ŠPANJOLSKA
EL PAIS
23. VI. 1998.
Toliko crno da ostavlja crni trag
Crnu knjigu komunizma komentira Carlos Taibo, profesor političkih
znanosti i voditelj programa studija ruskog jezika i civilizacije
na madridskom Universidad Autonoma.
"Iako je neizbježno da se pri kraju ovoga stoljeća važe sve što je u
njemu bilo dobro, a što loše, gotovo obvezatno je da predmet jedne
od takvih procjena bude i sovjetski pokus, a i ostali koji imaju
nekakve sličnosti s njime. Izgleda da ne postoji nikakva sumnja da
Crna knjiga komunizma - zbirka mudrih studija i zlobne promidžbe -
sigurno nije napisana zato da konačno zatvori rasprave o toj temi.
Ali sve do danas, na žalost, jedva da je pobudila neku raspravu u
kojoj do izražaja ne bi došlo opće divljenje aritmetičkim čudima -
izračunavanju broja žrtava i zločina.
Crna knjiga komunizma, osim toga, grubo izvrće mentalno nasilje
koje je u očima mnogih ljudi vladalo desetljećima. Kako izgleda,
mnogi su intelektualci zavedeni benignom i hvale vrijednom
teorijom koja im je savjetovala da ne obraćaju pažnju na činjenično
stanje u koje se pretvarala. A sada, naprotiv, nas zanimaju samo
činjenice i djela, neka od njih, a to je opcija koja olakšava i
zadatak utvrđivanja tko su bili i tko su danas komunisti. Prepoznat
ćete ih, kažu nam, prema njihovim zločinima.
Ako nema ničega novog kad je riječ o onome što se dogodilo nekada,
još je manja novost ovo ponavljanje ad nauseam starih poznatih
općih mjesta o tome da su intelektualci Staljinovi suučesnici, kao
da nisu na sva zvona razglašavani i kao da nisu podijeljeni deseci
monografija s tom temom i kao da barem dva desetljeća stvarnost nije
bila sasvim suprotna: nekritično prekoravanje komunizma i, na
drugoj strani, sramotno prihvaćanje uspostavljenog poretka.
Ta knjiga, čiji popis autora počinje sa Stephaneom Courtoisom,
svojom jednostavnošću čini medvjeđu uslugu ontološkim
ogovarateljima komunizma. Ali činjenica da su je upravo mnogi među
njima, unatoč tome, prihvatili kao neku dobru novost, tjera nas da
razotkrijemo neke od njezinih smicalica i nedostataka.
Kad je o tome riječ, recimo najprije da se na tisuću stranica o
kojima je riječ ne nalazi ama baš ništa o samim komunističkim
konceptima. Vjerujte mi da je i sam smjer u kojemu se knjiga kreće
vrlo pogibeljan. Iako se u njoj ne spominje sukob premještanja
ideje iz XIX. stoljeća u praksu u XX. stoljeću, u njoj se nalazi i
više nego diskutabilna i drska pretpostavka da je Lenjin, nekim
čudom, izvršitelj Marxove intelektualne oporuke i vrlo znakovito
zaboravljanje na činjenicu da je ovaj posljednji bio na čelu samo
jedne od desetak inačica komunizma. Ako to nije dovoljno, dodajmo
da se ni u jednom od izmotavanja kojih je ta knjiga puna, ne razmatra
ono što nekima od nas izgleda najvažnije: golemi utjecaj koji su
tradicionalni kapitalistički elementi - hijerarhizacija,
nejednaka raspodjela bogatstava, idolatrija razvoja proizvodnih
snaga - imali na stvaranje sustava kao što je bio onaj sovjetski.
Pred problemima takve vrste, Courtois i njegovi radije računaju na
blagonaklono gledanje zbunjenog čitatelja koji ne očekuje neke
stvarno velike domete.
No, ta knjiga namjerno zaboravlja na komunističke kritike sustava
sovjetskog tipa i njegovih izdanaka na drugim mjestima. Na njezinim
se stranicama ne mogu pronaći imena kao što su Kropotkin i
Luxemburg, Korsch i Pannekoek, Bordiga i Gramsci, Volin i Goldmann,
Mattick i Rocker. Mnogo od onoga što neki od nas vjerujemo da znamo o
tim sustavima naučili su nas, s visine stražarnice radikalne i
nemilosrdne kritike, upravo ti mislioci, koji su nam, osim toga,
rekli i da je komunizam nešto sasvim drugo. Nije teško razumjeti
zašto Crna knjiga komunizma radije izbjegava takve nezgodne
vizije. Isto je svojedobno učinila i većina socijaldemokrata koji
nisu bili nimalo skloni biranju nekakvog trećeg puta. Ne bi imala
dovoljno jasnoće i argumenata za zaključke koji su bili prije
određeni promidžbenim sitom nego namjerom da se ispravno prouči
kakvo je bilo stvarno stanje.
Treće, način pisanja te knjige nije ništa drugo do sustavno
odbijanje kontekstualizacije. Iako se ti zločini nikako ne mogu
opravdati, bilo bi zgodno, kako da ne, pokazati da se nijedan od
njih nije pojavio samo tako i da je pri svakom od tih zločina
postojala i velika vanjska agresija. Kad se to zaboravlja,
naglašava se, i to vrlo snažno, uvjerenje da je nasilje bilo glavni
i neizbježni atribut samih komunističkih ideja. Komunizam je Pol
Pot i ništa drugo osim Pola Pota, a u tom je slučaju lako ustvrditi,
što se uglavnom i radi u mnogim poglavljima Crne knjige komunizma,
da su svi analizirani režimi bili jednaki i da se svi oni nisu
mijenjali kako su prolazile godine.
Kako bi se to najbolje vidjelo, u najopscenijem obliku, najbolje je
baciti pogled na vješto napisane stranice posvećen Nikaragvi, a
napisao ih je, kako izgleda, jednako vjerodostojan autor kakav bi
bio i neki 'novinar specijaliziran za područje Latinske Amerike',
jer, nigdje se ne spominje izvor nekakvih dokumenata. Na tim se
stranicama kao zdravo za gotovo uzima da je sandinistički režim bio
komunistički, izbjegava se bilo kakva rasprava o tom pokretu u
kojemu je bilo marksističkih, nacionalističkih i kršćanskih
elemenata, a najgore je to što se velika pozornost posvećuje Somozi
i kontrašima, a ništa se ne govori o zločinačkom ratu slabog
intenziteta koji je tu vodio SAD. U inačici Crne knjige komunizma,
'država se pobunila protiv sandinista', a građanski rat koji je
nastupio umetnut je u okvire sukoba Istoka i Zapada kao rezultat...
kubanske potpore sandinističkom režimu. A SAD se spominje samo
jednom, i to kad se kaže da je američka vlada odlučila uvesti
embargo 1985. godine.
Na kraju, dodajmo i da se među piscima Crne knjige komunizma mogu
primijetiti vrlo mudri pokušaji uspoređivanja s nacizmom, i to u
toj mjeri da se on uspoređuje s komunizmom, bez obzira na rezultate,
a ne s kapitalizmom. Tako da kapitalizam ostaje bez ikakve
odgovornosti, a sve to kako bi se, možemo samo pretpostaviti,
prihvatile beskonačne gnoseološke sumnje koje, naravno, vode prema
šutnji. No, ipak je zanimljivo, naravno, da su oni koji izvode to
prikrivanje upravo oni isti koji su drage volje prihvatili opis
prema kojemu se događaji u drugoj polovici XX. stoljeća prikazuju
kao sukob kapitalizma i komunizma.
Mogli bismo se zamisliti zašto, unatoč svemu tome, kod nas istu
medijsku pozornost nije dobila nekakva crna knjiga kapitalizma
koja bi prebrojavala žrtve dvaju svjetskih ratova, stalnog
pljačkanja država Trećeg svijeta, Španjolskoga građanskog rata i
sličnih sukoba (naravno da bi neki sve to brzo pripisali
nacionalizmu). Postupak koji je iskorišten ne može biti
jednostavniji. Kad se komunizam optužuje za nešto što nije njegova
krivica, potiče se suptilno hvaljenje kapitalizma, valjda zato da
bi se potakla predrasuda da je taj sustav prirodan, ili da je on
proizvod demokracije i slobodnog izbora. Očito je da je
uspoređivanje kapitalizma i komunizma problematično. Ali se nikako
ne može reći da će se naše poznavanje stanja stvari poboljšati ako
budemo bježali od tog uspoređivanja.
Sumnjam da je namjera autora knjige i mnogih suradnika, koliko god
ona bila marginalna, bila dokrajčiti ostatke tradicionalnog
komunističkog pokreta. Jer, i kad bi to bio njezin cilj, ako se uzme
u obzir uzaludnost tog napora, teško da bi ta knjiga mogla postići
takav rezultat. Iskreno govoreći, i nakon bezbrojnih priča onih
koji i danas brane bezbrojne zločine, mislim da je gotovo nemoguće
opravdati ih. Ali u ovome slučaju, kao i u mnogim sličnima, svi oni
imaju pravo podsjetiti na ono što su Courtois i većina njegovih
suradnika zaboravili: da su ogovaratelji komunizma često isto
toliko perverzni koliko su to i njegovi branitelji. I da se u samom
tkivu onoga što Crna knjiga smatra komunizmom mogu vidjeti mnoga
zla kapitalizma čiji zločini, na žalost, nisu zanimljivi
komentatorima s ovog kraja stoljeća. Na kraju, ne znam nije li traka
koja se nalazi na francuskom izdanju knjige, i na kojoj je napisano
'85 milijuna žrtava', zapravo podsvjesna želja da ta knjiga dobije
isti broj čitatelja koji će joj 'podleći', a nadam se da ih neće biti
toliko."
240034 MET jun 98
U Britaniji već propao dio financijskih odluka za 2025.
Australian Open: Tien svladao Medvedeva
Najava događaja - kultura - za petak, 17. siječnja
Najava - gospodarstvo - za petak, 17. siječnja
Najava događaja - Hrvatska - za petak, 17. siječnja
Gospodarstvo - ukratko do 17,30 sati
Ina o onečišćenju mora: Nisu utvrđena propuštanja opreme ni spremnika
Plakat 65. šibenskog MDF-a prikazuje djecu u stvaranju neobične ptice
Deseci migranata možda su se utopili pokušavajući doći do Španjolske
Šušnjar: Do kraja mjeseca nova lista proizvoda s ograničenim cijenama