DE-FR-KRIZA-Makrogospodarstvo-Proračun-Vlada US 6. X. IHT DE I FR GOSPODARSTVA SJEDINJENE DRŽAVETHE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE6. X. 1999.Njemačka i Francuska: slični problemi, različite reakcije"Njemačka je iznenada postala
gospodarski i politički bolesnik Europske unije. Ta se promjena dogodila za godinu dana, otkad je socijaldemokrat Gerhard Schroeder postao kancelar. U međuvremenu, za dvije godine otkad je socijalist Lionel Jospin postao francuski premijer, Francuska je očito postigla uspjeh", piše Robert A. Levine."Zašto? Glavni razlog leži u međusobnom djelovanju ideologije i prakse.Jospin je zadržao svoju utvrđenu socijalističku ideologiju i odbacuje novi centrizam koji predstavlja Blair, no zapravo provodi gospodarski pragmatizam. Schroeder se verbalno priključio Blairu, ali njemačka je politika ograničena ideologijom.Paradoksalno, ideološka ograničenja ne dolaze iz lijevog krila Schroederove stranke već proistječu iz tradicionalnoga gospodarskog konzervativizma. (...)Nezaposlenost u obje zemlje djelomično je rezultat sklerotičnih gospodarskih struktura - previše regulacije i prevelikog
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
6. X. 1999.
Njemačka i Francuska: slični problemi, različite reakcije
"Njemačka je iznenada postala gospodarski i politički bolesnik
Europske unije. Ta se promjena dogodila za godinu dana, otkad je
socijaldemokrat Gerhard Schroeder postao kancelar. U međuvremenu,
za dvije godine otkad je socijalist Lionel Jospin postao francuski
premijer, Francuska je očito postigla uspjeh", piše Robert A.
Levine.
"Zašto? Glavni razlog leži u međusobnom djelovanju ideologije i
prakse.
Jospin je zadržao svoju utvrđenu socijalističku ideologiju i
odbacuje novi centrizam koji predstavlja Blair, no zapravo provodi
gospodarski pragmatizam. Schroeder se verbalno priključio Blairu,
ali njemačka je politika ograničena ideologijom.
Paradoksalno, ideološka ograničenja ne dolaze iz lijevog krila
Schroederove stranke već proistječu iz tradicionalnoga
gospodarskog konzervativizma. (...)
Nezaposlenost u obje zemlje djelomično je rezultat sklerotičnih
gospodarskih struktura - previše regulacije i prevelikog
oporezivanja. No djelomično je također posljedica velike
usredotočenosti na stabilnost cijena.
Francuska i Njemačka razlikuju se u tri važna aspekta. Francusko je
gospodarstvo naraslo za 2,1% u usporedbi s njemačkih 1%, u
posljednjih godinu dana. Jospinova vlada pokazala je očitu
sposobnost manevriranja, političkog i gospodarskog; Schroeder se
koprca. Stoga je Francuska optimistična i vlada pobjeđuje na
izborima; njemačko je rapoloženje mračno i Schroederova je vlada
pretrpjela zapanjujući poraz.
Francuska je postigla stvaran napredak u području svojih
strukturalnih problema. Vlada privatizira industriju veoma brzim
koracima; čini se da se društvena potrošnja stavlja pod nadzor. To
je postignuto politički, spajanjem stvarnog ublažavanja
gospodarskih ograničenja s nizom simboličnih ljevičarskih uredaba
(nominalnim 35-satnim radnim tjednom, poslovima na određeno
vrijeme za mladež) koji se dovode u vezu s ministricom rada Martine
Aubry. Ona provodi ideološku borbu. U međuvremenu, ministar
financija Dominique Strauss-Kahn upravlja stvarnim
gospodarstvom, posebno makroekonomijom.
Više kejnezijanac nego socijalist, on je pritisnuo Europsku
središnju banku da smanji kamatne stope. Iako zagovara politiku
čvrstog državnog proračuna, njegovih je 2,9% deficita u okvirima
ograničenja iz Maastrichta koje iznosi 3%. Njemački deficit iznosi
2%, i ta razlika pomaže objasniti sporiji gospodarski rast
Njemačke.
Ako porezni prihodi padaju zbog gospodarskog usporavanja, nije
vjerojatno da će Strauss-Kahn pretvoriti usporavanje u pad
odgovarajućim smanjenjem izdataka. A to je upravo ono što se događa
u Njemačkoj. Nakon kratke međuigre, Schroederova je vlada postala
zatočenik konzervativne gospodarske ideologije.
Uobičajeno je za njemačke probleme okrivljavati ljevičarsku
ideologiju Schroederova prvog ministra financija Oskara
Lafontainea, i u tome ima nešto istine. Lafontaine je preplašio
njemačke poslovne ljude govorom o politici ponovne razdiobe.
Njegova glavna pogrješka, međutim, bila je što je pričao previše i
preglasno. Zapravo, činio se spreman početi ublažavati neke od
najgorih gospodarskih krutosti.
Što je još važnije, on je prihvatio makroekonomsku fleksibilnost a
la Strauss-Kahn. Prisilio je Europsku središnju banku - previše
javno, zasigurno - da smanji kamatne stope. Bio je spreman
prihvatiti deficite radi stimuliranja gospodarstva, ako
usporavanje smanjuje porezne prihode.
A tu je naišao na istinsku ideološku krutost bankara iz Frankfurta i
Europske središnje banke.
Frankfurt je vjerovao - i još vjeruje - da je nezaposlenost čisto
strukturalna i da makroekonomska politika tu nema što učiniti. Cilj
monetarne politike je cjenovna stabilnost; proračune treba
uravnotežiti, bez obzira na sve. Lafontaine je bio spreman da se za
to bori. U ožujku je izgubio, zbog toga i drugih razloga.
Zamijenjen je praktičnim političarem, Hansom Eichelom, koji je
smjesta prihvatio frankfurtsku ideologiju. Budući da su porezni
prihodi zbog usporavanja opali, predložio je drastična smanjenja
državnog proračuna. Zbog toga što su smanjenja pogodila popularne
programe, socijaldemokrati su počeli gubiti na izborima. Budući da
će smanjenja vjerojatno pogoršati trend pada, oni će gubiti još
više. (...)"