S-YU-ZAROBLJENICI-Politika-Diplomacija-Nemiri/sukobi/ratovi ESP/PAIS/19.8./ZATOČENICI RATNE LOGIKE ŠPANJOLSKAEL PAIS19. VIII. 1999.Zatočenici ratne logike"Svjetski politički čelnici nastavljaju planirati budućnost i sukobljavati se sa
sadašnjošću s pomakom u fazi i neprikladnim sredstvima, kao da mogu samo tražiti i rabiti 'opet ovo isto', ne razmišljajući ni u jednom trenutku da možda postoji i neka druga logika ili drugo sredstvo. Tretman koji je dobilo Kosovo strategijom uzastopnih bombardiranja pokazao je važnost koju u glavama spomenutih čelnika još imaju logika razaranja i sirove sile kao jedini mogući odgovor.No, konačni rezultat te strategije ni za koga nije bio zadovoljavajući, jer su se počela pojavljivati mišljenja i prijedlozi da bi se iz svega što se dogodilo mogle izvući pouke. Bojim se, ipak, da je u spomenutim krugovima razmišljanje i dalje zatočenik logike hladnoga rata.Sredinom lipnja glavni tajnik NATO-a Javier Solana tvrdio je da mi Europljani moramo više dati za vojnu obranu ('El Pais' od 13. lipnja), ako želimo biti glavni, a ne samo sporedni glumci. Mjesec dana prije tvrdio je da europske zemlje moraju ojačati svoje vojne
ŠPANJOLSKA
EL PAIS
19. VIII. 1999.
Zatočenici ratne logike
"Svjetski politički čelnici nastavljaju planirati budućnost i
sukobljavati se sa sadašnjošću s pomakom u fazi i neprikladnim
sredstvima, kao da mogu samo tražiti i rabiti 'opet ovo isto', ne
razmišljajući ni u jednom trenutku da možda postoji i neka druga
logika ili drugo sredstvo. Tretman koji je dobilo Kosovo
strategijom uzastopnih bombardiranja pokazao je važnost koju u
glavama spomenutih čelnika još imaju logika razaranja i sirove sile
kao jedini mogući odgovor.
No, konačni rezultat te strategije ni za koga nije bio
zadovoljavajući, jer su se počela pojavljivati mišljenja i
prijedlozi da bi se iz svega što se dogodilo mogle izvući pouke.
Bojim se, ipak, da je u spomenutim krugovima razmišljanje i dalje
zatočenik logike hladnoga rata.
Sredinom lipnja glavni tajnik NATO-a Javier Solana tvrdio je da mi
Europljani moramo više dati za vojnu obranu ('El Pais' od 13.
lipnja), ako želimo biti glavni, a ne samo sporedni glumci. Mjesec
dana prije tvrdio je da europske zemlje moraju ojačati svoje vojne
snage. Međutim, gotovo nitko ne postavlja pitanje čemu doista služi
2,8 milijuna vojnika, koliko ih danas u NATO-u imaju europske
zemlje, i godišnji trošak od 174 milijarde dolara za vojne
proračune tih zemalja (450 milijardi sa SAD-om i Kanadom). Morali
bismo se pitati i to kakav je danas pogled na političko i
miroljubivo rješenje kurdskoga problema te nije li jačanje turske
vojske (plan modernizacije vrijedan 150 milijardi dolara) izravan
put prema uništenju svakog budućeg miroljubivog dogovora.
U prošlosti smo vidjeli da neprestano naoružavanje vojnih blokova
nije stvorilo sigurnost niti riješilo međunarodne probleme, a kamo
li sprječavalo ili smirivalo sukobe. Zašto bi danas moralo
vrijediti načelo da samo sila pruža sigurnost?
Odgovor na to pitanje je činjenica da politički čelnici obično ne
mogu zamisliti, o ostvarivanju da i ne govorimo, drukčiji način
rješavanja sukoba. Još dominira patrijarhalna logika, a ona se
oslanja na snagu, dominaciju, moć, razmetanje i prijetnju. S tim se
arsenalom može pobijediti, uništiti, razoriti i poniziti
neprijatelja, to je sigurno, ali nikad se neće moći uskladiti nove
planove, stvoriti nove odnose i surađivati u potrazi za svima
prihvatljivim rješenjima. A ja ne govorim o tome, ako pomislimo na
Kosovo, da se s Miloševićem mora čavrljati i dodvoravati mu se, nego
da se mora izgraditi strategija suočavanja s tiranima koja će ići
dalje od jednostavne demonizacije te osobe i bombardiranja naroda
koji ga podupire, trpi ili podnosi. Ako odgovaramo jedino vojnom
silom, tim odgovorom, osim što je nedovoljan i što civilima nanosi
nenadoknadive štete, šaljemo primitivnu i prapovijesnu poruku da
je svaki oružani odgovor opravdan ako možeš udariti protivnika, a
pri tom zaboravljamo da načelo izvire, i izvirat će, iz drugih
konteksta i iz glava drugih sudionika koji osjećaju da imaju isto
pravo napasti i uništavati isključivo na temelju uvjerenja da to
mogu učiniti: da mogu pobijediti i da ih nitko za to neće osuditi.
Rat nikad nije bio, niti bi mogao biti, najbolji način obrane i
jamstva ljudskih prava jer podrazumijeva uništenje ljudskoga
života i glorifikaciju instrumenata smrti. Zato je najgori izbor, a
uz to pretpostavlja poraz svih drugih izmišljenih i isprobanih
mogućnosti, ako ih je doista netko već osmislio i isprobao. A to je
možda najveće pitanje: možemo li razmišljati drukčije i s drugom
logikom, koja će uključivati druga sredstva i alternativna
gledišta?
Kad govorimo o stvaranju mirnodopske politike, ne govorimo o tome
da je dovoljno pucnuti prstima pa da netko odmah pokaže dobru volju.
Govorimo o tome kako primijeniti i učvrstiti trajne strategije kako
bi poštivanje ljudskih prava, razvoj, razoružanje i
demokratizacija postali svjetska stvarnost, a njihov minimum
zajamčen u svakome kutku svijeta. I govorimo o instrumentima
ostvarivanja te zadaće (oružju iz neke druge logike):
osjećajnosti, skladu, autonomiji, suosjećanju, komunikaciji,
svijesti, suradnji, suodgovornosti, kreativnosti, dijalogu,
školovanju, jednakosti, slušanju, ljudskosti, identitetu, mašti,
razmjeni, pravdi, pokretljivosti, sudjelovanju, ravnopravnosti,
priznanju, poštivanju, odgovornosti, jednostavnosti,
jedinstvenosti, solidarnosti, potpori, nježnosti,
univerzalnosti...
Iza svake od tih vrijednosti i sposobnosti skriva se cijela
povijest društvenih odnosa i razvoja čovječanstva, a ne samo gomila
namjera. Uzmite nasumce nekoliko parova tih riječi i razmislite na
trenutak što bi značili i postigli u politici, u skladu s pravnim
normama, društvenim odnosima, diplomatskim strategijama,
gospodarskim odnosima... Vidjet ćete da druga logika, logika mira,
ne prevladava u današnjoj međunarodnoj politici, ali da nije niti
čudovište, opsjena, jer u našoj okolini postoje bezbrojni sićušni
primjeri takvog ponašanja, s tisućama protivnih ili pozitivnih,
posredničkih i kreativnih postupaka, iako nevidljivih u velikim
medijima.
Stvoriti i učvrstiti logiku mira, danas podcijenjenu i oslabljenu
pred onima koji se služe mehanizmima dominacije, vjerojatno je
najveći izazov novog stoljeća. Da bismo to postigli, moramo
društveno ponašanje prenijeti u politiku kako bi se u novom
tisućljeću iz temelja promijenili svi postupci i kako bi se tako
promijenili oni koji su s toliko arogancije prisvojili pravo
oduzimanja života ili sprječavanja njegova razvoja", piše Vicenc
Fisas, počasni profesor UNESCO-a o miru i ljudskim pravima.