FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

GS: KONCENTRACIJA TRGOVINE I PITANJE ULASKA INOZEMNE KONKURENCIJE

ZAGREB, 19. kolovoza (Hina) - Hrvatska će trgovina, ukoliko uopće želi imati ikakvu šansu na globalnom tržištu, morati proći kroz razdoblje okrupnjavanja i značajnog koncentriranja, mišljenja je Ruđer Friganović, direktor Sektora za trgovinu Hrvatske gospodarske komore.
ZAGREB, 19. kolovoza (Hina) - Hrvatska će trgovina, ukoliko uopće želi imati ikakvu šansu na globalnom tržištu, morati proći kroz razdoblje okrupnjavanja i značajnog koncentriranja, mišljenja je Ruđer Friganović, direktor Sektora za trgovinu Hrvatske gospodarske komore.#L# "Država ne bi smjela ograničavati takve koncentracije, pa će osjetljivu ulogu u tom procesu imati Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja. Ona bi morala biti na čistu s tim što u nacionalnom gospodarstvu od oko 4,5 milijuna stanovnika, koje ima snažnu tendenciju otvaranja, uopće znače monopol ili koncentracija i što sprječavanje takvih procesa znači za konkurentnost hrvatskog gospodarstva na globalnom tržištu", rekao je Friganović. Teško je povjerovati, tvrdi, da hrvatska trgovina - koja iz bivše države osim zaostalosti i neučinkovitosti nasljeđuje i izrazitu zemljopisnu rascjepkanost i danas ima beznačajnu veličinu i snagu u odnosu na inozemne lance - može uspješno parirati napadima takve konkurencije. Direktorica Konzuma Katarina Šobat kaže kako su u toj trgovačkoj kući svjesni da domaća trgovina može opstati jedino kroz okrupnjavanje. Svi zajedno, napominje, trebamo shvatiti da se moramo povezivati, međusobno integrirati ali, naravno, na partnerskoj osnovi. "Mislim da nemamo financijske snage da jedni druge, kao što su to svakodnevni primjeri u svijetu, preuzimamo, kupujemo i sl.", istaknula je Šobat. Nužno je stvoriti, dodala je, jedinstven stav o tome gdje je strateško mjesto trgovine u hrvatskom gospodarstvu. Pitanje ulaska stranih maloprodajnih lanaca u Hrvatsku, prema Friganoviću je stoga 'sol na rani' hrvatskih trgovaca, a pritom se ne može reći da je zabrinutost bezrazložna. Naime, inozemni konkurenti imaju pristup jeftinim izvorima financiranja, niže nabavne cijene koje proizlaze iz ekonomije veličine odnosno pregovaračke moći u razgovorima s dobavljačima, modernu i razrađenu tehnologiju poslovanja te na taj način imaju mogućnost podnošenja troškova ulaska sve do iznimno niskih cijena kako bi osvojili tržišta. "U tom smislu trgovci, koji su svjesni neminovnosti suočavanja sa konkurencijom iz inozemstva, imaju pravo tražiti od države 'grace period' i tretman zaštite kakav se otvoreno odobrava i proizvođačkim djelatnostima. U suprotnom moglo bi nam se dogoditi ono što se dogodilo sa trgovačkom mrežom naših najbližih susjeda u Mađarskoj, gdje su inozemni lanci gotovo potpuno ugušili domaću trgovačku mrežu", naglasio je Friganović. Da želja za ograničavanjem ulaska inozemnih trgovačkih lanaca nije samo svojstvena hrvatskim trgovcima govore i primjeri Švicarske i Italije koje se vrlo restriktivno odnose prema tom problemu. U slučaju Italije dozvolu za otvaranje shopping centra daje državno tijelo na preporuku Komore pa zbog toga ta zemlja ima dosta problema sa ostalim članicama Europske unije. U Švicarskoj je gotovo onemogućen ulazak stranih trgovačkih lanaca zbog brojnih prepreka u području stvarnog vlasništva. "Vjerojatno bi u tom smjeru (lokacijske, građevinske i druge dozvole) trebalo razmišljati ukoliko se želi kontrolirati ulazak stranih lanaca i u Republiku Hrvatsku", zaključuje Friganović. (Hina) dju db

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙