ZAGREB, 9. travnja (Hina) - Željeznički vagoni, svježe oličena
pročelja, pothodnici, trgovi, škole..., izložbeni su prostori
autora grafita. Njihova djela nameću se kao nezaobilazan dio
vizualnog urbanog ambijenta, napose u velikim gradovima. Jedni će
reći kako je to običan bezobrazluk i loš ukus, kojemu treba stati na
kraj, a drugi, snošljiviji, da je posrijedi kreativnost koju mladi
ne mogu izraziti "na pravim mjestima."
Treći će organizirati izložbe tih "umjetnina", smještajući ih u
domove konvencionalne, "priznate" umjetnosti, i tako ih uvesti u
korpus šarolika, razigrana konglomerata zvana suvremena
umjetnost.
Grafiti su postali temom znanstvenih istraživanja, posebno u
suvremenoj sociologiji, pa se istražuju njihovi najčešći sadržaji
i poruke i opisuju njihovi autori.
Izvorište grafita kao specifična urbana izričaja je u SAD-u u New
Yorku, u mračnim tunelima podzemne željeznice, u kojima su mladi
crnci i Latinoamerikanci ispisivali svoja imena i nadimke na velike
plohe vagona. Ubrzo su se grafiti pojavili i izvan tunela, pa je u
početku sedamdesetih New York bio preplavljen grafitima.
U početku osamdesetih taj je oblik ulične umjetnosti ušao u
galerije i postao dijelom umjetničke tradicije, ali je unatoč tomu
jedan njezin dio i danas izvan zakona pa dobar dio crtača nastavlja
slikati ilegalno, najčešće noću, u ozračju izazova i opasnosti.
Iz New Yorka grafiti se počinju širiti diljem Amerike, a ubrzo se
mijenja i slika mnogih europskih gradova, primjerice Amsterdama,
Berlina i Pariza, i grafiti postaju sastavnicom njihove
prepoznatljivosti.
Sredinom osamdesetih grafiti stižu i na zagrebačke ulice. Crtači
tada nastoje odgovoriti na pitanje "Zašto je Zagreb sivi grad?",
prekrivajući neizražajne gradske zidove svojim stiliziranim
imenima. Zagrebačka grafiti-scena prekinuta je uređenjem grada u
povodu Univerzijade.
Tek 1992. grafiti se vraćaju na zagrebačke ulice i na ulice gradova
diljem Hrvatske, a prva galerijska izložba grafita u Hrvatskoj
priređena je od 18. do 22. veljače 1998. u Galeriji "Josip Račić" u
Zagrebu. Izlagali su pripadnici "generacije devedesetih"
okupljeni u grupu GSK, redomice muškarci u ranim dvadesetim.
Gledajući njihove slike, promatrač se ne može oteti dojmu kako je
riječ o složenu postupku stvaranja, a nikako o običnim uličnim
škrabarijama.
Jedan od glavnih "izložbenih prostora" zagrebačkih slikara grafita
jesu zagrebački lokalni vlakovi. Većina njih djelomice je ili
potpuno oslikana najrazličitijim motivima: od stripovskih tema,
preko likova iz crtića, do stiliziranih slovnih natpisa u "bubble
letters" ili "wild" stilu. Neprijeporno je da zagrebački
grafitisti takvim izrazom žele slijediti američke i
zapadnoeuropske uzore. Sudeći po veličini i izgledu grafita na
vlakovima, autorima ne manjka nadahnuća, ali ni hrabrosti, budući
da slikaju potpuno ilegalno. Primjerice, grafitisti se izlažu
opasnosti od strujnog udara, penjući se noću na krovove vlakova.
U razgovoru s Milanom Brkićem, voditeljem službe za održavanje
vučnih vozila HŽ-a, doznajemo da su se prvi oslikani vlakovi
pojavili prije dvije godine, a oslikavaju ih isključivo noću od
ponoći do 4 sata. Na željeznici uopće nisu blagonakloni slikarima
grafita, a za to imaju dobre razloge. Svaki je novi grafit na vagonu
za željeznicu trošak, objašnjava Brkić, jer se zbog sigurnosti
prometa oslikani vlakovi moraju ponovno bojiti, budući da grafiti
prekrivaju željezničke oznake koje obavještavaju o bitnim
svojstvima vozila. To je po vlaku trošak od oko sedamdeset tisuća
kuna. Oslikavaju se samo zagrebački gradski vlakovi, a tu pojavu
Brkić objašnjava željom autora da njihove radove vidi što više
ljudi, što je osigurano velikim dnevnim brojem putnika u lokalnim
vlakovima. "Prvi oslikani vagoni pojavili su se na našim prugama u
početku devedesetih, a riječ je o talijanskom vagonu u sastavu
vlaka Venecija - Budimpešta.
Pretpostavljam da je tu dio nadahnuća za naše grafitiste", kaže
Brkić, te dodaje da je u planu posebna čuvarska služba koja će se
baviti isključivo nadzorom lokalnih vlakova radi zaštite od
oslikavanja. Željezničari bi svakako htjeli upoznati najplodnijeg
autora grafita na svojim vagonima, tajanstvenoga "B92".
Načelnik analitičkih poslova Policijske uprave zagrebačke Goran
Volarević ističe da je slikanje i pisanje grafita i murala na
nepredviđenim prostorima kažnjivo Kaznenim zakonom, koji nosi
naslov "Uništavanje i oštećenje tuđe stvari". Oštećenja na
vjerskim objektima i javnim objektima od društvene važnosti
procesuiraju se po službenoj dužnosti, a šteta nastala na privatnim
pokretninama i nekretninama procjenjuje se tek ako vlasnik podnese
prijavu. Volarević ističe da policija ima vrlo malo prijava štete,
pa tako i malo uspjeha u hvatanju počinitelja. Ističe da je
najbolja, ali vrlo teško provediva policijska taktika - hvatanje
grafitista na djelu. Dodao je da je najveći izazov za grafitiste
ravna, čista, prazna ploha, ocijenivši slikanje grafita i murala
najblažim oblikom nasilja.
Zagrebački grafitisti tako djeluju u široku rasponu okolnosti, na
kojima bi im možda pozavidjeli i mnogi priznati umjetnici: od
potpune i opasne ilegale s one strane zakona i propisa, do
galerijskih izložaba, oni marljivo ukrašuju naš svagdašnji
eksterijer ne bi li nam nešto važno poručili ili nam jednostavno
uljepšali dan. Koliko to uspijevaju, stvar je osobne prosudbe
svakoga prisilna ili dobrovoljna konzumenta njihova izraza.
Davorin Dukić
(Hina) dduk il
090920 MET apr 98
SVJETSKA TRŽIŠTA: Azijski ulagači oprezni, u fokusu kineski BDP
Koprivnica asistentima u nastavi omogućuje nadstandard
HAK: Predmet na A6 između Grobnika i čvora Ošrovica
DHMZ: Na Jadranu te u unutrašnjosti Dalmacije i Istre sunčano
SKV: Svijet uz kavu
NBA: Zubac upisao 10 koševa i 8 skokova
SVJETSKA TRŽIŠTA: Pad tehnološkog sektora pritisnuo Wall Street
Potpredsjednik Kine Han Zheng dolazi na Trumpovu inauguraciju
Pad aviona u Južnoj Koreji: Perje i krv pronađeni u oba motora zrakoplova - izvor
Netanyahuov ured potvrdio "sporazum o oslobađanju talaca"