ZAGREB, 29. srpnja (Hina) - Vozila zagrebačkoga gradskog prijevoznika ZET-a i ovo će ljeto biti bez klima-uređaja. U ZET-u, naime, kažu da klima-uređaje nije uobičajeno ugrađivati u vozila javnoga prijevoza jer su postaje na razmjerno
kratkim razmacima, od 300 do 600 metara. Zbog česta otvaranja vrata topli i hladni zrak stalno bi se miješali, a to bi uzrokovalo neizbježive kvarove u klimatizaciji.
ZAGREB, 29. srpnja (Hina) - Vozila zagrebačkoga gradskog
prijevoznika ZET-a i ovo će ljeto biti bez klima-uređaja. U ZET-u,
naime, kažu da klima-uređaje nije uobičajeno ugrađivati u vozila
javnoga prijevoza jer su postaje na razmjerno kratkim razmacima, od
300 do 600 metara. Zbog česta otvaranja vrata topli i hladni zrak
stalno bi se miješali, a to bi uzrokovalo neizbježive kvarove u
klimatizaciji. #L#
I dok će se putnici i nadalje "osvježavati" prirodnim strujanjem
zraka pokraj otvorena prozora, vozači tramvaja, u čijim kabinama
temperatura doseže i do 50 stupnjeva, ipak će dobiti rashladne
uređaje.
Po riječima direktora ZET-a Julijusa Pevaleka u ZET-u su zadovoljni
s 250 tramvajskih vozila jer ona za sada podmiruju potrebe
Zagrepčana za javnim prijevozom. Većim dijelom je uklonjena i šteta
nastala pretjeranim navijačkim slavljem tijekom Svjetskoga
nogometnog prvenstva. U oštećena su vozila ugrađena nova
tramvajska stakla i oplate, a po prvoj procjeni taj nepredviđeni
trošak ZET za sad stoji 400.000 kuna.
Od 312 autobusa zagrebačkim ulicama svaki dan prometuje oko 270 jer
su ostali zbog starosti i lošeg održavanja neuporabivi. Čak 87
autobusa ove će godine biti otpisano i po planu zamijenjeno drugima
kako se ne bi još više smanjio ionako (pre)malen broj vozila
(pri)gradskoga prijevoza.
Unatoč ograničenim sredstvima ZET planira kupiti 20 zglobnih
autobusa "man" i "mercedes" iz njemačkih tvrtaka, a 10 "solo"
autobusa iste marke proizvest će zagrebačke tvrtke Eurobus i TAZ.
Time će se povećati domaća proizvodnja, a krajnji je cilj da se do
2000. svi autobusi kupuju od domaćega proizvođača. Osim novih
"mercedesa" i "manova" ZET će nabaviti i 57 rabljenih vozila istog
tipa. Tako će se autobusna vozila standardizirati, a tipizacija
voznoga parka jedna je od ZET-ovih poslovnih strategija, kazao je
Pevalek. Iz autobusnoga voznog parka polagano se izbacuju autobusi
"tam" i zamjenjuju "mercedesima" i "manovima". Do 2000. "tamova" će
biti samo 20, a donedavno ih je bilo više od 100, dodao je.
S tipizacijom tramvaja stanje je nešto zapletenije i sva dosadašnja
rješenja uglavnom su privremena dok ne počne temeljita obnova
voznoga parka. Tako se danas Zagrepčani mogu provozati u tramvaju
starom između 35 i 40 godina iz bivšega domaćeg programa "Đ.
Đakovića". Ta najstarija vozila bit će otpisana nakon prvoga kvara
jer više nema ekonomske opravdanosti za njihovo održavanje.
Oko 35 tramvaja zahtijeva generalne popravke i obnovu, među kojima
su i češki tramvaji ČKD-Tatra, koji su na zagrebačkim tračnicama
završili svoj eksploatacijski vijek. U idućih tri do pet godina
vozit će se i rabljeni tramvaji kupljeni na njemačkom tržištu.
Glavni izvor prihoda ZET-a je prodaja voznih karata. Primjerice, u
svibnju ove godine prodano je 1,687.594 karata i ostvaren je prihod
od 27,6 milijuna kuna. Najviše se prodalo pojedinačnih karata na
kiosku - 13 posto više nego u istome razdoblju prošle godine.
Prošla godina bila je već treća zaredom koju je ZET završio s
dobitkom, što je dobro za donedavna gubitaša kojemu sada ne treba
sanacija, već su na redu godine ulaganja.
Do 2001. planirana su četiri smjera razvoja tramvajskoga prometa.
Produžuju se tračnice od Dubrave do Dupca, a priprema se i izrada
infrastrukture za prugu Jarun - Prečko.
Dugoročno se planira i spajanje Trešnjevačkoga trga Avenijom
Vukovar sa Savskom te izgradnja nove prometnice i pruge koja će
spojiti Horvaćansku cestu s Ljubljanicom. Novac za proširenje
javne prometne mreže osigurat će Gradsko poglavarstvo, a ZET vozila
i novac za osposobljavanje vozača.
Đurđa Beraković
(Hina) bdj dd
290712 MET jul 98