IT-S-organizacije-gospodarstvo IT-1.XII.-REPUBBLICA-SEATTLE ITALIJALA REPUBBLICA1. XII. 1999.Humanistički križarski pohod"Europljani su u Seattle otputovali sa spremnim kopljima, spremni suočiti se s Amerikom koja ih zadivljuje i
zastrašuje. Zapleteni u proturječne osjećaje, na nekom bojnom polju ili stadionu obvezno bi izgubili. No kako se radi o trgovini, robi, dakle novcu, u tom kontekstu nije predviđeno uništenje ili ponižavanje protivnika, koji je ipak klijent, te u Seattleu, u najgorem slučaju, postoji samo rizik kompromisa ili odgoda. Sve u svemu, naši junaci neće izginuti poput hrabrog Anselma na onom križarskom pohodu u dalekim zemljama: vratit će se s bajkama i strahom od Amerike, nedirnutih torba. Uzvanici iz europskih zemalja osjećaju se paladinima različitosti u borbi protiv uniformnosti Sjedinjenih Država; obznanjuju da su branitelji svojih nacionalnih identiteta ugroženih jedinstvenim modelom koji dolazi preko Atlantika. U stvarnosti su u pravu oni koji tvrde da je Amerika poglavito mentalna sila, koju svi oponašaju istovremeno prijavljujući njezinu napadnost, okrivljujući je za sve pogrješke planeta. Što se tiče njezine uniformnosti, ne vjerujem da postoji zemlja s više
ITALIJA
LA REPUBBLICA
1. XII. 1999.
Humanistički križarski pohod
"Europljani su u Seattle otputovali sa spremnim kopljima, spremni
suočiti se s Amerikom koja ih zadivljuje i zastrašuje. Zapleteni u
proturječne osjećaje, na nekom bojnom polju ili stadionu obvezno bi
izgubili. No kako se radi o trgovini, robi, dakle novcu, u tom
kontekstu nije predviđeno uništenje ili ponižavanje protivnika,
koji je ipak klijent, te u Seattleu, u najgorem slučaju, postoji
samo rizik kompromisa ili odgoda. Sve u svemu, naši junaci neće
izginuti poput hrabrog Anselma na onom križarskom pohodu u dalekim
zemljama: vratit će se s bajkama i strahom od Amerike, nedirnutih
torba. Uzvanici iz europskih zemalja osjećaju se paladinima
različitosti u borbi protiv uniformnosti Sjedinjenih Država;
obznanjuju da su branitelji svojih nacionalnih identiteta
ugroženih jedinstvenim modelom koji dolazi preko Atlantika. U
stvarnosti su u pravu oni koji tvrde da je Amerika poglavito
mentalna sila, koju svi oponašaju istovremeno prijavljujući
njezinu napadnost, okrivljujući je za sve pogrješke planeta. Što se
tiče njezine uniformnosti, ne vjerujem da postoji zemlja s više
različitosti i individualizama od Sjedinjenih Država. Niti da je
ikada postojala jedna imperijalna sila s filozofijom (čiju
provedbu treba utvrditi od slučaja do slučaja) koja toliko poštuje
manjine.
Ta vrsta antiamerikanizma čini se poput bezazlene karikature onoga
koji je u prvoj polovici stoljeća potaknuo mnoge europske
intelektualce alergične na 'Zameo ih vjetar' Margaret Mitchell da
prigrle 'Mein Kampf' Adolfa Hitlera, koji je između ostaloga
propovijedao jedan svoj europeizam. Danas ne postoje toliko važne
alternative McDonaldu i televizijskim serijama. One opasne,
nekadašnje, pomeli su i opet Amerikanci. Koji su na kraju nametnuli
svoj model. Onaj demokratski.
Tam tam koji se sada čuje, dok se u Seattleu počinje raspravljati,
nameće tu pretpostavku. Nakon čega se mogu pobrojati rizici,
podvojenosti, prednosti, sve u svemu problemi koje Europljanima
nameće 'globalizacija', a koji su u temelju pregovora u okviru
Svjetske trgovinske organizacije. Taj fenomen nije ograničen na
jačanje trgovinskih razmjena koje su na dnevnom redu, to je nešto
mnogo dublje i šire, to je oštro približavanje zemalja, naroda
društava s razloga tehnologija (satelitskih televizija,
interneta...), gospodarstva (međuovisnost financijskih tržišta,
transnacionalnih spajanja velikih tvrka...) i, prirodno, politike
(nepostojanje alternative liberalnoj misli i liberalističkoj
praksi).
Vrijednosti i načela kojih Amerikanci nisu samo nosioci, nego i
misionari, ekstremisti i, stoga, osumnjičeni, branitelji.(...)
Američka je nevolja danas u njezinoj neosporenoj sili. Monopol
vlasti (gospodarske, vojne, tehnološke, kulturalne) kojom
raspolaže šteti njezinoj slici. Društvo koje pogrdnim smatra
gospodarski monopol trebalo bi to znati. Vjerojatno će se pojaviti
teorija 'reluctant imperialism', prisilnog imperijalizma kojega
ona mora provoditi unatoč svojim izolacionističkim nagonima. No
Europljani u njoj vide supersilu bez koje se ništa ne može odlučiti
ili pokrenuti, kao da je svijet provincija carstva.(...)
S tom, više ili manje nesvjesnom vizijom, zadivljeni i zastrašeni
Europljani krenuli su u Seattle. Oni ne odbijaju načelo
'globalizacije' koje se namentulo 1989., kada je već gotovo
desetogodišnja agonija komunističkog svijeta ušla u konačnu fazu.
No socijalna tržišna ekonomija europskoga tipa oduprla se i
odolijeva više no što se može vidjeti iz rasprave o neoliberalizmu
koja traje između lijevih vlada. Nepovjerenje s kojime su ovi
posljednji prišli raspravi koju je predložila Svjetska trgovinska
organizacija velikim djelom je nastalo zbog straha da će oštro
ubrzavanje otvaranja tržišta ugroziti njihove zaštitne sustave.
Sustave koje Amerikanci osuđuje kao zastarjele i navode kao glavne
razloge zakašnjeloga gospodarskog oporavka Staroga Kontinenta.
Liberalističkom križarskom pohodu Sjedinjenih Država, Europljani
suprotstavljaju humanistički križarski pohod (kako su ga neki
nazvali), u smislu da ovaj ide prema humanizaciji 'globalizacije':
odnosno, zaštiti okoliša, jamčenju prehrambene sigurnosti, i
očuvanju nekih socijalnih norma koje su dio povijesne baštine, sve
u svemu, izbjegavanju toga da slobodna razmjena postane džungla.
Jedan od dominantnih slogana na europskom polju je 'narodi žele
mijenjati svoje proizvode, ali žele sačuvati svoje duše'. U
odbijanju da se u pregovore uključe pitanja školstva,
kinematografije i televizije, očit je strah da ne nestanu europske
različitosti u korist dominantne američke kulture koja bi vodila
'jedinstvenom modelu' kojega se plaše.
Drugi je slogan: kultura nije roba. No spašava li se kultura
zaštitom? Nametanjem kvota? To pitanje izaziva brojne
dvosmislenosti. Ono se ne rješava nekom dosjetkom ili odbijanjem u
doba kada riječi i slike lete prostorom, iznad svih barijera,
Poneko je pravilo ipak nužno jer postoji jedna društvena podloga
koju treba sačuvati. Ne toliko od 'reluctant imperialisma' super
sile, koliko iz poštovanje prema sebi samima", piše Bernardo
Valli.