NJEMAČKA
DEUTSCHE WELLE
21. VIII. 1998.
Birokratska nesposobnost i nemar
"Izvješće Europske revizijske komore o rezultatima koje je
povjerenstvo Europske unije tijekom protekle dvije godine postiglo
u procesu obnove u Bosni i Hercegovini zvuči poput objave bankrota.
Nema gotovo ni riječi o navodnoj djelotvornosti najviših europskih
birokrata. Revizori su konstatirali neuspjehe na svim razinama. Do
kraja 1997. g. ostvareno je samo 31 posto zadanih ciljeva. Revizori
su izradili dug popis nedostataka. Navedimo tek neke primjere: do
kraja 1997. g. novcem EU financiran je popravak 10 tisuća kuća od
kojih je završeno samo njih 6300. Pritom valja napomenuti da je
posrijedi tek dva posto ukupno planiranih postupaka popravka.
U gradu Goraždu trebalo je popraviti 400 stanova u ukupnoj
vrijednosti 2,3 milijuna ecu-ja (1 ecu = 1,98 njemačka marka). No,
uistinu su popravljena samo 42 stana a ostali su ostavljeni
poluzavršeni ili nenastanjivi. Osim toga, povjerenstvo je platilo
gotovo 800 tisuća maraka previše a taj mu novac nije vraćen. U
Stocu, smještenom u mostarskoj regiji, trebalo je biti popravljeno
100 kuća za 1,8 milijuna njemačkih maraka. No, završeno je samo 66
kuća a do rujna 1997. g. ponovno ih je nastanjeno samo 20. Mjesno
hrvatsko stanovništvo protivilo se dolasku bosanskih Muslimana,
zapalivši čak dvije renovirane kuće. U Antunovcu i Ernestinovu
trebalo je 1996. g. biti popravljeno 600 kuća za 5,4 milijuna
njemačkih maraka. No, u rujnu 1997. g. nije bila završena ni jedna
jedina kuća. Mjesne hrvatske vlasti izdale su tek 20 dozvola za
gradnju. Krajem 1997. g. u Bosanskoj Krupi, smještenoj u unsko-
sanskom kantonu, prazno je bilo 40 posto kuća, popravljenih 1996.
g. Po planu popravke krovova u istoj općini, umjesto plaćenih 500
izgrađeno ih je samo 435. Ostatak novca nestao je. Pritom valja
napomenuti da je polovina kuća koje su dobile krov ostala prazna
zbog neuseljivosti. U Velikoj Kladuši netragom je nestalo pola
milijuna maraka, namijenjenih popravci stanova.
U jako razorenom istočnoslavonskom gradu Vukovaru u Hrvatskoj
pokrenut je u srpnju 1996. g. program obnove stanova i opskrbe vodom
i strujom u vrijednosti 10 milijuna maraka. Realizacija tog
projekta započeta je zbog loše pripreme tek početkom 1998. g. Drugi
plan izgradnje stanova u raznim selima istočne Slavonije, ukupno
vrijedan oko 5,4 milijuna maraka, bio je zbog otpora hrvatskih
vlasti na ledu dulje od godinu dana. Po istragama revizora Hrvati su
bili spremni graditi kuće samo za svoje sunarodnjake a ne i za
srpske stanovnike. Moguće je navesti još takvih primjera.
Povjerenstvo EU prebacuje pak krivnju sa svojih na tuđa leđa. U
službenom stajalištu to europsko tijelo sa sjedištem u Bruxellesu
skreće pozornost na jedinstvenost tako opsežne akcije pomoći,
podsjećajući da stoga nije moguće isključiti greške. Pritom je kao
argument posebno istaknuta nesposobnost lokalnih vlasti u Bosni i
Hercegovini i tamošnje nacionalističke svađe, koje su navodno
blokirale i projekte u istočnoj Slavoniji. Naravno, istaknuto je i
inzistiranje članica EU na modalitetima raspisivanja natječaja
koji su uobičajeni pri dodjeli projekata financiranih novcem EU
širom svijeta. Osim toga, povjerenstvo EU skreće pozornost i na
zadane okvire proračuna EU.
Dakle, isprika ima dovoljno. No, one nimalo ne utječu na
konstataciju vrhovnih revizora EU da je program obnove 'zabilježio
tek nizak stupanj provedbe'. Ostali međunarodni financijski i
humanitarni pomagači mogu se pohvaliti daleko boljim rezultatima u
Bosni i Hercegovini. Svjetska banka uspjela je realizirati 52 posto
a američka organizacija US-AID čak 78 posto svojih planova. Bitno
bolji uspjeh - 55 posto realiziranih planova - zabilježen je i na
razini izravne bilateralne pomoći članica EU. Izuzmemo li u okviru
EU područje takozvanih programa temeljne pomoći, koji su po
konstatacijama revizora često dospijevali u pogrešne kanale ili su
se pokazali potpunim neuspjehom, izračunat ćemo da je uistinu
izdano samo 17 posto financijskih sredstava za pomoć pri obnovi,
određenih 1996. i 1997.
U periodu od 1996. do 1999. g. pomoć EU pri obnovi bivše Jugoslavije
predviđa izdvajanje financijskih sredstava u vrijednosti oko 2
milijade maraka (jedna milijarda ecu-ja). De facto je gotovo sav
novac bio određen za Bosnu i Hercegovinu - uz iznimku male svote,
namijenjene Srbima na području još donedavno okupirane hrvatske
istočne Slavonije. U Bosni i Hercegovini 90 posto sredstava
dodijeljeno je pak muslimansko-hrvatskoj federacji dok je
Republici Srpskoj iz političkih razloga u početku pružana tek
humanitarna pomoć. Protekle dvije godine izdvojeno je navodno
nešto više od polovine ukupne svote (točno 554,2 milijuna ecu-ja)
ali tek djelić tog novca upotrijebljen je za konačni cilj
približavanja deklariranom cilj EU - povratku oko 1,3 milijuna
izbjeglih Bosanaca - Muslimana, Srba i Hrvata - iz inozemstva u
matična prebivališta. Paralelan cilj bilo je i pronalaženje ili
popravak nastanjivih smještajnih kapaciteta za oko milijun
prognanika, smještenih u samoj Bosni.
Složenog stanja svjesni su i revizori EU koji su tu ocjenu naveli i u
svom izvješću: 'Izbjeglice su nekada živjeli u gradovima dok su
prognanici za vrijeme rata napustili svoja sela i potražili
relativnu sigurnost u gradovima. Dakle, pretpostavka za povratak
izbjeglica bilo je prethodno pružanje pomoći prognanicima u okviru
Bosne i Hercegovine da se vrate u svoje domove, smještene u
nekadašnjim područjima sukoba'. Ta je zadaća dosada bila jako
teška. Krajem 1997. g. u Bosni i Hercegovini još je uvijek živjelo
800 tisuća prognanika. U Bosnu i Hercegovinu vratilo se samo 200
tisuća izbjeglica. Od ukupno 612 tisuća izbjeglica, njih 263 tisuće
nalazilo se po podacima Visokog povjerenstva UN za izbjeglice u
članicama EU - samo u Njemačkoj živjelo ih je 220 tisuća a 700 tisuća
izbjeglica našlo je po tim podacima trajni smještaj negdje u
svijetu. Težak položaj prognanika i izbjeglica dodatno pojačava
potrebu za što bržom i djelotvornijom međunarodnom pomoći. U želji
da opravda svoj neuspjeh, bruxellesko povjerenstvo spremno poseže
za svakom izlikom. U poglavlju koje nosi naslov 'Čišćenje mina',
istaknuto je, primjerice, sljedeće: 'U okviru svog programa
čišćenja mina... povjerenstvo je jako pazilo da ne bude upleteno u
sumnjive poslove kakvi su na tom području posebno rasprostranjeni.
Stoga je iscrpno provjeravalo podnesene prijedloge, što je katkada
rezultiralo otezanjem'. Prošle godine Bruxelles vjerojatno upravo
iz tog razloga nije uopće izdvojio novac za čišćenje mina iako su
nesreće dan za danom odnosile žrtve i teško ranjavale ljude. Posao
čišćenja mina nastvljen je tek krajem ožujka ove godine.
Povjerenstvo stvara dojam da je uvijek netko drugi kriv što stvari
ne idu po planu. Europski revizori sa sjedištem u Luxemburgu
konstatirali su, doduše, da je uzrok lošeg rezultata jednostavno
nekompetentnost i nesposobnost europskih činovnika i stručnjaka
koje su oni izabrali, uključujući i snage na samom terenu. Osim
toga, u okviru uprave EU zabilježene su i osjetne trzavice između
opće uprave nadležne za obnovu Bosne i podređene povjereniku Hansu
van den Broeku i odjela EU pod nazivom ECHO, zaduženog za pružanje
humanitarne pomoći i povjerenog talijanskoj povjerenici Emmi
Bonino. Ljudi gospođe Bonino bili su po ocjeni revizora bitno
djelotvorniji u primjeni povjerenog novca za pomoć.
Ta je činjenica bitno povezana s kadrovskom strukturom
humanitarnih djelatnika. ECHO radi na terenu, njegovi su ogranci
raspodijeljeni po čitavoj zemlji i ima više stručnjaka i pomoćnika,
dok izaslanstvo EU u Sarajevu ima tek jedan skromni ured s malo
ljudi a bori se i s nedostatnim ovlastima za donošenje odluka.
Najavljena je promjena vezana za posljednji nedostatak. Već prije
nekoliko mjeseci povjerenstvo EU izvuklo je određene konzekvence
iz kritike revizorske komore i iz opetovanih prigovora Europske
skupštine, pojačavši sarajevski ured u pogledu ljudi i ovlasti.
No, prethodno je trebalo uvjeriti Vijeće EU da, primjerice, pri
dodjeli narudžbi za nabavku građevinskih materijala ili bolničkih
potrepština nije moguće postupati po birokratskim pravilima EU o
raspisivanju natječaja. Članice EU ustrajale su pak baš na tim
pravilima budući da - kao i u slučaju ostalih oblika pomoći trećim
zemljama - najveće svote uvijek završavaju u džepovima vlastitih
poduzeća u EU. Na tom području vlada pak živahna konkurencija među
članicama EU koje ljubomorno prate jedna drugu jer se njihovim
nacionalnim poduzećima pruža prilika za zaradu", zaključuje
Heribert Korfmacher.
240148 MET aug 98
Izložba Otona Župančiča u Muzeju grada Zagreba
ZKM najavio izvedbu dramskog teksta "Sin, majka i otac sjede za stolom i dugo šute"
Gong Ministarstvu obrazovanja: Omogućite svim učenicima da uče o demokraciji
Bugarski parlament potvrdio novu vladu
HDZ: Sisačkim odgojiteljicama se nezakonito obračunavaju plaće
Inflacija u prosincu 3,4 posto - druga procjena
Renault blago povećao prodaju u 2024.
ISPRAVAK VIJESTI: Najava događaja - kultura - za četvrtak, 16. siječnja
Benetton zatvara tvornicu u Osijeku, otkaz za više od 260 radnika - sindikat
Čak 600 policajaca na ogledu košarkaške Eurolige u Parizu