SJEDINJENE DRŽAVE
THE NEW YORK TIMES
6. IX. 1998.
Kad se Rusi okrenu sebi
"Nakon posjeta Rusiji, dvadesetih godina ovoga stoljeća, filozof
Bertrand Russell rekao je svom prijatelju da mu se boljševička
diktatura, bez obzira kako užasna ona bila, čini najboljim sustavom
vladanja za tu zemlju. 'Upitate li se kako bi trebalo vladati
likovima iz romana Dostojevskog, shvatit ćete što govorim', pisao
je Russell.
Predmnijevam da, dok Rusija izmiče nadzoru, mnogi zapadni vođe
ponavljaju Russellovo stajalište i žude za čvrstom rukom koja bi
zaustavila kaos. No dođe li do neke nove diktature, ona bi mogla
biti još nepomirljivije suprotstavljena Zapadu nego što je to bilo
sa sovjetskim komunizmom.
Zapravo, sadašnja kriza povećava mogućnost da se na sceni pojavi
karizmatični vođa i obeća oblikovati polupečene zamisli različitih
skupina u doktrinu narodnog spasa privlačnu masama.
Hoće li se to dogoditi uvelike ovisi o državnoj raspravi koja se
odvija u Rusiji. Intelektualci ponovno određuju svoj kulturni i
nacionalni identitet, ispitujući ruske prednosti i slabosti u
svjetlu komunističke katastrofe.
Na konferencijama, okruglim stolovima i raspravama u tisku,
društveni i politički znanstvenici, filozofi, antropolozi i
literarni kritičari žestoko raspravljaju o odnosu između ruske i
zapadne kulture, prirodi ruskog despotstva i ruskom
'mentalitetu'.
Rasprava je usredotočena na 'rusku ideju'. Radi se o uvjerenju
(koje je prvo promicala caristička država u suradnji s pravoslavnim
teolozima) da Rusiju njezina vjera i kultura čine predodređenom da
slijedi različit i duhovno nadmoćan put u odnosu na
materijalistički Zapad.
Vjera u rusku nadmoć opstala je i u sovjetskom razdoblju, zajedno s
ohrabrenjem ksenofobije, antisemitizma i mesijanskih nada. A s
padom komunizma, 'ruska ideja' postala je još popularnija.
Ona državi koju Zapad okrutno ponižava daje osjećaj samopoštovanja
i svrhe, a propovijedaju je različite neokomunističke i
nacionalističke skupine.
Većina ruskih mislilaca u povijesti smatrala je liberalni ideal
osobne slobode sebičnim i razornim. Oni su držali da put prema
samoispunjenju leži u zajedničkom slijeđenju društvenih ili
duhovnih ideala.
A ta tvrdnja i dalje nalazi nove pristaše. Najpopularnija djela
koja su nekad bila zabranjena, a nakon pada komunizma ponovno se
izdaju, napisali su vjerski filozofi poput Vladimira Solovjeva
koji predviđa ruski napredak u zajedničkoj težnji Božjem
kraljevstvu na zemlji.
Neki Rusi tvrde da se moralna zbunjenost i kriminal koji danas
vladaju mogu prevladati samo novom vjerom koja ujedinjuje zemlju.
Prema novom desničaru A. A. Jermilovu, zapadne 'liberalne
izmišljotine' - poput zakonskoga jamčenja ljudskih prava - bile bi
suvišne društvu utemeljenom na vjerskoj solidarnosti.
Te se rasprave možda čine trivijalnima u usporedbi s političkim
događajima koji svakodnevno prijete međunarodnim tržištima i
stabilnosti. No u Rusiji ideje često vode izravnim i strašnim
političkim posljedicama.
Primjer koji treba zapamtiti jest uloga ruskog mesijanskog
nacionalizma na početku ovog stoljeća, u inspiriranju prvih
pogroma u modernoj Europi.
Članovi nacionalističke i vjerske desnice ruski mentalitet
određuju na načine koji se uklapaju u njihove antizapadne političke
programe. Oni marginaliziraju sve mislioce koji ne odgovaraju
mesijanskom modelu. Na nedavnoj velikoj konferenciji o ruskoj
filozofiji, svi su se radovi bavili vjerskim filozofima.
Mnogi ruski intelektualci postaju uznemireni tom neravnotežom.
Mjesečnik Filozofska pitanja (koji je nekad bio glasnogovornik
komunističke stranke, no sad predstavlja glas razuma) iznio je
opasnosti koje nova ortodoksnost nosi. Jedan autor, V. F.
Ovčinikov, primjećuje sveučilišne tendencije da se povijest
filozofije ne obrađuje po pokretima ili razdobljima već po
nacionalnim obilježjima, s posebnim naglaskom na rusku duhovnost.
G. L. Tulčinski, profesor filozofije na Sveučilištu u Sankt
Peterburgu, primjećuje da doktorski kandidati u području
filozofije i društvenih znanosti često navode ruske vjerske
filozofe jednako rutinski kao što su nekad citirali Marksa i
Lenjina.
Ne iznenađuje da mnogi ruski intelektualci vjeruju kako društvu ne
treba mnogo više od slabijeg jedinstva te da je potrebno naučiti
važnost pluralizma. No odgovor ne bi bio nakalemiti zapadne
vrijednosti i ustanove na rusku državu. G. Tulčinski napominje da
je govor Aleksandra Solženjicina na Harvardu 1978., u kojemu je on
liberalne slobode nazvao 'apsurdom', bio pošteno upozorenje kako
sovjetski disidenti, koliko god se opirali komunizmu, ne moraju
nužno prihvaćati zapadnu demokraciju.
Rusija će, tvrdi g. Tulčinski, stabilnu demokraciju razviti samo
usklađivanjem poštivanja prava pojedinaca s vlastitim idealima i
običajima.
Postoje neki znakovi razvoja nove demokratske tradicije. Prvi put
ruski je narod prepušten samom sebi. Oslobođeni tiranije države,
crkve ili stranke, lišeni svake sigurnosti, Rusi na krize
devedesetih reagiraju ne anarhičnim nasiljem, kao što smo se
bojali, već iznenađujućom snalažljivošću, pokazujući u svom
svakodnevnom ponašanju kombinaciju individualne inicijative i
društvene solidarnosti koja možda najavljuje novi stil 'ruske
ideje'.
Zahvaljujući svojoj spektakularno nekompetentnoj vladi, Rusi
prolaze tešku školu oslanjanja na sebe same, što je temelj
političke zrelosti.
Likovi iz romana Dostojevskog odrastaju.
Politička kriza još bi mogla na vlast dovesti rusku desnicu, no ona
će se tad morati boriti sa stanovništvom koje počinje shvaćati
svoju prošlost dovoljno dobro da ju ne bi željela ponoviti", piše
Aileen Kelly, profesorica ruske povijesti na Cambridgeu.
080118 MET sep 98
Božinović: Zasad nema traga djetetu u Savi
Rashford bi do kraja tjedna trebao odlučiti gdje će nastaviti karijeru
Beograd: Teško ozlijeđena studentica u naletu automobila tijekom blokade
DHK raspisao natječaj za nagrade Juditu, Davidiasa i Slavića
Fuchs: Situacije u Splitu riješene su onako kako je trebalo postupati
U izraelskim napadima nakon objave primirja ubijeno više od 70 Palestinaca u Gazi
Vivo i Huawei prestigli Apple u Kini u 2024. - istraživanje
Prometni stručnjak Željko Marušić DP-ov kandidat za zagrebačkog gradonačelnika
Otvorena 2,2 milijuna eura vrijedna sportska dvorana u Graberju Ivanićkom
Oporba: Prosječna mirovina jedva pokriva režije