E-POLITIKA-DIPLOMACIJA-Diplomacija-Politika AU 4. IX. PR: EU STRATEGIJA ZA J/IST EU AUSTRIJADIE PRESSE4. IX. 1999.Kozmos i kaos u jugoistočnoj Europi"U knjizi 'Redrawing the Map of Europe' ('Crtanje novih granica na zemljovidu Europe'
- op. prev.) Michael Emerson dodijelio je Europskoj uniji ulogu kozmosa, dakle reda, dok će po njegovoj prognozi ostatak Europe, obilježen padom Željeznoga zastora i sovjetskoga carstva kao i nastankom novih nacionalnih država, krenuti u smjeru kaosa. Ovih je tjedana nesumnjivo posebno osjetljiva jugoistočna Europa, pri čemu je važan naglasak stavljen u prvom redu Stabilizacijskim sporazumom - naime, riječ je o spoznaji da taj dio kontinenta treba podjednako biti uključen u proces integracije kao i istočni dio srednje Europe. Potpuno je neupitno i više nego razumljivo da to nije moguće postići od danas do sutra.Povod za zabrinutost pružaju zbivanja - odnosno propusti - zabilježeni od sastanka na vrhu održanoga u Sarajevu u srpnju ove godine. Koliko god dobar bio Stabilizacijski sporazum i koliko god pošteno bilo uspostavljanje okruglog stola za jugoistočnu Europu i njemu podređenih stolova za demokratizaciju, privredu i sigurnost,
AUSTRIJA
DIE PRESSE
4. IX. 1999.
Kozmos i kaos u jugoistočnoj Europi
"U knjizi 'Redrawing the Map of Europe' ('Crtanje novih granica na
zemljovidu Europe' - op. prev.) Michael Emerson dodijelio je
Europskoj uniji ulogu kozmosa, dakle reda, dok će po njegovoj
prognozi ostatak Europe, obilježen padom Željeznoga zastora i
sovjetskoga carstva kao i nastankom novih nacionalnih država,
krenuti u smjeru kaosa. Ovih je tjedana nesumnjivo posebno
osjetljiva jugoistočna Europa, pri čemu je važan naglasak stavljen
u prvom redu Stabilizacijskim sporazumom - naime, riječ je o
spoznaji da taj dio kontinenta treba podjednako biti uključen u
proces integracije kao i istočni dio srednje Europe. Potpuno je
neupitno i više nego razumljivo da to nije moguće postići od danas
do sutra.
Povod za zabrinutost pružaju zbivanja - odnosno propusti -
zabilježeni od sastanka na vrhu održanoga u Sarajevu u srpnju ove
godine. Koliko god dobar bio Stabilizacijski sporazum i koliko god
pošteno bilo uspostavljanje okruglog stola za jugoistočnu Europu i
njemu podređenih stolova za demokratizaciju, privredu i sigurnost,
toliko su nerazjašnjeni postupci, napravljeni u međuvremenu.
Koordinacija između koordinatora Stabilizacijskoga sporazuma,
Ureda visokoga predstavnika u Bosni i Hercegovini i UNMIK-a, tijela
UN-a na Kosovu, bit će već sama po sebi veliki problem.
Dosad je nažalost djelotvornost bilo moguće postići samo uz utjecaj
Sjedinjenih Država, dok sami Europljani međusobno često proizvode
besmislena suparništva. Broj različitih strategija za
demokratizaciju Srbije, obilje ministarskih konferencija, koje
žele raspodijeliti još nepostojeći novac za razne projekte, i
udvostručavanje kroz inicijative i simpozije tipičan su primjer
takvog ponašanja. Nakon prihvaćanja Helsinških spisa postalo je
jasno da granice mogu biti promijenjene samo u procesu usklađivanja
stajališta. Stoga Jugoslaviju neprekidno uvjeravaju da je njezin
teritorijalni integritet netaknut. No, kvazi-protektorat na
Kosovu već je zapravo rezultirao nastankom samostalnog entiteta
čiju međunarodno-pravnu budućnost nitko ne može odrediti.
To vrijedi i za proces koji je pokrenut sklapanjem Daytonskog
sporazuma za Bosnu i Hercegovinu da bi na kraju rezultirao tek još
dubljom etničkom podjelom. Perspektiva po kojoj će međunarodna
zajednica u jugoistočnoj Europi nevoljko prisvajati jedan
protektorat za drugim, nema budućnost. Tome valja dodati i neugodnu
okolnost da u uredima europskih vlada baš i nije pretjerano
rašireno znanje o tim stvarima.
Kao da to nije dovoljno, spomenutim pojavama pridružuje se i
suparništvo sa Sjedinjenim Državama koje ni same nisu baš uvijek
taktične. Nedavno uhićenje potencijalnoga ratnog zločinca u Beču
sigurno je izvedeno i sa stajališta težnje da Austrija, pomalo
teška u pitanjima NATO-a, proguta knedlu u pitanjima vezanim za
OESS.
Sve je to jako ružno i baš nije utemeljeno na želji za brzim
postizanjem odgovarajućih rezultata. Naravno, opravdan je mogući
zahtjev da vlade-sudionici formuliraju svoje prioritete, pokažu
veću spremnost na suradnju sa susjedima ali prepostavka za njegovo
ispunjenje jest zajednička strategija ponajprije u Europskoj
uniji. Tko zapravo sprječava njezino razvijanje? Vjerojatno tek mi
sami! Ne usvojimo li takvu strategiju, nalazimo se na putu u novi
sukob ako ne i rat", upozorava Erhard Busek, ravnatelj Instituta za
Podunavlje i srednju Europu.