ZAGREB, 4. lipnja (Hina) - Nakon što se 18. svibnja, s tri dana zakašnjenja, pojavio prvi hrvatski komercijalni web (Internet) pretraživač, na adresi http://www.vidi.hr, hrvatska internetska scena može se pohvaliti s ukupno pet
pretraživača: http://www.hr , http://cross.carnet.hr, http://www.hrvatska.com , http://www.posluh.hr/almanah/ i, već spomenuti, http://www.vidi.hr.
OPIS PET HRVATSKIH INTERNET PRETRAŽIVAČA
ZAGREB, 4. lipnja (Hina) - Nakon što se 18. svibnja, s tri dana
zakašnjenja, pojavio prvi hrvatski komercijalni web (Internet)
pretraživač, na adresi http://www.vidi.hr, hrvatska internetska
scena može se pohvaliti s ukupno pet pretraživača: http://www.hr ,
http://cross.carnet.hr, http://www.hrvatska.com ,
http://www.posluh.hr/almanah/ i, već spomenuti,
http://www.vidi.hr.#L#
Svrha je web pretraživača da korisniku (internautu) omogući
jednostavno i brzo pronalaženje važne informacije, odnosno tražene
web stranice. Pretraživačem će se služiti internaut koji ne zna URL
tražene stranice, odnosno njezinu adresu. Primjerice, ako traži
Hinu, trebao bi znati adresu http://www.hina.hr.
Da bi internautu uporaba pretraživača bila što jednostavnija i
lakša, pretraživači (barem svjetski) obično imaju "Help!", odnosno
"Upute!" o tome kako definirati upit da bi odgovor bio što točniji.
Primjerice, ako tražite stranice nekoga poduzeća ili državne
ustanove, trebate znati što upisati kao upit.
U Hrvatskoj jedan od pretraživača (http://www.vidi.hr) ima
računalni program koji pretražuje, kako tvrde u Vidi
publikacijama, hr. domenu i stranice koje se koriste hrvatskim
slovnim znakovima (č,š,đ,...). Na ostale pretraživače vlasnik web
stranice ili njezin webmaster (administrator) mora prijaviti
stranicu sam.
Osim navedenih pretraživača - preko kojih očekujete da pronađete
stranice koje se svojim sadržajem bave Hrvatskom ili su postavljene
kao osobne stranice hrvatskih građana, ili poslovne stranice
poduzeća u Hrvatskoj - postoje i pretraživači vezani uz davatelje
određenih internetskih usluga (primjerice HPT-ov web imenik,
imenik korisnika usluga SRCA-e i slično).
Na navedene pretraživače uputili smo pet istih upita. Odabirući
upite, vodili smo se željom da pokrijemo nekoliko područja ljudske
djelatnosti - politički život (upit: Hrvatska demokratska
zajednica), medije (Televizija Moslavina), gospodarstvo
(Hrvatska gospodarska komora), slobodno vrijeme (Hrvatski
nogometni savez) i, kao peti upit, s obzirom na nadolazeću sezonu
godišnjih odmora, promet (Autobusni kolodvor). Rezultati su
sljedeći:
http://www.hr/indeks_hr.html - Čini se da je taj pretraživač
poglavito namijenjen stranim korisnicima, jer se kao rezultat
upita javlja sažetak stranice na engleskome jeziku. Obično, ako
postoji web stranica na engleskome, postoji i njezina hrvatska
inačica. Taj je pretraživač odgovorio na sve upite i to s vrlo
visokom vjerojatnošću da će internaut kao prvi ili među prvim
odgovorima dobiti URL adresu tražene stranice.
http://www.hrvatska.com - Taj pretraživač je zapravo pretraživač
poslovnih stranica, odnosno web stranica poduzeća. Iako su
rezultati na upite bili najbolji uporabom toga pretraživača, s
obzirom na njegovu specijaliziranost, čini se da se njime ipak ne bi
trebali služiti oni koji traže političke stranke ili nešto slično.
Naime, negativan je odgovor (stranica ne postoji) na upit stigao
pri traženju URL adrese Hrvatske demokratske zajednice.
http://cross.carnet.hr/index_hr.html - Jedini pretraživač koji
ima "Upute!" za pretraživanje. Vodeći se uputama, lako je
definirati upit koji zatim rezultira visokom vjerojatnošću da će
internaut dobiti točan odgovor, odnosno traženi URL. Pretraživač
je pozitivno odgovorio na svih pet upita.
http://www.vidi.hr - Prednost pretraživača na koje se vlasnici web
stranica prijavljuju sami jest mogućnost da vlasnik stranice
kategorizira sadržaj i prijavi se u opisu stranice. Računalni
program koji sam pretražuje sadržaj Interneta ograničen je utoliko
što će se o sadržaju pojedine web stranice informirati iz tzv. META
TAGA (sadržaja stranice koji autor/vlasnik stranice navodi u
zaglavlju stranice), koji nije obvezan, ili će računalo samo
pretražiti određenu stranicu i kao sažetak navesti ono što se
nalazi na stranici.
Taj pretraživač, koji je još razmjerno nov, od traženih pet upita
odgovorio je na tri. Nije odgovorio na upit o internetskoj adresi
Televizije Moslavine i Hrvatske gospodarske komore, a pri odgovoru
na ostale upite kao vjerodostojnije odgovore navodio je druge
pretraživače (www.hrvatska.com) ili referalne centre (HIDRA), pa
čak i stranice na kojima se upit uzgredno spominje.
http://www.posluh.hr/almanah/ - Grafički najzanimljivije riješen
pretraživač, koji je podijeljen u 15 kategorija. Nakon odabira
kategorije otvara se mogućnost izbora iz podkategorija, a kao treći
stupanj prikazana je URL adresa, s kratkim opisom stranica. Podjela
po kategorijama mogla bi se proširiti, kao i po podkategorijama, a
od traženih pet URL adresa za sada nisu prijavljena Hrvatska
gospodarska komora i Televizija Moslavina. Do Hrvatskoga
nogometnog saveza (iako postoji kategorija Šport) može se stići tek
preko stranica Hrvatskog olimpijskog odbora.
Nezahvalno je donositi zaključke na primjeru samo pet upita za pet
hrvatskih web pretraživača, ali kako pokazuju rezultati,
pretraživanje na prvom komercijalnom hrvatskom pretraživaču teško
će zadovoljiti internauta, dok nekomercijalni i akademski
pretraživači te specijalizirani pretraživači, čini se, nude
vjerodostojniju i bržu informaciju. O budućnosti svakog od njih
odlučit će korisnici Interneta, i oni koji traže mjesto s kojeg će
pretraživati i oni koji svoje sadržaje nude putem Interneta.
Tatjana Vuletić
(Hina) vt il
040731 MET jun 98