US-E-ORUŽJE - VOJSKA-Obrana-Organizacije/savezi-Vlada-Diplomacija US 25. XI. IHT EU OBRANA SJEDINJENE DRŽAVETHE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE25. XI. 1999.Europa kreće dalje s novim obrambenim 'identitetom'"Vjerujete li onom što
europski vođe govore, u sljedećem će desetljeću Europska unija imati jedinstvenu vojnu silu, upravo kao što sad ima zajedničko tržište i valutu", piše William Pfaff."Javier Solana, bivši glavni tajnik NATO-a, postavljen je na položaj vođe vanjske i sigurnosne politike Europske unije, a istodobno vodit će Zapadnoeuropsku uniju, već dulje vremena neaktivni europski sigurnosni savez. Njegov će mandat, kako se pretpostavlja, biti da Europi osigura neovisni vojni korpus (50.000 do 60.000 ljudi) za misije mirotvorstva i uspostavljanja mira te snage za brzo djelovanje.S takvim razvojem događaja, razvila se ozbiljna rasprava o tome kako se europska ambicija slaže s američkim očekivanjima.Washington se već složio s neovisnim europskim obrambenim 'identitetom', ali strogo unutar NATO-a, kao što je američki ministar obrane William Cohen još jednom istaknuo u rujnu, na konferenciji Međunarodnoga instituta za strateška istraživanja u San Diegu.
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
25. XI. 1999.
Europa kreće dalje s novim obrambenim 'identitetom'
"Vjerujete li onom što europski vođe govore, u sljedećem će
desetljeću Europska unija imati jedinstvenu vojnu silu, upravo kao
što sad ima zajedničko tržište i valutu", piše William Pfaff.
"Javier Solana, bivši glavni tajnik NATO-a, postavljen je na
položaj vođe vanjske i sigurnosne politike Europske unije, a
istodobno vodit će Zapadnoeuropsku uniju, već dulje vremena
neaktivni europski sigurnosni savez. Njegov će mandat, kako se
pretpostavlja, biti da Europi osigura neovisni vojni korpus
(50.000 do 60.000 ljudi) za misije mirotvorstva i uspostavljanja
mira te snage za brzo djelovanje.
S takvim razvojem događaja, razvila se ozbiljna rasprava o tome
kako se europska ambicija slaže s američkim očekivanjima.
Washington se već složio s neovisnim europskim obrambenim
'identitetom', ali strogo unutar NATO-a, kao što je američki
ministar obrane William Cohen još jednom istaknuo u rujnu, na
konferenciji Međunarodnoga instituta za strateška istraživanja u
San Diegu.
Washington bi želio da Europljani provode one misije NATO-a koje ne
uključuju nikakav izravni američki interes, poput, primjerice,
misija na Balkanu. Uz njegovu spremnost da prihvati europske vojne
snage, s vlastitim zapovjednikom i pravom na potporu NATO-a, ide i
prešutni uvjet: da vrhovni zapovjednik NATO-a, uvijek Amerikanac,
ima posljednju riječ.
Inače, kao što je Cohen upozorio, Washington se boji da se Europa ne
'odvoji' od Sjedinjenih Država, boji se 'udvostručenja napora' pa
čak i 'potkopavanja' NATO-a.
Nakon rata na Kosovu, Sjedinjene Države zahtijevaju da Europa
potroši više na vojsku. One žele modernizaciju snaga, što znači
ponovno opremanje naprednom američkom tehnologijom. Od kosovske
intervencije, Pentagon opetovano ističe tehnološki raskorak
između američkih i europskih snaga.
Međutim, raskorak koji postoji, uglavnom je više kvantitativan
nego kvalitativan. Francuzi su, primjerice, bili drugi iza
Sjedinjenih Država u doprinosu kosovskom bombardiranju, ali im je
ponestalo laserski vođenih oružja i morali su ga kupiti od
Sjedinjenih Država. Također su morali ovisiti o Sjedinjenim
Državama u opskrbi gorivom. Druge europske sile pokazale su se
slabijima.
Problemi Europljana nisu bili rezultat tehnološkog zaostajanja.
Danas Europa ima tri različita lovca bombardera koji stižu u
proizvodnju (britansko-njemački Eurofighter, švedski Grippen i
francuski Rafale). Radi se o letjelicama novijega naraštaja, kakve
Amerika neće proizvesti još dosta dugo. Europski su raketni sustavi
konkurentni.
Posljednjih su tjedana spajanja u vojnoj industriji stvorila
goleme zrakoplovne i raketne konglomerate u Britaniji i
kontinentalnoj Europi. Oni konkuriraju američkim kompanijama.
Kosovo je pokazalo da Europljani imaju manjkav satelitski
obavještajni sustav. Oni nemaju velike mogućnosti zračnog
transporta. Njihove su snage još najviše podešene za bitke tenkom,
a ne za mobilne misije koje su danas važne. Te zemlje, u kojima je
služenje vojnoga roka obvezno, još nisu dovršile proces
profesionalizacije svojih vojska.
Svi se ti vojni nedostaci mogu riješiti trošenjem veće količine
novca, što nije politički popularno. Međutim, bude li Europa više
trošila na vojne snage, ona će kupovati europsko - a ta zamisao u
Washingtonu nailazi na veoma hladan doček.
Američka vlada i industrija ove jeseni nisu očekivali paneuropska
spajanja zrakoplovne industrije, koja su proizvela europske
'prvake'. Oni su očekivali da će američki proizvođači progutati
europske kompanije ili osnovati prekooceanske saveze pod američkim
vodstvom.
Nova je stvarnost da su Europljani već stvorili svoj neovisni
'europski identitet' u industrijama obrane. Od Europljana se sada
očekuje da će kupovati od vlastitih proizvođača. Washington to
naziva 'europskom tvrđavom'.
S druge strane, Europljani još neko vrijeme neće imati autonomne
vojne snage, čak ni pod NATO-om. Imenovanje Solane i odluke
ministara obrane Europske unije o obrambenim strukturama i
programima ozbiljni su koraci u tom smjeru, ali se ipak radi o
početnim koracima.
Manje europske saveznice ostaju oprezne prema mjerama koje bi mogle
udaljiti Sjedinjene Države i trenutačno su pod velikim pritiskom
Washingtona da ograniče autonomiju i doseg svake sile pod neovisnim
zapovjedništvom Europske unije.
Francuzi, su, naravno, posve za neovisnost. Britanci se trude
umiriti Washington, no uzrujali su Pentagon i Clintonovu vladu
činjenicom da je njihova suradnja s Francuskom otišla već daleko.
(Program stvaranja europske vojne autonomije bila je zajednička
britansko-francuska inicijativa, započeta na sastanku dviju vlada
prošloga prosinca.)
Njemačka je rastrgana između razborite privrženosti Americi i
predanosti Europi. Sjedinjene Države trenutno iz više razloga nisu
previše popularne u Njemačkoj.
Međutim, potpora novoj europskoj obrambenoj inicijativi stvar je
odanosti Europi, a Daimler je partner u najvećim europskim
konglomeratima za vojno zrakoplovstvo.
Nitko u Europi ozbiljno ne zamišlja prekooceanski raskid. No
situacija je svejedno takva da su političke i industrijske snage
raspoložene više suparnički nego kooperativno."