IT-integracije-ustav IT-23.IX.-LA STAMPA-EUROPSKI USTAV ITALIJALA STAMPA23. IX. 1999.Europa, polovično državljanstvo"Krivotvori li europsko državljanstvo, koje stoji na našim putovnicama, teze koje je prije dvadeset i pet godina iznio
francuski politolog Raymond Aron, glede nemogućnosti ostvarivanja multinacionalnoga državljanstva? Dakle, o nemogućnosti istinskog europskog državljanstva? (...) Koncept državljanstva zapravo je povijesni koncept, naslijeđen od nacionalne države koja ga je i uobličila. Neizbježno je stoga da danas u Europi on osjeća posljedice krivudavog prijelaza koje je u tijeku, od nacionalne države prema još nejasno ustavno i institucionalno određenom entitetu, koji je Europska unija.Europsko državljanstvo, u već postojećem obliku, uopće ne poništava važnost nacionalnih državljanstava, jer ono što određuje bit političkoga državljanstva (sudjelovanje u procesu odlučivanja) pretežno je još određeno nacionalnom pripadnošću, umjesto pripadnošću Europskoj uniji.Europska unija još nema svojstva države u smislu tradicionalne ustavne doktrine, ni svojstva nacije ili naroda, u smislu temeljnog
ITALIJA
LA STAMPA
23. IX. 1999.
Europa, polovično državljanstvo
"Krivotvori li europsko državljanstvo, koje stoji na našim
putovnicama, teze koje je prije dvadeset i pet godina iznio
francuski politolog Raymond Aron, glede nemogućnosti ostvarivanja
multinacionalnoga državljanstva? Dakle, o nemogućnosti istinskog
europskog državljanstva? (...) Koncept državljanstva zapravo je
povijesni koncept, naslijeđen od nacionalne države koja ga je i
uobličila. Neizbježno je stoga da danas u Europi on osjeća
posljedice krivudavog prijelaza koje je u tijeku, od nacionalne
države prema još nejasno ustavno i institucionalno određenom
entitetu, koji je Europska unija.
Europsko državljanstvo, u već postojećem obliku, uopće ne
poništava važnost nacionalnih državljanstava, jer ono što određuje
bit političkoga državljanstva (sudjelovanje u procesu
odlučivanja) pretežno je još određeno nacionalnom pripadnošću,
umjesto pripadnošću Europskoj uniji.
Europska unija još nema svojstva države u smislu tradicionalne
ustavne doktrine, ni svojstva nacije ili naroda, u smislu temeljnog
političkog subjekta, kakav se uznosi u našim nacionalnim ustavima.
'Europska zajednica', pisao je Aron 1974., 'ide prema tome da svim
državljanima država članica dade ista gospodarska i društvena
prava na cijelom prostoru zajednice. No europski državljani ne
postoje, postoje samo Francuzi, Nijemci, Talijani'. Aron je dakle
davao priznanje Zajednici za to što je uspjela uskladiti socijalne
i gospoadsrke politike (takozvana socijalna i gospodarska prava
državljanstva). No nijekao je mogućnost razvijanja političkog
državljanstva, upravo stoga što je to mogla izražavati samo prava i
istinska savezna država. To je bila pretpostavka koja mu se tada
činila nestvarnom. I zapravo se ni nakon četvrt stoljeća nije
ostvarila europska savezna država, premda smo europski
državljani...
Što je, dakle, Europa, s gledišta institucionalne tvorevine? Ona je
'savez država' prema nikada osporenoj definiciji njemačkog
saveznog suda, jedinoga mjerodavnog institucionalnog tijela koje
je pokušalo činjenično, a ne retorički, utvrditi što je europska
stvarnost.
Desetljećima se govori o 'deficitu' demokracije u Europi,
miješajući dva različita aspekta problema. Jedna su stvar očita
ograničenja i neprilike u institucionalnom krugu Parlament-
Povjerenstvo-Vijeće (...), a druga je stvar to što te neprilike
štete demokratskim pravima europskih državljana.
To nije tako. Izostalo brzo postizanje europske države nema ništa s
pretpostavljenom demokratskom nezrelošću Europljana, nego ima
sasvim druge razloge. Europsko državljanstvo, kao takvo, ne
popunjava ni jednu prazninu nacionalnih demokratskih
državljanstava, nego prije otvara nove zahtjevnije prespektive.
Optimizam nedavnoga dolaska 'europske vlade' Romana Prodija ne
briše teškoće i anomalije u kojima se nalazi Europa u ostvarivanju
svoje institucionalizacije koja bi joj jamčila punu demokratsku
legitimizaciju i provedbu suvereniteta. Prodijevo povjerenstvo,
koje se nalazi između Parlamenta, koji želi biti sve utjecajniji, i
Vijeća vlada, koje nema nikakvu namjeru odreći se svojih
prerogativa, ustvrdilo je da želi obnoviti mehanizme vladanja kako
bi se dalo na vrijednosti europskog državljanstva. Dobro. No nisu
jasni instrumenti, sredstva i zakonske odredbe te operacije.
Što se tiče općih prava državljanstva, ništa ne priječi da se ova,
kad su već prisutna u različitim sustavima europskih zakona, urede
i ponovno napišu na neku Europsku povelju koju bi potpisale sve
države članice. No ta je inicijativa po prirodi različita od izrade
pravog europskog ustava koji bi slijedio model klasičnih
nacionalnih ustava. Kakvog ustava? Nije zanemariva pojedinost
činjenica da su sve europske države demokratske, ali istovremeno i
sve međusobno različite po svom institucionalnom funkcioniranju.
Apsurdno je misliti da bi Francuzi prihvatili političko-
institucionalni sustav različit od njihova. Isto vrijedi i za
Nijemce, a da Engleze i ne spominjemo. Možda bi samo Talijani putem
europskog ustava našli izlaz iz svoje nesposobnosti da naprave
sustav koji funkcionira. U tu nepodudarnost upada onaj tko
zacrtava, kako bi ispravio 'deficti' demokracije o kojemu se
govori, institucionalne arhitekture jedinstvene ili savezne
europske države, zanemarujući nacionalne razlike kao da su to
međusobno zamjenjive nadstrukture ili nacionalistički relikti.
U pozadini tih problema postavlja se pitanje europskog ustava koji
se mnogima predstavlja kao glavni put za uklanjanje korijena
anomalija europske demokracije i obnavljanje punog
državljanstva", piše Gian Enrico Rusconi.