SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
6. II. 1998.
Proširite Europsku uniju radije nego NATO
Četiri autora - bivši republikanski senator iz Tennesseeja Howard
Baker Jr., bivši demokratski senator iz Georgie Sam Nunn, bivši
savjetnik za sigurnost za mandata predsjednika Forda i
predsjednika Busha Brent Scowcroft te viši član Vijeća za vanjske
odnose Alton Frye, iznose svoja stajališta o proširenju NATO-a:
"Debata o proširenju NATO-a u Senatu obilježava povijesni sukob
dobrih namjera i zdrave strategije. Usprkos zamahu prema
prihvaćanju Poljske, Mađarske i Republike Češke, temeljni interesi
koji su u pitanju zahtijevaju temeljito ispitivanje pojedinih
kandidata, a taj je pristup doveo savez do ovog sudbonosnog
raskrižja, s njegovim uznemiravajućim implikacijama.
Zajedno s mnogima koji su radili na izgradnji snažnog NATO-a, mi
imamo ozbiljne rezerve o predstojećem proširenju i smjeru kojim ono
ide. Daleko od toga da bude spomenik hladnog rata, NATO bi trebao
biti kamen temeljac sigurnosnog poretka Europe. On pruža
infrastrukturu i iskustvo nezamjenjivo u rješavanju nestabilnosti
- danas je to Bosna, sutra su to neka druga područja. NATO je vitalan
za osiguranje nadzora naoružanja i održavanja industrijske baze
koja pruža solidnu obranu. I možda najvažnije od svega, NATO
osigurava institucijski dom koalicijama za rješavanje kriza izvan
Europe.
No kamen temeljac nije spužva. Funkcija temelja je da štiti
vlastiti integritet radi podupiranja šire sigurnosne strukture; ne
da rasiplje svoju koheziju prihvaćajući članove i odgovornosti
koje prelaze granice opreznosti. Snažni NATO podupire druge
institucije, uključujući OESS i Zapadnu EU. On omogućava da
Partnerstvo za mir promiče suradnju između država koje nisu članice
NATO-a.
Žurba s proširivanjem saveza krenula je naopačke. I zagovornici i
skeptici prema proširenju slažu se da bi promjena europske
sigurnosne strukture trebala biti povezana s promjenom njihovog
gospodarstva. (...) Po našem mišljenju, bilo bi bolje ne pozivati
druge zemlje da se pridruže NATO-u. U najmanju ruku, bilo bi
poželjno da EU nastavi s planiranim proširenjem prije nego NATO
završi primanje novih članica. EU je sad odlučila početi
pregovarati sa šest kandidata, uključujući i tri kandidata koje
razmatra NATO. Povezivanje proširenja NATO-a s proširenjem EU
postiglo bi nekoliko stvari:
1) Ono bi podcrtalo povezanost europske sigurnosti s njezinim
gospodarstvom te pružilo potvrdu da si oni koji ulaze u NATO mogu
priuštiti ispunjavanje svojih obrambenih obveza.
2) Ono bi Partnerstvu za mir omogućilo da pokaže kako bi ono trebalo
predstavljati pravo udruženje za zemlje izvan NATO-a. Tako dugo dok
mogućnost pristupanja NATO-u ostaje otvorena, ona umanjuje
partnerstvo kao poželjniji način suradnje.
3) Ono bi dopustilo Americi i Rusiji da se usredotoče na najveći
sigurnosni problem koji je pred nama, golem preostatak nuklearnog
oružja te drugog oružja masovnog uništenja. (...)
Bilo bi mudro da Senat poveže proširenje NATO-a i EU. Ukoliko se to
učini, neophodno je odrediti da ulazak u EU nije dovoljna
kvalifikacija za ulazak u NATO, što bi potaknulo vaganje koristi i
tereta koje bi predstavljalo članstvo svakog budućeg kandidata.
Potrebna je određena, ako ne i trajna stanka u ovom procesu.
Zagovarajući proširenje NATO-a, Clintonova bi vlada mogla izmamiti
prenagljene ponude te znatan pritisak na prihvaćanje drugih
zemalja. Druge zemlje srednje i istočne Europe nadaju se da će i one
uskoro biti prihvaćene u redove saveza. No vojni savez nije klub i
vladina retorika i politika riskiraju pretvaranje NATO-a u
organizaciju u kojoj su obveze razvodnjene, a akcija oslabljena.
Slijediti taj put moglo bi istovremeno značiti poticanje ruskog
animoziteta i slabljenje savezničke moći da ga obuzda, bude li
potrebno. (...)
Zadatak je izgraditi sigurnosnu strukturu u kojoj Rusija zauzima
mjesto razmjerno svojoj zemljopisnoj važnosti i napretku prema
demokraciji i tržišnom gospodarstvu. Uza sve dužno poštovanje, oni
koji vode kampanju za proširenje NATO-a miješaju dugoročni izazov
oblikovanja sveobuhvatnog sigurnosnog sustava s našom stalnom
odgovornošću podupiranja snažnog NATO-a kao našeg glavnog
sigurnosnog bedema. Senat se ne suočava samo s pitanjem treba li
proširiti NATO već i kako, kad, te pod kojim uvjetima.
U ovom je trenutku imperativ da Senat primijeni neovisnu procjenu u
odnosu na američki Ustav. U toj procjeni on ima nekoliko
mogućnosti, uključujući povezivanje proširenja saveza s
proširenjem EU te razlaganje protivljenja pretjerano elastičnom
NATO-u. Senat ima konstruktivnu moć oblikovati mudriji ishod od
jednostavnog mirenja s Predsjednikovim planom. Sva gunđanja kako
je 'proširenje NATO-a loša zamisao čije je vrijeme stiglo' nisu
temelj za politiku. To nije lijek koji treba progutati i
zaboraviti. Radi se o temeljnom proširenju američkog sigurnosnog
jamčenja, što je loše definiran poziv novim članicama koje su
nepovezane ili s obzirom na vojne prijetnje, ili vojne mogućnosti.
Posljednje upozorenje vladi: ne koristi (...) zazivati sjenu
Versaillesa, implicirajući da bi otpor prema proširenju NATO-a bio
usporediv senatskom odbijanju Lige naroda. Čovjek se pita hoće li
senatori pravilno reagirati na pretjerane analogije. Kao što je
John Maynard Keynes jednom napomenuo, središnji neuspjeh
Versaillesa ležao je u fatalno pogrešnoj procjeni kako se postaviti
prema demoraliziranom bivšem protivniku. To je, iznad svega,
pogreška koju ne smijemo ponoviti."
090042 MET feb 98
Iz pulske Osnovne škole Šijana otuđena 22 računala
Gospodarstvo - ukratko do 17,30 sati
Američki Vrhovni sud potvrdio zakon o zabrani TikToka
Branič Manchester Cityja Kyle Walker na pragu prelaska u AC Milan
Prijateljska: Rijeka s 2-0 svladala austrijskog prvaka Sturm
Tjedna najava događaja - kultura - od 18. do 24. siječnja
Najava događaja - Hrvatska - za subotu, 18. siječnja
Tužitelj ICC-a pregovara o potpori Siriji u procesuiranju ratnih zločina
Kristi Noem obećala oživjeti Trumpovu migrantsku politiku
Miletić predstavio program mjera za djelatnike u zdravstvenom sustavu u Istri