IT-CH-AT-stranke-izbori-ideologija IT-27.X.REPUB-REGIONALIZAM-DESNICA-FAŠIZAM ITALIJALA REPUBBLICA27. X. 1999.U srcu Europe strah gura naprijed desnicu"'Ponovno se pojavljuje fašizam, i kao i obično, Europa to ne primjećuje. Dok se
ova vaša Unija koju čine banke i tehnokrati napuhava pozitivnom retorikom, narodi se boje i vraćaju se čoporu'. Vidoslav Stefanović, Srbin u egzilu u Parizu, autor posljednje biografije Slobodana Miloševića, ne želi se nametati kao glas savjesti. Samo trese glavom pred našim teškoćama da shvatimo, upozorava na ruševine iz kojih dolazi, potom te gleda kao da si predstavnik jednoga slijepog i gluhog svijeta, onesposobljen beskorisnim intelektualnim komplikacijama. (...) 'Mržnja uvijek tako počinje, na uljuđen način. No ja već osjećam zadah bratoubilačkih ratova koji su razorili moje djetinjstvo. Nemojte da naša pouka bude nekorisna: Europa mora stati, naći protuotrov'. I dodaje. 'Možda ćete sada shvatiti da virus koji nas je zarazio nije bio balkanski nego jedna bolest koja ne pozna granice'.Vraća li se uistinu fašizam ili nešto novo i neodredivo? Je li zaraza transnacionalna ili je to jedna lavina koja se stvara u njemačkom svijetu? Jesu li Austrija i Švicarska samo 'alpski'
ITALIJA
LA REPUBBLICA
27. X. 1999.
U srcu Europe strah gura naprijed desnicu
"'Ponovno se pojavljuje fašizam, i kao i obično, Europa to ne
primjećuje. Dok se ova vaša Unija koju čine banke i tehnokrati
napuhava pozitivnom retorikom, narodi se boje i vraćaju se čoporu'.
Vidoslav Stefanović, Srbin u egzilu u Parizu, autor posljednje
biografije Slobodana Miloševića, ne želi se nametati kao glas
savjesti. Samo trese glavom pred našim teškoćama da shvatimo,
upozorava na ruševine iz kojih dolazi, potom te gleda kao da si
predstavnik jednoga slijepog i gluhog svijeta, onesposobljen
beskorisnim intelektualnim komplikacijama. (...) 'Mržnja uvijek
tako počinje, na uljuđen način. No ja već osjećam zadah
bratoubilačkih ratova koji su razorili moje djetinjstvo. Nemojte
da naša pouka bude nekorisna: Europa mora stati, naći protuotrov'.
I dodaje. 'Možda ćete sada shvatiti da virus koji nas je zarazio
nije bio balkanski nego jedna bolest koja ne pozna granice'.
Vraća li se uistinu fašizam ili nešto novo i neodredivo? Je li
zaraza transnacionalna ili je to jedna lavina koja se stvara u
njemačkom svijetu? Jesu li Austrija i Švicarska samo 'alpski'
signal ili najava da u Europi ponovno ključa jedna moguća
balkanizacija, magma populizama, etničkih nacionalizama,
kantonalnih bjesova, frustracija malih i velikih domovina u
mogućem sukobu? (...)
Je li to samo alpski simptom? 'Uopće nije', objašnjava Martignoni,
psihopatolog s freiburškog sveučilišta, 'Švicarska je samo
fantastičan laboratorij šireg sindroma. Kako je mala zemlja, i uz
to izvan EU-a, uvećava i ponovno vraća signale koji ju okružuju'.
Alpe, dakle kao repetitor jednog šireg straha. (...)
'To je pobuna bogatih', komentira južnotirolac Guenter Palawer,
sociolog na sveučilištu u Innsbrucku, koji vrlo pozorno prati
sličnosti između Bossija i Haidera. 'Fatalno je to da jedan svijet,
još jučer siromašan i poljoprivredan svijet, ponovno aktivira,
pred prvom nesigurnošću, staru vezu s tlom, radi novi Srednji
vijek, stvara teoriju postmodernog koncepta 'Gemeinschafta',
skupine u kojoj ne postoje sukobi, a tko drugačije misli biva
isključen. To je rasizam čopora, antiteza 'Gesellschaftu',
suvremenom i pluralističkom građanskom društvu'.
'Fašizam se rađa kad narodi izgube svoje uporišne točke', Bernard
Poche, sa sveučilišta u Grenobleu, stručnjak za sociologiju
teritorijalnih identiteta, odmah citira Hannaha Arendta i odbija
ideju o populizmu koji bi bio samo alpski. 'Uporišne točke gube se i
u Francuskoj i Italiji, činjenica da politički signali imaju veću
snagu kada dolaze iz njemačkog područja rađa se iz činjenice da je
tamo teritorijalna pripadnost mnogo jača, a identiteti manje
sputani centralističkim jakobinizmom. Tamo 'Freiheit' znači
sloboda biti što jesi, dok je 'liberte' samo sloboda biti
Francuzima'. Le Pen je, sve u svemu, nešto drugo, rodio se među
povratnicma iz Alžira, iz kulta centralizma i nacije hegemona.
Ovdje se radi o suprotnom, sindromu Liliputa, strahu malih zemlja,
poput Austrije, Švicarske ili Slovenije, najzabrinutijih radi
'globalnog' i europskoga zagrljaja. Dakle, problem zastrašenih
'Heimata'. Iz Beča politolog Fritz Plasser, autor jedne duboke
analize glasovanja za Haidera, primjećuje kako malenost, međutim,
može postati detonirajući čimbenik, u Austriji kao i u Švicarskoj
'strahovi se pojavljuju na utoliko agresivniji način, koliko se do
sada tim malim nacijama upravljalo uspavljujući sukobe'.
'Bolje je imati na umu te upozoravajuće signale ili ćemo se naći u
katastrofi'. U Rimu se sluša nemilosrdni protueuropeizam
antroploginje Ide Magli. 'Europa koja se rađa nema duhovnosti i
zanemaruje razlike. Kako se može pomisliti da će se nacije iznenada
odreći svojih granica, svojih institucija, svoje povijesti,
prošlosti koju ne čine samo sukobi nego i velika kultura?'. Sve u
svemu, demone Etnosa mogu ponovno probuditi upravo ova Europa koja
umišlja da ih je uspavala, i 'hladna fuzija' kojom su upravljali
bankari i ekonomisti nesposobni spasiti duboku baštinu naših
vrijednosti. 'Zašto se čudimo što su Blocher i Haider protueuropski
nastrojeni?', udara Maglijeva. 'Bruxelleska birokracija je
korumpirana i nesposobna, uništila je poljoprivredu, a može
napraviti i gore stvari. I u Italiji postoji prikrivena odbojnost
koja je raširenija no što se vjeruje. A kada bi ovoj dvojici
Berlusconi ponudio svoj mikrofon došli bi do 60 posto glasova'.
Je li to, dakle, fašizam? Ili nešto neuhvatljivije, što se ne može
nadzirati, mračno predpolitički? 'Fašizam se rađao iz jedne
kulture, bio je predvidljiv, mogao si mu suprotstaviti
protukulturu, ovdje je drugačija stvar', objašnjava iz Pavije
profesor Claudio Bonvecchio, stručnjak za političke simbole. 'To
nije ni konzervativizam, jer nema elitu koja izražava neki pogled
na svijet'. Dakle? 'To je reakcionaran pokret, nagonska, iskonska
reakcija na tjeskobu radi nečeg što se ne može nadzirati. A to ga
čini još opasnijim, jer se ne zna što mu treba suprotstaviti'. To je
strah, a Italija ga nije pošteđena. Tim tjeskobama desnica, sa
svojim 'Security dayom', ne daje odgovore, nego ih uvećava. A
ljevica govoreći o fašizmu, riskira da govoreći o fašizmu progoni
sablasti koje više ne postoje. U međuvremenu, klasična politika,
ispražnjena od ideologije, nesposobna je izraditi modele tumačenja
svijeta. 'Tako se kolebaš', zaključuje Bonvecchio, 'preuzimaš
modele ovdje i ondje, kao na polici u samoposluživanju, s
rezultatom da se simboli izvan svog pakovanja počinju kretati za
svoj račun. Onda dolazi do kaosa. Bijega u Etnos'.", piše Paolo
Rumiz.