FRANCUSKA
LE MONDE DIPLOMATIQUE
kolovoz 1998.
Nadzor nad elektronskim dobom
Ususret novom stoljeću američkog imperijalizma
"Čemu će sličiti sljedeće stoljeće? Kako će dvjesta država na ovome
planetu podijeliti uloge među sobom? Neke će zacijelo imati veći
utjecaj od drugih. No, jedna zemlja - Sjedinjene Države - obdarena
gospodarskom, vojnom i kulturnom moći, utječe se svemu kako bi
sačuvala svoje neprijeporno prvenstvo. One napose žele jednostrano
i u svoju korist utvrditi pravila igre 'elektronskog doba' kako bi u
sljedećem stoljeću osigurale vlast nad svjetskim mrežama. U tome bi
smislu internet ponajprije mogao pridonijeti širenju američke
trgovine. No nijedna hegemonija nije vječna. Europa i neke države
na jugu već se počinju, iako sramežljivo, opirati...
Kako položaj velesile koji imaju SAD učiniti najpovoljnijim? U
vladajućim krugovima u Washingtonu vrlo su rijetki oni koji niječu
osnovanost 'carske politike', ili kakvim je god eufemizmima
nazivali. Rasprava se vodi samo oko najboljeg načina njezine
provedbe. Jedan od 'umjerenih' stratega ovako postavlja problem:
'Zadaća američke vanjske politike je da zajedno s drugim
sudionicima koji imaju iste zamisli, radi na 'boljem' djelovanju
tržišta i da osigura poštivanje njegovih temeljnih pravila. Ako je
moguće dragovoljno, ali i prisilom, bude li potrebno. Na
poslijetku, nadzor nad međunarodnom trgovinom je carska doktrina
jer želi promaknuti skup pravila koja odobravamo. To ne treba
miješati s imperijalizmom koji je vanjska politika izrabljivanja.'
U tome smislu, imperijalizam je dakle određen kao isključivo
europska praksa...
Neki drugi se ne odriču uporabe oštrije terminologije kako bi
odredili ulogu Amerike u svijetu. Tako g. Irving Kristol, stari
teoretičar agresivnog konzervativizma, isključuje pojam prisile i
smatra da se 'pojavljivanje američkog carstva' događa samo po sebi.
To je tvrđi pristup, ali izbjegava uporabu pojma 'imperijalizam'.
'Uskoro će, piše g. Kristol, američki narod shvatiti činjenicu da
je (postao) carski narod.' No odmah želi razuvjeriti čitatelje: 'To
se dogodilo, kaže, zato što je svijet tako htio.' Objašnjavajući
ovu neobičnu teoriju, on primjećuje da se 'malo-pomalo velika sila
može naći u situaciji da preuzima odgovornost, a da se izrijekom
nije na to obvezala.'
G. Kristol zamišlja Europu koja se smatra sretnom što je ovisna o
SAD-u i ne želi nikakvu samostalnost u vanjskoj politici: 'Europski
su narodi ovisni, iako imaju vrlo veliku mjesnu autonomiju.' Te su
prilike donekle slične palestinskoj vlasti u Transjordaniji. Kada
je riječ o Latinskoj Americi, području koje se tradicionalno ne
miri s američkim upletanjem, g. Kristol tvrdi da ona 'počinje
priznavati legitimnost američkog vodstva i (prihvaćati) postupnu
amerikanizaciju svoje pučke kulture i svoga načina života.' G.
Irving Kristol je i sam iznenađen tom pojavom koju on ne
poistovjećuje s nekadašnjim europskim imperijalizmom koji je bio
obilježen otvorenom i grubom prinudom. 'Naši misionari, kaže, žive
u Hollywoodu.' No, u nešto mračnijem stilu, zaključuje: 'To je
apsolutno carstvo s vrlo malo morala. Iako ga ostatak svijeta za
sada traži i ima potrebu za njim, možemo se pitati neće li mu ubrzo
dodijati.' G. Irving Kristol jedan je od onih teoretičara za koje
sadašnja američka prevlast na zemlji ne predstavlja nikakav
problem: na ovaj ili onaj način suparnici SAD-a mogu se ukrotiti.
Ipak, u američkim je političkim krugovima najraširenije mišljenje
da potpuna hegemonija u svijetu nije zajamčena. Ostvariti tu zadaću
jednostranim postupcima bit će opasno i skupo. Da bi XX. stoljeće
bilo američko, treba osigurati, barem na neko vrijeme, potporu
partnera. G. Richard Haas, direktor škole za vanjsku politiku na
institutu Brooking i bivši posebni savjetnik predsjednika Georgea
Busha, zastupa mišljenje većine. On u Zaljevskom ratu vidi uzor
koji u budućnosti treba slijediti. U svojoj knjizi 'The Reluctant
Sheriff' ('Šerif protiv svoje volje'), g. Haas savjetuje da SAD
budu svjetski šerif.
Prema njegovu scenariju, šerif, za razliku od policajca, ne radi
puno radno vrijeme. On počinje s radom samo ako mora organizirati
napad na neposlušne snage - 'države parije' njegovim jezikom
rečeno, ili drugim riječima, na područja ili skupine koje ne
prihvaćaju poredak koji je nametnuo Washington. Tada šerif okuplja
'države dragovoljce' koje će mu pomoći da uspostavi taj poredak.
Prema takvom shvaćanju koje je u SAD-u jako rašireno - Institut
Brooking smatra se rasadištem 'centrističkih' ideja - vanjska se
politika ograničava na mobilizaciju narodne vojske. Kao u western
filmovima.
Slobodno se možemo zapitati kakve izglede za uspjeh ima takva
politika u svijetu u kojemu tri milijarde ljudi živi ispod životnog
minimuma i u kojemu su, kao kupus u polju, nuklearne glave razbacane
u dobrih dvanaestak područja. Takve se strateške predodžbe temelje
na kratkom tumačenju ishoda hladnog rata: 'Mi smo pobijedili, a
drugi tabor je ne samo izgubio već i nestao.' Pozivajući se na takvo
tumačenje, novi se geopolitičari na javi prepuštaju carskim
snovima. Projekti koji su djelomično već stavljeni na papir, a koji
čine materijalnu strukturu svjetskog gospodarstva sljedećih
godina, imat će veći utjecaj. Na tome je polju osnovan savez,
neslužben i praktičan u isto vrijeme, prema kojemu su usmjereni
vladini, vojni i trgovinski interesi koji obuhvaćaju
informacijsku, medijsku i informatičku industriju. Način na koji
njegovi sudionici doživljavaju svijet nedvojbeno je elektronski.
Kao i geostratezi, oni vide planet pod jakim američkim utjecajem.
Način na koji će se ostvariti ta zadaća, uporno ističe taj savez,
spoj je informacije i medija jer on donosi kulturnu moć i
jednostavno moć. Pristaše takve postavke možemo naći u vrhovima
vlasti.
Tako su se, primjerice, 1996. g. Joseph S. Nye, bivši zamjenik
ministra obrane, i g. William A. Owens, bivši potpredsjednik
združenog odbora stožernih načelnika, očitovali o 'bitnoj
prednosti koju Amerika ima na području informiranja.' Prema
njihovu mišljenju, 'zemlja koja prednjači u informacijskoj
revoluciji bit će moćnija od drugih. (...) U skoroj budućnosti, ta
će zemlja biti SAD.' Prihvaćajući stajalište pokretača narodnih
masa kojima su potrebne dodatne snage, kao u doba Zaljevskog rata,
autori dodaju: 'Nuklearna je premoć bila conditio sine qua non za
vođenje nekadašnjih saveza. U informacijskom dobu, tu će ulogu
igrati premoć na području informiranja.' Odatle i njihov
optimizam: 'Zapravo, SAD neće biti na vrhuncu nadmoći u XX., već u
XXI. stoljeću. Informacija je nova valuta međunarodnog
kraljevstva, a SAD su najpozvanije da informacijskim putem ocijene
svoj potencijal u materijalnim i programskim sredstvima.'
To mišljenje nije rijetko. Još je jedan bivši dužnosnik Clintonove
uprave g. David Rothkopf, trenutno glavni direktor 'Kissinger
Associatesa', savjetodavnog ureda 'dragog Henryja', jednako
oduševljen u predviđanju 'američkog stoljeća' koje će se temeljiti
na kulturi i informaciji. Njegov esej 'In Prise of Cultural
Imperialism' ('Pohvala kulturnom imperijalizmu'), objavljen u
časopisu 'Foreign Policy', ne samo da rabi zabranjenu riječ
imperijalizam već je oduševljeno primjenjuje na američke prilike:
'Za SAD, glavna zadaća vanjske politike u informacijskom dobu mora
biti pobjeda u bitci za prijenos informacija u svijetu gospodareći
valovima, kao što je Velika Britanija nekada vladala morima.'
G. David Rothkopf, kao i gospoda Nye i Owens, ima povjerenja u
budućnost: 'SAD su neminovno 'prijeko potrebna nacija' u vođenju
svjetskih poslova i glavni dobavljač informacijskih proizvoda u
ovom početku informacijskog doba.' On, dakle, sadašnje težnje
promatra sa zadovoljstvom: 'U gospodarskom i političkom interesu
SAD-a bilo bi da nastoji da, ako svijet prihvati zajednički jezik,
to bude engleski; da, ako se okrene k zajedničkim propisima na
području telekomunikacija, sigurnosti i kvalitete,to budu
američki propisi; da, ako se ovi različiti dijelovi povežu putem
televizije, radija i glazbe, programi budu američki; i da, ako se
izrade zajedničke vrijednosti, to budu vrijednosti u kojima će se
Amerikancni prepoznati.' Nakon što je prikazao ovaj veliki plan,
naš autor donosi zaključak, objašnjavajući dobroćudno zašto bi
svatko imao od toga koristi: 'Amerikanci ne trebaju nijekati
činjenicu da su od svih naroda u svjetskoj povijesti oni
najpravedniji, najsnošljiviji, da najviše teže svome
preispitivanju i stalnom usavršavanju te da su najbolji uzor za
budućnost.'
Koliko se god ovo tumačenje može činiti čudnim i oholim, ono daje
ton političkim odlukama Washingtona na informacijskom području.
Predsjednik Clinton u početku svog prvog mandata uspostavio je
tijesnu suradnju - bilo je to i radi prikupljanja glasova - s
industrijalcima iz Silicon Valleyja. Potpredsjednik g. Albert Gore
prikazuje se kao zaljubljenik u računala. U svezi sa svojom
kandidaturom na predsjedničkim izborima 2000., on se okružio
skupinom vlasnika elektronskih poduzeća pod nazivom 'Gore Tech'.
'Jednom u mjesec dana, kažu nam, potpredsjednik se poluslužbeno
susreće s odabranom skupinom poduzetnika iz Silicon Valleyja.
(...) Teme rasprava mijenjaju se svakog mjeseca, ali je dnevni red
pretežno isti: prosudba povezanosti američkog 'novog
gospodarstva' i pronalaženje konkretnih rješenja za male i velike
probleme javnog djelovanja.' Jedan od sudionika na ovim susretima
priznaje: 'Zbog taštine mislimo da je ono što je dobro za naša
poduzeća, dobro i za čitavu zemlju.'
Privatizacija valova
Eto što nas vraća u stara dobra vremena 'motora Charlija',
glasoviti 'Engin Charlie' Wilson, vlasnik tvrtke General Motors u
doba Drugoga svjetskog rata koji je blagostanje svoje zemlje
odlučno poistovjetio s koristi svoje tvornice. Koncem ovih 90-ih,
američka se politika ne bi mogla bolje izraziti i opisati. Vlada je
ta koja je načinila prvi korak k elektronskom dobu. Svojim govorom i
postupcima, ona je istaknula da je potpuna kompjutorizacija
gospodarstva prijeko potrebna za razvitak države i za prevlast u
svijetu. Svakako da su se poduzetnici s područja komunikacija brzo
složili.
Posljednjih godina, plan o spajanju zemlje kablom i umrežavanju
svijeta postao je stvarnost. Kada je u rujnu 1993. objavljena
vijest o njezinu osnutku pod pokroviteljstvom Predsjednika,
Državna je infrastruktura za informacije (National Information
Infrastructure)(DII) bila prikazana kao bezuvjetan elektronski
odgovor na sve bolesti od kojih je patila zemlja, a istodobno i kao
sredstvo koje će osigurati usavršavanje i bogaćenje ljudske vrste.
Njezine su prednosti nabrajane s velikim oduševljenjem:
komunikacija dvadeset i četiri sata bez prekida, za čitavu obitelj;
izobrazba on line koju daju najbolji profesori u zemlji;
umjetnički, književni i znanstveni svjetski izvori na
raspolaganju; zdravstvene službe on line za svakoga, bez lista
čekanja; daljinski rad; najnovija pomodna razonoda u sobi svakog
Amerikanca; lagan pristup dužnosnicima u upravi i raznorazne
informacije preko interneta.
Ove prednosti, većinom dvojbene, bile su, međutim, podložne
ograničenjima koja su ih naknadno mogla samo poništiti, a koja su
jasno bila izrečena u temeljnoj izjavi Infrastrukture: 'Privatni
će sektor voditi razvoj DII-ja. (...) Njezin osnutak i djelovanje
past će na privatna poduzeća.' Tako je razvitak i širenje ove
osobite informacijske tehnologije koja je u početku stvorena s
državnim novcem i djelovala kao javna služba, bilo povjereno maloj
skupini moćnih društava za komunikacije: informatičkih
projektanata, programera, operatera za telekomunikacije i
proizvođača medija.
Veliki su industrijalci na te nove i možda unosne novosti
odgovorili velikim spajanjem i udruživanjem, čime se kapital i
bogatstvo gomilalo u divovskim tvrtkama. Vlada je užurbano prodala
na dražbi telekomunikacijskim mastodontima strašilo od radijskih
frekvencija predviđajući da će doći do nastanka novih služba za
koje će oni prosuditi da su unosne. Još jednom, bez ikakve rasprave,
opće dobro, koje su elektromagnetski valovi, izmaklo je bilo kakvoj
socijalnoj odgovornosti i jeftino je prodano radi trgovinskih
probitaka koji su sigurno nespojivi s potrebama društva.
Nakon što je tako privatnom sektoru zajamčila povoljne materijalne
uvjete, vlada je omogućila osnivanje divovskih skupina koje su
poticane na korištenje digitalnih mreža u nastajanju. Najnovije
takvo posredovanje u njihovu korist bavilo se bitnim pitanjem
tržišta, napose stranog tržišta. Izvješće g. Ire Magazinera 'Opći
okvir za globalnu elektronsku trgovinu' ('The Framework for Global
Electronic Commerce') koje je 1. VII. 1997. osobno predstavio i
odobrio g. William Clinton, potvrđuje nesmetan razvitak
elektronske trgovine u SAD-u i diljem svijeta.
Ovaj dokument već bilježi znatnu uporabu DII-ja, kao i Svjetske
infrastrukture za informacije (Global Information
Infrastructure) (GII). On ističe da se 'svjetska trgovina
informatičkim programima, proizvodima za razonodu (filmovi,
video, igre, zvučni snimci), informacijskim uslugama (baze
podataka, novine on line), tehničkim podacima, patentima,
financijskim i stručnim uslugama (davanje tehničkih i trgovačkih
savjeta, računovodstvo, graditeljske apstrakcije, pravni
savjeti, putničarske agencije i dr.) jako razvila tijekom
posljednjih deset godina. Ona sama čini trenutno preko četrdeset
milijarda dolara američkog izvoza', a 'znatan dio ovih poslova koji
se povećavaju, ostvaruje se on line.'
Ta će se trgovina vrlo brzo proširiti sljedećih godina. Tako
primjerice Međunarodna udruga za telekomunikacije objavljuje da se
'već deset godina uporaba interneta svake godine podvostručuje i da
će oko 2000. nekih 110 milijuna računala vjerojatno biti
priključeno na internet, što čini bazu od oko trista milijuna
korisnika.'
Obrana Magazinerova izvješća uime slobode elektronske trgovine
bila bi sama po sebi prirodna i čak dobrodošla da su junaci na
državnoj i međunarodnoj pozornici jako brojni i podjednake snage.
No stvarnost je drugačija. Elektronsko gospodarstvo koje je u
nastajanju, u biti podsjeća na prilike nakon Drugoga svjetskog
rata. Tada su SAD, zahtjevajući i namećući 'slobodan protok
informacija', omogućile svojim divovskim medijskim i kulturnim
konglomeratima da zatrpaju zemlju svojim proizvodima i uslugama.
Ta je doktrina imala prevagu u zadnjih pedeset godina jer je bila
djelatno poticana i podupirana: pomoć inozemstvu, novčana pomoć,
gospodarski i politički pritisci na možebitne neposlušnike. Odatle
i neograničena prevlast informacijskih i kulturnih proizvoda made
in America, kao i engleskog jezika na televizijskim i kino
zaslonima, u glazbenoj proizvodnji, na mjestima za zabavu i u
komunikaciji između poslovnih krugova.
Međutim, tehnološka osnova američke industrijske države potpuno se
promijenila u zadnjih pedeset godina. Kompjutorizacija i
numerizacija gospodarstva napredovali su ubrzanim tempom. Grane
djelatnosti koje nisu postojale neobično su se uzdigle stvorivši
nekoliko vrlo jakih poduzeća u svijetu, kao što je Intel ili
Microsoft. Proizvodnja i prodaja informacija u rukama su najvećih
poduzeća. Isto tako, društva za telekomunikacije koja usmjeravaju
protok informacija (podaci, poruke, slike) djeluju u svjetskim
razmjerima i sve češće u suradnji ili u savezu sa stranim
izvođačima.
Ovo i neka druga širenja čine bit onoga što se obično zove
'globalizacija'. Zapravo, to je varav pojam jer daje krivi dojam da
je sve bilo globalizirano. Glavni sudionici globalizacije su
velika poduzeća - automobilska, naftna, bankarska, poduzeća za
proizvodnju potrošne robe, za komunikacije, medije, elektronske
usluge - a njihov je način rada sve više transnacionalan. U njihovu
se interesu danas donose političke odluke u SAD-u, Japanu i Europi.
Postoji stanovita usklađenost između ovih skupina kako bi se
zajamčila minimalna stabilnost i sigurnost za svjetske operacije u
tom transnacionalnom sustavu promatranom u cjelini, kao i za
'državne prvake' u pojedinim zemljama. Jer, na koncu, ako se svaka
transnacionalna tvrtka bori za vlastite interese, država u kojoj je
njezino sjedište ili u kojoj žive njezini najveći dioničari, neće
joj pružiti svoju potporu. Načini na koje jedna država - ili
regionalni savez poput Europske unije - pomaže svojim prvacima,
zavisi od razmjera njezine moći: gospodarske, vojne i kulturne. S
toga gledišta, SAD su usamljeni jahač. Uime slobode.
U tome je smislu i izrađen Opći okvir za globalnu elektronsku
trgovinu. On želi jednostrano utvrditi pravila igre digitalnog
doba samo na temelju američkih interesa. Ta će pravila povećati već
znatne prednosti koje imaju američke industrije komunikacije. Još
jednom, ta je težnja predočena, pozivajući se na 'slobodu' u svakom
odlomku Magazinerova izvješća. Očito, riječ je o tome da se
unaprijed isključi svaka odluka koju bi neka suverena država mogla
donijeti radi zaštite interesa gospodarske neovisnosti ili radi
provjere organizacijskih oblika koje su utvrdili gospodari
sustava: propisa, uporabnih dopuštenja, tarifnih propisa i dr.
Tako, primjerice, nema ni govora o tome da se bira između državnog i
privatnog vlasništva: 'Vlade moraju podupirati automatsko
udešavanje sektora uvijek kada to bude potrebno i poticati
nastojanja organizacija u privatnom sektoru glede izrade opreme
koja će jamčiti dobar rad interneta.' Iz toga proizlazi da se nova
elektronska trgovina mora izuzeti iz pravnih okvira koji su nastali
u posljednjih šezdeset godina na polju telekomunikacija, radija i
televizije. U čitavom tom razdoblju politika kojoj su se morali
pokoriti izvođači, službeno je izražavala njihovo zanimanje za
zaštitu općeg probitka. Postojanje socijalnih potreba barem se
priznavalo, čak i kada se o njima nije vodilo računa. Koncem
devedesetih, svjetski kapital odlučno odbacuje i najmanje
ograničavanje povlastica.
Iako ga je Washington proglasio programom državne politike, Opći
okvir ima uglavnom međunarodnu zadaću: on želi vladati 'globalnom
elektronskom trgovinom' tamo gdje političko-gospodarsko okružje
nije sasvim podređeno prohtjevima Bijele kuće. Primjerice, on se
poziva na prvu dopunu američkog Ustava kao temelj za slobodan
protok informacija i želi je nametnuti kao opće načelo koje jamči
zaštitu poruka i slika koje proizvode divovska poduzeća. Zapravo,
prva dopuna štiti slobodu izražavanja pojedinca, a ne tvrtke.
Odobravanjem ove zbrke, kao što je danas slučaj u SAD-u, zabranjuje
se donošenje bilo kakvih mjera za zaštitu građana od rasprava koje
isključivo izražavaju interese velikih tvrtka, a koje one
financiraju. To je još očitije na međunarodnom polju na kojemu
narodi, u mjeri u kojoj prihvaćaju definiciju slobode protoka
informacija koju daju poduzeća, ostaju bez kulturne, a često i
političke suverenosti.
Naime, ono što zabrinjava Washington i velike vlasnike high-tech
industrije komunikacije jesu odluke koje bi mogle donijeti neke
države u svrhu zaštite svoje samostalnosti. One se stahovito boje
nameta i carinskih pristojba na internet, prijetnja pravom na
objavljivanje filmova, fonograma i programa koji se prenose putem
SII-ja, mjera za zaštitu baza podataka i patenata, tj. svih oblika
vlasništva informacijskog doba. Dakle, Magazinerovo izvješće
stavlja točku na 'i', tvrdeći da 'pravni okviri za trgovačko
poslovanje na internetu moraju odgovarati istim načelima, bez
obzira na državu i državne i međunarodne granice, kako bi se
postigli predviđeni rezultati, nezavisno od sudske mjerodavnosti
pod koju spada možebitni kupac ili prodavač.'
Taj prijedlog koji je očito potaknut brigom za jednakopravnost,
zanemaruje razlike i nejednakosti između država, regija i naroda.
On pribavlja prevagu interesa moćnih konglomerata, posjednika
intelektualnog vlasništva, pred interesima slabijih partnera. U
tome je smislu Opći okvir za globalnu elektronsku trgovinu nastavak
doktrine iz razdoblja nakon Drugoga svjetskog rata o slobodnom
protoku informacija: 'Američka vlada potiče najveću moguću slobodu
u protoku informacija bez obzira na granice. To obuhvaća veći dio
informacijske građe koja je već dostupna i prenosiva putem
interneta i stranica na mreži, informacijskih služba, virtualnih
trgovačkih središta i proizvoda za razonodu, napose videa i radija,
kao i umjetnosti. To načelo vrijedi kako za informacije koje
proizvode trgovačka poduzeća, tako i za one koje dolaze iz škola,
knjižnica, vlada i drugih neprofitabilnih organizacija.'
Međutim, Opći okvir je za sada samo popis nakana. Ne treba doslovno
shvatiti njegovo zauzimanje protiv bilo kakvih pravnih okvira,
barem što se tiče američkog gospodarstva. No to se proturječje može
lako objasniti budući da Magazinerovo izvješće u načelu nije za
nutarnju uporabu. Iako vlada u tome robuje klasičnoj retorici
protiv donošenja propisa, njezini se postupci na području
informacija već pola stoljeća stalno pobijaju savjetima u korist
tržišnih sloboda.
Na međunarodnom području prilike su potpuno drukčije. Profesor Eli
Noam sa sveučilišta Columbia ističe da se 'pozornim čitanjem
Magazinerova izvješća ne može zaključiti kako savezna vlada želi
ublažiti gospodarske propise na područjima koja su za nju važna.
Snaga njegova govora smjera napose na postupke koje bi druge države
mogle poduzeti kako bi nametnule taj oblik donošenja propisa na
internetu.' Uobičajen postupak kako bi se od drugih zahtijevalo ono
što se ne primjenjuje na sebe... No uspjeh tog koraka ne zavisi samo
od želje SAD-a i njihove trenutne premoći na području elektronike.
Njihova hegemonija u cyber prostoru nije vječna.
Prihvaćajući filozofiju slobodne trgovine za koju se zauzimaju
SAD, Europska se unija malo distancirala od njih kada je riječ o
elektronskoj trgovini. U početku je ona objeručke prihvatila g. Iru
Magazinera na konferenciji koja je održana u Bonnu 8. srpnja 1997.,
samo tjedan dana nakon što je objavljeno njegovo izvješće, i
potpisala izjavu koja potvrđuje 'ključnu ulogu' privatnog sektora
u elektronskoj trgovini. Javni je sektor nagrađen tek 'djelatnom
ulogom'. Za godinu dana stvari su se promijenile i, umjesto da rade
isključivo na temelju Općeg okvira, petnaestorica počinju stvarati
vlastita stajališta. Tako je u priopćenju objavljenom 4. veljače
o.g., Europsko povjerenstvo predložilo da se pregovara o
međunarodnoj povelji koja bi utvrdila opća pravila za sve, napose
pravila zaštite osobnih podataka, autorskih prava, šifriranja i
poreznog sustava.
Posredovati posvuda na planetu
Najosjetljivije je pitanje zaštite privatnosti gdje postoje znatne
razlike s obje strane Atlantika. U Francuskoj od 1978. postoji
državno povjerenstvo za informatiku i slobode; 1995. prihvaćena je
izvanredno stroga europska smjernica koja bi se trebala prenijeti u
zakone drugih država prije listopada 1998. Smjernica određuje da se
osobni podaci ne mogu predavati zemljama koje nisu prihvatile
'odgovarajuće' sustave zaštite. Upravo je to slučaj sa SAD-om... G.
Clinton, svjestan opasnosti, zahtijevao je od američkih poduzeća
da sami izrade takve sustave. U svibnju ove godine uspio je postići
da i Japan prenese tu odgovornost na privatni sektor.
Još jedna točka oko koje se ne slažu SAD i EU: 'davanje imena', tj.
pravila dodjele adresa za stranice na internetu koja je Washington,
u Bijeloj knjizi objavljenoj u veljači 1998., kanio sačuvati kao
isključivo američku povlasticu. I to usprkos željama udruga
Internet Society i Internet Assigned Number Authority koje su
htjele da se ta odgovornost povjeri međunarodnoj organizaciji.
Suočena s otporima prema njezinu projektu, američka se uprava
predomislila i sada se okrenula k rješenju koje je jamačno u
podređenosti Svjetskoj organizaciji za industrijsko vlasništvo.
Jedna od mogućnosti kojima se utječe EU kako bi izbjegla frontalne
napade Washingtona je usmjeravanje problema prema Svjetskoj
trgovinskoj organizaciji u kojoj nekoliko država, posebice Indija
i Pakistan, nastoje sačuvati svoje osobite državne interese pred
napadima pristaša slobodne trgovine i u kojoj bi se odluke trebale
donositi konsenzusom između 132 članice. U svibnju je bilo
dogovoreno da će Organizacija pripremiti znanstvenu raspravu o
svim pitanjima u svezi s elektronskom trgovinom i predočiti je na
sljedećoj ministarskoj konferenciji koncem 1999.
Kratkoročno gledano, gospodarska moć transnacionalnog kapitala i
osjetljivost stanovništva na multimedijsko trgovinsko okružje na
kojemu se temelji američko gospodarstvo, samo mogu potaknuti
Washington da sanja o prevlasti u svijetu u sljedećem stoljeću
zahvaljujući elektronskoj nadmoći.
Isto kao što mu i vojna snaga, pojačana napredim komunikacijskim
tehnologijama, omogućuje da se raširi, da nadzire i upleće se
posvuda u svijetu. 'Nemojmo se zavaravati, izjavio je načelnik
američkog atlantskog zapovjedništva, nema države na zemaljskoj
kugli koju ne možemo dosegnuti.' Međutim, dugoročno gledano,
besmislen poremećaj ravnoteže koji taj sustav gospodarsko-vojne
moći - koji nikome nije odgovoran - nameće narodima i njihovim
gospodarskim izvorima, lako bi mogao izazvati lančani potres. I
srušiti čitavu zgradu", piše Herbert I. Schiller.
080110 MET sep 98
Plinacro: Uskoro započinju radovi na magistralnom plinovodu Zabok-Lučko
Papa pao i natukao ruku, ali je nije slomio
Božinović: Zasad nema novog traga djetetu u Savi
Rashford bi do kraja tjedna trebao odlučiti gdje će nastaviti karijeru
Beograd: Teško ozlijeđena studentica u naletu automobila tijekom blokade
DHK raspisao natječaj za nagrade Juditu, Davidiasa i Slavića
Fuchs: Situacije u Splitu riješene su onako kako je trebalo postupati
U izraelskim napadima nakon objave primirja ubijeno više od 70 Palestinaca u Gazi
Vivo i Huawei prestigli Apple u Kini u 2024. - istraživanje
Prometni stručnjak Željko Marušić DP-ov kandidat za zagrebačkog gradonačelnika