IL-DEMOKRACIJA-Organizacije/savezi-Diplomacija-Vlada IZ 1. XI. JP DEMOKRACIJE IZRAELTHE JERUSALEM POST1. XI. 1999.Mora li demokracija doći prije mira?"Kao znanost, međunarodni odnosi nisu baš dojmljiva disciplina. Iako se znanstvenici
pretvaraju da pronalaze uobičajene šablone ponašanja među državama, rijetko su kadri iznijeti bilo što dovoljno pouzdano da bi se moglo zvati 'zakonom' ili 'pravilom'", piše Mark A. Heller."Jedna od malobrojnih iznimaka je takozvani 'demokratski mir.' Teza da demokratske države međusobno ne ratuju najbliža je aksiomu u području teorije međunarodnih odnosa.Na nesreću, čak i jedan od krunskih dragulja toga područja ne pomaže previše kao vodič u politici, jer jednako smo nesigurni o pitanju na koji način promicati demokraciju kao i na koji način promicati mir. (...)Demokracija je daleko prezamršen fenomen da bi se države mogle jednostavno označivati kao demokratske ili nedemokratske. Većina država nisu primjeri ni savršene demokracije niti njezine suprotnosti. A u slučajevima onih koje su bliže demokratskom kraju spektra, ima dovoljno primjera sukoba (Francuska i Njemačka prije
IZRAEL
THE JERUSALEM POST
1. XI. 1999.
Mora li demokracija doći prije mira?
"Kao znanost, međunarodni odnosi nisu baš dojmljiva disciplina.
Iako se znanstvenici pretvaraju da pronalaze uobičajene šablone
ponašanja među državama, rijetko su kadri iznijeti bilo što
dovoljno pouzdano da bi se moglo zvati 'zakonom' ili 'pravilom'",
piše Mark A. Heller.
"Jedna od malobrojnih iznimaka je takozvani 'demokratski mir.'
Teza da demokratske države međusobno ne ratuju najbliža je aksiomu
u području teorije međunarodnih odnosa.
Na nesreću, čak i jedan od krunskih dragulja toga područja ne pomaže
previše kao vodič u politici, jer jednako smo nesigurni o pitanju na
koji način promicati demokraciju kao i na koji način promicati mir.
(...)
Demokracija je daleko prezamršen fenomen da bi se države mogle
jednostavno označivati kao demokratske ili nedemokratske. Većina
država nisu primjeri ni savršene demokracije niti njezine
suprotnosti. A u slučajevima onih koje su bliže demokratskom kraju
spektra, ima dovoljno primjera sukoba (Francuska i Njemačka prije
Prvoga svjetskog rata, Grčka i Turska, Indija i Pakistan od sredine
osamdesetih do početka ovog mjeseca) da potakne neke sumnje u
'demokratski mir.'
Svejedno, širenje demokracije općenito ohrabruje mirnije i
kooperativnije odnose među državama. Od sedamdesetih godina, ta se
šablona potvrdila nakon demokratizacije južnog ruba Europe, južne
Amerike i dijelova jugoistočne Azije.
Stoga, iako 'demokratski mir' ne zadovoljava potpuno standarde
znanstvenog zakona, čini se da je on ipak uvjerljiva teza. Ako je
tako, globalni razvoj posljednjih godina bio je u najboljem slučaju
šaren.
S jedne strane, slom autoritarnih komunističkih poredaka u
istočnoj Europi dokrajčio je hladni rat. S druge, isti je proces
vodio krvavom unutarnjem sukobu u bivšoj Jugoslaviji (na Kosovu) i
u bivšem Sovjetskom Savezu (u Čečeniji) kao i pojavi novih država
(Srbija, Hrvatska, Bosna i Hercegovina, Armenija i Azerbajdžan)
čiji su međusobni odnosi neprijateljski, a demokracije krhke.
Drugdje u svijetu, reakcija na azijsku financijsku krizu u većini
izravno uključenih zemalja bila je uvesti ili pojačati postojeće
trendove demokratizacije. (Indonezija je možda najvažniji
primjer.) No autoritarne sklonosti ojačale su u Maleziji, kao i u
Pakistanu dok se vojska još jednom nije umiješala i pohranila u
hladnjaču čitav demokratski eksperiment, sa svim njegovim manama.
Na Bliskom istoku, trendovi teško da obećavaju više. Alžir počinje
izlaziti iz dugačke noćne more građanskoga rata izazvane vojnim
prekidom demokratizirajućih trendova početkom devedesetih. No u
mnogim drugim zemljama, vladari za čitav život 'ponovno se izabiru'
s monotonom pravilnošću na plebiscitima čiji se ishodi mogu
predvidjeti s potpunom pouzdanošću, ne samo u pravim diktaturama
poput Iraka i Sirije, već i u razmjerno otvorenim društvima poput
Egipta i Tunisa.
Ukratko, ako je demokracija val budućnosti u ovom kraju svijeta, ta
je budućnost još jako daleko. A čak i ako se taj ishod na kraju
ostvari, tranzicija neće nužno pridonijeti miru, budući da ona može
osloboditi snage koje su još manje zainteresirane za regionalni mir
od postojećih poredaka.
To za Izrael ima jasne implikacije. To znači da izraelski
zagovornici 'demokratskog mira' koji pretpostavljaju (ili
inzistiraju) da je demokracija uvjet za mir, zapravo govore da je
bolje odgoditi mirotvorstvo na više godina nego što itko može
predvidjeti. (...) Stoga teško da je preporučljiva politika koja se
temelji na 'demokratskom miru.' Opreznije je prepoznati sve
prigode koje možda postoje da se proces pogurne, i iskoristiti ih.
Ne samo da će to služiti interesu koji Izrael ima u miru. Tako će
Izrael također dati poticaj regionalnoj demokratizaciji. Jer barem
je jednako uvjerljivo reći da mir ohrabruje demokraciju, umjesto da
iz nje proizlazi.
To naglavce obrće tezu o 'demokratskom miru', no čini se da ima
određenu privlačnost za ljude poput Hafeza Assada, koji nikad
zapravo nisu proučavali međunarodne odnose."