US-NAGRADE- KK, ND, PG, TD, TR-Književnost-Društvo-Organizacije/savezi-Ratovi US WT 6. X. NOBEL GRASSU-KRITERIJ? SJEDINJENE DRŽAVETHE WASHINGTON TIMES6. X. 1999.Bol u travi(Zagonetni naslov zapravo je neprevediva igra riječi s
prezimenom novoga književnog nobelovca.) "Odbor Nobelove nagrade za književnost učinio je to opet. S nepokolebljivom sigurnošću, odbor je svoju godišnju nagradu vrijednu milijun dolara, dodijelio autoru ljevičaru, posve protuzapadnih uvjerenja. Njemački autor Guenter Grass je, kao i prethodni njemački autor koji je dobio Nobelovu nagradu za književnost, Heinrich Boell, osoba koja ne može nabrojiti sve loše strane koje se tiču njegove vlastite zemlje ili SAD-a. U godini u kojoj se slavi 10. obljetnica pada Berlinskoga zida, savršeno je razumljivo da se odabere netko čija su stajališta prema tom povijesnom događaju išla od gorčine do sumnje i natrag. Nije li tako? Od švedskih sudaca ništa bolje nismo ni očekivali.Nije da Nijemci nemaju mnogo razloga da se osjećaju podvojeno kada je u pitanju njihova prošlost. Svatko tko je odrastao u Hitlerovoj Njemačkoj, kao što je to slučaj s Grassom, zasigurno nosi težak teret. Rođen 1927., Grass je odrastao u luci Danzig, sada poljskom
SJEDINJENE DRŽAVE
THE WASHINGTON TIMES
6. X. 1999.
Bol u travi
(Zagonetni naslov zapravo je neprevediva igra riječi s prezimenom
novoga književnog nobelovca.)
"Odbor Nobelove nagrade za književnost učinio je to opet. S
nepokolebljivom sigurnošću, odbor je svoju godišnju nagradu
vrijednu milijun dolara, dodijelio autoru ljevičaru, posve
protuzapadnih uvjerenja. Njemački autor Guenter Grass je, kao i
prethodni njemački autor koji je dobio Nobelovu nagradu za
književnost, Heinrich Boell, osoba koja ne može nabrojiti sve loše
strane koje se tiču njegove vlastite zemlje ili SAD-a. U godini u
kojoj se slavi 10. obljetnica pada Berlinskoga zida, savršeno je
razumljivo da se odabere netko čija su stajališta prema tom
povijesnom događaju išla od gorčine do sumnje i natrag. Nije li
tako? Od švedskih sudaca ništa bolje nismo ni očekivali.
Nije da Nijemci nemaju mnogo razloga da se osjećaju podvojeno kada
je u pitanju njihova prošlost. Svatko tko je odrastao u Hitlerovoj
Njemačkoj, kao što je to slučaj s Grassom, zasigurno nosi težak
teret. Rođen 1927., Grass je odrastao u luci Danzig, sada poljskom
gradu Gdanjsku, poznatom po brodogradilištu. Bio je član pokreta
Hitler Jugend, a pod kraj rata služio je u Luftwafeu. Nakon što se
bavio mnogim fizičkim poslovima, Grass je 1959. stvorio svoj
literarni tour de force, 'Limeni bubanj' koji mu je priskrbio
reputaciju od koje je živio do danas.
Kao što to svi koji su pročitali knjigu znaju, riječ je o zaista
izazovnom istraživanju nacističke Njemačke, ali i o mučnoj,
grotesknoj, odbojnoj i čudnoj knjizi. Narator je patuljak Oscar
Mazerath, koji svojom voljom usporava vlastiti rast dok su nacisti
na vlasti i koji govori istinu pomoću instrumenta koji je odabrao,
limenog bubnja. Radi se o knjizi koja zahtijeva dobar želudac,
manje zbog strahota nacista, koji ostaju na periferiji priče, više
zbog odabranog autorova stila.
Nikada nisam zaboravila njegov opis kako izletnici na plaži hvataju
jegulje za večeru: uzmite glavu mrtvog konja, bacite ju u vodu za
toplog ljetnog dana. Čekati dok jegulje napadnu lubanju, a zatim
čitavu stvar izvući. Zgodno, zar ne? U ovoj knjizi, Grass je uspio
oživiti njemački književni ekspresionizam - koji su nacisti 30-ih
godina zabranili zbog dekadencije i odvratnosti.
Problem s Grassom jest u tome što nije želio - ne želi - prihvatiti
činjenicu da su se Njemačka i Nijemci promijenili. Ili, ako se jesu
promijenili, čini se da smatra kako se nisu promijenili nabolje.
Činjenica jest da su nakon rata savezničke snage koje su okupirale
Njemačku utrošile golemu energiju i novac kako bi ponovno izgradile
demokratsko njemačko društvo, okupljajući političke čelnike koji
su za vladavine nacista izbjegli, ljude s eminentnom demokratskom
vjerodostojnosti, kao što su kancelar Konrad Adenauer i berlinski
gradonačelnik Ernst Reuter.
Istina je da su Nijemci, koji su pretrpjeli potpuni poraz, u to
vrijeme jako željeli zaboraviti svoju prošlost. Kako bilo, gledati
na Njemačku Saveznu Republiku, Zapadnu Njemačku, koja je postojala
od 1949. do ujedinjenja 1989., kao na nastavak, a ne kao na raskid s
prošlosti, golema je pogrješka. Grass ju je smatrao 'diktaturom s
novcem'- stajalište s kojim se, izgleda, slaže i 'New York Times', u
kojem je u petak objavljen članak u kojem stoji da je 'u ovom
kontekstu poslijeratnog autokratskog sistema vladanja,
rekonstrukcije Njemačke koju je pomagala Amerika a koja je bila
toliko uspješna da je poslužila za prekrivanje sjećanja zločina iz
prošlosti, dakle u tom kontekstu 'Limeni bubanj' je eksplodirao
djelujući na nacionalnu svijest kao grom iz vedra neba.'
Poslijeratni autokratski sistem vladanja?
U knjizi za knjigom, Grass je izlagao svoje negodovanje zbog
moderne Njemačke, što je kulminiralo fascinantno uznemirujućom
knjigom "Široko polje", iz 1995. godine, nostalgičnom proslavom
dobrih starih dana u Istočnoj Njemačkoj. Po Grassovu mišljenju,
Istočnu su Njemačku zaposjeli, a zatim iskoristili kapitalisti sa
Zapada. 'U ovom svijetu oskudica', govori jedan od likova, 'živjeli
smo u udobnoj diktaturi.' Odnosi li se to na stotine istočnih
Nijemaca koji su izgubili živote pokušavajući se popeti na
Berlinski zid? Ili na stotine tisuća koji su bježali u slobodu kada
su vlasti Istočnog Berlina u trenutku zbrke povukle ograničenja za
putovanja u studenom 1989.? Koji su udarali čekićima po betonskim
pločama zida?
Prema najnovijoj Grassovoj knjizi, 'Moje stoljeće' (...), reakcija
autora na vijest da je Zid srušen bila je 'Bezumlje! Potpuno
bezumlje!' To je u skladu s njegovim stajalištem da je opet
ujedinjena Njemačka osuđena na ponavljanje svoje zlosretne
prošlosti.
Većina ljudi koji danas gledaju Njemačku vide dobro uhranjene
građane koji broje dane svoga godišnjeg odmora i studente koji
stalno njeguju osjećaj opravdanosti traženja većih prava od
države. Da bi ju vidjeli kao zemlju fašista, vjerojatno trebate
biti dobitnik Nobelove nagrade za književnost", piše Helle Bering,
urednica uvodnika 'Washington Timesa'.