FR-BL-IT-kandidati-Organizacije/savezi-Parlament-Obrana FR-LIBERATION 8.9.EU POVJERENSTVO FRANCUSKALIBERATION8. IX. 1999.Europska unija: ojačano Povjerenstvo i Parlament"Jako Povjerenstvo koje je ponovno steklo ugled. Europski
parlament siguran u svoju legitimnost i nove ovlasti. To je zacijelo prvi put da dvije ustanove EU-a koje se - zahvaljujući svojoj zadaći - najviše odlikuju federalističkim značajkama, očituju takvu političku moć i ponovno pronalaze zajednički jezik, spremne da dadu poticaj izgradnji Unije. To je glavna pouka sedmodnevnoga saslušanja budućih povjerenika koje je u Bruxellesu provelo 626 europskih zastupnika. Vlade petnaestorice koje su - s više ili manje licemjerstva, već prema podneblju - zazivale jačanje ovih dvaju tijela, sljedećih će mjeseci otkriti razmjere svoje boli. Jer, dok su zadnjih pet godina, koristeći slabosti ustroja Povjerenstva kojim je predsjedao Luksemburžanin Jacques Santer, ministarsko vijeće i europsko vijeće šefova država i vlada nametali ritam europskoj građevini, ili, ovaj put, nedostatak ritma, to više neće biti slučaj. Na svim područjima, Prodijevo je Povjerenstvo, koje će Parlament potvrditi 15. IX., kao i nova skupština u Strasbourgu, odlučilo da će ubrzati integraciju Unije dajući
FRANCUSKA
LIBERATION
8. IX. 1999.
Europska unija: ojačano Povjerenstvo i Parlament
"Jako Povjerenstvo koje je ponovno steklo ugled. Europski
parlament siguran u svoju legitimnost i nove ovlasti. To je
zacijelo prvi put da dvije ustanove EU-a koje se - zahvaljujući
svojoj zadaći - najviše odlikuju federalističkim značajkama,
očituju takvu političku moć i ponovno pronalaze zajednički jezik,
spremne da dadu poticaj izgradnji Unije. To je glavna pouka
sedmodnevnoga saslušanja budućih povjerenika koje je u Bruxellesu
provelo 626 europskih zastupnika. Vlade petnaestorice koje su - s
više ili manje licemjerstva, već prema podneblju - zazivale jačanje
ovih dvaju tijela, sljedećih će mjeseci otkriti razmjere svoje
boli. Jer, dok su zadnjih pet godina, koristeći slabosti ustroja
Povjerenstva kojim je predsjedao Luksemburžanin Jacques Santer,
ministarsko vijeće i europsko vijeće šefova država i vlada nametali
ritam europskoj građevini, ili, ovaj put, nedostatak ritma, to više
neće biti slučaj. Na svim područjima, Prodijevo je Povjerenstvo,
koje će Parlament potvrditi 15. IX., kao i nova skupština u
Strasbourgu, odlučilo da će ubrzati integraciju Unije dajući
prednost svojim zadaćama pred zadaćama vlade: možemo navesti opću
reformu ustanova, izradu europskog ustava, uvođenje europske
obrane itd. A vlade će imati dosta teškoća da svoje stajalište
nametnu izvršnom i zakonodavnom tijelu koja su se udružila,
ljubomorna na svoju neovisnost. Okršaj bi mogao biti žestok, budući
da bi potvrda bruxelleskih i strasbourških ovlasti mogla loše proći
u prijestolnicama. Sam Jacques Delors, dok je bio predsjednik
Povjerenstva, nije nikada imao ovlasti kojima raspolaže Prodi. On
je bio tek 'primus inter pares', bez utjecaja na kolege, većinom
blijede likove. Uspjeh je dugovao samo potpori Njemačke i
Francuske, oslanjajući se na parlament kojega se nitko nije bojao.
Deset godina kasnije, prilike su se iz temelja promijenile: Prodi
će biti pravi predsjednik koji će moći drugačije dijeliti
ministarstva i smjenjivati povjerenike koji se ogriješe o dužnost.
Svaki je član bruxelleskog tijela istaknuo tijekom saslušanja:
njihova je sudbina u Prodijevim rukama. Takvo će jačanje
predsjedničkih ovlasti u Povjerenstvu biti i prostorno označeno:
devetnaestoro povjerenika neće više sjediti u istoj zgradi u
Bruxellesu kao i predsjednik, već u službama za koje su odgovorni.
Prodi koji je sudjelovao u odabiru povjerenika, mogao je biti
siguran, u većini slučajeva, da ne dobiva drugorazredne osobe.
Saslušanja su to potvrdila: Prodijeva je 'squadra' politički i
stručno kvalitetna.
Svakako, Prodi mora računati s parlamentom koji nikada nije bio
tako jak: obodren političkim uspjehom nakon ostavke Santerova
povjerenstva, on je, pošto je 1. svibnja ugovor iz Amsterdama
stupio na snagu, 'kolegislator' zajedno s europskim ministarskim
vijećem. Tijekom saslušanja, on je pokušao utjecati na izvršno
tijelo, gdjekad se grubo poigravajući s najslabijim povjerenicima.
No Prodi nije popustio, pa je čak ponudio mogućnost svoje ostavke.
Poruka je, za sada, prenesena: bit će to suradnja, a ne podređenost.
Ako se u sljedećih pet godina ravnoteža ne poremeti, EU bi,
zahvaljujući ponovnom gospodarskom rastu, mogao opet doživjeti
preporod, kao što je bilo u razdoblju od 1985. do 1991.", piše Jean
Quatremer.