TURISTIČKI BILTEN
17. - 23. srpnja 1998.
SADRŽAJ:
· JAMSTVO ZRAČNOJ LUCI ZADAR 2
· MINISTAR LUŽAVEC O ISTARSKOM "IPSILONU" 2
· O ISTARSKOM I KVARNERSKOM TURIZMU 2
· UTEMELJENA TURISTIČKA ZAJEDNICA VUKOVARA 2
· HRVATSKA OČEKUJE DO 90.000 BRITANSKIH TURISTA 2
· NA 14 HRVATSKIH PLAŽA MORE VISOKE KAKVOĆE 3
· U "ANITI" 1,29 MILIJUNA KUNA U ZADRŽANU DOBIT 3
· DOBIT ARENATURISTA U PRIČUVE 3
· SINDIKATI UGOSTITELJSKIH I TURISTIČKIH DJELATNIKA O NAJAVLJENOM
ŠTRAJKU 4
· HOTELI BAŠKA LANI POSLOVALI S GUBITKOM 4
· MAKARSKI HOTELIJERI OSTVARILI 100.000 NOĆENJA 4
· HOTELI TUČEPI LANJSKOM DOBITI POKRIVAJU GUBITKE 4
· DUBROVNIKU NOVI HOTEL S TRI ZVJEZDICE 5
· OTVOREN OBNOVLJENI HOTEL ALBATROS 5
· NA PLITIVICAMA SE OČEKUJE I DO 3000 TURISTA DNEVNO 5
· EKOTURISTIČKI VLAK "KARLEK" VOZI SVAKE SUBOTE 5
· PREDSTAVLJEN VODIČ ZAGREB EXCLUSIVE I GLOBAL REFUND 5
· NOVI PLAN GRADA POŽEGE 6
· PORAST PUTNIČKOG PROMETA U PULSKOJ ZRAČNOJ LUCI 6
· KOTACIJE DIONICA TURISTIČKIH TVRTKI 6
· TIJEKOM PRVIH PET MJESECI 977.150 TURISTA 6
· U SVIBNJU PREVEZENO 9,04 MILIJUNA PUTNIKA 6
· U HRVATSKU UŠLO 143.000 INOZEMNIH GOSTIJU 7
· LANI U UGOSTITELJSTVU OSTVARENO 2,5 MILIJARDI KUNA PRIHODA 7
· PORAST BROJA TURISTA U EU 7
· OTVORENA 32. MEĐUNARODNA SMOTRA FOLKLORA 8
· ZRAČNE LUKE I VLADE RADE NA POVEĆANJU SIGURNOSTI 8
· TURIZAM U SARAJEVU 8
· SLABI TURISTIČKI REZULTATI U SLOVENIJI 9
· DORFOTEL - TRAŽENI PARTNER U POTICAJNOM TURIZMU 9
· TEA SWITZERLAND - LETENJE BEZ KARATA 9
· UNAJMLJIVANJE AUTOMOBILA NAJSKUPLJE U ŠVICARSKOJ 10
· FLORIDA ZABILJEŽILA JOŠ JEDNU REKORDNU GODINU 10
· POD POVEĆALOM: AMSTERDAM 11
1. AKTIVNOSTI VLADE. HRVATSKOG DRŽAVNOG SABORA I OSTALIH
INSTITUCIJA
JAMSTVO ZRAČNOJ LUCI ZADAR
Vlada RH na prošlotjednoj je zatvorenoj sjednici, između ostaloga,
prihvatila tekst Pisma namjere za izdavanje državnog jamstva
Zračnoj luci Zadar glede sklapanja Ugovora o kreditu za izvođenje
radova obnove zračne luke. Ugovor će se, na temelju prikupljenih
ponuda, zaključiti s najpovoljnijim ponuditeljem (bankom) kojem će
Vlada RH izdati jamstvo.
Isto tako, Vlada je osnovala Povjerenstvo za udruge i njegovim
predsjednikom imenovala Ivicu Kostovića, a članovima Josu Škaru,
Božu Biškupića, Juraja Njavru, Marijana Ramušćaka, Nikolu
Ružinskog i Branka Štulića. Zamjenicom predsjednika Povjerenstva
imenovana je Ljerka Mintas-Hodak. Zadaća Povjerenstva za udruge
provedba je Odluke o mjerilima za određivanje udruga čija je
djelatnost od interesa za RH i financijskoj potpori udrugama iz
Državnog proračuna. Vlada je ujedno utvrdila Prijedlog za isplatu
akontacija udrugama koje su se 1997. i ranijih godina sufinancirale
iz Državnoga proračuna.
MINISTAR LUŽAVEC O ISTARSKOM "IPSILONU"
Ove se godine neće povećati cestarina kroz Tunel Učku i na dionicama
istarskog "ipsilona", zaključak je nedavnog sastanka ministra
pomorstva, prometa i veza RH mr. Željka Lužavca s predstavnicima
"Union Bank of Switzerland", vodećeg kreditora u financiranju i
gradnji "istarskog ipsilona", te čelnicima koncesionara BINA-
Istre d.d.
Kako bi osigurala uspješnost radova na "istarskom ipsilonu", Vlada
će u skladu s koncesijskim ugovorom kompenzirati razliku između
postojeće cestarine i cestarine koju predviđa nezavisna prometna
studija.
Ministar Lužavec, kako se ističe u priopćenju Ministarstva
pomorstva, prometa i veza, izjavio je da će se hrvatska Vlada u
cijelosti pridržavati odredaba iz ugovora o koncesiji, potpisanog
s BINA-Istrom d.d. O cestarini na "istarskom ipsilonu" odlučit će
se nakon dovršetka analiza koje su u tijeku, te kompletiranja
cjelovitog programa ujednačavanja cestarina u RH.
O ISTARSKOM I KVARNERSKOM TURIZMU
Primorsko-goranska i Istarska županija ostvaruju približno 70
posto ukupna hrvatskoga turističkog prometa pa bi trebale mnogo
više sudjelovati u stvaranju državne politike u turizmu, ustvrdili
su ovih dana u Opatiji pročelnici županijskih upravnih odjela za
turizam Ranko Vlatković i Branko Curić te opatijski gradonačelnik
dr. Axel Luttenberger. Istaknuli su da će se za pravilno
vrjednovanje Istre i Kvarnera u hrvatskome turizmu nastojati
izboriti i djelovanjem županijskih turističkih odjela i
turističkih zajednica te utjecajem saborskih zastupnika s tih
područja.
Istra je sa 2,8 milijuna noćenja u prvih šest mjeseci ove godine
bila 13 posto uspješnija nego prošle godine, a Primorsko-goranska
županija sa 1,7 milijuna noćenja ili jedan posto bolja nego lani.
Prva polovica srpnja bila je pak za šest do devet posto lošija od
prošlogodišnje, a temeljni su uzroci, rečeno je, znatno više cijene
nego u izravne konkurencije, prejaka domaća valuta i previsoka
stopa PDV-a.
Među uzroke svrstavaju i trenutačno loš položaj naše zemlje u
svijetu, koji je, kako kažu, dijelom popravio nogomet. Pročelnici
su istaknuli da bi mogući štrajk turističkih djelatnika svakako bio
još jedan u nizu pogubnih događaja za hrvatski turizam. Zauzeli su
se da što prije, na dobrobit hrvatskoga turizma uopće, u punoj mjeri
počnu raditi i ostale hrvatske turističke županije.
UTEMELJENA TURISTIČKA ZAJEDNICA VUKOVARA
U srijedu je osnovana Turistička zajednica Vukovara, a za njezina
predsjednika izabran je Dragutin Guzovski. Izabrano je i
Turističko vijeće i Nadzorni odbor te usvojeni statut i poslovnik
zajednice. Tom je prigodom najavljeno kako će ministarstvo turizma
izraditi strateški marketniški plan razvitka turizma u Vukovarsko-
srijemskoj županiji, u kojemu će i Vukovar dobiti primjereno
mjesto.
HRVATSKA OČEKUJE DO 90.000 BRITANSKIH TURISTA
Predstavništvo Hrvatske turističke zajednice u Londonu
procjenjuje da će u Hrvatskoj ove godine boraviti otprilike 80.000
do 90.000 britanskih turista, znatno više nego lani, kada je u
Hrvatsku došlo nešto više od 43.000 britanskih turista. Britanski
turist u Hrvatskoj boravi tjedan ili dva, a statistički je prosjek
njegova boravka 12 dana. U Hrvatsku prosječni britanski turist
dolazi uglavnom u okviru tzv. paket aranžmana turističkih
agencija, koje prosječno plati 350 funti (oko 3.500 kuna), a u tu
cijenu uključen je i zračni prijevoz. Ove godine oko tridesetak
britanskih turističkih agencija u svojoj ponudi imaju odredišta u
Hrvatskoj, a najveći je porast turističke potražnje zabilježen u
nautičkom turizmu, ističu u predstavništvu Hrvatske turističke
zajednice u Londonu. Međutim, najveća britanska turistička
agencija Thomson na srednji rok ne očekuje znatniji porast dolazaka
britanskih turista u Hrvatsku. Agencija Thomson, koja je lani
obnovila ponudu za Hrvatsku ograničivši se samo na sjeverni dio
jadranskog primorja, smatra da je u odnosu na osamdesete na
britanskom turističkom tržištu došlo do snažnog kvalitetnog
pomaka. Britanski turist danas očekuje kvalitetne proizvode, traži
kvalitet za novac, ispravnost informacija datih u turističkim
brošurama te novačanu kompenzaciju kada se ugovorni standardi
pokažu neodrživim. Osim naglašenog očekivanja kvalitetne ponude,
britanski je turist upoznat sa svojim pravima, tvrde u Thomsonu.
Prema podacima Thomsona, iz Velike Britanije u Hrvatsku najviše
dolaze parovi (približno 60 posto ukupnog broja), djeca ispod 16
godina starosti, a individualno najviše dolaze odrasli srednje
dobi. U izvješću britanskog Ureda za nacionalnu statistiku, izdaci
britanskih turista u inozemstvu ove se godine nalaze u snažnom
porastu, prvenstveno zahvaljujući snažnoj funti. U razdoblju od
siječnja do svibnja ove godine izdaci britanskih turista u
inozemstvu porasli su u odnosu na isto razdoblje prošle godine 17
posto dosegnuvši 6,81 milijardu GBP, tj. približno 68 milijardi
kuna.
NA 14 HRVATSKIH PLAŽA MORE VISOKE KAKVOĆE
Prema ispitanoj kakvoći mora za 20. srpnja, od ukupno 20 ispitanih
plaža na Jadranu, na 14 plaža more je visoke kakvoće. Na pet
jadranskih plaža more je pogodno za kupanje, a samo na jednoj
zabilježeno je more s povremenim onečišćenjima.
Kako je izvijestila Državna uprava za zaštitu prirode i okoliša-
Područna jedinica za zaštitu mora, more visoke kakvoće zabilježeno
je na plaži FKK Sipar u Umagu, na crikveničkoj Glavnoj plaži, na
plaži "Plantaža" u Karlobagu, na plaži "Zrče" u Novalji na otoku
Pagu, na Glavnoj plaži u Zatonu, na plaži "Slanica" na otoku
Murteru, u hotelskom naselju "Solaris" u Šibeniku. More visoke
kakvoće zabilježeno je i na plaži Raduča velika u Primoštenu, na
splitskim Bačvicama, na bolskom "Zlatnom ratu", na plaži hotela
Dalmacija u Makarskoj, na plaži hotela "Bon Repos" na Korčuli, na
dubrovačkom Lokrumu i na plaži hotela "Croatia" u Cavtatu.
More pogodno za kupanje bilo je na porečkoj Gradskoj plaži, na plaži
"Svjetionik" u Puli, na plaži "Baška" na otoku Krku, na zadarskoj
plaži "Borik" kao i na plaži "Soline" u Biogradu na moru.
More s povremenim onečišćenjima zabilježeno je tek na Glavnoj plaži
u Mošćenićkoj Dragi.
2. HRVATSKE TURISTIČKE I ZRAKOPLOVNE TVRTKE
U "ANITI" 1,29 MILIJUNA KUNA U ZADRŽANU DOBIT
Dioničari turističke tvrtke Anita d.d. iz Vrsara odlučili su na
nedavnoj godišnjoj skupštini prošlogodišnju dobit od 1,36 milijuna
kuna raspodijeliti tako da 1,29 milijuna kuna bude zadržana dobit,
a ostatak obvezne rezerve.
Ta je vrsarska tvrtka lani ostvarila 88,5 milijuna kuna prometa,
što je 14 posto više nego godinu dana ranije. Po broju noćenja,
Anita se približila ostvarenome u posljednjoj prijeratnoj godini,
no, ipak je za njom zaostala 13 posto. Većina prošlogodišnjih
investicija od 35 milijuna kuna bila je iskorištena za završetak
rekonstrukcije hotela Pineta i poboljšanje uvjeta boravka gostiju
u autokampovima, koji čine 81 posto ukupnih kapaciteta tvrtke.
Anita je u ovoj godini investirala više od 11 milijuna DEM, dijelom
su iz dugoročnog kredita Privredne banke Zagreb (PBZ), a dijelom iz
vlastitih izvora. Ta će sredstva biti iskorištena za podizanje
razine smještajne kvalitete i poboljšanje tehničkih uvjeta za
kategorizaciju ugostiteljskih objekata, kampova i hotela.
DOBIT ARENATURISTA U PRIČUVE
Pulski je Arenaturist u prošloj godini od 1,67 milijuna turističkih
noćenja, 24 posto više nego u 1996., ostvario 162,9 milijuna kuna
prihoda. Nakon podmirenja svih troškova, zabilježeno je 617,7
tisuća kuna dobiti, koju je skupština dioničara tog društva
odlučila usmjeriti u pričuve.
U ovoj godini u Arenaturistu predviđaju ostvariti pet posto veći
turistički promet, tj. 1,75 milijuna noćenja, pri čemu bi broj
noćenja u hotelima i apartmanima trebao biti veći za tri, a u
kampovima otprilike osam posto. Prvotnim je planom ovogodišnjeg
poslovanja bilo predviđeno ostvarenje približno 170 milijuna kuna
prihoda te dobiti od približno 900.000 kuna, no u toj hotelskoj
tvrtki sada procjenjuju da će zbog utjecaja PDV-a ovu poslovnu
godinu završiti s gubitkom od otprilike 15 milijuna kuna. Državnim
će se subvencijama, predviđaju, pokriti tek polovica predviđenog
gubitka iz poslovanja.
U vlasničkoj strukturi te tvrtke prevladavaju mali dioničari s
približno 42 posto dionica, Hrvatski fond za privatizaciju ima 38
posto vlasničkog udjela, i 15 posto dionica Istarska banka. U
sklopu kuponske privatizacije na prodaju je ponuđeno 33 posto
dionica tog dioničkog društva.
SINDIKATI UGOSTITELJSKIH I TURISTIČKIH DJELATNIKA O NAJAVLJENOM
ŠTRAJKU
O tome hoće li 10.000 ugostiteljskih djelatnika s područja Istre,
Cresa i Lošinja u subotu održati najavljeni štrajk, znat će se tek
nakon koordinacije sindikalnih povjerenika prve regije
samostalnih sindikata ugostiteljstva i turizma, iznesno je na
ovotjednoj tiskovnoj konferenciji.
Prema riječima regionalnih povjerenika Samostalnog sindikata
ugostiteljstva i turizma, aneksi kolektivnog ugovora potpisani su
s upravama Rovinj turista, Jadran turista iz Rovinja, porečkog
Rivijera holdinga, Odjela turizma Lošinjske plovidbe te vrsarske
Anite, što zapravo znači da je 60 posto članova ovog sindikata u
prvoj regiji poboljšalo svoj ekonomski status, jer je svakom
radniku zajamčena minimalna bruto plaća od 1700 kuna, uz dodatak od
350 kuna.
Do kraja ovoga tjedna trebao bi se potpisati kolektivni ugovor ovog
sindikata s upravama novigradske Lagune, rovinjske Valalte,
pulskog Arena turista i Puntižele.
HOTELI BAŠKA LANI POSLOVALI S GUBITKOM
Turistička tvrtka Hoteli Baška završila je prošlu poslovnu godinu s
gubitkom od 3,66 milijuna kuna. Ta je tvrtka prošle godine
ostvarila prihod od 30,38 milijuna kuna, dok su rashodi bili 34,04
milijuna kuna. Gubitak Hotela Baška 1997. je bio veći od onog u
prethodnoj godini, i to za 60.000 kuna.
Tijekom prošle godine Hoteli Baška bili su popunjeni 137 dana,
najviše tijekom srpnja, kada je popunjenost hotela bila
stopostotna, te u kolovozu kada su oni bili i prebukirani. Kampovi
su lani bili popunjeni 70 dana, a u glavnoj turističkoj sezoni nisu
bili potpuno popunjeni.
Prema riječima rukovodstva, najveći prihod - 19,91 milijun kuna,
tvrtka je ostvarila od prodaje proizvoda i usluga inozemnim
turistima. Lani se u tvrkinim hotelskim objektima odmaralo najviše
Čeha 25 posto, te Austrijanaca 23 posto, Nijemaca 21 posto, dok je
domaćih gostiju bilo samo šest posto.
MAKARSKI HOTELIJERI OSTVARILI 100.000 NOĆENJA
U makarskim hotelima "Meteor", "Dalmacija" i "Rivijera" trenutačno
ljetuje 1450 gostiju, uglavnom stranih. Do utorka zabilježeno
100.000 noćenja, sedam dana ranije u odnosu na prošlu godinu.
Do kraja godine hotel "Makarska" trebao bi ostvariti 220.000
noćenja ili deset posto više nego lani. Očekuje se da će ukupni
čisti prihod tih hotelskih kuća, koje uz 180 stalnih radnika
zapošljavaju i 150 sezonskih radnika, ove godine dosegnuti
otprilike 31 milijun kuna.
Kapaciteti "Meteora" ove su godine popunjeni 54 posto, a
registrirano je gotovo 58.000 noćenja.
Dobro posluje i "Rivijera" koja je s češkom turističkom agencijom
ugovorila prodaju svih 540 postelja uz pun pansion za cijelo ljeto.
Tako će taj hotel ostvariti otprilike 60.000 noćenja.
Makarski hotelijeri, za razliku od brojnih hotelskih kuća na
Jadranu, nisu osjetili veći pad broja gostiju u srpnju. Slabiji će
posjet čeških turista biti nadoknađen boljim posjetom britanskih i
njemačkih gostiju.
HOTELI TUČEPI LANJSKOM DOBITI POKRIVAJU GUBITKE
Dioničari turističke tvrtke Hoteli Tučepi na nedavno su održanoj
Glavnoj skupštini donijeli odluku da se prošlogodišnja dobit
Društva u visini od 96,05 milijuna kuna prenese u rezerve društva te
da se tim sredstvima pokriju tvrtkini gubici iz ranijih godina koji
iznose 95,83 milijuna kuna.
Isto tako, odlučeno je i da se temeljni kapital Hotela Tučepi u
iznosu od 54,82 milijuna DEM uskladi sa Zakonom o trgovačkim
društvima i prenominira u kune. Tako prenominirana vrijednost
kapitala sada iznosi 197,63 milijuna kuna podijeljenih u 548.200
dionica. Nominalna vrijednost dionice koja je iznosila 100 DEM,
sada je utvrđena na 300 kuna. Na temelju broja dionica i njihove
nove nominalne vrijednosti utvrđen je novi iznos temeljnog
kapitala u visini od 164,46 milijuna kuna, dok će se ostatak od
33,17 milijuna kuna prenijeti u rezerve Društva.
Po podacima Uprave, Hoteli Tučepi u prvih su šest mjeseci ove godine
ostvarili povećanje fizičkog prometa od 32,2 posto u odnosu na isto
razdoblje prošle godine. Pritom je najviše porastao broj noćenja, i
to za 26,8 posto. U prva dva srpanjska tjedna ostvareno je tri do pet
posto manje noćenja nego lani, no istodobno je povećan prihod, koji
se temelji na povećanju cijena smještaja za otprilike 20 posto
prema lani, pa se poslovodstvo tvrtke nada kako će ova sezona ipak
ostvariti očekivani porast.
Kao neke od problema, u Upravi tvrtke osim često spominjanim
problemom smanjenja dolazaka čeških turista i nedavno završenim
Svjetskim nogometnim prvenstvom, navode i preopterećenost turizma
uvođenjem PDV-a. Zbog toga poreza Hoteli Tučepi će kao i ostali
turistički subjekti u Hrvatskoj, ovu godinu završiti s gubitkom.
DUBROVNIKU NOVI HOTEL S TRI ZVJEZDICE
U Dubrovniku je u petak otvoren hotel "Komodor", smješten u
Lapadskoj uvali. Hotel posluje u sastavu tvrtke "Maestral",
većinski mu je vlasnik Dubrovačka banka, a obnovljen je zajmom od
16,5 milijuna kuna Hrvatske banke za obnovu i razvoj. Radove je
izvela zagrebačka tvrtka Exportdrvo-Inženjering. Taj hotel s tri
zvjezdice ima 64 sobe s 121 posteljom.
Osim "Komodora" u sklopu "Maestrala" posluju još tri hotela:
"Adriatc", "Splendid" i "Vis". Na redu je obnova potpuno
uništenoga, najpoznatijeg hotela te tvrtke "Dubrovnik Palacea"
OTVOREN OBNOVLJENI HOTEL ALBATROS
Ovih je dana u Cavtatu otvoren potpuno obnovljeni hotel "Albatros".
Obnovljeni hotel ima četiri zvjezdice, a kapacitet mu je preko 500
ležajeva u 270 soba i 14 apartmana. Raspolaže i cijelim nizom
vanjskih sadržaja - od devet teniskih terena, boćališta, do
vanjskog i unutarnjeg bazena, fitness centra i drugih. Hotel
posluje u sklopu Dioničkog društva Hoteli Cavtat, a u većinskom je
vlasništvu Dubrovačke banke.
Sredstva za obnovu u visini od 62 milijuna kuna osigurana su
kreditom Nove ljubljanske banke i Hrvatske banke za obnovu i
razvitak, a izvođač radova bila je slovenska tvrtka Lesnina
inženjering.
NA PLITIVICAMA SE OČEKUJE I DO 3000 TURISTA DNEVNO
Nacionalni park "Plitvička jezera" do kraja lipnja posjetilo je
110.000 turista, a u prvih deset dana srpnja broj se turista povećao
za pet posto. Očekuje se da će idućih dana Plitvička jezera
posjećivati približno 3000 turista dnevno. Iako se na Plitvicama
još obnavljaju u ratu oštećeni hoteli pa je smještajni prostor
smanjen na 250 postelja u hotelima "Plitvice" i "Bellevue",
turistički djelatnici ocjenjuju da je posjet dobar. Ove je godine
najviše gostiju, osobito stranih, bilo prošli vikend - u petak,
subotu i nedjelju - kad je Plitvice posjetilo 7600 turista. Ubrzano
se obnavlja i hotel "Jezero" s 450 postelja. Radovi će biti gotovi
do kraja godine a izvodi ih zagrebačka "Novogradnja". Uskoro bi
trebala početi obnova motela "Grabovac" koji je sa stotinjak
postelja i desetak ličkih kućica prije rata ostvarivao i do 35.000
noćenja. Nedavno pušten u rad autokamp "Korana" s oko 2500 mjesta i
40-ak dvoposteljnih soba u ličkim kućicama ostvaruje i do 300
noćenja na dan, uglavnom stranih turista. Do kraja godine
Plitvičani očekuju 400.000 posjetitelja i više od 35.000 noćenja.
EKOTURISTIČKI VLAK "KARLEK" VOZI SVAKE SUBOTE
Ekoturističkim vlakom "Karlek", koji svake subobe vozi na relaciji
Zagreb - Karlovac - Ogulin u proteklih se pet subotnjih vožnji
prevezlo više od 1200 izletnika. Iz Turističke je zajednice Ogulina
priopćeno kako će ekoturistički vlak voziti svake subote do 29.
kolovoza i da Zagrepčani i Karlovčani pokazuju sve veći interes za
taj izletnički vlak koji prije svega ljubitelje prirode, planinare
i izletnike dovozi do Ogulina i ogulinskih izletišta. Pojedini
izletnici silaze u Karlovcu radi kupanja u karlovačkim rijekama.
"Karlek" kreće sa Zagrebačkog kolodvora subotom u 7,30 sati, a iz
Karlovca u 8,12 sati. Vožnja od Zagreba do Ogulina traje otprilike
1,5 sati. Povratak iz Ogulina je istoga dana u otprilike 19 sati.
Cijena povratne karte za odrasle je 20 kuna, deset kuna za mlade od
deset do 18 godina, a djeca se voze besplatno. Novost je da
izletnici mogu besplatno prevesti i svoj bicikl i opremu.
Turistički djelatnici Ogulina autobusima odvode goste i do Kleka,
Hrvatskog olimpijskog centra Bjelolasica, do gradine Modruš i
jezera Sabljaci.
PREDSTAVLJEN VODIČ ZAGREB EXCLUSIVE I GLOBAL REFUND
Turistička agencija Jammark i hrvatsko predstavništvo koncerna
Europa Tax-free Shopping, najveće svjetske tvrtke za usluge
povrata poreza, prezentirali su u utorak u Zagrebu peto izdanje
vodiča Zagreb Exclusive. To je ujedno bila i prigoda da spomenuti
koncern predstavi svoj novi naziv - Global Refund.
Po prvi je puta spomenuti vodič izrađen prema prihvaćenom
standardnom obliku sličnih izdanja u svim državama u kojima on
djeluje. On u sebi sadrži informacije o gradu, mjestima za kupnju,
gastronomskoj ponudi te mogućnostima zabave i namijenjen je brzom
snalaženju u Zagrebu.
U Hrvatskoj je koncertov sustav trenutačno uključeno približno 750
trgovaca, samo u Zagrebu više od 400, a najveći partner te tvrtke za
isplatu povrata poreza je HPT.
NOVI PLAN GRADA POŽEGE
Požega je, nakon punih 20 godina, ovih dana dobila novi plan grada.
Tiskan je u 5000 primjeraka, a njegov izdavač Turistička zajednica
Požege, namjerava ga postaviti i na četiri velika panoa te na drugim
informativnim punktovima u gradu. Autor plana je Marko Cigić, dok
je cjelovitu pripremu za reprodukciju izvršila tvrtka "Prior" iz
Zagreba.
Tiskanjem plana grada završen je polugodišnji program aktivnosti
Turističke zajednice, koji je najvećim dijelom posvećen tiskanju
promidžbenoga materijala. Inače, nedavno je dotiskan prospekt
grada Požege u 10.000 primjeraka, nove razglednice u 25.000
primjeraka te novi turistički vodič u 2000 primjeraka.
PORAST PUTNIČKOG PROMETA U PULSKOJ ZRAČNOJ LUCI
Kroz zračnu je luku Pula u prvih šest mjeseci ove godine prometovalo
1596 zrakoplova, koji su prevezli 20,8 tisuća putnika, odnosno osam
posto više prema istom razdoblju prošle godine. Prema riječima
poslovodstva, realno je očekivati da do kraja godine kroz tu zračnu
luku prođe približno 70.000 putnika. Lani je prevezena ukupno
61.000 putnika.
S takvim je obujmom prometa Zračna luka Pula još daleko ispod praga
rentabilnosti u poslovanju. Naime, za pozitivno bi poslovanje
putnički promet trebao dosegnuti brojku od približno 200.000
putnika. Skromnost tih rezultata očituje se tek u usporedbi s
prijeratnim prometom, kada je kroz nju godišnje prolazilo i do
600.000 putnika. Ove sezone pulska zračna luka ima izravne linije
sa Zagrebom, Zadrom, Amsterdamom, Londonom i Manchesterom, a u
čarteru, najviše putnika dolazi iz Velike Britanije.
Na nedavno održanim konstituirajućim sjednicama organa
upravljanja tog dioničkog društva, za predsjednika skupštine
izabran je ministar pomorstva, prometa i veza Željko Lužavec, za
predsjednika nadzornog odbora dr. Lenko Uravić, pročelnik Odjela
za gospodarstvo Istarske županije, dok je za direktora Zračne luke
Pula ponovno izabran Aldo Šetić. U temeljnom kapitalu društva, koji
iznosi 81,4 milijuna kuna, država sudjeluje s 55 posto, a preostali
je vlasnički udio raspodijeljen između Istarske županije te
gradova i općina koji su financirali izgradnju.
3.KOTACIJE DIONICA TURISTIČKIH TVRTKI
Dionice turističkih tvrtki na Zagrebačkoj burzi, 14. - 17. srpnja
1998.
Br. Dionica Zaključna cijena(kn) Tjedna promjena +
Promet (kn)
Tjedna promjena
1. Plava laguna 595 -1,65% +
13.685
2. Istraturist 60 3,45% +
12.0
4. STATISTIKA
TIJEKOM PRVIH PET MJESECI 977.150 TURISTA
U Hrvatskoj je u prvih pet ovogodišnjih mjeseci boravilo 977.150
turista, jedan posto više nego u istom lanjskom razdoblju. Stranaca
je bilo 557.525, dva posto više.
U promatranom je razdoblju zabilježeno 3,05 milijuna noćenja,
četiri posto manje nego lani. Stranci su ostvarili 1,92 milijuna
noćenja ili četiri posto manje. Najveći su broj dolazaka ostvarili
Nijemci - 122.353 ili sedam posto više. Talijana je bilo 111.047,
dva posto manje, a Austrijanaca 101.728 ili šest posto manje.
Istodobno, najviše su noćenja ostvarili Nijemci - 564.093 ili 14
posto manje, Austrijanci 399.064, odnosno deset posto manje, te
Talijani 242.947 noćenja ili jedan posto manje.
(Izvor: Državni zavod za statistiku)
U SVIBNJU PREVEZENO 9,04 MILIJUNA PUTNIKA
U Hrvatskoj je u svibnju ove godine prevezeno 9,04 milijuna
putnika, 4,4 posto manje nego u istom mjesecu lani. U prvih je pet
ovogodišnjih mjeseci, pak, prevezeno 42,9 milijuna putnika, tj.
6,3 posto manje u odnosu na isto lanjsko razdoblje.
Željeznicom je u svibnju putovalo 1,7 milijuna putnika, što je 16,1
posto više nego u istom lanjskome mjesecu, dok je broj prevezenih
putnika u cestovnom je prijevozu dosegnuo 6,8 milijuna ili 8,7
posto manje. Istodobno, zrakoplovima je u svibnju prevezeno 82.000
putnika - 13,9 posto više nego u svibnju prošle godine. Pritom je u
zračnim lukama promet putnika povećan 15,8 posto na 176.000. Promet
putnika u morskim lukama smanjen je 5,4 posto na 878.000 putnika.
(Izvor: Državni zavod za statistiku)
U HRVATSKU UŠLO 143.000 INOZEMNIH GOSTIJU
Tijekom ovog vikenda na tri je istarska cestovna granična prijelaza
- Plovaniji, Kaštelu i Požani - u Hrvatsku ušlo ukupno 143.160
stranih i 22.000 domaćih putnika. U tom je razdoblju Hrvatsku
napustilo 119.450 inozemnih gostiju te 20.940 domaćih putnika.
Prema prvim pokazateljima, broj inozemnih gostiju je veći za deset
posto u odnosu na prije sedam dana te je gotovo identičan lanjskom.
Promet se na graničnim prijelazima odvijao bez poteškoća i zastoja,
u Hrvatsku se ulazilo na tri, a po potrebi i na četiri kolnička
trake, dok su u Bujama prometne ophodnje regulirale promet.
(Izvor: Istarska policijska uprava)
LANI U UGOSTITELJSTVU OSTVARENO 2,5 MILIJARDI KUNA PRIHODA
U hrvatskom je ugostiteljstvu u hotelima i restoranima u 1996.
ostvareno 2,5 milijardi kuna prihoda. Pritom je uplaćen porez od
212,7 milijuna kuna.
U toj su godini najveći prihod zabilježili barovi, i to 1,6
milijardi kuna. Slijede restorani sa 693 milijuna kuna prihoda i
opskrbljivači pripremljenom hranom (catering) sa 104 milijuna kuna
prihoda. U hotelima i restoranima u 1996. je bilo 16.545
zaposlenih. Aktivnih obrtnika bio je 12.112, te obrtnika koji su
imali ugostiteljsku radnju 14.179. U ukupnoj strukturi prihoda,
barovi su sudjelovali sa 66,3 posto, restorani sa 28,2 posto,
kantine i catering sa 4,6 posto, hoteli s 0,5 posto te kampovi i
druge vrste smještaja za kraći boravak sa 0,4 posto.
(Izvor: Državni zavod za statistiku)
PORAST BROJA TURISTA U EU
Na području Europske unije (EU) nastavlja se povećanje broja
turista, što potvrđuje i izvješće Europskog ureda za statistiku,
Eurostata. Naime, prošlogodišnji je broj noćenja u 11 od ukupno 15
zemalja EU porastao 0,9 posto u usporedbi s prethodnom godinom. U
preostale je četiri države - Švicarska, Norveška, Lihtenštajn i
Island - broj noćenja bio niži za neznatnih 0,1 posto.
Spomenuti se rast ponajprije može zahvaliti boravku gostiju u
hotelima i sličnim objektima. Prošle godine povećao se 2,6 posto. U
ostalim je turističkim objektima boravilo 2,4 posto više gostiju.
Pritom su inozemni gosti u odnosu na 1996. ostvarili 3,1 posto više
noćenja, a domaći tek 0,4 posto više, stoji u Eurostatovom
izvješću.
Lanjski su rekorderi Grčka, Francuska i Finska zabilježili deset
posto više stranih gostiju. Istodobno, najveći je porast broja
domaćih turista ostvaren u Španjolskoj - 12,2 posto. No, u
pojedinim je zemljama EU-a registriran manji broj turista. Tako je
primjerice u Danskoj broj domaćih turista prošle godine bio 12,7
posto niži, dok je u Italiji broj stranih turista smanjen 4,3
posto.
Turisti su prošle godine na području EU-a potrošili čak 135
milijardi ecu-a, što je zemljama donijelo dobit od prosječno osam
milijardi ecu-a. Međutim, u Njemačkoj je nastavljen negativni
trend. Tamošnji su turistički djelatnici prijavili 25,2 milijarde
ecu-a manjka, ipak niže od 26,2 milijarde ecu-a registriranih
godinu ranije. Slijedi Velika Britanija s 7,3 milijardi ecu-a
gubitka, otprilike 50 posto više prema 1996.
Italija i Francuska još su među najposjećenijim svjetskim
turističkim destinacijama i bilježe visoke prihode od turizma. No,
evidentno je kako Talijani i Francuzi za svoj odmor sve češće biraju
inozemstvo. Na to ukazuje i podatak kako su lani tijekom odmora u
stranim ljetovalištima Talijani potrošili 17,4 posto više
sredstava prema ranijoj sezoni, a Francuzi 4,6 posto više.
Rastući turističku potražnju u EU podmiruje otprilike 185.000
hotela s gotovo devet milijuna kreveta, što znači da na jedan hotel
dolazi 49 kreveta. Pritom najviše smještajnih kapaciteta ima
Danska (126 kreveta po hotelu), a najmanje Velika Britanija (23
kreveta).
Prošle je godine Eurostat objavio i posebno izvješće o turizmu u 12
zemalja Mediterana. Slično je izvješće objavljeno i za 1996. godinu
i to kao dio programa Euro-mediteranske suradnje na području
turističke statistike - MEDTOUR. Prema prošlogodišnjim podacima,
na spomenutom se području od ukupnog broja stranih gostiju, čak 45
posto, odnosno gotovo 15 milijuna, odnosilo na turiste iz EU-a.
5. DOMAĆI I MEĐUNARODNI SAJMOVI, IZLOŽBE I SEMINARI
OTVORENA 32. MEĐUNARODNA SMOTRA FOLKLORA
Projekcijom video zapisa o obnovi mjesta Pridvorje i Polača te o
prognanicima iz Gibarca u srijedu je u Klovićevim dvorima otvorena
32. Međunarodna smotra folklora(MSF).
Ovogodišnja se Smotra, pod motom "Obnavljamo baštinu", održava do
26. srpnja u znaku obnove folklornih društava u hrvatskim selima
stradalim tijekom Domovinskog rata. Skupina etnologa i folklorista
nastojala je povratnicima dati stručnu pomoć u obnovi folklornih
društava.
ZRAČNE LUKE I VLADE RADE NA POVEĆANJU SIGURNOSTI
Stariji predstavnici služba sigurnosti, carine i djelatnika za
zračnim lukama iz 32 zemlje svijeta okupili su se u Milanu kako bi
raspravljali o metodama povećanja sigurnosti uz istovremeno
povećanje kakvoće usluga koje pružaju putnicima. Između kontrolnih
vlasti i industrije putovanja postoji zajednički interes:
pojednostaviti putovanje velikoj većini legitimnih putnika.
Zračne luke, kao glavna mjesta ulaska i izlaska iz zemalja, imaju
streteški odlučujuću ulogu u sprečavanju i suzbijanju
organiziranog međunarodnog kriminala, izjavio je Jürgen Storbeck,
koordiantor Europ Drug Unit. Zračne luke su u velikoj mjeri koriste
za uvoz i izvoz najopasnijih i najunosnijih oblika kriminala, kao
što su krijumčarenje droga, organizirana ilegalna imigracija,
trgovina ljudima i pranje novca. S druge strane, zračne luke su
centri visoke tehnologije, a zbog svoje vežnosti u modernom životu
i privredi, posebno su osjetljivi na teroristička djela, ucjene i
druge oblike kriminala.
Tendencija "privatiziranja" kontrolnih službi (vidljiva u
posljednjih 15 godina) znači stvaranje integriranog sustava u
kojem svi partneri dijele odgovornost u provedbi mjera sigurnosti.
Cilj je stvaranje automatiziranog one-stop-passenger-luggage-
and-cargo-clearance-system sustava kao središnjeg oblika
partnerstva između vladinih agencija i turizma i industrije
putovanja.
Zračne luke u međuvremenu pokušavaju pronaći tehnološka rješenja.
Integrirani sustav snimanja na check-in šalteru smanjuje troškove
radne snage i omogućuje uštedu na prostoru. Sigurnost teretnog
transporta problem je sam za sebe. Kako u kontejneru pronaći
eksploziv ili nešto slično. Po mišljenju mnogih stručnjaka
najefikasniji sustav kontrole tereta (cargo screening) danas je
simulacija uvjeta leta kojim bi se aktivirala skrivena bomba,
izjavio je Ernst Schlecht, direktor sigurnosti na zračnoj luci
Zürich.
6. MEĐUNARODNE TURISTIČKE AKTIVNOSTI
TURIZAM U SARAJEVU
Za strance koji su prije tri godine Sarajevo na televizijskim
ekranima vidjeli kao poprište najžeščih borbi, boravak u glavnom
gradu BiH izgleda primamljivo gotovo kao i lječilište nedaleko
Černobila.
Danas, kada je ta zemlja još uvijek preplavljena minama, "drumskim
razbojnicima" te izješčima o 160 kilometara udaljenim oružanim
sukobima na Kosovu, teško je turističkim djelatnicima u brošurama
predstaviti BiH kao zemalju sunca, planina i mora.
No, kao i Sarajevo i današnji su se turisti ponešto izmjenili.
Naime, sve su brojniji oni koji traže više od organiziranih izleta
autobusom, ručkova u najeminentnijim restoranima te višesatnoj
izloženosti štetnim sunčevim zrakama u težnji za bronačanom bojom
kože. Za većinu je avanturista upravo sadašnje Sarajevo pojam
idealnog mjesta za godišnji odmor. Očito je da šarm prijeratnog
Sarajeva nije moguće tek tako zanemariti.
Iako zasad većina gostiju uživa u sarajevskom "ratnom štihu", ne
smije se s uma smetnuti ono što se u bosanskohercegovačkoj
metropoli još uvijek može naći. To se ponajprije odnosi na
dalekopoznatu raznolikost kulturnih i povijesnih obilježja,
nezabilježenih bilo gdje u Europi. Džamije, katedrale, crkve i
sinagoge raspršene su sarajevskim ulicama otkrivajući tako
višestoljetni utjecaj Otomanskog carstva i Austro-ugarske
monarhije. Raznolikosti doprinose i same Sarajlije. U nekoliko je
minuta moguće zamijetiti i ljude odjevene po posljednjoj
zapadnjačkoj modi i osobe čija su lica prekrivena velom.
No, u proteklih su šest mjeseci dva britanska časopisa objavila
članke o turističkim obilježjima Sarajeva. Do početka ljeta
uspostavljena je zračna linija s nekoliko europskih gradova, pri
čemu zrakolovi Lufthanse, Swissaira i Australian airlinesa lete
izravno.
Ipak, zasad je za većinu potencijalnih turista presudna sigurnost,
koju pruža 35.000 SFOR-ovih vojnika. Da to čine zaista dobro
potvrđuje i izjava guvernera središnje bosanskohercegovačke banke
Petera Nicholla. Moja supruga i ja, kaže Nicholl, vidimo kako se
Sarajevo mijenja iz tjedna u tjedan. U njemu je sada vrlo ugodno
živjeti. Ljudima koji nas pitaju da li je u Sarajevu sigurno kažemo
da se, što se tiče naše osobne sigurnosti, osjećamo zaštićeniji
nego u Washingtonu, ističe Nicholl.
Iako se većina inozemnih gostiju u Sarajevu nalazi u posjeti nekom
od stotina stranaca koji tamo rade kao predstavnici međunarodnih
vojnih i civilnih institucija i tvrtki, "usmena reklama" znatno će
pomoći ponovnom procvatu toga 500 godina starog grada na Miljacki.
Ostali, pak, posjet Sarajevu kombiniraju s boravkom na atraktivnoj
jadranskoj obali. Ponajprije je riječ o petosatnom izletu pored
obala Neretve te obilaskom brda i dolina u okolici Sarajeva.
Pojedinci će se prisjetiti kako je Sarajevo 1984. godine bio
domaćin zimskih Olimpijskih igara. Stoga ne čudi kako nekoliko
zapadnoeuropskih i američkih poduzetnika rade na ponovnom
oživljavanju zimskih sportova te organiziranih posjeta brojnim
skijalištima domak Sarajeva.
Međutim, unatoč svemu u svijesti će ljudi još dugo biti prisutna
sjećanja na ratna razaranja i borbu Sarajlija za goli život.
Inozemni turistički predstavnici još uvijek ukazuju samo na
mogućnost velikog povratka i Sarajeva i BiH na turističke karte.
Pritom ističu kako šetnje izvan grada još nisu preporučljive bez
vodića i "zaštitara", upozoravaju na uništenu infrastrukturu,
nisku kvalitetu komunalnih usluga i slabu prometnu povezanost
Sarajeva s ostatkom svijeta.
Stoga ne začuđuje podatak kako trenutačno Sarajevo ne ostvaruje
niti deset posto prijeratnih turističkih posjeta, a moguće je
koristiti tek 20 posto ukupnih hotelskih kapaciteta u odnosu na
1991. godinu. Naime, luksuzni je hotel Europa, smješten u samom
središtu grada, potpuno izgorio 1992, a sličnu je sudbinu doživjelo
i nekoliko suvremenih hotela s preko 2500 kreveta, izgrađenih
ponajprije za potrebe Olimpijade. Sam za sebe govori i podatak kako
je 1987. Sarajevo posjetilo 610.000 turista, koji su ostvarili 1,3
milijuna noćenja, dok ih je deset godina kasnije zabilježeno tek
40.000 s 120.000 noćenja. Osim toga, prije rata Sarajevo je tijekom
ljetnih mjeseci svakoga dana posjetilo između 30 i 40 organiziranih
turističkih skupina.
SLABI TURISTIČKI REZULTATI U SLOVENIJI
Turistički utržak u slovenskim odmaralištima, hotelima i kampovima
ne postiže najavljivane rezultate, a posjet i utržak u prvoj
polovici ove godine su dosta slabiji od lanjskih, dok su u toplicama
uglavnom na razini očekivanih. U hotelima na području Bohinja
gostiju je pet posto, a u kućnoj radinosti 25 posto manji, broj
stranih noćenja smanjen je i na Bledu, a Postojnsku špilju
posjetilo je ove godine 15 posto turista više nego lani, ali još
uvijek znatno manje od očekivanja. Na području Pirana proteklog je
vikenda bilo 13 posto stranih turista manje nego lani, a i broj
domaćih smanjen je za pet posto.
Inače, grčki veleposlanik u Sloveniji Charalambos Christopoulos u
ponedjeljak je sa slovenskim ministrom turizma Jankom Razgoršekom
razgovarao o mogućnostima turističke suradnje i investiranja. Kako
je priopćilo slovensko ministarstvo, grčki su investitori vrlo
zainteresirani za investicije u obnovi i gradnji slovenskih
turističkih kapaciteta.
DORFOTEL - TRAŽENI PARTNER U POTICAJNOM TURIZMU
S pet sela i dva hotela, hotelska grupa Dorfhotel, koja pripada
njemačkom turoperatoru TUI-u, najveći je austrijski hotelski
lanac. U prekrasnim predjelima Koruške i istočnog Tirola raspolaže
s 3000 kreveta. Visoka profesionalnost i izuzetna kakvoća razlog su
zašto su Dorfhoteli postali traženi i to ne samo na domaćem tržištu
poticajog turizma.
Sela su izgrađena u originalnom austrijskom, seoskom stilu. U
velikim kućama nalaze se aprtmani različitih veličina, u selu se
nalazi seoski trg, restoran i brojni sadržaji industrije slobodnog
vremena. Riječ je o hotelima s četiri zvjezdice. Treći takav hotel
nalazi se u Mađarskoj (Hortobagy).
Grupi Dorfhotel pripadaju tek 400 metara međusobno odvojena sela
Gornji i Donji Kirchleitn, koja se nalaze u blizini poznatog
skijališta i lječilišta Bad Kleinkirchheim. Gornji Kirchleitn ima
28 kuća sa 108 apartmana, a Donji Kirchleitn 16 seoskih kuća sa 62
stana. Ovisno o kategoriji, sobe (stanovi) mogu primiti dvije do
šest osoba.
Tu su još i hoteli u Koruškoj: jedan u Schönleitnu, deset km od
Villacha i drugi u Seeleitnu na jezeru Faaker (kod Villacha), zatim
selo i hotel Gerlitzen Alpe, smješteni iznad Villacha na više do
1700 metara nadmorske visine. Select-Hotel Alpenhof u St. Jakobu
jedini je luksuzni hotel u skupini.
TEA SWITZERLAND - LETENJE BEZ KARATA
Kupovina 40 posto bazelske zrakoplovne tvrtke TEA Switzerland za
kompaniju Easyjet dio je poslovne strategije izgradnje paneuropske
zrakoplovne kompanije u segmentu niskih cijena. Do kraja iduće
godine će Easyjet i TEA Switzerland zajedno raspolagati flotom od
21 Boeinga B-737-300 i dva Boeinga B-737-700. Osim toga, Easyjet
planira nabavku još 12 B-737-700. Tako će nastati najveća europska
zrakoplovna tvrtka u segmentu niskih cijena koje ostavlja za sobom
konkurenciju kao što su Debonair, Virgin Express, Ryanair ili Go.
Sve navedene kompanije europske su kopije američkih Valujet ili
South West Airlines. One zaobilaze prodaju putem putničkih
agencija, nemaju interlining s drugim zrakoplovnim kompanijama,
nema ih niti u jednom susavu rezervacija, a lete na najtraženijim
linijama.
Stoga se postavlja pitanje kako bi TEA Switzerland mogao na
švicarskom tržištu nastupiti kao jeftini prijevoznik?
Zainteresirani će putnici nazvati Easyjetovu rezervacijsku
centralu "Easyland", bukirati željeni let i dati broj svoje
kreditne kartice te adresu. Kreditna će se kartica teretiti već
tijekom telefonske rezervacije. Putnik će dobiti svoj
autorizacijski broj, a nekoliko dana kasnije i pismenu potvrdu.
Osoba koja nije odletjela bukiranim letom nema pravo zamjene
rezervacije za neki drugi let niti na povrat novca. S pismenom
potvrdom rezervacije putnik će se dan leta javiti na prijamni
šalter gdje se obavlja kontrola putovnica ili osobnih karata, a
putnik će dobiti primjerice plastičnu boarding kartu s potom odlazi
na prema zrakoplovu.
Kako bi imala što niže cijene, kompanija Easyjet u području prijama
zagovara "Null-Service" sustav, što znači da se da će putnici u
zrakoplovu sami birati gdje će sjediti. Određivanje sjedećeg
mjesta samo poskupljuje postupak, a ima ga smisla provoditi samo
onda kad kod checkiranja postoje tri različite boarding karte,
ovisno o cijeni.
Redosljed ulaska u zrakolov ovisi o tome koju boarding kartu putnik
ima. Tijekom leta u Easyjetovim se zrakoplovima putnicima ne
poslužuje ništa ni za jelo niti za piće. Te "nepotrebne" usluge nisu
uračunate u cijenu karte. Putnicima koji ipak žele nešto popiti i
pojesti na raspolaganju stoji "Easykiosk" u kojem mogu kupiti
mineralnu vodu, sok, vino i pivo te razne sendviče.
UNAJMLJIVANJE AUTOMOBILA NAJSKUPLJE U ŠVICARSKOJ
American Express je po prvi put u svom European Business Travel
Indexu uz cijene letova i hotela objavio i cijene unajmljivanja
automobila u Europi. Tako se mogu uspoređivati i cijene
unajmljivanja automobila u poslovne svrhe. S indexom od 110 CHF po
danu Švicarska je najskuplja u Europi. Navedne cijene uključuju
poreze, osiguranja, benzin i posebne pristojbe.
Glede indeksa unajmljivanja automobila, postoji velika razlika u
cijeni između automobila bukiranog iz inozemstva i automobila
bukiranog u zemlji. Ukoliko se automobil bukira u Švicarskoj cijena
unajmljivanja je 110 CHF po danu, a ako se bukira iz inozemstva
cijena je 170 CHF. Postavlja se pitanje je li ovako velika razlika
posljedica različitih tarifa ili unajmljivanja vozila različitih
kategorija. Trajanje unajmljivanja ne utječe na razliku. Studija
American Axpressa pokazala je kako u oba slučaja prosječno trajanje
unamljivanja za Švicarsku iznosi 2,7 dana.
Druga je na spomenutoj listi Norveška, a slijedi Francuska.
Unajmiti automobil u Europi najjeftinije je u Austriji.
FLORIDA ZABILJEŽILA JOŠ JEDNU REKORDNU GODINU
Prošle je godine Floridu posjetilo 6,07 milijuna inozemnih
gostiju. Glavni je razlog njenog uspjeha, osim klime, izuzetno
bogata ponuda tematskih parkova, od kojih lavovski dio otpada na
Disneyeve parkove. U Floridi se nalazi ni manje ni više nego šest od
deset vodećih američkih tematskih parkova koji ostvaruju 36 posto
ukupnog prometa 50 vodećih tematskih parkova u cijelim SAD.
Pet od šest tematskih parkova na Floridi nalazi se u blizini
Orlanda. Da bi mogla primiti sve veći broj turista, zračna luka
Orlanndo uložila je 1,2 milijarde USD u izgradnju četvrtog
terminala za inozemne letove i opremanje dodatne sletne piste.
Povećan je i broj soba pa ih tako u Orladnu turistima na
raspolaganju stoji 88.000.
Regije u kojima nema tematskih parkova svoju ponudu temelje na
nečem drugom, primjerice atraktivnim aranžmanima koji uključuju
golf. Po procjeni Travel Industry Association of America (TIA),
najmanje petina turista koji su u posljednje tri godine posjetili
Ameriku barem je jednom igrala golf.
Pojedinci turizam izgrađuju i na shopping-turizmu. Na
sjeveroistoku Floride, u okolici St.Augustine/Ponte Vedra,
turistička promičba temelji se na tri oslonca: Kennedy Space
centru, brzini (auto-trke i Harley-skup) i povijesti (St.
Augustine je jedno od najstarijih naselja u Sjevernoj Americi).
Kako bi izašli u susret turistima i agentima, Visit Florida
(FLAUSA) izradila je Web-stranicu pod adresom www.flausa.com sa
svim važnim informacijama i savjetima.
Budući su turistička kretanja na Floridi dobra, prošle je godine u
turističku priomičbu uložila nešto manje sredstava, "tek" 17
milijuna USD. Pored toga, Miami je sam uložio neka sredstva u svoju
turističku promičbu kako bi popravio svoj imidž nesigurnog grada.
7. POD POVEĆALOM: AMSTERDAM
Ukratko o Amsterdamu
Turisti velike svjetske gradove posjećuju jer su centar trgovine,
kulture i filma. Amsterdam je za to upravo savršen primjer. Prepun
muzeja, koncertnih dvorana i avangardinh kazališta, zadovoljava i
naprobraniji ukus. Isto tako, u Amsterdamu se na gotovo svakom
koraku mogu uočiti bogati drvoredi, romantični riječni kanali,
raskošne kuće iz 17. stoljeća, što grad čini arhitektonskim
draguljem.
U Amsterdamu živi otprilike 750.000 stanovnika i jedan je od
manjih, iako zbog toga ne manje zanimljivih, europskih gradova.
Njegovu veličinu većina turista smatra velikom prednošću budući
taj prelijepi grad mogu u nekoliko dana bez velih problema obići
pješice. To je posebice važno ukoliko se zna da gotovo svi njegovih
stanovnici vladaju engleskim jezikom pa se na svakom koraku mogu
dobiti dragocjene turističke informacije.
Gdje odsjesti?
U Amsterdamu je približno 27.000 soba smještenih od deluxe hotela
do različitih hostela. Tamošnji turistički djelatnici preporučaju
da se rezervacije obave unaprijed, poglavito za proljetne i ljetne
mjesece.
Cijena jednokrevetne sobe kreće se u rasponu od 250 nizozemskih
guldena za hotel slabije kvalitete te između 250 i 400 guldena za
sobu u srednjekvalitetnom hotelu. Ukoliko, pak, gost odsjeda u
hotelu visoke kvalitete za jednokrevetnu će sobu morati izdvojiti
više od 400 guldena.
Posjetitelji pritom mogu odsjesti već u neposrednoj blizini Zračne
luke ili pak smještaj potražiti u strogom centru grada. Svi
značajniji svjetski hotelski lanci u Amsterdamu imaju svoje
objekte - Holiday Inn, Golden Tulip, Inter- Continental.
Gdje jesti?
Turisti u Amsterdamu mogu kušati specijalitete gotovo svih
svjetskih kuhinja, od sofisticiranih francuskih jela do glasovitog
indonezijskog jela od riže - rijsttafela. Njihovim su nepcima na
raspolaganju i argentinski odresci, ali i jela iz brojnih kineskih
restorana. No, nizozemski imaju i svoju nacionalnu kuhinju.
Tradicionalni nizozemski doručak obuhvaća razne vrste peciva,
sireve, suhomesnate nareske, maslac i pekmez. Ručak je najčešće
vrlo lagan, dok je glavni obrok dana večera, rezervirana za
razdolje između 18 i 20 sati. Nizozemski su poznati po svojem ginu
(jenever) te pivu (pils). Tijekom zime popularan je biljni liker
beerenburg.
Što vidjeti?
Jedna je od najvećih prednosti Amsterdama u činjenici da je vrlo
kompaktan. Što to konkretno znači? Sve je turističke, ali i one
druge, atrakcije moguće vidjeti nakon lagane šetnje, vožnje
biciklom ili su one udaljene tek nekoliko autobusnih ili
tramvajskih postaja.
Isto tako, dostupne su i voženje brodicama kroz kanale, gdje će uz
pogled na brojne zanimljive građevine nizozemske povijesti,
turisti od vodića saznati štošta iz umjetnosti, kulture,
arhitekture te javnoga života.
Niti jedan grad na svijetu nema toliko muzeja po četvornom
kilometru kao Amsterdam. Nizozemski turistički ured (VVV) i većina
muzeja prodaju tzv. Museumjaarkaart, koji omogućuje ulaz u većinu
muzeja u razdoblju od jedne godine. Karta je valjana tek ukoliko je
potpisana i sadrži fotografiju korisnika. Gotovo svi muzeji
besplatno daju audio kasetu na kojoj su na engleskom jeziku
navedene i objašnjene sve znamenitosti koje sadrži taj muzej.
Jedan od najpoznatijih nizozemskih muzeja je Rijksmuseum. U njemu
su u 150 dvorana smještene najcjenjenije svjetske slike. Svakako
najslavnija je Rembrandtova "Noćna straža".
Turistima se pruža i mogućnost obilaska gradskih četvrti s brojnim
umjetničkim galerijama i antikvarijatima. Za one malo drugačijeg
ukusa, Amsterdam nudi i bizarnije galerije i muzeje.
Isto tako, moguće je ukuljučiti se i u svakodnevne izlete. Pritom se
posebice mora istaknuti Aalsmeer, mjesto nedaleko zračne luke na
kojem se od ponedjeljka do četvrtka odvijaju aukcije cvijeća, po
kojima je Nizozemska nadaleko poznata.
Gdje kupovati?
Nizozemci su oduvijek bili poznati kao odlični trgovci. Stoga ni ne
čudi kako su kupci u Amsterdamu pomalo razmaženi brojnošću dućana.
Leidsestraat, Kalverstraat, Nieuwendijk, Damrak i Rokin
najpoznatije su shoping-ulice u gradu. Tamo su koncentrirane robne
kuće, butici, "štandovi" sa suveniranima, umjetničke galerije,
antikvarijati i knjižare. Pojedini će turisti svoj istraživački
duh moći zadovoljiti i šetnjama kroz dražesne uličice koje skrivaju
neočekivano velik broj zanimljivih dućana.
Kamo navečer?
Amsterdam je, kao rijetko koji grad na svijetu, u mogućnosti
ispuniti gotovo svaku želju koju njegov gost može imati glede
noćnog provoda. Neizmjerno je velik broj noćnih klubova, taverna i
kino dvorana. Tijekom ljeta ulice su zakrčene stolovima obližnjih
restorana i kafeterija ispred kojih je barem po jedan ulični
zabavljač.
Jazz je u Amsterdamu iznimno popularan i u skladu s tim svakom
ljubitelju te glazbe pruža nebrojene mogućnosti provoda. Osim
toga, područja oko trgova Leidsepleina i Rembrandtpleina turistima
omogućuju i iskušavanje plesnih sposobnosti.
Inače, Amsterdam, europski, ali i svjetski, homoseksualci smatraju
svojim glavnim gradom. Za njih postoje brojna sastajališta i to u
tzv. Zoni crvenih svjetljki, koja obuhvaća četiri ulice - Amstel,
Reguliersdwasstraat, Warmoesstraat i Kerkstraat.
240821 MET jul 98
Ryanair oduzeo dio letova Španjolskoj "zbog visokih naknada", više letova u Hrvatsku
Bjelovar: Teško ozlijeđeni dječak uspješno operiran
U Britaniji već propao dio financijskih odluka za 2025.
Australian Open: Tien svladao Medvedeva
Najava događaja - kultura - za petak, 17. siječnja
Najava - gospodarstvo - za petak, 17. siječnja
Najava događaja - Hrvatska - za petak, 17. siječnja
Gospodarstvo - ukratko do 17,30 sati
Ina o onečišćenju mora: Nisu utvrđena propuštanja opreme ni spremnika
Plakat 65. šibenskog MDF-a prikazuje djecu u stvaranju neobične ptice