ŠPANJOLSKA
EL PAIS
3. IV. 1998.
Kosovo i mi
"Nova kriza na Balkanu nastala zbog Miloševićeve okrutne represije
na Kosovu opet je okovala djelovanje demokratskih država i,
konkretnije, Europske unije. Isto onako kako se dogodilo u Bosni, i
sada su u igri ne samo sposobnost Europske unije da riješi taj sukob
nego i njezino dostojanstvo. A ovoga je puta ono još više pod znakom
pitanja nego u bosanskom slučaju, ako se uzmu u obzir posebnosti tog
novog sukoba.
Ponajprije, ne smijemo zaboraviti da to sada nije prvi put. Možete
li zamisliti novi građanski rat u Španjolskoj samo dvije godine
poslije završetka onoga koji se stvarno dogodio? E, izgleda da će se
upravo u tom smjeru sada odvijati stvari na Kosovu ako netko nešto
žurno ne poduzme. Isti diktator čiji su ekspanzionistički stavovi
izazvali rat u Bosni, u kojemu je poginulo 200 tisuća ljudi, iz koje
je pobjeglo milijun osoba, a njih 650 tisuća je istjerano iz svojih
kuća, da i ne nabrajamo bezbrojne posredne štete koje su pretrpjeli
i ljudi i materijalna dobra, nimalo se ne plaši i opet izaziva
međunarodnu zajednicu. A nešto takvo može činiti jedino nekakav
maloumnik ili netko tko je svjestan ranjivosti i slabosti te
međunarodne zajednice, osobito Europske unije. Meni se čini da se u
Miloševićevu slučaju prije može reći ono drugo nego prvo.
Zbog toga se Europa ne može opet uteći eufemizmima i reći da se radi
o unutarnjem problemu kako bi izbjegla vlastitu odgovornost za taj
sukob. Postoji više razloga: s jedne strane, kad je o takvom
problemu riječ, održavanje tako stroge podjele na unutarnje i
vanjske probleme nema nikakvog smisla. Bilo kakvo djelovanje koje
prihvaća načelo prema kojemu je nacionalni suverenitet iznad
poštovanja ljudskog dostojanstva, kao što je tu slučaj, u potpunoj
je suprotnosti s temeljnim načelima pravosuđa.
Tome treba dodati i da je Miloševićeva represija nad albanskom
većinom na Kosovu ne samo kršenje unutarnjih srbijanskih zakona,
nego i jasno kršenje međunarodnog prava. Kosovo je od 1974. godine
imalo status autonomne pokrajine u SFRJ. A Milošević ne samo da ga
je ukinuo 1990. nego je i uveo sustav apartheida, razmještajući
tamo više od 40 tisuća policajaca i paravojnih skupina, kršeći na
taj način ne samo međunarodne zakone nego i vlastite norme.
Ako ostavimo po strani naziv samog problema, misleći pri tome na
političku terminologiju, i ako se posvetimo jedino pravnom aspektu
tog problema, prilično je jasno da sadašnje stanje na Kosovu
omogućava primjenu jednog od načela koje predviđaju međunarodne
norme u cilju priznavanja prava na samoodređenje. A norme kažu da je
pretpostavka za nešto takvo postojanje 'stanovništva nekog
teritorija, koje se razlikuje od ostatka stanovništva neke
suverene države, čija vlada krši načelo jednakosti i isključuje
pripadnike te etničke skupine (a čine veliku većinu stanovništva na
tom teritoriju), iz sudjelovanja u radu vlade na temelju načela
'jedna osoba, jedan glas.'
Kakvo god bilo konačno pravno i političko rješenje tog problema,
jasno je da Europa ne može niti smije opet ostati prekriženih ruku.
U svojoj knjizi "An agenda for peace", objavljenoj 1992. godine,
bivši UN-ov glavni tajnik Boutros Gali piše o tri različite razine
djelovanja čiji je cilj postizanje mira. Prva od njih jest
preventivna diplomacija, usmjerena na djelovanje protiv izbijanja
sukoba. Očigledno je da je za to sada već previše kasno na Kosovu.
Druga je razina 'peacemaking' (mirotvorstvo), drugim riječima,
treba pokušati postići mirno rješavanje problema nakon što je neki
sukob već izbio.
No, Europska unija se ne smije ograničiti samo na postizanje
sporazuma koji bi mogao privremeno neutralizirati taj sukob.
Njezino se djelovanje mora usmjeravati i mnogo dalje, a za to se
mora u potpunosti posvetiti 'peacekeepingu' (održavanju mira).
Drugim riječima, mora biti aktivna i nazočna, a to bi
podrazumijevalo izravnu policijsku ili vojnu intervenciju na samom
Kosovu.
Još nije prekasno da Europska unija intervenira, ali to mora
učiniti odmah, odlučno i bez odgađanja. Kosovo je dio Europe i zbog
toga Europska unija ne može opet prijeći preko sramote koju je
pretrpjela Bosna. Mi, europski državljani, to si ni u kojemu
slučaju ne bismo smjeli dopustiti.
Ne smije se zaboraviti da su sve te razine djelovanja samo oruđe u
rukama međunarodne zajednice i, u tom smislu, i Europske unije, a
svrha mu je dosezanje konačnoga cilja, a to je postizanje pravednog
mira temeljenog na poštovanju ljudskih prava. Koncept sigurnosnog
sustava i međunarodne sigurnosti ne smije se smatrati statičnim,
nego dinamičnim procesom razvoja određenih vrijednosti koje će
uzimati u obzir stanje u kojemu žive svi ljudi, skupine i, na kraju
krajeva, ljudski rod.
Zbog toga Europska unija ne može prihvatiti realpolitiku onako kako
se to previše često događa. Jedno je biti realan i prilagoditi
pacifikaciju okolnostima nekog posebnog slučaja, a to bi, u ovom
slučaju, trebalo značiti da je riječ o realnosti koja se ne kosi s
pravom i moralom, a nešto sasvim drugo bilo bi zadržavanje ciničnog
stava utemeljenog na strateškim računicama i interesima povezanim
s mogućim jačanjem položaja ili njihovim gubljenjem. Jer,
parafrazirajmo Edgara Morina, glavni neprijatelj Europe nisu
dežurni Miloševići, nego se on 'nalazi u nama samima: to je naša
ništavnost, to što ne razmišljamo o budućnosti, naša obamrlost,
naša razjedinjenost i naš fatalizam. To je jedini neprijatelj s
kojim se možemo suočiti'", piše Gurutz Jauregui, profesor ustavnog
prava na Baskijskom sveučilištu.
060128 MET apr 98
NBA: Zubac upisao 10 koševa i 8 skokova
SVJETSKA TRŽIŠTA: Pad tehnološkog sektora pritisnuo Wall Street
Potpredsjednik Kine Han Zheng dolazi na Trumpovu inauguraciju
Pad aviona u Južnoj Koreji: Perje i krv pronađeni u oba motora zrakoplova - izvor
Netanyahuov ured potvrdio "sporazum o oslobađanju talaca"
SKV: Hrvatska u 4,30 sati
SKV: Svijet u 4,30 sati
Rastući broj američkih dužnosnika traži odgodu zabrane TikToka
Katalonski zagovornici neovisnosti obnovili suradnju
Španjolski kup: Real u četvrfinalu, Modrić igrao