FR-US-dogovori-Organizacije/savezi-Poljoprivreda-0Informacijske usluge-Trgovina FR-N.OBS 25.11. RAZGOVOR S LAMYJEM FRANCUSKALE NOUVEL OBSERVATEUR25. XI. 1999./Br.1829Europa može očitovati svoju različitostS Pascalom Lamyjem, europskim
izaslanikom na pregovorima koji će se održati u Seattleu u sklopu Svjetske trgovinske organizacije, razgovarali su Laurent Joffrin, Jean-Gabriel Fredet i Didier Pave: " - (...) Velik dio javnog mišljenja drži da je globalizacija loša stvar...= Taj dio javnog mišljenja postavlja dobra pitanja na koja treba odgovoriti. Države članice Europske unije ovlastile su me prošlog mjeseca da u Seattleu pregovaram u tom pravcu. Ako taj krug ne bude poveo računa, primjerice, o okolišu, zdravlju i socijalnim pravima, bit će vrlo teško potvrditi njegove zaključke u parlamentima pojedinih država petnaestorice.- Ne potiču li vas neke najliberalnije države članice EU-a da pristanete na ustupke na pregovorima?= Imam jasan i jednoglasan mandat o kojemu su se petnaestorica dosta brzo dogovorila. To nije bilo tako prije dvanaest godina kada je započeo prethodni krug. Prije je europski pregovarač tri četvrtine
FRANCUSKA
LE NOUVEL OBSERVATEUR
25. XI. 1999./Br.1829
Europa može očitovati svoju različitost
S Pascalom Lamyjem, europskim izaslanikom na pregovorima koji će se
održati u Seattleu u sklopu Svjetske trgovinske organizacije,
razgovarali su Laurent Joffrin, Jean-Gabriel Fredet i Didier
Pave:
" - (...) Velik dio javnog mišljenja drži da je globalizacija loša
stvar...
= Taj dio javnog mišljenja postavlja dobra pitanja na koja treba
odgovoriti. Države članice Europske unije ovlastile su me prošlog
mjeseca da u Seattleu pregovaram u tom pravcu. Ako taj krug ne bude
poveo računa, primjerice, o okolišu, zdravlju i socijalnim
pravima, bit će vrlo teško potvrditi njegove zaključke u
parlamentima pojedinih država petnaestorice.
- Ne potiču li vas neke najliberalnije države članice EU-a da
pristanete na ustupke na pregovorima?
= Imam jasan i jednoglasan mandat o kojemu su se petnaestorica dosta
brzo dogovorila. To nije bilo tako prije dvanaest godina kada je
započeo prethodni krug. Prije je europski pregovarač tri četvrtine
vremena provodio kako bi međusobno uskladio države članice, a samo
četvrtinu da bi postigao dogovor između Europe i ostatka svijeta.
Danas se događa upravo suprotno. (...)
- Bude li europski obrazac ugrožen, može li EU odlučiti da napusti
pregovore?
= Da je, primjerice, bila riječ o početku kruga koji bi bio
ograničen na poljodjelstvo i usluge, postavio bih državama
članicama pitanje treba li ići na pregovore ili ne. Gotovo sam
uvjeren da bi odgovor bio negativan.
Europski je obrazac socijalno tržišno gospodarstvo. To je sustav
koji se u svom djelovanju poziva na tržišno gospodarstvo, ali
priznaje da mu trebaju neka pravila. Bilo da sačuva svoju
djelotvornost, što priznaju i sami liberali, bilo da ispravi neke
nejednakosti, što misle socijaldemokrati. Mislim da je takvo
mišljenje o kontroliranoj globalizaciji sve popularnije. Osnutkom
tog međunarodnoj trgovinskog suda, što je zapravo WTO, 1994.,
učinjen je prilično velik korak u tom pravcu. (...)
- Oko čega se sučeljavaju Europa i Amerika?
= Pregovori se ne ograničavaju na sukob između ova dva bloka. Osim
Sjedinjenih Država i Europe kojoj se pridružio Japan, ovaj put vrlo
blizak nama, tu su zemlje s tržištima u nastanku i nerazvijene
zemlje.
Sa SAD-om imamo puno zajedničkih pitanja, napose želju da našim
javnostima i nevladinim udrugama pokažemo koje su prednosti
liberalizacije trgovine. Dakako, postoje razlike. Na području
poljodjelstva, gdje dva bloka troše isti postotak svog BDP-a za
subvencije, ali u drugačijem obliku; glede ulaganja - treba li to
pitanje uključiti u pregovore?; glede organizacije konkurencije -
mi se zalažemo za sofisticiraniji sustav. No te su razlike više
taktičke naravi.
Poljodjelstvo ponajprije suprotstavlja SAD i Europu zemljama kao
što je Australija, Novi Zeland i Argentina koje žele iskoristiti
svoje prednosti i tvrde da nije normalno podupirati neproduktivna
poljodjelstva.
Zemlje u razvoju taktično izrađuju zajedničko stajalište, ali se
njihovi gospodarski interesi često bitno razlikuju. 'Tabor' koji
čine Malezija, Indija, Pakistan, afričke zemlje nije na istom
stupnju razvoja i otvorenosti kao 'tabor' u kojemu su Brazil,
Argentina, Meksiko, Singapur i Koreja. Kada je riječ o temeljnim
pitanjima kao što su prava radnika i dječji rad, postoji prividno
jedinstvo, ali ne i stvarna suglasnost.
- Je li 'kulturna posebnost' još uvijek problem?
= Rasprava nije tako žestoka kao prije deset godina. Ne samo zato
što Amerikanci i dalje iskorištavaju moć kako bi ojačali svoj
položaj, već i zato što je zamisao o očuvanju kulturne raznolikosti
koja uključuje sve propise i sudjelovanje javnosti, pomalo
prokrčila sebi put kod pristaša liberalne trgovine.
- SAD želi nove tehnologije i elektronsku trgovinu iskoristiti kako
bi zašao za leđa europske 'Maginot linije'...
= Nije nam promaklo to svjesno brkanje sadržaja i posude. Moje su
ovlasti jasne. Mi ćemo zagovarati načelo tehnološke neutralnosti.
To nije tehnologija koja 'uslugu' na internetu pretvara u virtualnu
'robu' koja podliježe načelima liberalizacije prema Općem
sporazumu o carinama i trgovini.
Kao i u Marakešu, nakon zadnjeg kruga multilateralnih pregovora,
nećemo preuzeti obveze s audiovizualnog područja uime
liberalizacije usluga. Naše je stajalište uvijek bilo da izričito
moramo sačuvati mogućnost nadzora. (...)
- Francuska je uvijek, kada je riječ o otvaranju i nadzoru, imala
svoje mišljenje. Hoće li joj EU dopustiti da očituje tu
različitost?
= Moj je odgovor da hoće. Kako se stvaralo domaće tržište, tako su i
bitne promjene na koncu dovele do usklađivanja među članicama Unije
i mišljenja da su stajališta koja su se nekoć smatrala kao ustupci,
normalna."