NJEMAČKA
FRANKFURTER ALLGEMEINE ZEITUNG
18. IV. 1998.
Osmansko naslijeđe još određuje sudbine na Balkanu
Budući da nemaju silu zaštitnicu, Bošnjaci se - razumljivo - zalažu
za nezavisnu Bosnu i Hercegovinu, smatra Wolfgang Günter Lerch.
"Što povezuje pokojnoga germanofonog pisca i nobelovca Eliasa
Canettija i sadašnjega turskog ministra vanjskih poslova Ismaila
Cema? Preci obojice živjeli su u Osmanskom Carstvu. Canetti je bio
potomak Sefarda iz grada Rustschuka u Bugarskoj, koji je do 1878.
bio sastavni dio turskoga carstva. Cemova pak obitelj - židovski
konvertiti na islam (...) - također potječe s Balkana, iz
Salonikija, koji je pod imenom Selanik do 1912. bio pod osmanskom
vlašću. Ništa ne bi moglo bolje oslikati multietničku i
multireligioznu raznolikost Balkana od istog podrijetla, a sasvim
različitih životnih putova dvojice muškaraca.
Ta raznolikost proizlazi, između ostalog, iz više od pet stoljeća
osmanske vladavine, koja je rezultirala činjenicom da danas u
balkanskim zemljama živi devet do deset milijuna muslimana. Turska
je potpuno svjesna tih veza, ali nastupa suzdržano jer strogi
kemalisti u vodećem sloju zemlje još zaziru od osmanske prošlosti.
Nitko zapravo ne želi imati nikakve veze s tom prošlošću.
Zagovornici osmanske nostalgije naginju pak često fanatizmu s
islamskim predznakom, koji bi - kada bi došao do izražaja - izazvao
katastrofalne političke posljedice. U svakom slučaju, Zapad se
suočio s tom problematikom tek pod pritiskom rata u Bosni.
Osmanska ekspanzija na Balkanu, pokrenuta u XIV. stoljeću pod
vodstvom sultana Orhana, dosegla je vrhunac za vrijeme sultana
Sulejmana Veličanstvenog, dakle sredinom XVI. stoljeća. Turci su
nakon bitke na Mohačkom polju 1526. zavladali čak i većinom Ugarske
i ta je njihova vladavina potrajala gotovo dva stoljeća. Nakon
poraza pred Bečom 1683. i vojne katastrofe pri suočavanju s princom
Eugenom, bili su u defenzivi, a dio Balkana pod njihovim nadzorom
postupno se smanjio na crtu koja je taj poluotok presjekla gotovo po
sredini i zadržala se - uz određene promjene - uglavnom do
Berlinskog kongresa 1878. Samo su Grci već prije uspjeli zauvijek
osloboditi veliki dio svoga teritorija. Konačna propast Osmanskog
Carstva nakon Prvoga svjetskog rata rezultirala je sasvim novim
ustrojstvom zajednice naroda na Balkanu, utemeljenim na načelu
nacionalne države, koja je zamijenila vjersko-univerzalističko
carstvo. Iako su muslimani u velikim valovima bježali s Balkana u
'ostatak Turske', veliki broj muslimana neturskog podrijetla ostao
je na poluotoku. Sve balkanske države imaju muslimansku manjinu -
iako je ona u zemljama poput Hrvatske ili Rumunjske (Tatari) gotovo
zanemariva.
Nakon osmanskog osvajanja, gornji društveni slojevi prešli su u
nekim dijelovima Balkana na islam - između ostalog i zato da
izbjegnu veće porezne namete. Tako je bilo u Bosni, a nakon
dugotrajnog otpora i u Albaniji. Tim domaćim elitama koje su prešle
na islam pridružili su se i doseljenici iz same Turske, iz male
Azije, ukorijenjeni na Balkanu. Glavnu snagu među balkanskim
muslimanima čine danas Bošnjaci, bosanskohercegovački Slaveni,
koji su prešli na islam, te Albanci. U malenoj Crnoj Gori koja broji
700 tisuća stanovnika, živi 100 tisuća muslimana: Slavena,
Albanaca i Turaka.
Više od 90 posto od oko dva milijuna kosovskih Albanaca čine
muslimani ortodoksno-sunitske vjeroispovijesti odnosno
pripadnici pokreta Bektaşi, heterodoksno-šijitskog ogranka
islama, podrijetlom iz središnje Anatolije. 50 tisuća kosovskih
Albanaca su kršćani. Na Kosovu još živi i 13 tisuća muslimana turske
narodnosti. Prisutna je i vrlo malobrojna manjina Srba koji su
prešli na islam, dok ostali tamošnji Srbi i Crnogorci pripadaju
pravoslavnoj vjeri. Muslimani također čine većinu stanovništva na
novopazarskom Sandžaku, smještenom na sjevernoj granici Kosova.
Doduše, nije moguće navesti točne brojčane podatke zbog sve
snažnijeg iseljavanja, zabilježenog proteklih godina.
U samoj Albaniji teško je dobiti pouzdane statistike budući da je
komunizam vjeru smatrao ukinutom. Prije toga, 70 posto
stanovništva smatrano je muslimanima (ortodoksno-sunitskim ili
pripadnicima pokreta Bektaşi), a ostalih 30 posto raspodijeljeno
je na pravoslavlje - posebno na jugu zemlje - i na katoličanstvo, na
sjeveru. Neposredno nakon oslobođenja i pada komunističkog sustava
pod vodstvom Envera Hoxhe, a potom Ramiza Alie, religija bilježi
procvat u Albaniji - počela je gradnja brojnih džamija, iako se
tvrdi da Albanci općenito nisu pretjerano pobožni. Jedan od uzroka
slabe pobožnosti jest i činjenica da je vjera za taj narod, koji do
1912. nije imao vlastitu državu, uvijek bila popraćena opasnošću
podjele. Albanci u nezavisnoj Makedoniji, nastanjeni uglavnom na
zapadu te zemlje, u okolici Tetova, ali i u glavnom gradu Skopju,
uglavnom su muslimani. Procjene o broju muslimana u Makedoniji
kreću se između četvrtine i 40 posto, s tendencijom rasta, budući da
se kod Albanaca bilježi veća stopa nataliteta nego kod slavenskog
stanovništva.
I u Grčkoj, koja bilježi najmanje četiri stoljeća turske vladavine,
udio muslimana na području zapadne Trakije obuhvaća više od 100
tisuća ljudi. Riječ je o Turcima, odnosno o Pomacima, slavenskom
ali islamiziranom narodu, koji govori dijalektom bugarskog jezika.
Središta toga muslimanskog stanovništva su gradovi
Alexandroupolis (Dedeagaç), Komotini (Gümülcine) i Xanthe
(Eyice). Godine 1922. Turska i Grčka razmijenile su većinu
pripadnika svojih manjina.
Pomaci čine - uz potomke turske manjine - i dio muslimana koji žive u
Bugarskoj. Procijenjeno je da ih ima 1,2 milijuna - više od 10 posto
ukupnog stanovništva Bugarske. Nastanjeni su u Rodopskom gorju
(Pomaci) i na sjeveroistoku Bugarske (turska manjina). Osamdesetih
godina tadašnji šef komunističke partije Živkov proveo je kampanju
prisilne slavenizacije, koja je rezultirala privremenim egzodusom
bugarskih muslimana. Taj se odnos u međuvremenu normalizirao. No, s
obzirom na pritisak poradi iseljavanja, kojem su muslimani bili
izloženi od 1878., udio islama u Bugarskoj ostao je začuđujuće
visok.
Milijuni Bošnjaka bili su i ostali srž muslimanskoga stanovništva
na Balkanu. Za razliku od bosanskohercegovačkih Hrvata i Srba, oni
nemaju svoju silu zaštitnicu. Stoga je njihovo zalaganje za
nezavisnu Bosnu i Hercegovinu sasvim razumljivo. Prije početka
rata u Bosni, muslimanski Bosanci činili su 40 posto stanovništva
te zemlje, a time i najbrojniju etničku skupinu - brojniju od Srba i
Hrvata.
Još nema pouzdanih brojaka o sadašnjoj situaciji. Mnogi su Bošnjaci
iselili u Njemačku ili ih se može naći u Istanbulu, a to se odnosi i
na Albance i sandžačke Muslimane. Na Velikom bazaru u Istanbulu, u
sjeni Sulejmanove džamije, Osmansko Carstvo doživljava tajno
uskrsnuće u mješavini naroda i jezika", zaključuje Wolfgang
Guenter Lerch.
200008 MET apr 98
Engleska: Manchester United - Southampton 3-1
Euroliga: Hezonja najbolji strijelac Reala u porazu
Više od 360 novinara diljem svijeta iza rešetaka krajem 2024. - istraživanje
Šah: Četvrta pobjeda Bogdana Lalića
SP rukometaši: Dan bez iznenađenja
Na splitskom Filozofskom fakultetu u petak nastava online
SP rukometaši: Rezultati (2)
Novi studentski prosvjed u Podgorici
Izraelski ministar prijeti ostavkom zbog sporazuma o prekidu vatre u Gazi
Španjolski kup: Dva gola Budimira, Osasuna izbacila branitelja naslova