FRANCUSKA
LIBERATION
21. V. 1998.
Internet ili cyber-laži
"Sjećati li se početaka televizije? Taj čudesni izum trebao je
svima omogućiti slobodan pristup kulturi i informacijama.
Promicatelji multimedija danas pjevaju iste pjesme, a čovjek mora
biti zasta prilično naivan da im povjeruje. Internet, to je još gore
od televizije, to je apoteoza frivolnoga i merkantilizma. Mediji
jednodušno kažu da je internet revolucija, da je multimedija
čudesan svijet. Sutra ćete pričati sa svojim prijateljima u
Sidneyu, posjećivati najveće izložbe i, osobito to, svakoga ćete
dana ispunjavati svoju virtualnu potrošačku kutiju. Dobrodošli na
autocestu potrošnje. A već na prvoj postaji za plaćanje cestarine,
zamolit će Vas da kupite računalo s Intel Pentium procesorom.
Mora se priznati da knjiga, s komercijalnog gledišta, nikako ne
zadovoljava. Dovoljna je sama sebi, ne uzrokuje nikakvu dodatnu
potrošnju, a i ljudi je previše često posuđuju jedni drugima.
Čitatelj satima ostaje izvan sustava, izvan domašaja promidžbe. A
istodobno razvija svoju neovisnost i kritički duh. To je jako
nepoželjno.
Stoga, stvorimo novu utopiju o svjetskoj enciklopediji, suvremenu,
svima dostupnu, i počnimo hvaliti vrijednosti informatičkog
društva! Pogledajte to dijete kako uči na internetu, uz pomoć tog
multimedijskog računala koje za dvije godine više ništa neće
vrijediti! Te CD-Romove koji se gomilaju za svaki njegov rođendan!
Pretplatu na internet, telefonske račune! Adrese na internetu čije
se korištenje mora plaćati, kupovanje preko interneta, marketing
na internetu... Toliko potrošnje, a tako malo razmišljanja!
U tom svijetu, u kojemu kraljuje grafika, tekst postaje arhaičan.
Kao i na televiziji, zavođenje se mora obaviti na brzinu. I tu
nestaje kritički duh i promišljanje, a prevladavaju
pojednostavnjene izjave. Informacija se mora staviti na pozornicu
da bi postojala, a posuda je važnija od njezina sadržaja. Najnovija
tehnološka inovacija, 'push-tehnologija', mogla bi donijeti novu
revoluciju na mreži. 'Push', to znači gurati informaciju do
korisnika koji je postao previše pasivan, pravi cyber-promatrač.
Tako se bolje može razumjeti najavljeno spajanje multimedija i
sredstava priopćavanja, tako da će internet u budućnosti prenositi
program prilagođen svakome pojedincu.
A to prilagođavanje pojedincu prava je bit svega toga. Pod
izgovorom da će Vam bolje služiti, opskrbljivači uslugama na
internetu žure kako bi izradili Vaš profil. Kao pravi 'big
brothers', imaju računala koja će proučavati Vaše ponašanje. Tako
da oni koji stvaraju reklame prilagođavajući se Vašem ukusu, mogu
bolje prodati ono što žele. Danas operateri sklapaju savezništva s
proizvođačima, a cilj je vladanje informacijom i usmjeravanje
korisnika prema uslugama i proizvodima koje nude njihovi partneri.
Tako da je teško razlikovati pravu informaciju od reklamiranja.
Za vrijeme održavanja ljetnih tečajeva posvećenih komunikacijama u
Hourtinu, Lionel Jospin je, govoreći o internetu, rekao da je to
'borba inteligencije'. Moramo se čuvati takvog
pojednostavnjivanja. Oni koji ne budu imali pristup internetu,
postat će žrtve novog oblika isključivanja. Ali, očito je da to nije
sve. Lionel Jospin je u istom govoru obećao da će sve učiniti kako bi
svi Francuzi mogli koristiti te nove usluge, a u to uopće ne moramo
sumnjati. To je cilj svih gospodarskih čimbenika. Kako bi nove
usluge bile rentabilne, svako kućanstvo mora posjedovati barem po
jedan Network Computer - računalo posvećeno jedino korištenju
interneta. Zamislite samo što bi bilo s reklamiranjem kad bi
televizore posjedovala samo intelektualna elita!
Možemo biti sigurni da će do 2000. godine dobar dio Francuza imati
priključak na internet. Tako će se u 'borbi inteligencije' sukobiti
oni koji budu imali dovoljno velik odmak od svega, i dosta jasnu
viziju kako bi mogli iz toga izvući gospodarski i kulturni profit, i
oni koji će dobiti ulogu običnih potrošača kojima će oni prvi
manipulirati. A odmak se ne stječe 'surfanjem' po mreži.
Obrazovanje mora, umjesto da čovjeku usadi vještinu za rukovanje
tim alatima, poučavati nepovjerljivost i razvijati kritički duh.
Tisak mora, umjesto što pada u nesvijest od oduševljenja,
upozoravati na to da je informacija na internetu često zapravo
redakcijsko reklamiranje. I moramo biti hrabri pa reći da se tu
zapravo radi samo o potrošačkoj autocesti.
'Računalo je nužno za odgoj Vaše djece', kažu nam. Nije to netočno.
Zar naša djeca ne moraju nužno znati rukovati tim alatima kako bi
pronašla svoje mjesto pod suncem na tržištu radne snage koje se sada
zaklinje samo u postojanje svijeta kao velikog sela? Ali te riječi
donose svoje plodove u potrošnji. Toliko je roditelja koji osjećaju
grižnju savjesti pa pohrle u prodavaonice multimedije i iz njih
izlaze umirene savjesti, s naljepnicom 'Pentium' na njoj! A
siromašne obitelji često žrtvuju svoju ušteđevinu 'kako njihova
djeca ne bi zaostajala u školi'. U toj istoj školi koja pjeva o
prednostima multimedije, a ne daje im sredstva da se njome
služe...
Tako se govori i da će internet stvarati nova radna mjesta i
gospodarski rast. Istina je, industrija nove tehnologije cvjeta, i
u tom se području stvara veliki broj novih radnih mjesta. Ali što će
biti sutra? Tko to može biti tako naivan da povjeruje da će oruđe
koje treba povećati produktivnost i smanjiti cijenu, dugoročno
imati povoljne učinke na stvaranje novih radnih mjesta? Cilj mreže,
to je očito, jest ukidanje posrednika između proizvođača i
potrošača. Uostalom zato je tržište i toliko zainteresirano za sve
to.
Unatoč svemu tome, internet je prekrasno sredstvo za
komuniciranje, i tu predstavlja veliki napredak. Čovjek se može
slobodno izražavati i može se obratiti cijelome svijetu. U tome
treba tražiti razlog za spektakularno oduševljenje i izradu
osobnih web-stranica kojih sada ima na milijune. Na žalost, iako se
na njima vodi velika briga o grafičkom izgledu, prosječni internaut
često nema što poručiti.
Na sreću, ima stranica koje sadržavaju i nekakvu poruku ili onih
čiji kreatori preuzimaju ulogu umjetnika multimedija, ili pak
postaju improvizirani kroničari. No, izražavati vlastito
mišljenje na internetu, to je otprilike kao i pričati o svijetu i
politici u nekoj krčmi. Publika su obično vaši prijatelji i
nekolicina zalutalih gostiju. Iako, katkada, neki nadareni web-
majstor uspije privući širu publiku.
No, ono što je na internetu najljepše, nije ta mreža na kojoj
zajedno žive prodajni mastodonti i šank-filozofi. Aspekt koji
najviše oduševljava, sigurno je elektronska pošta. Vrlo brza i
gotovo besplatna, ona danas stvara novi naraštaj pisaca pisama.
Osobno dopisivanje i male kronike dopisivanja između prijatelja
znakovi su otpora tehnologiji koja vidi samo sebe.
Vjerojatno ćemo ipak shvatiti. U informatičkom društvu, kao i u
arhaičnom svijetu, najljepši se susreti ne događaju na velikim
autocestama, nego slučajno, na sporednim puteljcima", piše
inženjer informatike Pierre Lazuly.
220029 MET may 98
Španjolski kup: Real u četvrfinalu, Modrić igrao
Najava događaja - svijet - za petak, 17. siječnja
Najava događaja - Hrvatska - za petak, 17. siječnja
Najava događaja - kultura - za petak, 17. siječnja
Najava događaja - fotografije - za petak, 17. siječnja
Najava događaja - sport - za petak, 17. siječnja
Najava - gospodarstvo - za petak, 17. siječnja
Split: Uhićeni student predan pritvorskom nadzorniku
Anušić: Dostigli smo dva posto BDP-a izdvajanja za obranu
Engleska: Manchester United - Southampton 3-1