IT-RU-intervencije-krize-pomoć IT-26.X.REPUBBLICA-HUMAN.INTERVENCIJE ITALIJALA REPUBBLICA26. X. 1999.U zamci humanitarizma"Tržnica u Groznom ne vrijedi koliko i tržnica u Sarajevu. (...) 21. listopada nekoliko je ruskih projektila
izazvalo pokolj u 'suku' čečenske prijestolnice, no nitko nije iznio pretpostavku vojne osvete protiv Rusije. Dva utega dvije mjere? Da, hvala. Svaka odgovorna osoba uviđa kakve bi posljedice mogla imati samo prijetnja bombardiranjem zemlje koja ostaje nuklearna supersila.Pa ipak, danas jedna tako očita stvar, politička ocjena odnosa snaga i odnosa između sredstava i ciljeva, riskira da bude shvaćena kao neprihvatljiva uvreda ljudskim pravima. U čije se ime mora intervenirati pod svaku cijenu. Čini se da je Zapad, na riječima, prigrlio jednu humanitarnu ideologiju koja graniči s fantazijom o svemoći. Apsolutnu i apstraktnu univerzalističku retoriku, koja ne poznaje geopolitičke prioritete, niti nacionalne interese, i potpuno je ravnodušna prema praktičnim posljedicama svojih postulata. Vrijedi samo to da je svatko odgovoran za sve. (...)Nama zapadnjacima se univerzalističko licemjerje može pokazati bumerangom. Ono proizvodi vrlo konkretan strateški problem: ratu
ITALIJA
LA REPUBBLICA
26. X. 1999.
U zamci humanitarizma
"Tržnica u Groznom ne vrijedi koliko i tržnica u Sarajevu. (...) 21.
listopada nekoliko je ruskih projektila izazvalo pokolj u 'suku'
čečenske prijestolnice, no nitko nije iznio pretpostavku vojne
osvete protiv Rusije. Dva utega dvije mjere? Da, hvala. Svaka
odgovorna osoba uviđa kakve bi posljedice mogla imati samo
prijetnja bombardiranjem zemlje koja ostaje nuklearna supersila.
Pa ipak, danas jedna tako očita stvar, politička ocjena odnosa
snaga i odnosa između sredstava i ciljeva, riskira da bude shvaćena
kao neprihvatljiva uvreda ljudskim pravima. U čije se ime mora
intervenirati pod svaku cijenu. Čini se da je Zapad, na riječima,
prigrlio jednu humanitarnu ideologiju koja graniči s fantazijom o
svemoći. Apsolutnu i apstraktnu univerzalističku retoriku, koja ne
poznaje geopolitičke prioritete, niti nacionalne interese, i
potpuno je ravnodušna prema praktičnim posljedicama svojih
postulata. Vrijedi samo to da je svatko odgovoran za sve. (...)
Nama zapadnjacima se univerzalističko licemjerje može pokazati
bumerangom. Ono proizvodi vrlo konkretan strateški problem: ratu
pretvorenom u humanitarni križarski pohod nedostaje nacrt. Ta
odsutnost strateške vizije može nas nagnati da oružjem
interveniramo svuda po svijetu, a da ne znamo jasno kakav mir želimo
izgraditi. Rat više nije nastavak politike drugim sredstvima već
postaje cilj za sebe. (...)
Uzmimo slučaj Kosova; kako bismo opravdali bombardiranje Beograda
punim smo rukama zagrabili u humanitarnu ideologiju. Napad na
Jugoslaviju morao je zaustaviti jedan 'genocid'. Prirodno, Kosovo,
na sreću, nije bilo Armenija 1894., ni Ruanda 1994., da holokaust i
ne spominjemo (usporedba draga nekim njemačkim političarima). No u
tom ratu, zna se, promidžba nije bila nježna. Nevolja je što su ju
mnogi shvatili ozbiljno. Pacifista Rugovu privremeno je porazio
OVK, upravo na temelju uvjerenja kako samo mnogo krvi može nagnati
NATO na intervenciju. Gerilci su imali pravo. Rezultat: nakon još
žalosti, etničkih čišćenja i protučišćenja, četvrti balkanski rat
u jednom desetljeću završio je s Miloševićem na svojem položaju i s
više ili manje monoetničkim Kosovom pod protektoratom NATO-a, a da
se nije stabilizirala regija u kojoj je jedini djelotvorni
multietnički čimbenik mafija. U očekivanju sljedećega nastavka
(Crna Gora, Makedonija?).
Pouka koju treba izvući jest da u doba građanskih ratova, više nego
klasičnih sukoba između država, mi nismo kadri odgovoriti na
očekivanja koje naš humanitarizam, shvaćen ozbiljno, posvuda
izaziva, ponajprije u raznim pokretima za neovisnost (nekakva
državica u vremenu globalizacije nikome se ne uskraćuje). A koji
opravdano očekuju zaštitu NATO-a, od Balkana do Kavkaza, od Afrike
do Dalekoga istoka. I nemaju nikakav interes za mir upravo stoga što
se nadaju da mogu računati, prije ili kasnije, barem na naše
zrakoplovstvo.(...)
Naš humanitarizam, paradoksalno, osuđuje nas da se njišemo između
huškanja na rat i nepokretnosti. Alternativa tome je ponovno
uspostavljanje primata političke odgovornosti. Budući da ne možemo
podići naša zrakoplovstva na visine naše ideologije, bilo bi možda
prikladno da snizimo ton humanitarne retorike. I ponovno lački
uspostavimo načelo izbora: ovdje možemo i moramo intervenirati
oružjem, drugdje ne, bez dogma, štoviše podvrgavajući svaku opciju
stalnom preispitivanju. Točno određena ljestvica prioriteta
obvezala bi nas procijeniti posljedice naših pothvata. Time bi
poglavito dobili na vjerodostojnosti (...)", piše Lucio
Caracciolo.