FR-US-GB-odcjepljenje-Obrana-Organizacije/savezi-Vlada-Metaloprerađivačka industrija FR-LE MONDE 30.9.EU OBRANA I SAD FRANCUSKALE MONDE30. IX. 1999.Europska obrana: sumnjičavost Washingtona"S obje strane Atlantika pravila lijepoga
ponašanja traže da se čestita na 'sjajnom uspjehu' NATO-a na Kosovu. No, saveznici ne izvlače iste pouke iz rata. Pothvat je otkrio neslaganje između Amerikanaca i Europljana, iako ga nije povećao. U Washingtonu, a napose u Pentagonu, čuju se prigovori da su europski saveznici često kočili akcije koje su se smatrale grubima, a kojima se SAD htio obračunati s Miloševićem. Žali se također što je tijekom sukoba došao do izražaja 'tehnološki jaz' između saveznika koji je gdjekad ometao zajedničko djelovanje, prebacujući najveći teret na Amerikance.Kada je riječ o Europi, taj prvi rat koji je NATO poveo nakon osnutka 1949., također je bio znakovit. No, u drugačijem smislu. Neki saveznici SAD-a otkrili su, čini se, da NATO nije jedinstvena organizacija kakvom su je zamišljali njegovi najveći pristaše, već stroj kojim upravljaju i vode ga Amerikanci. Takvo osvješćivanje nije neobično za napredak koji je posljednjih mjeseci doživjela zamisao o europskoj obrani. Nije riječ o tomu da petnaestorica
FRANCUSKA
LE MONDE
30. IX. 1999.
Europska obrana: sumnjičavost Washingtona
"S obje strane Atlantika pravila lijepoga ponašanja traže da se
čestita na 'sjajnom uspjehu' NATO-a na Kosovu. No, saveznici ne
izvlače iste pouke iz rata. Pothvat je otkrio neslaganje između
Amerikanaca i Europljana, iako ga nije povećao. U Washingtonu, a
napose u Pentagonu, čuju se prigovori da su europski saveznici
često kočili akcije koje su se smatrale grubima, a kojima se SAD
htio obračunati s Miloševićem. Žali se također što je tijekom
sukoba došao do izražaja 'tehnološki jaz' između saveznika koji je
gdjekad ometao zajedničko djelovanje, prebacujući najveći teret na
Amerikance.
Kada je riječ o Europi, taj prvi rat koji je NATO poveo nakon osnutka
1949., također je bio znakovit. No, u drugačijem smislu. Neki
saveznici SAD-a otkrili su, čini se, da NATO nije jedinstvena
organizacija kakvom su je zamišljali njegovi najveći pristaše, već
stroj kojim upravljaju i vode ga Amerikanci. Takvo osvješćivanje
nije neobično za napredak koji je posljednjih mjeseci doživjela
zamisao o europskoj obrani. Nije riječ o tomu da petnaestorica
mimoiđu Sjevernoatlantski savez, niti da, a fortiori, osnuju
suparničku organizaciju, već da mogu svladavati krize u bližoj
okolini, ako treba i bez pomoći SAD-a.
Treba dodati da taj pothvat u Washingtonu prate sa sumnjom.
Clintonova je uprava a priori sklona naporima koje čine Europljani
da bi povećali svoje mogućnosti obrane. Ona je često davala na
znanje da se ne protivi stvaranju europske obrane, iako joj se
činilo da je naglašavanje 'identiteta' u IESD-u (europski
identitet sigurnosti i obrane), prema riječima suradnika Bijele
kuće, 'više psihijatrija nego diplomacija'. (...)
Jesu li Amerikanci, dajući zeleno svjetlo, mislili da će europski
prohtjevi biti dugog vijeka? Možda, ali nazočnost Britanaca koji su
imali važnu ulogu u pokretanju pothvata, potiče ih zapravo na
zaključak da je došlo vrijeme za opomene. Na američkoj se strani
mogu razlikovati tri različita stajališta, uz opasnost od
pojednostavnjenja koje donosi svaka klasifikacija.
Prvo je, posebno u Bijeloj kući i State Departmentu, nepovjerenje.
U načelu nema otpora tome da Europljani mogu sami odlučivati, pače i
samostalno voditi operacije očuvanja i uspostave mira. No, sve se
mora činiti u stalnom dogovoru s NATO-om, budući da bi Europljani
mogli potaknuti izolacionističke sklonosti Kongresa, ili,
jednostavno, pružiti dokaze onima koji, poput Henryja Kissingera,
tvrde da bi provedba odluka Europskog vijeća iz Koelna značila kraj
Sjevernoatlantskog saveza.
Drugo je stajalište otvoreno neprijateljstvo. Ono se očitovalo na
godišnjoj konferenciji Međunarodnog instituta za strategijska
istraživanja, u nastupu američkog tajnika za obranu Williama
Cohena ('Le Monde' od 11. IX.). Reforma saveza nije u tome da se
Europi dade posebno mjesto, već da se dovrši preustroj NATO-a radi
rješavanja kriza, preustroj koji nije gotov, kao što je, prema
mišljenju zagovaratelja te postavke, pokazao rat na Kosovu.
Europljani moraju reorganizirati svoje oružane snage, povećati
vojni proračun, više trošiti na ulaganja, nego na održavanje
osoblja, preurediti svoju vojnu industriju, a sve to 'pod NATO-ovim
kišobranom'.
Treće bi se stajalište moglo nazvati bezočnim. Prema njemu,
bezuvjetno odbacivanje pokušaja za osamostaljivanjem europske
obrane uzaludno je, pače ima učinak suprotan očekivanom. Ono bi
samo moglo razbjesniti saveznike, iako bi trebalo učvrstiti
prekoatlantske veze. Treba pustiti Europljane da se okušaju,
znajući da sigurno srljaju u propast. Da bi sretno dovršili svoj
plan, oni točno moraju znati što žele, donijeti programe za
preustroj obrane (politički osjetljive i skupe) i, napokon,
izdvojiti proračunske iznose koji će odgovarati njihovim težnjama.
(...)
Što u takvim prilikama mogu učiniti Europljani? Ponajprije, mogu
protumačiti Amerikancima da pokušaji na stvaranju europske obrane
nisu upereni protiv njih, ni protiv NATO-a, već da oni ako se
provode složno, na koncu mogu samo ojačati prekoatlantske veze
između dvaju jednakih partnera. Zatim, oni se moraju osigurati od
pritisaka koje će SAD činiti na njih kako ne bi napustili NATO,
pritisaka koji će biti to jači što bude očitiji konkretan napredak
na putu europske obrane", piše Daniel Vernet.