US-E-CN-STRATEGIJA-DIPLOMACIJA-POLITIKA-Politika-Obrana-Diplomacija ŠV 13. IX. NZZ:INST.ZA STRATEŠKE STUDIJE ŠVICARSKANEUE ZUERCHER ZEITUNG13. IX. 1999.Vodeća uloga Amerike i globalna sigurnost"Otprilike jedno desetljeće stratezi žive
u poslijeratnom razdoblju, pri čemu se misli u prvom redu na razdoblje od završetka hladnoga rata i raspada Sovjetskoga Saveza. I aktualno redovno godišnje zasjedanje londonskog Instituta za strateške studije (IISS), održano u San Diegu na američkoj Zapadnoj obali, bilo je obilježeno potragom za novim putokazima, koji bi političarima i zainteresiranim suvremenicima moglo pomoći da se orijentiraju. No, kraj tog poslijeratnog razdoblja još nije na pomolu, kao što je to rekao jedan od sudionika. I američki ministar obrane Cohen, koji je pozdravio okupljene političare, vojne dužnosnike, stručnjake i znanstvenike, ograničio se na nekoliko naznaka o aktualnom stanju i na opomene europskim saveznicima, izostavljajući iz svog nastupa stratešku dimenziju.Cohen je prilično očekivano predstavio zračne udare na Jugoslaviju i Kosovo kao neograničeni uspjeh NATO-a. Cilj misije - stvaranje pretpostavaka za angažman međunarodnih mirovnih postrojba na Kosovu, koje će omogućiti povratak izbjeglica - postignut je bez
ŠVICARSKA
NEUE ZUERCHER ZEITUNG
13. IX. 1999.
Vodeća uloga Amerike i globalna sigurnost
"Otprilike jedno desetljeće stratezi žive u poslijeratnom
razdoblju, pri čemu se misli u prvom redu na razdoblje od završetka
hladnoga rata i raspada Sovjetskoga Saveza. I aktualno redovno
godišnje zasjedanje londonskog Instituta za strateške studije
(IISS), održano u San Diegu na američkoj Zapadnoj obali, bilo je
obilježeno potragom za novim putokazima, koji bi političarima i
zainteresiranim suvremenicima moglo pomoći da se orijentiraju. No,
kraj tog poslijeratnog razdoblja još nije na pomolu, kao što je to
rekao jedan od sudionika. I američki ministar obrane Cohen, koji je
pozdravio okupljene političare, vojne dužnosnike, stručnjake i
znanstvenike, ograničio se na nekoliko naznaka o aktualnom stanju i
na opomene europskim saveznicima, izostavljajući iz svog nastupa
stratešku dimenziju.
Cohen je prilično očekivano predstavio zračne udare na Jugoslaviju
i Kosovo kao neograničeni uspjeh NATO-a. Cilj misije - stvaranje
pretpostavaka za angažman međunarodnih mirovnih postrojba na
Kosovu, koje će omogućiti povratak izbjeglica - postignut je bez
ikakvih gubitaka u vlastitim redovima i uz samo dva srušena
zrakoplova, istaknuo je Cohen, priznavši tek neizravno da je među
saveznicima bilo razlika u mišljenjima o vođenju rata. No, drugi je
sudionik zasjedanja ocijenio da zapadni savez ne bi preživio još
jedno Kosovo. Cohen je tada prešao na izražavanje zabrinutosti zbog
sve većeg tehnološkog jaza u opremi europskih i američkih oružanih
snaga. Američki ministar obrane sasvim je jasno pozvao Europljane
da povećaju izdvajanja za nabavu novog oružja jer inače zajednički
vojni nastup ubuduće možda više neće biti moguć.
Amerikanac se nije očitovao o mogućim razmjerima slabljenja
jugoslavenskih oružanih snaga iz zraka, vrlo suzdržano
komentirajući pitanje podupire li Washington uistinu odluke
Europske unije s nedavnoga koelnskog summita o snažnijoj
obrambeno-političkoj ulozi EU. Općenito gledano, među američkim
sudionicima zasjedanja bila je zamjetna velika skepsa u mogućnost
da EU ili pojedine europske zemlje ubuduće skupe snage i pojačaju
vlastite napore vezane uz naoružavanje i postanu samostalnim
sigurnosnopolitičkim partnerom Amerike. Europljani pak neumorno
upozoravaju da znatnim svotama i civilnim ulaganjima u cijeloj
istočnoj Europi i na Balkanu puno pridonose jačanju dugoročne
stabilnosti u Europi dok Washington samovoljno ustraje na
smanjenju nevojne pomoći inozemstvu.
Drugi je pak Amerikanac pokušao sažeti najvažnije strateške
tendencije. Upozorio je na nestanak Sovjetskog Saveza, što u
različitim dijelovima svijeta ima sasvim različite posljedice.
Nadalje, spomenuo je da globalizacija tržišta i kultura, gotovo
posvuda osjetan prioritetni status unutarnje politike, dijelom
posljedica sve većeg stupnja demokratizacije mnogih država, i sve
veća propusnost granica donose i dobre i loše strane - novac,
vijesti, zločine, droge. Usprkos tome, nitko nije želio biti
zloguki prorok i najaviti kraj nacionalne države. Što se tiče
američke politike, gotovo je suglasno utvrđeno da je Kongres
prigrabio inicijativu u vanjskoj politici te da ima glavnu riječ u
vanjskotrgovinskoj politici i bilateralnim odnosima s mnogim
zemljama.
Špekulacije o posljedicama intervencije na Kosovu rezultirale su
načelnim razmatranjima o nužnom povezivanju diplomacije i
mehanizama za primjenu sile. Zanimljiva je bila konstatacija da se
Kosovom bavila već Liga naroda prije Drugoga svjetskog rata te da
ondašnja krizna poprišta i problemi, zabilježeni u diplomatskim
dokumentima tog vremena, djeluju zastrašujuće aktualno. Čini se da
poboljšanje takvog stanja nije ni na pomolu. Logična posljedica
prioriteta unutarnje politike u najmanju ruku u većini zapadnih
demokratskih država je stav po kojemu je vanjska politika tek
funkcija u unutarnjopolitičkim špekulacijama.
U takvim okolnostima utvrđeni strateški cilj gotovo nužno
nedostaje u svakoj krizi - međunarodna zajednica zazire od njegova
utvrđivanja te potom uopće ne zna što zapravo hoće. Angažman vojne
sile postaje tako opasnom igrom va banque. Prijetnja upotrebom
vojne sile ne može više djelovati zastrašujuće ako vlade primjenu
vezuju uz uvjete, koji se pak ne poklapaju s činjenicama na kriznom
području. Na kraju konferencije nije bilo moguće previdjeti
skeptičan ton glede sposobnosti Amerike i njezinih saveznika da
svladavaju buduće krize.
Amerika, vodeća sila i sidro svjetskog poretka (custodial power),
suočava se s problemom isprepletanja čisto nacionalnih i općih
interesa, koje više gotovo i nije moguće razdvojiti. Svjetska je
sila jako svjesna činjenice da je obrana njezine vjerodostojnosti
već sama po sebi jedan takav cilj budući da je vjerodostojnost
utemeljena na prestižu dok će tek prestiž učiniti djelotvornim
angažman političke moći. Samo ako vodeća sila neće morati sama
vojno intervenirati u svakoj krizi, moći će ispravno igrati svoju
ulogu. Stoga je važan odnos prema političkoj retorici i osjećaj za
osnovne strateške smjernice. Primjerice, kada Clintonova vlada
priziva partnerstvo s Kinom, koje pak nije moguće utvrditi ni uz
najbolju moguću volju, zbunjuje i prijatelje i neprijatelje, slabi
vlastiti instrumentarij vodstva i sama sebi otežava zadaću",
zaključuje Hansrudolf Kamer na kraju izvješća.