BEČ, 22. ožujka (Hina) - Kunst historijski muzej u Beču posvetio je Henry Moore-u klasičaru moderne - posebnu i izuzetnu retrospektivnu izložbu skuplptura, crteža, grafika koja predstavlja kompletnu sliku umjetnika.
BEČ, 22. ožujka (Hina) - Kunst historijski muzej u Beču posvetio je
Henry Moore-u klasičaru moderne - posebnu i izuzetnu
retrospektivnu izložbu skuplptura, crteža, grafika koja
predstavlja kompletnu sliku umjetnika.#L#
Izložba u Palači Haarch pregled je cjelokupnog rada najznačajnijeg
engleskog skulptora 20. stoljeća, koji je svojim djelom utjecao -
poglavito poslije Drugog svjetskog rata - na razvitak europske
skulpture.
Moor,rođen (1898.-1986.) u Castlefordu'yorkshire kao sedmo dijete
brdskog radnika, završio je Royal college of Art. Već 20. godina
tadašnji umjetnički krugovi zapamtili su izuzetnu nadarenost
kipara. Baš tada je Moor stvorio prototip ležećim ženskim figurama,
kako je tada rekao "Vraćanju prirodnim pojavama kao izrazu smisla
života". Središnje teme njegova stvaralaštva su čovjek i priroda, a
njegovo djelo povezuje figurativnost i apstrakcija.
Bečka izložba prikazuje 11 za Moora najznačajnijih tema koje je
obrađivao i unutar kojih je prikazan stilistički razvoj umjetnika.
Čak i "ležeća figura" 1930. iz nacionalne galerije iz Ottawe prvi
put je izložena u Europi. Skupina figura na temu "Majka i dijete"
stilska je obrada na različite načine od realističkih motiva do
velikih apstraktnih simboličkih oblika u Mramoru. "Mislim da imam
kompleks majke", rekao je jednom prigodom Moor, koja je za njega
predstavljala apsolutnu stabilnost i zaštitu i ta tema ga je stalno
pratila u njegovu radu. Muške figure radio je tek kasnije u prikazu
cijele obitelji ili destruktivno agresivnih ratnika - šljemovi. Za
vrijeme drugog svjetskog rata napravio je seriju crteža i studiju s
obojenim dodacima o podzemnoj željeznici - podrumima gdje se
pučanstvo sklanjalo za vrijeme zračne uzbune u Londonu.
Moor je tražio i našao uzbuđenja za njegove biomorfne pramajke u
njegovoj biblioteci prirodnih oblika - zbirka šljunka, dijelovi
kostiju i drva, sredstva transformacije i metamorfoze. Za Moora je
"Oblik jezik svijeta". "Rupe ili prazni prostor u skulpturama
tumače se kao ženska tajna ili integracija prostora zraka u
skulpturi ili pak psihološka oznaka. A u psihološkom apelu njegova
stvaralaštva postoje dvije razlike: ljepota izraza koja se okreće
smislu i duševna napetost koja duboko zadire u smisao ljepote.
Bečka izložba u povodu 100. godina od Moorova rođenja prikazuje 86
skulptura iz kamena, mramora, drva,klasike, gipsa i bronce, te 44
crteža i grafike svih njegovih stvaralačkih razdoblja. Izložba
Henry Moor-a u Palači Harrach otvorena je do 9. kolovoza ove
godine.
(Hina) đur dr
221003 MET mar 98