ŠPANJOLSKA
EL PAIS
11. VI. 1998.
Nacizam, staljinizam i "asimetrija oprosta"
"Tijekom posljednjih pedeset godina, a posebno poslije nestanka
SSSR-a, intelektualci u zapadnoj Europi i u anglosaksonskome
svijetu raspravljali su o tome treba li se najgorim očitovanjem zla
u nemirnom XX. stoljeću smatrati nacizam ili staljinizam. U načelu,
velika većina njih zaključila je da je nacistički holokaust, u
kojemu je ubijeno između pet i šest milijuna ljudi, i to samo zato
što su bili Židovi, bez obzira na njihove ideje ili djela, najgori
primjer zla koje može počiniti ljudsko biće. No, u Crnoj knjizi
komunizma, o kojoj je u Francuskoj bilo dosta rasprava od trenutka
njezina objavljivanja, prošle godine, i o kojoj je u El Paisu već
pisao Timothy Garton (u broju od 17. svibnja), spominju se brojni
dokumenti koji potvrđuju činjenicu da je u lenjinističko-
staljinističkom 'klasnom genocidu', koji je proveden u SSSR-u,
istočnoj Europi (pod sovjetskim nadzorom), u Maovoj Kini,
Sjevernoj Koreji, Sjevernom Vijetnamu i Kambodži Pola Pota, umrlo
od 85 do 95 milijuna ljudi.
Komunističke čistke provođene su u više navrata, od 1918. do 1980.
godine, a nacistička vladavina u Europi trajala je samo dvanaest
godina. Prema tome, može se tvrditi da je, u apsolutnim brojevima,
komunistički teror bio gori od nacističkoga. Isto tako, u mnogim se
slučajevima, poput deportiranja ukrajinskih seljaka tridesetih
godina, krimskih Tatara za vrijeme Drugoga svjetskog rata i
luđačkih pokolja 'klasnih neprijatelja' koje je izvodio Pol Pot,
može reći da su Staljin i njegovi oponašatelji isto tako ubili
milijune ljudi samo zato što su bili to što su bili.
Autori Crne knjige težnje tolikih zapadnih intelektualaca da jače
osude nacizam nego staljinizam pripisuju velikom utjecaju
marksizma i, posebno, naivnoj pretpostavci da su humanistički
ideali Marxa i Engelsa u Sovjetskom Savezu provođeni u praksu. Ti su
intelektualci bili svjesni nacističke okrutnosti, rasizma i
primitivizma od trenutka kad je Hitler došao na vlast, 1933.
godine. Budući da su boljševici bili njihovi kolege intelektualci,
i kako nisu znali ništa o tome što se događa malo dalje od hotela
Metropola u Moskvi, zapadni komunisti i veliki dio njihovih
saveznika iz Narodne fronte mogli su filozofski razmišljati o
činjenici da se 'ne može napraviti omlet, a da se prije toga ne
razbiju jaja' (Staljin dixit).
U ovome bih članku želio analizirati razne čimbenike koji su
u Crnoj knjizi samo spomenuti. Možda je najvažniji od njih
endemični protuamerički stav većine ljevičarskih intelektualaca
tijekom prvih desetljeća razdoblja hladnog rada. Kao student u
Toulouseu i u Parizu, od 1950. do 1952. godine, bio sam savršeno
svjestan toga do koje su se mjere komunistički usmjereni studenti,
a većina njih dolazila je iz dobro stojećih obitelji srednje klase,
osjećali nadmoćnima u odnosu na one u SAD-u i u SSSR-u. No, budući da
je SAD bio tvrđava (zlobna) kapitalističkog imperijalizma,
govorilo se da SSSR, na neizbježno okrutan način, stvara neku vrstu
socijalističkog društva koje bi Francuska stvorila bez suđenja
zbog izdaje i bez stvaranja 'logora za preodgoj'. Naravno, bilo je i
jačih razloga od običnog i naivnog kulturnog snobizma u tom
protuameričkom stavu. SAD je nacističke znanstvenike zaposlio na
razvoju svojih raketnih programa, a nacističke dužnosnike i suce
postavio je u vladu okupirane Njemačke. Uz Vatikan i Francov režim,
sigurno je da je i SAD omogućio - da ne kažemo i olakšao - bijeg
stotina nacističkih ratnih zločinaca prema Iberskom poluotoku i u
Latinsku Ameriku. I Sovjeti su uključili njemačke znanstvenike u
svoje programe naoružavanja, a mnoge preobraćene nacističke
političare postavili su u diktatorsku vladu 'demokratske'
republike u istočnoj Njemačkoj. Ali u tisku, pod jakim nadzorom
SSSR-a, nikada se o tome nije pisalo, dok se, naprotiv, američko
prljavo rublje stalno povlačilo po novinama.
Osim toga, komunističke stranke država na zapadnoj strani željezne
zavjese povezivale su se s mnogim zaista naprednim stvarima:
uništavanjem nacizma, borbom za poboljšanje socijalne zaštite
siromašnih, sindikalnim udruživanjem, nuklearnim razoružavanjem,
vodećom ulogom oporbe u represivnim režimima u Španjolskoj,
Portugalu, Grčkoj i Turskoj te suradnjom s postkolonijalnim
vladama u Africi i Aziji. Mnogi su zaboravili svoje sumnje u vezi sa
staljinističkim zločinima zato što su vjerovali da su komunističke
stranke pozitivna snaga u njihovim vlastitim državama. Nikakvo
objašnjenje asimetrije oprosta ne može biti potpuno bez uzimanja u
obzir tih čimbenika, s istom ozbiljnošću kojom i Crna knjiga piše o
teroru i o gulagu.
Vratimo se opet protuameričkom stavu. Tijekom razdoblja hladnog
rata, američka vanjska politika više je voljela fašističke režime
nego komunističke, tamo gdje se nije mogla uspostaviti
kapitalistička demokracija. Drugim riječima, praktično u cijeloj
Americi (Južnoj i Srednjoj), Africi i Aziji. Kao reakcija na
brojnost takvih režima, dogodilo se da je zapadna ljevica prednost
davala komunizmu, umjesto fašizmu, i sukladno tome, osuđivala je
mnogo više i energičnije nacističke nego staljinističke zločine.
Osim toga, sve do danas nitko nije mogao sa sigurnošću reći da li bi
sporazumi o razoružanju, potpisani između 1945. i 1960. godine,
zaista bili potpisani da u SAD-u nisu sovjetske prijedloge
unaprijed ocijenili kao dio obične promidžbe. Sasvim je sigurno da
je takav stav pojačao protuameričke osjećaje kod ljevičara na
Zapadu.
Iako se Crna knjiga poziva na istočnu Europu, Aziju i Treći svijet,
njezina intelektualna podloga i tumačenje uglavnom su zapadnjački.
No, za većinu ljudi s europskog istoka, i za manji dio sovjetskih
disidenata, dvojba je bila drugačije prirode od one na koju su
nailazili na Zapadu. Oni su bili svjedoci nacističkog pokolja
Židova, Roma i sovjetskih ratnih zarobljenika u razbodlju od 1941.
do 1945. godine. Zatim su četrdeset godina morali u tišini
podnositi (ili glasno ponavljajući staljinističke promidžbene
slogane, kao papige) krvave čistke s kraja četrdesetih godina,
ukidanje svih intelektualnih i političkih sloboda, a i gospodarsko
izrabljivanje i ekološke katastrofe kojih bi se stidjeli i mnogi
kapitalistički poduzetnici.
Mnogi od tih ljudi s istoka bili su gorko razočarani kad SAD nije
htio pomoći Mađarskoj 1956., Čehoslovačkoj 1968. i Poljskoj 1981.
godine. U svojoj tihoj patnji idealizirali su SAD onako kako je
zapadna ljevica idealizirala Sovjetski Savez. Njihova osobna
iskustva i primjedbe nisu davale nikakav povod za pretpostavku da
je komunističko tlačenje bilo manje okrutno od onoga nacističkoga.
Nije bilo naprednih ideja s kojima bi se mogle povezivati
komunističke stranke tih država. Prema tome, u istočnoj je Europi
bilo vrlo malo te asimetrije oprosta. Nacizam i staljinizam bili su
jednako odvratni, i bilo bi gotovo besmisleno raspravljati o tome
koji je od tih dvaju režima bio gori", piše povjesničar Gabriel
Jackson.
120022 MET jun 98
Šah - Prva pobjeda Zhongyi Tan
Francuska u zadnjim sekundama slomila BiH, Hrvatska uvjerljiva protiv Cipra
Macron: Mir ne smije značiti "predaju" Ukrajine
Mallorca do boda protiv Seville u sudačkoj nadoknadi
Sisak: Celjak i Orlić kandidati HDZ-a za župana i sisačkog gradonačelnika
Roma lako do bodova protiv Monze
ATP Dubai - rezultati
Ukrajinski i europski ministri obrane pokušali uskladiti stavove oko uvjeta mira
Picula ponovio osude optužbi da je EU uključena u organiziranje prosvjeda u Srbiji
Izložba “Memory Lane - 40 godina hip-hopa” otvorena u Institutu Liszt