POSTOJE
NJEMAČKA
FRANKFURTER RUNDSCHAU
9. IV. 1998.
Kršitelji ljudskih prava - muka za pravosuđe
Sredstva prisile ključan su uvjet uspjeha budućega međunarodnog
kaznenog suda, upozorava Lore Maria Peschel-Gutzeit.
"Strahote počinjene u Jugoslaviji i u Ruandi tek su dva primjera
koje navodi Lore Maria Peschel-Gutzeit kako bi potkrijepila svoj
zahtjev za osnivanjem stalnoga međunarodnoga kaznenog suda. Naime,
pravosuđe se suočava s velikim problemima pri pravosudnom
ispravljanju nepravda koje je nanijela država, upozorava ona. List
objavljuje skraćenu verziju predavanja koje je potkraj 1997. na
konferenciji za novinstvo, posvećenoj stanju u pravosuđu, održala
gospođa Peschel-Gutzeit, kao zastupnica u skupštini grada Berlina
zadužena za pravosuđe. Danas gospođa Peschel-Gutzeit obavlja istu
dužnost u Hamburgu."
"Drugi put u ovom stoljeću Njemačka je bila poprište uspona i pada
sustava koji je gazio ljudska prava. Drugi se put Njemačka u svojoj
ni pedesetogodišnjoj poslijeratnoj povijesti suočava s problemom
suđenja ljudima koji su sudjelovali u nepravdi nanijetoj u režiji
države.
Pritom valja napomenuti da nitko ne uspoređuje nepravdu koju su
počinili nacionalsocijalisti s nepravdom koju je počinio
komunistički režim u DDR-u. No, g. 1989. na njemačkom je tlu drugi
put propala država pod diktatorskim vodstvom, ostavljajući iza
sebe zločince i žrtve. Proces pravosudne obrade te nepravde u
posebnoj mjeri i opsegu pogađa upravo Berlin. (...)
Amnestija pretpostavlja spremnost žrtava na pomirenje - ali nitko
ne može prisiliti žrtve na tako nešto! Žrtve kršenja ljudskih prava
neprekidno ističu da tek objava onoga što im se dogodilo može kod
njih pokrenuti proces izliječenosti. Tako je južnoafrički sudac
Goldstone, glavni tužitelj međunarodnog ad-hoc suda UN-a za
područje bivše Jugoslavije i za Ruandu, naveo da žrtve ustraju na
pravorijeku ne samo zato što žele da krivci budu kažnjeni već i radi
javnog priznanja onoga što im se dogodilo.
To javno priznanje može pak - po mom mišljenju - osigurati u prvom
redu kazneni postupak u okviru pravne države, koji će utvrditi
nepravdu, obilježiti krivce i dokumentirati tu istinu. (...)
Krivnja ne pogađa sustave i time apstraktne tvorevine - odgovornost
uvijek snose individualizirane osobe koje nose i obilježavaju taj
sustav. (...)
Utvrđivanje činjenica, ostvareno kaznenim postupkom, istodobno
sprječava krivotvorenje povijesti i stvaranje legenda. Nastanak
mučenika nije moguć.(...)
Iako se zalažem za kaznenopravno utvrđivanje činjenica takozvane
državne nepravde, jako dobro znam da kazneno pravo - kao i u ostalim
slučajevima - ne može samo po sebi potaknuti neutralizaciju
pogrešnih političkih odluka. Kaznenopravno utvrđivanje činjenica
može biti samo težište, dakle jedno od brojnih polazišta. U tom
kontekstu treba spomenuti i čitav niz drugih ravnopravnih
mehanizama: pritom mislim u prvom redu na postupak rehabilitacije,
na rad Gauckova povjerenstva na otvaranju komunističkih arhiva.
(...) No, pritom mislim i na povijesna i politološka istraživanja i
publikacije, ali i na strahovito važnu suradnju i transmisiju
posredstvom medija.
Nepravda pojačana sudjelovanjem države i odnos prema opsežnom
vlastodržačkom kršenju ljudskih prava uistinu su prava muka za
pravosudni sustav. Naime, državno kazneno pravo suočava se sa
svojim granicama. Obilježje pravne države, koje ju razlikuje od
države bez vladavine prava, upravo i jest činjenica da postoje
granice koje prihvaćamo i ne možemo ih prijeći po uputi pojedinaca,
vlade ili stranke (...) Te granice, koje su utemeljene na načelima
pravne države i nitko ih ne može i ne želi prekoračivati, ipak
zahtijevaju konzekvencije: treba izvući pouku za budućnost i nakon
toga dosljedno postupati (...)
Kad god država krši ljudska prava, posrijedi nije samo državni već i
međunarodni problem. Najkasnije nakon Auschwitza međunarodna
zajednica ne može više polaziti od pretpostavke da je odnos
određene države prema njezinim građanima samo njezina vlastita
stvar. Slučajevi u kojima država neprekidno i sustavno krši ljudska
prava, tiču se međunarodne zajednice i izazov su za nju.
Unutarnja pitanja, zabran pojedinih država, obilježena pojmom
'domaine reserve', više ne postoje. Stoga treba naći i prikladno
međunarodno rješenje. Treba izraditi sustav koji će, uz zadržano
načelo zabrane retroaktivnog djelovanja zakona, omogućiti uistinu
opsežno kaznenopravno kažnjavanje povreda ljudskih prava. Taj je
cilj moguće ostvariti samo osnivanjem stalnoga Međunarodnog
kaznenog suda i izradom međunarodnoga kaznenog zakona.
Zahvaljujući tom sudu i međunarodnom kaznenom zakonu, vlastodršci
širom svijeta neće se nakon propasti svojih režima više moći
uspješno pozivati na načelo zabrane retroaktivnog djelovanja
zakona, a time, na kraju krajeva, i na vlastitu nepravdu.
Takav sud, kojeg bi činili suci iz čitavog svijeta, bio bi imun na
prigovore o pravosuđu po diktatu pobjednika. Samo međunarodni
sastav sudačkog tijela jamčio bi njegovu objektivnost i osiguravao
mu nužan autoritet. Doduše, prigovor o pobjedničkom diktiranju
pravde, koji su bivši vlastodršci DDR-a kao stranačke države SED-a,
i njima bliske političke skupine isticali u sudskim procesima,
pokrenutim protiv njih, sasvim je apsurdan. (...) Naime, nije riječ
o osudi radi osude same po sebi. (...)
Naravno, prigovor o pobjedničkom diktiranju pravde vrlo je jeftin i
stoga nije nov. Bio je jedan od glavnih prigovora na račun suđenja u
Nuernbergu. Taj demagoški borbeni poklič apelira na osjećaje
(manje vrijednosti) u širokim slojevima stanovništva,
premještajući time suđenje na iracionalnu razinu. Na toj će razini
na spomenuti poklič reagirati upravo oni ljudi koji sebe smatraju
gubitnicima u procesu smjene na vlasti. Stalni međunarodni kazneni
sud mogao bi suzbiti takve iracionalne tvrdnje - u svakom slučaju,
bolje od bilo kojeg državnog suda režima-nasljednika.
No, stalni međunarodni kazneni sud ne bi samo učinio bespredmetnim
prigovor o pobjedničkom diktiranju pravde već bi mogao i
preventivno-zastrašujuće utjecati na potencijalne kršitelje
ljudskih prava. Svjesna sam da vlastodršci ne strahuju toliko od
kasnije kazne koliko od vojnoga poraza ili kraja svoje vladavine.
Usprkos tome, međunarodno kaznenopravno gonjenje omogućilo bi
međunarodno kažnjavanje vlastodržaca i njihovih nedjela.
Međunarodno žigosanje nepravde moglo bi potaknuti razvoj globalne
pravne svijesti - i to iznad razine pojedinačnih slučajeva. Ono bi
rezultiralo međunarodnom političkom izolacijom i istodobno
ojačalo otpor na domaćoj pozornici. Tako bi odgovarajuća poruka
stigla i do brojnih pasivnih sljedbenika bez kojih zločinački
sustav ne može funkcionirati.
No, takvo kažnjavanje pridonijelo bi razvoju drugačije pravne
svijesti ne samo u državama u kojima su ljudska prava podvrgnuta
temeljitom gaženju; ono bi utjecalo i na razvoj svijesti u državama
u kojima ljudska prava imaju veliku vrijednost. Osim toga, ono bi
političare tih demokratskih država daleko jače nego dosad
prisililo na drugačiji nastup prema državama u kojima vlada
nepravda.(...)
Primjerice, pri pokretanju prigovora, ističe se prigovor da bi
istodobno pokretanje međunarodnog kaznenog postupka bilo
kontraproduktivno budući da su osobe koje bi trebalo kaznenopravno
goniti u mnogim slučajevima pregovarački partneri, navodno nužni
za stvaranje uvjeta za mirovne pregovore. U tom će pogledu sigurno
biti potrebna još teža razmatranja na političkoj razini. No,
ljudska prava pritom ne mogu i ne smiju ostati prikraćena! (...)
(...) zahtjev za stalnim međunarodnim kaznenim sudom mora biti
povezan sa zahtjevom za uistinu nezavisnim tijelom. To konkretno
znači da kazneni sud ne bi smio biti ovisan o uputama Vijeća
sigurnosti Ujedinjenih naroda (...)
U slučaju opravdane sumnje o počinjenom zlodjelu, državno
tužiteljstvo mora moći samo pokrenuti istražni postupak i pri
učvršćivanju te sumnje podići optužnicu. Sud također mora biti
potpuno slobodan i ne smije biti podvrgnut nikakvim uputama pri
pokretanju ili prihvaćanju sudskih procesa, kao ni pri njihovu
prekidu. U protivnom će efekt zastrašivanja, jedan od ciljeva
međunarodnog kaznenog gonjenja, biti osjetno ublažen i ovisit će o
neprekidnim promjenama većine i interesima pojedinih država koje u
Vijeću sigurnosti imaju pravo na veto.
Potpuno je prirodno da razmatranja o političkoj svrsishodnosti ne
mogu i ne smiju u svakom slučaju biti potpuno zanemarena. Naime,
uspostava međunarodnoga kaznenog suda trebala bi zaštititi i
ojačati mir u svijetu, a ne izazivati nove sukobe.
Savezna Republika Njemačka također poznaje mehanizme koji pokazuju
da naše pravosuđe nije potpuno neovisno o takvim političkim
nužnostima. Pritom mislim na odredbu člana 153 d St.PO, po kojoj
savezni tužitelj može odustati od gonjenja određenih kaznenih
djela ako bi pokretanje sudskog postupka prizvalo opasnost teške
štete za Saveznu Republiku Njemačku ili ako su gonjenju
suprotstavljeni drugi važniji javni interesi. Ta odredba može biti
aktivirana i pri osnivanju međunarodnoga kaznenog suda. Pritom bi
kao referentna veličina trebala poslužiti odluka Vijeća sigurnosti
UN-a.
Time bi bila postignuta dva cilja: prvi je potvrđivanje istaknute
funkcije koju Vijeće sigurnosti ima kao 'svjetski policajac' u
procesu zaštite i održavanja mira u svjetu. Drugi je cilj jamstvo da
intervencija može uslijediti samo ako je u Vijeću sigurnosti
postignuta odgovarajuća suglasnost, drugim riječima ako je
podupire najmanje devet članica, uključujući sve članice s pravom
na veto. Taj bi mehanizam spriječio pretvaranje međunarodnoga
kaznenog suda u igračku državnih interesa pojedinih članica VS UN-a
s pravom na veto.
Još jedna pojedinost čini osnivanje stalnog međunarodnog kaznenog
suda nužnim potezom: mlade demokratske države često su još
nestabilne i uopće ne mogu organizirati suđenja protiv bivših
vlastodržaca. Prisjetimo se samo uzvika biskupa Tutua da južna
Afrika tone u krvi i da će bez amnestije nestati u požaru.
Teškom mukom uspostavljeni građanski mir s bivšim vlastodršcima
suočio bi se s opasnošću ponovnog uništenja. Taj razlog sam po sebi
višestruko izaziva oklijevanje pri otvaranju kaznenih postupaka
protiv bivših vlastodržaca te se umjesto toga odobrava amnestija
(...) Međunarodni sustav kaznenog gonjenja pružio bi osjetnu
moralnu potporu mladim demokracijama, pridonoseći njihovoj
stabilizaciji, a time i miru u svijetu.
Štovane dame i gospodo, svi pokazatelji upućuju na zaključak da je
osnivanje stalnoga međunarodnog kaznenog suda nužno. Rasprava o
osnivanju takvog suda i proces izrade međunarodnoga kaznenog prava
pojačani su nakon strahota, počinjenih proteklih godina u
Jugoslaviji i u Ruandi. Politički pritisak i pritisak javnosti vrlo
su snažni. Osnivanje ad-hoc sudova za područje bivše Jugoslavije u
veljači 1993. i za Ruandu u studenom 1994. bili su snažni poticaji.
Prvi put se čini da je ta međunarodna institucija na dohvat ruke i da
nije izložena opasnosti ponovnog zaborava poput svih napora nakon
Drugoga svjetskog rata.(...)
Tek nakon otvaranja željeznoga zastora i zbivanja na području bivše
Jugoslavije ponovno je pojačan rad na međunarodnom sudu, koji je
odjednom postao aktualan na sasvim drugačiji način. Godine 1992.
Glavna skupština Ujedinjenih naroda povjerila je Povjerenstvu za
međunarodno pravo zadaću izrade nacrta statuta za stalni
međunarodni kazneni sud. 22. veljače 1993. Vijeće sigurnosti UN-a
odlučilo je osnovati kazneni sud za područje Jugoslavije, a 8.
studenog 1994. donesena je i odgovarajuća rezolucija za Ruandu.
G. 1994. Povjerenstvo UN-a za međunarodno pravo prihvatilo je na
svojoj 46. sjednici nacrt statuta (Draft Statute for an
International Criminal Court). Na kraju su Ujedinjeni narodi u
prosincu 1996. odlučili osnovati stalni međunarodni kazneni sud.
Glavna skupština imenovala je odgovarajuće pripremno povjerenstvo
(Preparatory Committee), čija je zadaća priprema međunarodne
konferencije, predviđene u Rimu ovoga ljeta, i izrada nacrta
odgovarajućeg sporazuma.
Povjerenstvo UN-a za međunarodno pravo paralelno je u srpnju 1996.
na svojoj 48. sjednici prihvatilo nacrt svjetskoga kaznenog zakona
(Draft Code of Crimes against the Peace and Security of Mankind).
Uočivši vjerojatno da rad na svjetskom kaznenom zakonu ne napreduje
istim tempom, pripremno povjerenstvo odlučilo je u budućem statutu
riješiti ne samo procesno-pravna pitanja već prionuti i na izradu
materijalnopravnih odredaba u nekoj vrsti općeg (...)
Taj pristup zaslužuje samo pohvale. Čekanje na dovršavanje i
ratifikaciju svjetskoga kaznenog zakona dodatno bi odgodilo
uspostavu međunarodnoga kaznenog suda. Pripremno povjerenstvo
raspravljalo je dosad o sljedećim najvažnijim materijalno-pravnim
normama: postupanje po zapovijedi ne bi trebalo isključiti
kaznenopravnu odgovornost; službeni položaj okrivljenika nije
važan za njegovu kažnjivost.
Rad pripremnog povjerenstva dokumentiran je u međuvremenu na
nekoliko stotina stranica. Mnoge su pojedinosti još uvijek sporne.
(...)
U međuvremenu je razjašnjeno - a to je pitanje u početku bilo jako
sporno - da međunarodni kazneni sud treba biti osnovan ne temelju
sporazuma. Prijedlog o osnivanju kaznenog suda, poduprt odlukom
Vijeća sigurnosti, utemeljenom na poglavlju br. 7 Povelje UN-a o
mjerama za obnovu i održanje mira, na temelju kojeg su osnovana i
dva ad-hoc suda za područje bivše Jugoslavije i za Ruandu, nije
prošao. Doduše, pozitivna strana tog rješenja bilo bi izbjegavanje
dugotrajnih pregovora o sporazumu i velikih kompromisa o njegovu
sadržaju. No, međunarodni kazneni sud ispunit će nade, položene u
njega, i neće prerasti u skup, a tup mač u borbi protiv kršitelja
ljudskih prava samo ako bude opće prihvaćen, što mu je potrebno za
pridobivanje što šire potpore.
Već je rasprava o legitimnosti ad-hoc sudova pokazala da rješenje
poduprto odlukom Vijeća sigurnosti UN-a ne može osigurati tako
širok konsenzus.
Ta rasprava još nije jenjala i njezin je vrhunac zahtjev da bi
sudovi trebali prekinuti svoj rad nakon sklapanja mirovnog
sporazuma budući da je njihovo osnivanje bilo jedino mjera,
usmjerena na očuvanje mira.
Takav zahtjev potkopao bi legitimitet i ugled međunarodnoga
kaznenog suda. On bi jako negativno utjecao na zacrtani cilj -
konkretno i na stvaranje univerzalne pravne svijesti. Prisjetimo
li se da je osnivanje kaznenog suda projekt koji traje čitavo
stoljeće, treba izbjegavati prebrze i prenagljene poteze. No,
rješenje utemeljeno na sporazumu mora još razjasniti koliko bi
visok trebao biti prag ratifikacije, dakle broj država potpisnica
koje će kasnije ratificirati sporazum, da bi on mogao stupiti na
snagu. (...)
Naravno, bilo bi idealno kada bi međunarodni kazneni sud unaprijed
imao još veću legitimacijsku osnovu. No, ako se u početku procesa
njegova osnivanja okupi 'tek' mali broj država, rad bi u početku
trebao biti utemeljen na toj osnovi. Nastavak rada možda će
potisnuti dvojbe ostalih država; u pojedinim državama možda će se
promijeniti i odnos vladajućih snaga te će procesu osnivanja
spomenutog suda tijekom vremena pristupiti i druge države te će se
na taj način kristalizirati još širi konsenzus.
Sličnom rješenju trebalo bi težiti i u pitanju pravosudnih ovlasti,
dakle u pitanju zločina koji bi trebali biti u djelokrugu tog
sudskog tijela. I na toj su razini maksimalni zahtjevi besmisleni.
Iako bi bilo poželjno pred međunarodnim kaznenim sudom pokretati
sudske procese i protiv međunarodne trgovine drogom i oružjem, te
ekoloških kaznenih djela, ne treba izgubiti osjećaj za politički
ostvarive ciljeve. Što je veći katalog kaznenih djela u djelokrugu
budućeg međunarodnog kaznenog suda, to je veća mjera suverenosti,
koje se pojedine države odriču, i to će mnoge države manje biti
spremne podvrgnuti se tom sporazumnom statutu.
Stoga bi mjerodavnost suda trebala obuhvatiti samo posebno teške
zločine koji su, izvan svake sumnje, već sada sastavni dio
običajnoga kaznenog međunarodnog prava. Tijekom rada
međunarodnoga suda katalog njegovih mjerodavnosti može biti
postupno povećan. Pripremno povjerenstvo UN-a uglavnom se u
međuvremenu složilo da bi katalog trebao obuhvatiti genocid,
zločine protiv čovječnosti i ratne zločine koji će pojedinačno biti
podrobno definirani. No, i dalje je sporno tako važno činjenično
stanje agresije - i to ne samo definicija već i sama upitnost te
kategorije.
Nadalje, sporna je odredba o mjerodavnosti međunarodnoga kaznenog
suda u odnosu na mjerodavnost državnih sudova. Treba li međunarodni
kazneni sud biti jedino mjerodavan za kaznena djela, uključena u
njegove pravosudne ovlasti, ili bi trebao samo konkurirati
mjerodavnosti državnih sudova? Čini se da trenutačno većina u
pripremnom povjerenstvu podupire načelo komplementarnosti. (...)
Stalni međunarodni kazneni sud moći će uspješno raditi samo ako
pojedine države, njegove sudionice, budu konstruktivno s njim
surađivale. To se posebno odnosi na hvatanje i uhićenje osoba i
predaju ili izručenje optuženika međunarodnom kaznenom sudu. Stoga
je nužno utvrditi i odredbe o međunarodnoj pravnoj pomoći u odnosu
na međunarodni kazneni sud. No, sud istodobno treba dobiti i
sredstva prisile kako bi se mogao suprotstaviti državama
potpisnicama sporazuma koje ne ispunjavaju preuzete obveze.
Djelotvornost međunarodnoga kaznenog suda izravno ovisi o toj
ovlasti", upozorila je gospođa Peschel-Gutzeit na kraju
predavanja.
132315 MET apr 98
Božinović: MUP je pokrenuo interne konzultacije vezane uz uporabu pirotehnike
Francuska: Katolička crkva poziva na istragu o seksualnim napadima poznatog opata
Potpisan Memorandum o suradnji Hrvatske i Izraela u pošti i komunikacijama
EBRD investirao u BiH lani 213 milijuna eura
Gospodarstvo - ukratko do 14,30 sati
Senzacija u Wengenu, Von Allmen pobjednik superveleslaloma
Varaždin dobiva Regionalni centar za predinkubaciju u pametnoj industriji
Anušić: Hrvatska će moći odgovoriti zahtjevu od 3 posto BDP-a za obranu
MVEP i HND osudili Šešeljevu objavu dokumenata hrvatskih državljana na Informeru
Inflacija u EU ubrzala u prosincu, Hrvatska među zemljama s najvećim rastom cijena