SJEDINJENE DRŽAVE
THE NEW YORK TIMES
23. IX. 1998.
Traže se: globalne Savezne pričuve
"Dok tržišta u razvoju tonu u depresiju, a dionice padaju od
Montreala do Melbourna, polako izranja globalno gospodarstvo, no
na zaobilazan i bolan način. Ipak, vlade se doimlju paralizirano,
nesposobno da se uhvate u koštac bilo s krizama, bilo s
mogućnostima", piše dekan škole managementa na Yaleu Jeffrey E.
Garten, autor djela: 'Velikih deset: velika tržišta u razvoju i
kako će ona promijeniti naše živote'.
"Današnje kaotično međunarodno tržište podsjeća na razvoj
američkog gospodarstva između Građanskog rata i tridesetih godina
ovog stoljeća. Više od pola stoljeća, i mi smo također imali uspone
i padove, bezbrojne neuspjehe banaka, bankrote. Kapitalizam je bio
darvinijanski proces kojeg nije moguće nadzirati, proces s velikim
pobjednicima i gubitnicima.
No s vremenom su Sjedinjene Države uspostavile glavne središnje
ustanove - Povjerenstvo za vrijednosnice i mjenice (1933.) Saveznu
korporaciju za osiguranje pologa (1934.) te, najvažnije, Savezne
pričuve (1913.). Na taj je način Amerika organizirala upravljanje
svojim gospodarstvom. Te su organizacije stvorene radi boljeg
funkcioniranja kapitalizma, sprječavanja razornih poslovnih
ciklusa i obuzdavanja nesmiljene, nevidljive ruke Adama Smitha.
To je sad potrebno na globalnoj razini. Svijet treba ustanove koje
drže gospodarsko kormilo kad mora postanu olujna. Svijet treba
globalnu središnju banku.
Tužna je činjenica da se za globalnu gospodarsku stabilnost ne
možemo osloniti na postojeće ustanove ili na državne vođe.
MMF zna kako rješavati problem jedne ili nekoliko zemalja u
određeno vrijeme, no ne i međunarodni fenomen u kojem se povezani
problemi svih zemalja događaju odjednom. Misija Svjetske banke
uključuje financiranje velikih projekata i ublaženje siromaštva,
no nije stvorena za financijske krize.
Pokušaj da se koordiniraju snažne središnje banke svijeta - Savezne
pričuve i nova Europska središnja banka, primjerice, također ne bi
uspjeli. Ukoliko u Sjedinjenim Državama nema inflacije, Savezne
pričuve neće smanjiti kamatne stope jer bi to, primjerice, pomoglo
jugoistočnoj Aziji. Takva globalna odgovornost nije njezina
zadaća. Europska središnja banka, u međuvremenu, izgleda ponosno u
svojoj uskoj usredotočenosti na Europu. Rezultat je nedostatna
pažnja koju tri četvrtine svijeta (tržišta u razvoju) dobivaju.
Djelotvorna suradnja između ministarstava financija također se
vjerojatno neće dogoditi. Te ustanove odgovaraju izabranim
zakonodavnim tijelima, a u industrijskim zemljama politika se više
bavi unutrašnjim događajima nego međunarodnom stabilnošću.
Jedini je izlaz neovisna središnja banka zadužena za održavanje
globalne financijske stabilnosti. Nitko drugi ne može učiniti ono
što je potrebno: uštrcati više novca u sustav radi poticanja rasta,
smanjiti goleme dugove tržišta u razvoju i nadgledati operacije
uzdrmanih financijskih ustanova. (...)
Takva bi banka nadgledala banke i druge financijske ustanove
svijeta, pružajući neke jedinstvene standarde za razborito
posuđivanje u mjestima poput Kine i Meksika. Regulacija ne bi
trebala biti tiranska; već bi pružanje jasnih i provjerenih
informacija o stvarnom stanju banaka širom svijeta bio korak
naprijed. Ulagači bi zatim mogli obaviješteno procijeniti rizike,
što nisu mogli ,primjerice, u Rusiji ili Indoneziji. (...)
Dva su načina putem kojih bi se globalna središnja banka mogla
financirati. Ona bi mogla uzimati kredite svih središnjih banaka,
koristeći ih u loša vremena i isplaćivati kad se tržišta dignu. Ili
bi se, što bi bilo teže provesti, mogla financirati veoma skromnom
pristojbom na sve trgovine, koja bi se skupljala na točki uvoza, ili
porezom na određene globalne financijske transakcije.
Ne bi bilo prihvatljivo da banka bude na milosti kratkoročno
orijentiranih zakonodavnih tijela. Pogledajte kako američki
Kongres dosljedno odbija dati svjež novac MMF-u, iako svjetsko
gospodarstvo klizi u duboku recesiju.
Ključno političko pitanje jest: kome bi globalna središnja banka
odgovarala? Ona bi imala previše moći da bi njom vladali samo
tehnokrati, iako bi ju svakako morali voditi najbolji među njima.
Jedna bi mogućnost bila povezati novu banku s proširenom skupinom
sedmorice - možda skupinom petnaestorice, zajedno s rotirajućim
članovima poput Meksika, Brazila, Južne Afrike, Poljske, Indije,
Kine i Južne Koreje. (...)
Nikad nije lako stvoriti novu ustanovu; previše ljudi ima interese
u statusu quo. Nadalje, kad su te nove strukture najpotrebnije,
dužnosnici su zaokupljeni rješavanjem sadašnje krize. Kad se mir
povrati, pažnja se okreće nečem drugom. No sadašnji globalni
financijski pad, bez ustanove koja bi ograničila štetu, dovoljan je
dokaz da postoji prevelik jaz u strukturama da bi globalizacija
uspjela.
Istaknuti je ekonomski povjesničar Charles Kindleberger
istražujući uzroke depresije rekao: 'Da bi se svjetsko
gospodarstvo stabiliziralo, mora postojati stabilizator - jedan
stabilizator.' On je komentirao nedostatak vodstva u Americi
tridesetih godina. Danas, dok Sjedinjene Države još ne pokazuju
glad za takvom ulogom, globalna bi središnja banka bila od ogromne
pomoći."
240430 MET sep 98
AO: Početno mučenje i pobjeda Sinnera protiv Schoolkatea
VLADA Novi Etički kodeks državnih službenika i namještenika
Izložba o Maruliću i Splitu 18. siječnja na Europskom trgu u Zagrebu
Izložba Otona Župančiča u Muzeju grada Zagreba
ZKM najavio izvedbu dramskog teksta "Sin, majka i otac sjede za stolom i dugo šute"
Gong Ministarstvu obrazovanja: Omogućite svim učenicima da uče o demokraciji
Bugarski parlament potvrdio novu vladu
HDZ: Sisačkim odgojiteljicama se nezakonito obračunavaju plaće
Inflacija u prosincu 3,4 posto - druga procjena
Renault blago povećao prodaju u 2024.