RU-MEDIJI-POLITIKA-IZBORI-Glasila/mediji-Politika-Izbori-Gospodarstvo/poslovanje/financije ŠV 23. VIII. NZZ: RUSKI POLITIČKO-MEDIJSKI BRAK ŠVICARSKANEUE ZUERCHER ZEITUNG23. VIII. 1999.Sloboda ruskih medija - žrtva predizborne
kampanje?"Prije dva tjedna ruski poslovni čovjek Berezovski pojavio se u uredništvu list 'Kommersant', priopćio okupljenim novinarima da je novi vlasnik izdavačke kuće i pojasnio da ubuduće svoje političke stavove želi čitati u stupcima 'Kommersanta'. Dan ranije otpušten je glavni urednik Raf Šakirov, a ljudi iz medija već su shvatili da je zapuhao novi vjetar. Tom epizodom dokončana je višetjedna zagonetka, vezana za vjerojatno najugledniji ruski dnevni list. Početkom srpnja opskurni inozemni ulagač, po imenu American Capital, otkupio je 85 posto dionica 'Kommersanta'.Već tada više gotovo nitko nije sumnjao da je ravnatelj te tvrtke, 27-godišnji Britanac iranskog podrijetla, puka marioneta. Nedostajao mu je uvjerljiv motiv za kupnju - suprotno konkurentskim ruskim ponuđačima, koji su uoči predizborne kampanje za skupštinske i predsjedničke izbore redom bili zainteresirani za prisvajanje toga dnevnog lista.Pridruživanjem 'Kommersanta' Berezovskovljevu poslovnom carstvu nastavljen je trend, koji je kriza rublja privremeno prekinula:
e/financije
ŠVICARSKA
NEUE ZUERCHER ZEITUNG
23. VIII. 1999.
Sloboda ruskih medija - žrtva predizborne kampanje?
"Prije dva tjedna ruski poslovni čovjek Berezovski pojavio se u
uredništvu list 'Kommersant', priopćio okupljenim novinarima da je
novi vlasnik izdavačke kuće i pojasnio da ubuduće svoje političke
stavove želi čitati u stupcima 'Kommersanta'. Dan ranije otpušten
je glavni urednik Raf Šakirov, a ljudi iz medija već su shvatili da
je zapuhao novi vjetar. Tom epizodom dokončana je višetjedna
zagonetka, vezana za vjerojatno najugledniji ruski dnevni list.
Početkom srpnja opskurni inozemni ulagač, po imenu American
Capital, otkupio je 85 posto dionica 'Kommersanta'.
Već tada više gotovo nitko nije sumnjao da je ravnatelj te tvrtke,
27-godišnji Britanac iranskog podrijetla, puka marioneta.
Nedostajao mu je uvjerljiv motiv za kupnju - suprotno konkurentskim
ruskim ponuđačima, koji su uoči predizborne kampanje za
skupštinske i predsjedničke izbore redom bili zainteresirani za
prisvajanje toga dnevnog lista.
Pridruživanjem 'Kommersanta' Berezovskovljevu poslovnom carstvu
nastavljen je trend, koji je kriza rublja privremeno prekinula:
naime, već pola desetljeća šefovi velikih financijskih i
industrijskih skupina - takozvani oligarhi - grade vlastite
medijske oslonce - ne radi ostvarivanja velike dobiti u toj struci,
već primarno iz političkih razloga. Bogatstvo su stekli
zahvaljujući dobrim odnosima s državom, a njihov poslovni uspjeh
još i sada mjerodavno ovisi o državnim povlasticama. U tom
kontekstu medijima pripada uloga publicističke pobočne postrojbe.
Sam Berezovski nedavno je izjavio da za njega trenutno nema boljih
ulaganja od onih vezanih za politiku. Preuzimanje 'Kommersanta'
očito je dio te strategije. I drugi medijski bojari pripremaju se za
predizbornu kampanju, uključujući u te pripreme i svoje proizvode.
Kremlj je pak stvaranjem ministarstva za medije naznačio da ubuduće
namjerava oštrije nadzirati medije. Treba li te trendove tumačiti
kao ugrožavanje slobode ruskih medija, jedne od najvažnijih
stečevina od doba Sovjetskog Saveza?
Gledano iz perspektive ruskih novinara, pitanje ne može biti
postavljeno tako jednostavno. Oni drže da su izloženi daleko
konkretnijim prijetnjama. Prošlogodišnja gospodarska previranja
gurnula su mnoge listove u borbu za opstanak. Po studiji
Investmentbank MFK Renaissance prihodi od reklama na televiziji i u
moskovskom tisku smanjeni su neposredno nakon pada vrijednosti
rublja za polovinu, a rezultat takvog razvoja događaja bilo je
smanjenje broja zaposlenih i gubitak sadržajne kvalitete. Dnevni
list 'Ruski telegraf', velikim dugovima opterećeni miljenik
industrijalca Potanina koji se našao u financijskim nevoljama,
ugasio se tiho i bez ikakvih prigovora. I navodno nezavisni listovi
poput 'Kommersanta' učestalo tiskaju članke koji mirišu na
naručeno novinarstvo.
Tako neprekidna predizborna kampanja, koja će trajati do sljedećeg
ljeta, a pokrenuta je već sada, prije službenog početka, ima dva
lica za medijsku branšu. S jedne strane počinje dotok hitno
potrebnog novca namijenjenog reklamiranju, a s druge su strane
mediji uvučeni u političke sukobe, a njihovi ih vlasnici
usmjeravaju na 'pravi put'.
Za razliku od doba SSSR-a, medijski sektor više nije pod nadzorom
središnjice već je snažno razgranat. Takvo stanje omogućava
određeni pluralizam. Među brojnim manjim igračima trenutno se
izdvajaju četiri glavna aktera koji raspolažu medijskom moći,
oslonjenoj na široku bazu: riječ je o ruskoj držvi, gradu Moskvi i
skupinama magnata Berezovskog i Gusinskog. Država još raspolaže
bogatim instrumentarijem utjecaja - i na saveznoj i na regionalnoj
razini. Stoga iz nje i dalje izvire latentna opasnost za slobodu
medija. U državnim su rukama i neki od najvažnijih medija: prvi i
najveći jest televizijski kanal ORT (većinski udio države iznosi 51
posto), drugi kanal RTR, najveća radio-postaja i novinska agencija
Itar-Tass. Po spomenutoj studiji, državi pripada 90 do 95 posto
tiska, a ona je sklona privilegiranju vlastitih medija - bilo preko
povoljnijih prava na emitiranje, bilo uz pomoć dodjele kredita.
Takvo stanje potiče privatne ponuđače da očituju poslušnost prema
državi kako bi i sami stekli slične povlastice.
Rusko vodstvo pritom ne smatra svoje medijsko vlasništvo tek
upravnim privjeskom već ga jasno tretira kao sredstvo moći. Za
vrijeme svog mandata premijer Primakov reagirao je jako sitničavo
na javnu kritiku, postavivši na mjesta šefova spomenutih državnih
medija nekoliko svojih pouzdanika - u prvom redu suradnika iz doba
rada u obavještajnoj službi. Kad Kremlj nije dobio potporu
skupštine za smjenu glavnog tužitelja Skuratova, Kanal RTR iste je
večeri dobio video zapis koji je, navodno, teretio tužitelja.
Doduše, politizirane nisu samo državne ustanove - praktički sve
privatne ruske informativne medije vlasnici uprežu u ostvarivanje
političkih ciljeva. Čini se pak istodobno da ljudi iz medija
spremno prihvaćaju namijenjenu im ulogu. Šef ORT-a nedavno je
izjavio da je njegova postaja kanal ruskog predsjednika - to je tako
i tu činjenicu ne treba tajiti, kazao je.
U srpnju ove godine predsjednik Jeljcin izdao je nalog o osnivanju
novog ministarstva za medije. Vlada nije uvjerljivo objasnila
zašto je nužno uspostaviti takvo ministarstvo. No, neke službene
izjave izazvale su uznemirenost. Primjerice, tadašnji premijer
Stepašin kazao je da je riječ o 'ideološkom radu', ispričavši se
zbog uporabe te staromodne riječi. Novi ministar Mihail Lesin
založio se pak za državnu zaštitu mas-medija. No, oba političara
nastupala su povremeno i nešto liberalnije, a ministarstvo se do
danas više bavi samo sobom nego medijima. Očito, jedini slučaj
otvorenog upletanja dogodio se prije nekoliko dana, kad je Lesin
hitno pozvao televizijske postaje u državi da ne emitiraju
razgovore s pobunjeničkim vođama u Dagestanu.
Medijska skupina moskovskih gradskih vlasti proteklih se godina
jako povećala i igra ulogu predizbornog promidžbenog instrumenta
gradonačelnika Lužkova. Jezgru te skupine čini postaja TV-Centr,
osnovana 1997., koja bez pretjerivanja može biti nazvana
Lužkovljevom televizijom jer gradskom poglavaru na provincijalni
način odobrava neograničenu minutažu za emitiranje interviewa i
javnih nastupa. Zadaća TV-Centr, očito je, jest širenje
Lužkovljevih stajališta i u ostatku zemlje te u njegovoj promociji
u nacionalnog čelnika. No, program postaje nije moguće pratiti u
svim dijelovima Rusije pa je stoga u sjeni velikih kanala, ORT-a i
RTR-a. Osim toga, poduzeće se nalazi u financijskim poteškoćama, a
prije nekoliko tjedana promijenjeno je vodstvo. Na njegovu je čelu
danas Lužkovljev zamjenik Jastrembževski, bivši glasnogovornik
predsjednika Jeljcina. Nadalje, gradske vlasti nadziru niz
tiskanih medija i značajnu tiskaru novina.
Prije prošlih izbora Lužkov je bio Jeljcinov saveznik, a danas je
jedan od najoštrijih kritičara Kremlja. Suparništvo dvaju klanova,
sastavljena od pripadnika vladajućeg sloja, očituje se u njihovim
medijima, a prenosi se i na njima bliske oligarhe. Berezovski, koji
održava bliske odnose s okružjem šefa države, vlasnik je - uz
'Kommersant' - i dnevnog lista 'Nezavisimaja Gazeta' i 'Novie
Izvestija'. Na području elektronskih medija taj je magnat po
vlastitim riječima nedavno kupio i većinski paket dionica kanala
TV-6, koji emitira u prvom redu na području Moskve. Doduše, biser
njegova carstva jest televizijska postaja ORT, gdje Berezovski ima
daleko veći utjecaj no što sugerira njegov manjinski udio u
vlasničkoj strukturi od 11 posto. Zahvaljujući odnosima s
Kremljom, uspio je dovesti svoje sljedbenike na čelo tog
televizijskog poduzeća. Danas se odužuje publicističkom potporom
kremaljske kampanje, usmjerene protiv Lužkova.
Na suprotnoj strani tog sukoba nalazi se još jedan tajkun -
Gusinski. On preko svoje skupine Media-Most nadzire jedinu rusku
privatnu televizijsku postaju NTV i radio postaju Eho Moskve,
dnevni list 'Segodnja' i politički tjednik 'Itogi'. NTV je stekao
ugled najodmjerenije televizijske postaje u Rusiji, ali je u
posljednje vrijeme posvetio upadljivo velik prostor Lužkovu kako
bi se obranio od napada kremaljske klike. Predsjednikov blok
shvatio je taj potez kao neoprostivu pristranost te se pod
pritiskom našao ne samo Gusinski već i vodstvo energetskog koncerna
Gasprom koji je polovinom u vlasništvu države, a sudjeluje u
vlasničkoj strukturi NTV-a s 30 posto.
Opisani sukob jasno je pokazao da je čak i jaka privatna postaja NTV
i dalje tijesno povezana s državom te da time ovisi o njezinoj
milosti. Gusinskijeva skupina ne dobiva izravne subvencije, ali
NTV od 1998. dobiva na uporabu istu povoljnu tarifu za korištenje
državnih odašiljača kao i postaje ORT i RTR. Zahvaljujući tome NTV
uštedi u usporedbi s drugim privatnim postajama i TV-Centrom
godišnje nekoliko milijuna dolara. Partnerstvo s Gaspromom također
je urodilo ovisnošću, a postoje i nagovještaji da država preko tog
koncerna želi utjecati na Media-Most. Slično vrijedi i za kredite u
visini 60 milijuna dolara, koji je Gusinskijeva skupina dobila
prije godinu dana od jedne državne banke. Ta pak banka više ne želi
produljiti rok otplate kredita i zahtijeva povrat novca. Media-
Most njuši iza te odluke politički manevar Kremlja. Još jedna
'kazna' za Gusinskijevu medijsku pomoć Luškovu sastoji se, očito, u
otpuštanju zamjenika šefa predsjedničke uprave Sverjeva, koji je
ranije radio za Gasprom i Media-Most. Njegovo je mjesto pripalo -
kome drugome - jednom predstavniku ORT-a.
Ta činjenica pokazuje da su država i mediji i dalje tijesno
povezani. Polarizacija državnih i moskovskih gradskih vlasti
odnosno njihovih medijskih pomoćnika obilježit će i politički
obojiti rad novinara za vrijeme predizborne kampanje. U najmanju
ruku time su stvoreni uvjeti za kritički i živahno izvješćivanje,
što je bolje od monolitne smjese iz 1996., kad su sve velike
medijske kuće jednostrano promicale Jeljcinovo drugo biranje na
mjesto predsjednika", zaključuje novinar na kraju članka.