito je da je dopuštanje svakoj skupini ili manjini da, u
budućnosti, u javnoj školi uči vlastiti kulturno-vjerski jezik
(kao što islamisti traže za arapski) jednako prvom koraku prema
neizbježnom kraju bilo kakvog pozivanja na povijesno jedinstvo
talijanskog društva i, dakle, na dugi rok, prema mogućem nestanku
toga društva. Ono što je između ostaloga u očitom proturječju s
ciljem integracije manjina, ako smo to naumili, jest to što će
nestati upravo ono u što se treba integrirati. Utakmica koja se igra
u javnoj školi utakmica je koja se tiče cijele zemlje, a ona se
odvija između stvarne integracije, s jedne strane, a s druge strane
više ili manje svjesnog popuštanja prema organskom tkanju
tradicije, povijesti i pamćenja, koje je sve do danas bila
Italija", piše Ernesto Galli della Loggia.
020024 MET sep 98
Čazmanski osnovnoškolci od iduće godine u jednoj smjeni
Erumpirao vulkan u Indoneziji
U zagrebačkom naselju Borovje počinje gradnja vrtića vrijednog 9,3 milijuna eura
Australian Open: Marozsan iznenadio Tiafoea
Korlaet: Za djetetom se traga duž cijelog sliva Save u Zagrebu i Zagrebačkoj županiji
Hrvatske premijere filmova na njemačkom u Zagrebu, Rijeci, Zadru i Osijeku
SAD donirao tisuće fotografija iz razdoblja veleposlanika Galbraitha Državnom arhivu
Profil najavljuje sedam novih naslova za 2025. godinu
Uhićena majka djeteta za kojim se traga u Savi
Energetski će se obnoviti zgrada Gimnazije i Strukovne škole Gospić