ZAGREB, 23. srpnja (Hina) - Koprivnički prehrambeni koncern Podravka trenutačno vodi u svijetu nekoliko sudskih sporova zbog kopiranja, imitiranja i krivotvorenja svojeg strateškog proizvoda - Vegete, čija je prodaja lani činila
četvrtinu njihove ukupne prodaje. Kako bi je zaštitili, od proljeća ove godine na pakiranjima Vegete nalazi se troslojni reljefni hologram, koji, uz znak kuhara, potrošačima dodatno potvrđuje originalnost tog svjetski poznatog dodatka jelima.
ZAGREB, 23. srpnja (Hina) - Koprivnički prehrambeni koncern
Podravka trenutačno vodi u svijetu nekoliko sudskih sporova zbog
kopiranja, imitiranja i krivotvorenja svojeg strateškog proizvoda
- Vegete, čija je prodaja lani činila četvrtinu njihove ukupne
prodaje. Kako bi je zaštitili, od proljeća ove godine na
pakiranjima Vegete nalazi se troslojni reljefni hologram, koji, uz
znak kuhara, potrošačima dodatno potvrđuje originalnost tog
svjetski poznatog dodatka jelima.#L#
Iako je taj Podravkin proizvod osim kod nas zaštićen i u 80 zemalja
svijeta prema međunarodnim pravilima zaštite intelektualnog i
industrijskog vlasništva, brojna kopiranja i imitacije
svakodnevno se otkrivaju. Po riječima voditeljice odnosa s
javnošću koncerna Zrinke Kos, nakon što se takav proizvod na terenu
uoči, dostavlja se u Koprivnicu, gdje se obavljaju analize, kako bi
se prikupili dokazi o imitaciji ili kopiranju, kako samog
proizvoda, tako i imena ili korištenja znaka.
Prije podizanja same sudske tužbe, kaže Zrinka Kos, poslovodstvo
koncerna kontaktira s proizvođačem "lažne" vegete, kako bi ga
upozorio i postigao dogovor s njime da zaustavi takvu proizvodnju.
Jedan takav primjer ovih bi dana trebao biti sporazumno riješen s
jednom austrijskom tvrtkom, kažu u Podravci.
Najčešći način "imitacije" je putem imena; 1994. Podravka je u
Australiji dobila spor s jednom tamošnjom tvrtkom koja je
upotrijebila ime Ageta. Spomenuti austrijski spor, tj. proizvod,
prodavao se pod imenom Vegessa; jedna je danska tvrtka koristila
ime Vegetera; u Kanadi se proizvod zvao Vegetable, a na češkom je
tržištu zabilježen slučaj da je poznata kompanija Knorr rabila u
promidžbi znak kuhara.
Sličnih pokušaja ima i u Makedoniji i Mađarskoj, a od nedavna
imitacija tog proizvoda ima i iz SRJ. Po riječima Zrinke Kos, od
korištenja sličnoga ili na sofisticirani način iskorištenog imena
Vegeta, veći problem stvaraju proizvodi koji su potpisani kao da im
je proizvođač uistinu Podravka, a kakvi se često mogu naći na
domaćim tržnicama.
Podravka je od kopiranja, imitiranja i krivotvorenja oštećena na
dva načina. Prvo, njihov proizvod nije prodan, a drugo, narušava se
njegov imidž. O kolikoj je šteti u konkretnim brojkama riječ, u
koncernu ne govore, no po njihovoj ocjeni ona je neprocjenjiva.
Hologram kao dodatna vrijednost zaštiti vegete nije posve riješio
problem, drži Zrinka Kos, no on će se postupno uvoditi na domaćem i
strateškim tržištima (zemlje srednje Europe), a do kraja 1999.
zaštitni znak bi trebala imati sva proizvedena Vegeta.
Vegetu je 1958. stvorio tim stručnjaka na čelu s profesoricom
Zlatom Bartl, a taj se univerzalni dodatak jelima počeo izvoziti
prvi put 1967. i to na tržišta Mađarske i bivšega Sovjetskog
Saveza.
Danas se 92 posto proizvodnje plasira na inozemna tržišta i to u
više od 40 zemalja, dok se ostatak prodaje na domaćem tržištu.
Restrukturiranjem koncerna fokusirani su glavni proizvodi te
glavna tržišta na koja će se izvoziti.
Kako prodaja Vegete svake godine raste i osvaja nova tržišta,
u sklopu ukupnog restrukturiranja koncerna te nastavka
profitabilnog rasta, poslovodstvo je odlučilo ući i u nove
investicije. Naime, u idućih pet godina Podravka bi trebala
izgraditi novu tvornicu Vegete u Koprivnici, u što bi se uložilo
53 milijuna njemačkih maraka, te tvornicu Vegete, juha i praškastih
proizvoda u Poljskoj, vrijednu 32 milijuna maraka.
Miroslav Kuskunović
(Hina) mku sbo
231426 MET jul 98