FRANCUSKA
LE MONDE DIPLOMATIQUE
SIJEČNJA 1998.
Stvarna i prividna Bosna
Xavier Bougarel u opširnom napisu govori o početcima krize u BiH,
potpisivanju Daytonskih sporazuma, njihovoj provedbi te sadašnjem
stanju u toj republici. U napisu se, među ostalim, kaže: "Glavna je
značajka Daytonskih sporazuma, zacijelo, neodređenost. Oni žele
izbrisati ljudske posljedice etničkog čišćenja, očitujući se za
pravo svih izbjeglica na povratak na svoja ognjišta, ali potvrđuju
njegove političke rezultate priznajući hrvatsko-muslimansku
Federaciju i Republiku srpsku kao dvije posebne teritorijalne
cjeline. Također tvrde da BiH 'i dalje postoji kao međunarodno
priznata država', ali dopušta njezinim sastavnicama da stupaju u
'posebne odnose sa susjednim državama, poštujući suverenitet i
teritorijalnu cjelovitost Bosne i Hercegovine'. Stoga ne začuđuje
da je provedba Daytonskih sporazuma od početka osjetljiva i
nepredvidljiva.
Na teritorijalnom planu, razgraničenje između entiteta bez većih
su poteškoća provele NATO-ove snage (IFOR), ali je ono još više
naglasilo podjelu učvrstivši crtu razgraničenja između hrvatsko-
muslimanske Federacije i Republike srpske. Međunarodna arbitraža o
konačnom statusu Brčkog koji je ključ za novi izgled BiH, odgođena
je u prosincu 1996. na godinu dana. Napokon, u samoj hrvatsko-
muslimanskoj Federaciji, formalne upravne granice kantona (pet
muslimanskih, tri hrvatska i dva 'mješovita') još uvijek se
poklapaju sa stvarnim crtama bojišta, kao što svjedoči primjer
stalne podjele grada Mostara.
Kada je riječ o ustanovama, usprkos naporima visokog predstavnika
UN-a g. Carla Bildta, središnje i savezne ustanove uvedene su vrlo
sporo, a njihov je rad onemogućen sukobima između triju
nacionalističkih stranaka koje su pobijedile na izborima 14. rujna
1996.: Stranka demokratske akcije (SDA, muslimanska), Hrvatska
demokratska zajednica (HDZ) i Srpska demokratska stranka (SDS).
Dok je SDS odbijao da se potpuno uključi u rad središnjih bosanskih
ustanova, HDZ je održavao svoju samoproglašenu republiku 'Herceg-
Bosnu', a SDA je monopolizirao vlast na područjima pod njegovim
nadzorom. Iako je hrvatsko-muslimanska Federacija pomalo
preuzimala stanovite kraljevske dužnosti (prihvaćanje zakona o
novcu i obrani), bilo je to uz cijenu mnogih nejasnoća (postojanje
bošnjačkog dinara i hrvatske kune, podjela buduće savezne vojske na
tri muslimanska i jedan hrvatski zbor) i prilično nesređenu
provedbu.
Dakle, ovi sporazumi više usložnjavaju nego što sprječavaju
ostvarenje 'velikosrpskog' i 'velikohrvatskog' nacionalističkog
programa, pa i sama SDA počinje otvoreno govoriti o mogućem osnutku
islamske države. To se čini tim besmislenije, što, protivno onome
što se često čuje, nacrt koji je temelj Daytonskih sporazuma, ne
predviđa konačnu podjelu BiH. Zapravo, neodređenosti ovih
sporazuma nisu bile samo conditio sine qua non njihova
potpisivanja, već su otvorile velike mogućnosti za političko
preslagivanje. Uvođenje demokratski izabranih ustanova i
poništenje ljudskih posljedica etničkog čišćenja trebali su
povoljno djelovati na ponovnu uspostavu višenacionalnog društva.
Međutim, nije jasno zašto se provedba mirovnih sporazuma završila
uvjerljivom pobjedom nacionalističkih stranaka nad 'građanskima'
i još većim suparništvom i napetostima između zajednica.
Šef OESS-ova ureda rekao je da su izbori bili 'prilično
demokratski', usprkos tome što je izborno tijelo očito bilo
predimenzionirano, a postotak sudjelovanja gdjekada veći od... sto
posto. Manipulacije koje je omogućilo sastavljanje izbornih lista,
nisu zanemarive. Osim njihove količinske važnosti, one pokazuju da
su izbori od 14. IX. bili više izlaz iz sukoba, a ne potvrda njihova
krajnjeg cilja.
Tako izbori nisu samo iznijeli na vidjelo stalnu nejasnoću kada je
riječ o legitimnoj političkoj zajednici u BiH, već i sve veći
raskorak između prividne Bosne koju obilježavaju zajedničke
ustanove i stvarne Bosne koju čine razjedinjene zajednice i
izbjegli puk. Uspostavu zajedničkih ustanova nije pratila
uspostava višenacionalnog društva: rijetki su se pokušaji povratka
izbjeglica završili strašnim neuspjehom, a etničko se čišćenje
nastavlja s jedne i s druge strane crte razgraničenja. U svemu,
smatra se da se na svoja ognjišta vratilo deset tisuća osoba koje
pripadaju nacionalnim manjinama na tim područjima, ili... 0,5
posto ukupnog broja izbjeglica.
Mostar je od svibnja 1993. podijeljen na dva dijela, hrvatski na
zapadu i muslimanski na istoku. Unatoč naporima europske uprave
koja je uspostavljena na temelju Washingtonskih sporazuma u ožujku
1994., podjela Mostara sve je veća, kako u ljudskom, tako i u
upravnom smislu. Mjesnim izborima od 30. VI. 1996., koji su
navijestili rezultate izbora od 14. IX., prethodila je podjela
grada na sedam općina (tri hrvatske, tri muslimanske i jedna
središnja 'mješovita'). HDZ nije htio sudjelovati u zajedničkom
gradskom vijeću ako gradonačelnik ne bude Hrvat. Tako Mostarom
upravljaju dva različita gradska vijeća dok je grad izložen
žestokom i stalnom nasilju.
Znakoviti slučajevi Mostara i Sarajeva pokazuju kako nejasnoće
Daytonskih sporazuma pritišću poslijeratnu stvarnost. Oni također
pokazuju kako je sukob duboko i trajno promijenio društvo. Naime,
prije rata domaći su posrednici mogli postići da se ublaže podjele
između zajednica. Otada su se te iste podjele učvrstile upravo na
lokalnoj razini. Takav je preokret odraz jakog zatvaranja
zajednica na svojim područjima uslijed etničkog čišćenja, kao i
kvarenja 'dobrosusjedstva' ('komšiluka') koje je uređivalo
svakodnevne odnose među pripadnicima različitih zajednica.
Otada prividna i stvarna Bosna teže prema mjesnoj razini i prijete
da će se sudariti. Unatoč fizičkoj razdvojenosti puka, u BiH je
zapravo i dalje moguća uspostava jednog izbornog tijela, barem na
neko vrijeme. Naprotiv, nejednakost između stvarnog puka i
izbornog tijela na mjesnoj se razini odmah pretvara u sukob dviju
političkih zakonitosti, dviju teritorijalnih težnja.
Općinski izbori pokazuju kako zbog nepostojanja zajedničkog
državljanstva organiziranje izbora ubrzava nutarnju zakonitost
sukoba, umjesto da pomaže njezinu prevladavanju i objašnjava zašto
ujedinjenje ustanova nije pratila reintegracija društva, već
njegov raspad. U poslijeratnoj BiH zajedničke i osobne
'metapolitičke' i 'infrapolitičke' nesigurnosti su povezane."
200155 MET jan 98
Jadranska liga: Domaći poraz Mladosti od Jadrana HN
Penava o Dabri: Riječ o manevarskoj municiji, tada nije bio dužnosnik Vlade
Slavnoj tenisačici Pam Shriver ukradeni brojni trofeji
U riječkom MMSU izložba "Objektiv NDH: opasni i nepoćudni po javni red i sigurnost"
PH, košarkaši: Alkar u Sinju iznenadio i svladao Cibonu
SKV: Hrvatska u 21 sat
SKV: Sport u 21 sati
FINANCIJSKI SERVIS od 17. siječnja 2025.
Usporedni tečajevi poslovnih banaka primjenjivi od 18. siječnja
SKV: Svijet u 21 sat