ID-US-S-YU-MISIJE-Organizacije/savezi-Diplomacija-Ratovi US 29. IX. CSM INTERVENCIJE SJEDINJENE DRŽAVETHE CHRISTIAN SCIENCE MONITOR29. IX. 1999.Malo svetih granica za novi UN"Dok su australski vojnici krenuli u misiju za vraćanje reda
u Istočni Timor, a diplomati UN-a glasovali za pokretanje istrage o navodnim ubojstvima, paležu i silovanjima koje su tamo počinile indonezijske snage, oni nisu samo pokušavali pomoći slomljenoj zemlji", piše Peter Ford."Oni su također djelovali kao vojnici u dramatičnom sukobu koji bi mogao preoblikovati međunarodne odnose. Četiri mjeseca nakon rata na Kosovu, svijet se opet miješa u poslove nacije-države i prisvaja 'humanitarno' pravo da zanemari državni suverenitet.'Razvija se međunarodna norma koja se zalaže za intervenciju u zaštiti civila od masovnog pokolja, i to je događaj koji bismo trebali pozdraviti', rekao je glavni tajnik UN-a Kofi Annan u svom uvodnom govoru prošloga tjedna pred Glavnom skupštinom UN-a.Nije tako, uzvratio je kineski ministar vanjskih poslova Tang Jiaxuan u govoru dva dana kasnije. Državni suverenitet i nemiješanje u poslove druge zemlje 'temeljna su načela međunarodnih odnosa', ustrajao je on, odražavajući gledišta većine
SJEDINJENE DRŽAVE
THE CHRISTIAN SCIENCE MONITOR
29. IX. 1999.
Malo svetih granica za novi UN
"Dok su australski vojnici krenuli u misiju za vraćanje reda u
Istočni Timor, a diplomati UN-a glasovali za pokretanje istrage o
navodnim ubojstvima, paležu i silovanjima koje su tamo počinile
indonezijske snage, oni nisu samo pokušavali pomoći slomljenoj
zemlji", piše Peter Ford.
"Oni su također djelovali kao vojnici u dramatičnom sukobu koji bi
mogao preoblikovati međunarodne odnose. Četiri mjeseca nakon rata
na Kosovu, svijet se opet miješa u poslove nacije-države i prisvaja
'humanitarno' pravo da zanemari državni suverenitet.
'Razvija se međunarodna norma koja se zalaže za intervenciju u
zaštiti civila od masovnog pokolja, i to je događaj koji bismo
trebali pozdraviti', rekao je glavni tajnik UN-a Kofi Annan u svom
uvodnom govoru prošloga tjedna pred Glavnom skupštinom UN-a.
Nije tako, uzvratio je kineski ministar vanjskih poslova Tang
Jiaxuan u govoru dva dana kasnije. Državni suverenitet i
nemiješanje u poslove druge zemlje 'temeljna su načela
međunarodnih odnosa', ustrajao je on, odražavajući gledišta većine
vlada u Africi, Aziji i Južnoj Americi.
'Još će dugo biti napetosti između ta dva načina gledanja', kaže
Joseph Nye, dekan fakulteta političkih znanosti na Harvardu. 'Taj
se problem neće riješiti ove godine. U međuvremenu, možete
očekivati priličnu količinu zbrke.'
Zgrožen načinom na koji je svijet stajao i činio malo ili ništa da
zaustavi etničko čišćenje i genocid u Bosni i Ruandi, Annan je
postao strastveni zagovornik humanitarne intervencije.
'Snage globalizacije i međusobne suradnje ponovno određuju državni
suverenitet, u njegovu najosnovnijem smislu', rekao je on, dok je
'suverenitet... unaprijeđen obnovljenom svijesti o pravu svakog
pojedinca da nadzire svoju sudbinu.'
'Ne smiju se dopustiti masovna i sustavna kršenja ljudskih prava,
gdje god da se dogode', rekao je on.
Njegov je govor šokirao mnoge promatrače. 'Opće načelo povremene
potrebe za intervencijom tamo gdje postoje strašna kršenja
(ljudskih prava) dobro je', kaže Adam Roberts, profesor i stručnjak
za međunarodno pravo na sveučilištu Oxford. 'Rizik je u tome da
Annan možda otvara vrata mnoštvu intervencija i naglavce srlja u
problem državnoga suvereniteta. ' (...)
Uri Ra'anen, direktor Zavoda za proučavanje sukoba, ideologije i
politike bostonskog sveučilišta, kaže: 'Nije pametno odbaciti
veoma korisno oruđe poput državnog suvereniteta ako nemate nešto
bolje čime ćete ga zamijeniti. Trebate imati jasan, koherentan i
razuman sustav. '
Takav sustav nije bio očit u nekoliko dosad pokrenutih humanitarnih
intervencija, u Somaliji, Haitiju, na Kosovu i u Istočnom Timoru.
Nijedna od tih intervencija nije doživjela bezuvjetan uspjeh. A sam
Annan priznaje da tumačenje dijela UN-ove Povelje koji kaže da
'oružane snage neće biti uporabljene, osim u zajedničkom
interesu', postavlja više pitanja nego što daje odgovora.
'Što je zajednički interes?... Tko će ga braniti? S čijim
ovlaštenjem? I kojim sredstvima intervencije?' pitao je on
retorički.
Jedna je stvar jasna, naglasio je Annan: svaka se intervencija
treba temeljiti na 'univerzalnoj zakonitosti' - odnosno, mandatu
UN-ova Vijeća sigurnosti.
No Vijeće sigurnosti nije ovlastilo bombardiranje Jugoslavije
(Rusija i Kina su se protivile). NATO je sam krenuo u misiju,
tvrdeći da djeluje kako bi spriječio humanitarnu katastrofu na
Kosovu.
To međutim donosi sljedeće pitanje: 'Ako intervenirate regionalno,
kako najveću državu u regiji spriječiti da tlači ostale?' pita se
dr. Nye.
Vijeće sigurnosti poslalo je vojnike u Istočni Timor tek nakon što
je indonežanska vlada pristala na takve snage. Inače ne bi
riskiralo da odaleči jednu tako važnu zemlju kao što je
Indonezija.
'Način na koji međunarodna zajednica reagira ovisit će o
sposobnosti zemalja da djeluju, i onom što one smatraju svojim
nacionalnim interesima', rekao je Clinton. No to, brine Philippe
Biberson, predsjednik francuske humanitarne skupine Doktori bez
granica, miriše na 'dvostruke standarde. Ono što je dobro za
Istočni Timor i Kosovo možda nije dobro za druge zemlje.'
Poput Kine, u kojoj nitko ne predlaže međunarodnu intervenciju da
se Tibetancima pomogne u oslobađanju od tlačiteljske vladavine
Pekinga, ili Rusije, koja može biti sigurna da neće biti inozemne
inicijative da se Čečenija obrani od moskovskih vojnika. (..)
'To je moralno načelo koje će primijeniti jaki protiv najslabijih,
i to selektivno, na najmanje moralan način', tvrdi dr Ra'anen. U
isto vrijeme, boji se on, 'to je oružje koje živi vlastiti život, i
koji nitko ne može nadzirati.'
Primjerice, ideolozi iz Kremlja branili su ovaj tjedan svoj napad
na Čečeniju na osnovi da se u sjevernom Kavkazu sprema humanitarna
kriza. (...)"