FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

EUROPSKA OBRANA JOŠ UVIJEK OVISNA O SJEDINJENIM DRŽAVAMA

LONDON, 29. prosinca (Hina/Reuters) - U želji da stvore vlastite snage za brzo djelovanje, koje bi bile odvojene od NATO-a, čelnici Europske unije možda bi trebali razmotriti svoje sadašnje sposobnosti kako bi razvili vojnu silu bez pomoći Sjedinjenih Dražva.
LONDON, 29. prosinca (Hina/Reuters) - U želji da stvore vlastite snage za brzo djelovanje, koje bi bile odvojene od NATO-a, čelnici Europske unije možda bi trebali razmotriti svoje sadašnje sposobnosti kako bi razvili vojnu silu bez pomoći Sjedinjenih Dražva. #L# Europski planovi jačanja kapaciteta obrane ne daju naslutiti da će Europljani učiniti više kako bi u idućoj godini li bliskoj budućnosti smanjili svoju ovisnost o Sjedinjenim Državama. Jer problem ne leži samo u dobro poznatoj ovisnosti o američkoj tehnologiji: za radar nevidiljivim zrakoplovima, bombama koje, izgleda, nikad ne mogu promašiti ili raketama lansiranim s nedodirljivih podmornica, stoga što je europska obrana daleko ovisnija o drugim stvarima. Europa se, primjerice, ne može upustiti u veću bitku bez američke pomoći, jer ne posjeduje gotovo ništa ni od jednostavne tehnologije potrebne za prebacivanje vojnika i opreme do udaljenih područja. "Bez Amerike, Europa stvarno ne može ići nikamo u svijet", kaže Joanna Kidd, pomorska analitičarka u Međunarodnom institutu za strateška istraživanja koja drži da bi za EU bilo problematično rasporediti svoje snage za brzo djelovanje čak i u samoj Europi. Članice EU dogovorile su u Helsinkiju sredinom prosinca da će do 2003. stvoriti snage za brza djelovanja od 60.000 ljudi, koje bi bile neovisne o NATO-u a mogle bi djelovati čak i onda kada to ne bi željele SAD. No zapravo one vrlo malo čine u tom smislu. MINIMALNA SPOSOBNOST Europski nedostaci u području obrane jasno su uočljivi u usporedbi s američkom vojskom, dovoljno snažnom da vodi dva rata tako velika kakav je bio Zaljevski 1990-91. s Irakom. Kapaciteti zračnog prijevoza i opskrbe vojnih zrakoplova gorivom četiriju najvećih europskih zemalja zajedno čine tek desetinu američkih kapaciteta. Nijedan od europskih transportnih zrakoplova - takvog tipa da može prevoziti kamion - nije veći od 79-tonskog zrakoplova Hercules C- 130. SAD pak imaju C-5 Galaxies od 380 tona. Njemačka k tomu uopće ne posjeduje zračne cisterne, stoga je njezin domet njenih zračnih snaga minimalan. Osim toga, znatnije vojno raspoređivanje suviše je velike težine a da bi se moglo obavljati zračnim putem. Nažalost, Europa još više zaostaje u svojim pomorskim kapacitetima. Američka mornarica ima oko pet milijuna tona brodova za prijevoz, od ratnih brodova nosača helikoptera, koji su veći od europskih nosača zrakoplova, do nekoliko desetaka starih teretnih brodova u lukama, spremnih da budu ponovo aktivirani. Britanija ima četiri posto od tog pomoskog kapaciteta, Francuska ima samo oko jedan posto, a Njemačka nijedan. "Kako bi uopće ta europska snaga za brzu reakciju mogla biti brza", pita se analitičarka Kidd. Borbe na udaljenim područjima mogu često zahtijevati zrakoplove stacinirane na brodu-nosaču, no Francuska, Britanija, Španjolska i Italija zajedno imaju samo šest malih do srednje velikih nosača. Za ozbiljno djelovanje snaga u udaljenim područjima američka mornarica drži da joj je potrebno 12 velikih nosača, od kojih dva imaju kapacitete veće od svih europskih zajedno. Ako kopnene baze ne bi bile raspoložive, a za ekspediciju bi trebalo primjerice 100 borbenih zrakoplova, Europa bi morala pozvati Washington. MINIMALI PLANOVI Najveći projekt koji bi mogao popuniti sadašnju europsku neadekvatnost jest zajednička europska potreba za 288 transportnih zrakoplova. Analitičari tvrde da bi takva flota zrakoplova, većih od C-130, uvelike poboljšala europske nedostatke zračnog prijevoza. Tvrtka Airbus Industrie nudi zrakoplov koji bi ispunjavao rečene specifikacije i tvrdi da je Francuska spremna na projekt. Izvori tog proizvođača očekuju da Britanija iduće godine potvrdi narudžbu. No analitičari sumnjaju da će sve zemlje partneri naručiti dovoljno zrakoplova koliko bi željele. "Njemačka vro vjerojatno neće moći platiti nove zrakoplove iduće godine", rekao je Sash Tusa, analitičar pri tvrtki Goldman Sachs koji ne vidi mjesta u njemačkom proračunu niti tijekom idućih godina. Kraj hladnog rata, koji je fokus europskih zemalja premjestio sa sovjetskih tenkova, ohrabrio ih je da grade nekoliko ratnih brodova amfibija za operacije daleko od Europe. No samo Britanija jača svoju flotu za prijevoz pomorskim putem kupujući velike komercijalne teretne brodove koji mogu prevoziti vozila. Trenutačno slabi europska snaga za prijevoz zrakoplova na brodovima-nosačima. Francuska je odlučila da će joj samo jedan brod biti operativan u bliskoj budućnosti umjesto dva broda koja posjeduje od 60-tih. Francuska si ne može priuštiti drugi nosač zrakoplova, ocjenjuje Tusa uz pojašnjenje: "Ne na temelju sadašnjeg proračuna". Britanija planira zamijeniti svoja tri mala nosača s dva veća, ali i to kani učiniti tek tijekom prvog desetljeća idućeg stoljeća. Dio problema je da Europa troši suviše novca na novi taktički zrakoplov - francuski Rafale te na multinaiconalni Eurofighter Typhoon, pri čemu joj ostaje malo sredstava za razvijanje opreme dalekog dometa. "Rafale i Eurofighter dominiraju proračunom za idućih pet godina", kazao je Tusa. Neke su zemlje čak i smanjile svoje proračune za obranu. Tako je Francuska u studenome smanjila svoj proračun za obranu za 1,5 milijardi dolara. Njemačka vlada planira smanjiti svoj proračun za obranu za 2000. za oko jednu milijardu dolara. Kada je na raspravu prvi put stavljen plan razvijanja snaga EU-a za brzo djelovanje, SAD su izrazile nezadovoljstvo takvim planom osamostaljivanja europskih obrambenih kapaciteta. No kako sada stvari stoje, Amerikanci, čini se, i ne moraju mnogo brinuti. (Hina) rt sb

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙