SL-INTEGRACIJE SLOV 18.IX.-DELO-KADA REĆI NE? SLOVENIJADELO18. IX. 1999.Kada moramo Amerikancima reći ne?"Rasprave da Sloveniju tjeraju na Balkan, s jeseni su opet aktualne. Razmišljanja su standardna, obrađena su na svim razinama,
prežvakana do kraja. Već smo smiješni sa samoisipitivanjem kamo pripadamo, na što inozemstvo zasićeno okreće očima. No vjerojatno drukčije ne može biti. Strah od povezivanja s područjem od kojega se odcijepila prije osam godina, toj je državi u krvi. Graniči s opsjednutošću što u svakom projektu za stabilizaciju odnosa na jugoistoku Slovenija prepoznaje zamke s kojima će ponovno biti gurnuta na zloglasni Balkan. Da možda nismo u Skandinaviji? Pa ipak je oprez na mjestu. Identitet Slovenije neprimjetno se mijenja. Politički-zemljopisno skliže prema jugu. Ni na jedan sastanak, namijenjen jugoistočnoj Europi, ne zaboravljaju je pozvati. Niti jedan od tih sponzoriranih poziva, znakovito, ne može izbjeći. Dok je se srednja Europa sjeti samo povremeno, kad recimo Beč uvrsti Krško među takozvane istočne nuklearne tehnologije. Loše prikrivenom zlovoljom i maskom 'mi-si -balkansku-politiku-već-možemo-priuštiti' službena Ljubljana
SLOVENIJA
DELO
18. IX. 1999.
Kada moramo Amerikancima reći ne?
"Rasprave da Sloveniju tjeraju na Balkan, s jeseni su opet
aktualne. Razmišljanja su standardna, obrađena su na svim
razinama, prežvakana do kraja. Već smo smiješni sa
samoisipitivanjem kamo pripadamo, na što inozemstvo zasićeno
okreće očima. No vjerojatno drukčije ne može biti. Strah od
povezivanja s područjem od kojega se odcijepila prije osam godina,
toj je državi u krvi. Graniči s opsjednutošću što u svakom projektu
za stabilizaciju odnosa na jugoistoku Slovenija prepoznaje zamke s
kojima će ponovno biti gurnuta na zloglasni Balkan. Da možda nismo u
Skandinaviji? Pa ipak je oprez na mjestu. Identitet Slovenije
neprimjetno se mijenja. Politički-zemljopisno skliže prema jugu.
Ni na jedan sastanak, namijenjen jugoistočnoj Europi, ne
zaboravljaju je pozvati. Niti jedan od tih sponzoriranih poziva,
znakovito, ne može izbjeći. Dok je se srednja Europa sjeti samo
povremeno, kad recimo Beč uvrsti Krško među takozvane istočne
nuklearne tehnologije. Loše prikrivenom zlovoljom i maskom 'mi-si
-balkansku-politiku-već-možemo-priuštiti' službena Ljubljana
sudjeluje na jugoistočnim seansama. Nas, a još više sebe, uvjerava
da joj položaj na rubu krizne regije tako reći koristi, da dobro
prodaje svoje poznavanje Balkana. Malo više osjećaja za mjeru ipak
bismo mogli očekivati. Kada je neki slovenski sugovornik zadnji put
znao reći Zapadu nešto novo o toj temi? A ako se Ljubljani suradnja
čini tako teškom ili čak opasnom, za sve druge je tek posve
prirodna. Dok se dugo, predugo opirala i ne razumije da je Balkan za
nju obvezan smjer, sad je nazočna više ili manje po zapovjedi.
Pogrješno? Je li trebala reći odlučno ne? Nipošto, ali samo dok se
ne sudara s europskim interesom.
Stabilizacijski sporazum potiče hladnu analizu i ocjenu posljedica
za Sloveniju. No prije treba vrjednovati vanjskopolitički položaj
države. On govori da je trenutno bliže području od kojega se rastala
prije osam godina, nego još nedavno. Koliko se njezin položaj
doista promijenio? Na razini činjenica vrijedi da je dalje od
jednog strategijskog cilja. Vlak za NATO je otišao i ostavio nas na
postaji koja se zove jugoistočna Europa, kako je javno rekao jedan
od slovenskih veleposlanika. A mogućnosti NATO-ova drugoga kruga
tako su nesigurne da se ovoga časa s njima ne treba previše baviti.
No što se tiče prvoga vanjskopolitičkog cilja, članstva u Europskoj
uniji, Slovenija ne stoji loše. Ne poriču joj kvalificiranost a
šest kandidata koji pregovaraju s Unijom, za sada su sigurni, kaže
gospodin Verheugen, mjerodavan za širenje. Unatoč svemu, pitanje
širenja je nesigurno. Cilj koji se pomiče, izmiče. Do
najizrazitijeg raslojavanja će, po uvjerenju novoga europskog
povjerenika, tek doći. Tko zakasni, neće imati drugu prigodu, rekao
je ovih dana Guenther Verheugen. EU će se proširiti samo s državama
koje su već u procesu širenja, te još s ponekom. Primjerice
Švicarskom ili Norveškom. Za sve ostale izmislit će se strategija
približavanja drugoga ranga: nekakva regionalno-politička i
gospodarska integracija, koja će biti čisti pridruženi odnos,
ništa više od toga. Novi povjerenik bi se vjerojatno teško jasnije
izrazio.
Slovenski identitet još je manje opipljivo i neugodnije poglavlje.
Jedno je što se Slovenija sama ubraja u srednju Europu i poziva na tu
prepoznatljivost, a drugo je gdje ju svrstavaju drugi. Za
Amerikance Slovenija je neprijeporno jugoistočna Europa. U očima
europskih političara kojima je Slovenija zemljopisno bliža i
njihov je pogled stoga manje površan, možda ima malo više
razumijevanja, no slika nije baš puno drukčija. Bitka za
međunarodnu prepoznatljivost nije svršena, a iluzija nema puno.
Uvrštanje na Balkan samo po sebi ne bi bilo problematično kad bismo
bili primjerice član NATO-a ili u slučaju budućeg pristupa EU. Bilo
bi kobno kad bismo ostali vani.
Do sada je bio dojam da se Slovenija djelomično uspjela odlijepiti
od područja bivše zajedničke države, da je bijeg uspio. U ovoj etapi
oblikovanja Stabilizacijskog sporazuma pokazuje se drukčija
slika. Dakako, 'iza' nisu postavljene nikakve zamke. Nitko ne
stavlja Sloveniju na Balkan namjerno. To je najlogičnije i
praktično. Zapad, osobito Sjedinjene Američke Države, sklone su
pojednostavljivanju i paketnoj obradi. Pogotovo Washington dijeli
sivu zonu, prostor oblikovanja nove granice s Rusijom, na tri
čvora: Baltik, srednju Europu i Balkan. Nema dvojbe kamo spada
Slovenija. Naše reagiranje, koje odbija uvrštenje u regiju s
odašiljanjem predstavnika nižega ranga na sastanke ili pribjegava
statusu države promatrača, beznačajno je. Vrijede gole činjenice.
U stabilizacijskom sporazumu Slovenija sjedi za istim stolom s
Albanijom, Bugarskom, Bosnom i Hercegovinom, Hrvatskom,
Makedonijom i Rumunjskom. Mađarska, koja neposredno graniči s
kriznim područjem i ima brojnu manjinu u SR Jugoslaviji, nije
tamo.
Minulih osam godina jedina strategija Slovenije prema jugoistoku
bilo je odmicanje i uvjeravanje da s Balkanom nema ništa. Od
nedužnih scenarija međunarodne zajednice, kakav je bila
inicijativa SECI, koja je vjerojatno već bila zametak američke šire
strategije prema Balkanu, strah je bio velik. I u vlasti i u oporbi.
Bio je nepotreban. A Slovenija nije znala pravodobno vrjednovati
svoj položaj stabilnog ruba kriznog područja i ulogu koju joj je pri
tomu namijenio SAD. Ponašala se kao da je pupak svijeta. Zapravo je
Balkan bio jedini okvir u kojemu ju je Zapad primijetio. Ako uz
geopolitička razmišljanja zanemarimo pitanje nepristojnosti koje
izvire iz prenemaganja da se Slovenija odrekla područja iz kojega
je izišla.
Uz Stabilizacijski sporazum odnosi su nesigurniji. Položaj
Slovenije može se procijeniti ponajprije putem prekrivanja i
razilaženja američkih pogleda na regiju i na ulogu sporazuma. Na
početku je bila njemačka zamisao i projekt Europske unije za
stabilizaciju problematične regije, uz tih pristanak Sjedinjenih
Američkih Država. Zatim se plan počeo prilagođavati ukusu
Washingtona. Sada je niz otvorenih pitanja i gomila nejasnih
odgovora. Je li projekt više američki nego europski? Ili SAD
uglavnom samo iskušava Europu ili se njihove predodžbe daleko
razilaze? Koji je od koncepata za Sloveniju povoljniji? I
najvažnije, što napraviti u koliziji interesa dvojice 'velikih'?
Je li moguće reći ne?
Zašto uopće razmišljanja o sporazumu? Zbog signala da se
Stabilizacijski sporazum za jugoistočnu Europu odmiče od zamisli
zacrtane na ljetnom sastanku na vrhu u Sarajevu i potiho se govori
čak o stabilizacijskom sporazumu II. Zbog curkanja mrvica američke
strategije koja preuređuje europski koncept. Zbog zametaka novih
obilaženja sporazuma koji bi, kratko rečeno, regiju (ekonomski)
zatvorio i bdio nad njezinom pacifikacijom, a izdatke za obranu
uskladio s gospodarskim potencijalima regije.
Jedan od modela nastaje u washingtonskom vijeću za nacionalnu
sigurnost (VNS) koje je nakakav Clintonov vanjskopolitički
kabinet, s najviše utjecaja na predsjednika. U zgradi najbližoj
Bijeloj kući, fizički i inače, odjel za jugoistočnu Europu preuzeo
je bivši američki veleposlanik u Makedoniji Christopher Hill. Tamo
se oblikuju obrisi novoga plana, s početcima gospodarskog i vojnog
svladavanja europskog jugoistoka. Radi se o paketnoj obradi sedam
država regije, Slovenije također. Pogled s druge strane Atlantika
smislen je i sređen. Najzapaljivijem predjelu Europe treba
onemogućiti upletanje u još neki rat. Ista mjerila trebaju
vrijediti za cijelo područje. Ključno je smanjenje naoružanja.
Ekonomska strana obuhvaća oblikovanje zajedničkoga tržišta sa
stvaranjem sporazuma o slobodnoj trgovini, ojačana je paketnom
podjelom nekih pogodnosti. Radi se o tako zvanom preferencijalnom
statusu (GSP), ukidanju carina za tuđu robu na američkom tržištu,
što je do sada Slovenija imala. Potvrđuje se svake godine zasebno, u
okviru proračuna. Fondovi su namijenjeni mladim demokratskim
državama i povezani s visinom njihovog bruto društvenog proizvoda.
Pri tomu nije beznačajno da je Slovenija proteklih godina zbog
visine dohotka po stanovniku došla na granicu prava na te
pogodnosti. Činjenica da bi prema tomu, u okviru regije, dakle
paketno, i prema predviđanjima barem na pet godina dobila tu
pogodnost, znači odstupanje od prijašnje formule. Postavljanje
pravila koja su važnija od ekonomskih pokazatelja?
Plan nije stvarnost, ali je mogućnost. U najvećoj je mjeri ovisan o
strategijskoj igri između Europe i Amerike. Dojam je da će
transatlantsko partnerstvo u buduće biti teže nego do sada i da se
od trgovačkih sporova o bananama i kašmiru pomiče na geopolitičku
šahovsku ploču. Balkan već pripada tu i nad kombinacijama velikih
vise i sjena Rusije i interes ekonomske integracije. Ima li
Slovenija plan kako se ponijeti ako crni scenarij slučajno postane
aktualan? Je li se dosjetila svih posljedica koje donosi takav
'stabilizacijski sporazum'? U tom slučaju ne radi se više o durenju
nad balkanskim društvom nego o praktičnim i dugoročnim
posljedicama. Smanjenje vojnih izdataka znači udaljavanje od NATO-
a. A to prvo je s obzirom na općenitu nesigurnost daljnjeg širenja
vojnog saveza, za Sloveniju manje kobno. Sklapanje bilateralnih
sporazuma o slobodnoj trgovini u regiji posve je suprotno logici
Europske unije. I to je nedvojbeno kolizija interesa koje si
Slovenija ne bi smjela dopustiti. Bez obzira na posljedice, bez
obzira na ohlađenje odnosa sa SAD-om, u takvom bi slučaju 'ne' bio
nuždan.
Bog zna razmišlja li o tomu predsjednik vlade koji se upravo sprema
u posjet Sjedinjenim Američkim Državama. U programu ima govor u
glavnoj skupštini UN-a i nekoliko predavanja. Neuobičajen program
s obzirom na vanjskopolitičku aktualnost, bez obzira na njegovo
vrijeme oporavka. Stabilizacijski sporazum trenutno je u etapi
korjenitih promjena. Još ništa nije jasno, koja će inačica biti
prihvaćena, europska ili američka. Ne bi li bilo krajnje vrijeme da
Slovenija činjenično posegne u lebdenje na Balkanu? Ako doista ne
želi biti pacijent, mora svoj angažman u regiji potkrijepiti vrlo
konkretno, dakle financijski, umjesto da čeka i možda postane
predmet pomoći. Kad bi nedvojbeno pokazala da će u sporazumu
napraviti uistinu sve što je u njezinoj moći, onda bi lakše rekla ne
onomu što bi se moglo pokazati kao zapreka na europskom putu" - piše
Saša Vidmajer.