DE-YU-REFORME NJ 28.VII.-FR-RAT-POSLJEDICE NJEMAČKAFRANKFURTER RUNDSCHAU28. VII. 1999.Rat - posljedice"Čini se da je cijeli svijet u pogonu kojemu su potrebne strukturne reforme. Kad neki političar negdje istupa, kad menadžeri kao i
uvijek ponavljaju rečenice političara, možemo se kladiti da će u tekstovima izroniti pledoaje za nužno potrebne strukturne reforme, često s preklinjućim podglasom. Dakle još jedna ključna riječ suvremenosti, komunikativni jelen kapitalac, velik i važan poput globalizacije ili deregulacije - sve same šifre kojima je zajedničko jedno: oni koji ih rabe često se oduševljavaju takvim riječima.Strukturna reforma u odnosu na određeni objekt znači da u vlasti treba nešto ispraviti, dovršiti ili ukloniti, što je bilo dosadašnja praksa a sada - bez obzira iz kojeg razloga - tijek stvari počinje smetati. Tako se među ostalim može objasniti i usredotočenost kojim se savezna vlada baca na poreze i mirovine, na opseg državnoga duga i milijarde za Bundeswehr, da bi dovela u red nešto što je ljudima oko Helmuta Kohla navodno ili stvarno pobjeglo iz ruku.
NJEMAČKA
FRANKFURTER RUNDSCHAU
28. VII. 1999.
Rat - posljedice
"Čini se da je cijeli svijet u pogonu kojemu su potrebne strukturne
reforme. Kad neki političar negdje istupa, kad menadžeri kao i
uvijek ponavljaju rečenice političara, možemo se kladiti da će u
tekstovima izroniti pledoaje za nužno potrebne strukturne reforme,
često s preklinjućim podglasom. Dakle još jedna ključna riječ
suvremenosti, komunikativni jelen kapitalac, velik i važan poput
globalizacije ili deregulacije - sve same šifre kojima je
zajedničko jedno: oni koji ih rabe često se oduševljavaju takvim
riječima.
Strukturna reforma u odnosu na određeni objekt znači da u vlasti
treba nešto ispraviti, dovršiti ili ukloniti, što je bilo
dosadašnja praksa a sada - bez obzira iz kojeg razloga - tijek
stvari počinje smetati. Tako se među ostalim može objasniti i
usredotočenost kojim se savezna vlada baca na poreze i mirovine, na
opseg državnoga duga i milijarde za Bundeswehr, da bi dovela u red
nešto što je ljudima oko Helmuta Kohla navodno ili stvarno pobjeglo
iz ruku.
Najnovija, sve šira rasprava o nužnosti strukturne reforme
usmjerena je na stanje u vojsci, čija akcija u kosovskom ratu po
kancelarovu mišljenju doduše ne baca u zaborav 'povijesne zločine
Wehrmachta', ali napokon pridonosi širenju predodžbe o mirnoj
Njemačkoj. Država hoće i mora štedjeti, a ministar financija drži
revolver na prsima ministra obrane. Posljedica toga je kumulacija
problema i nitko ne zna točno kako razmrsiti klupko bez veće štete.
Rudolf Scharping drži da s njim postupaju nabusito, generali su
zaprepašteni, Hans Eichel ustraje u njemu neprikladnoj ulozi
neumoljivog, Gerhard Schroeder sada ne želi i ne može si dopustiti
trećega ministra financija. Svršeni rat protiv Jugoslavije otvara
cijelu paletu političkih i vojnih nesigurnosti. Same od sebe
upadaju u strukturnu raspravu: Bundeswehra i NATO-a. To donosi
promjene. Neprepoznatljivi su nedostatci u Njemačkoj već temeljito
učvršćene kulture raspravljanja: ponajprije osjetno odricanje od
intelektualne pratnje i odricanje mnogih intelektualaca od
pratnje. Prvenstveno se govori o tehničkoj djelotvornosti saveza i
o cijeni vojne akcije koju je trebalo platiti za NATO-ova
bombardiranja mostova, tvornica i tenkova. Smrt i pogon,
uništavanje materijalnih dobara, izbijanje mržnje i okrutnosti,
traumatiziranje djece ili golemi troškovi za vremenski
neograničeni angažman KFOR-a, razumljivi su sami po sebi. No nitko
ne umanjuje humanitarni aspekt intervencije Zapada, ako drži
nedopustivim da se pitanja o nacionalnoj suverenosti i
međunarodnom pravu otvoreno proglašavaju nevažnima s pokazivanjem
moralne obveze kršenja pravila kod teških kršenja ljudskih prava. I
trebalo bi provjeriti da li i (ako da) po kojim normama vojni savezi
smiju u buduće djelovati protivno pravilima UN-a kao izvšitelji
vrlo prijepornih presuda.
Oni koji temu posljedica rata protiv Srbije skraćuju na strukturna
pitanja Bundeswehra i NATO-a, vjerojatno žele prijeći u neku drugu
dimenziju obrambene spremnosti. (...)
Ministar vanjskih poslova Joschka Fischer izjavio je da se sada ne
radi o 'militarizaciji društva' nego o daljnjem razvitku u
djelotvornu i sposobnu mirovnu snagu. Upozoravajući na Kosovo,
pledira za sposobnost angažmana i s druge strane vlastitih
obrambenih crta u korist vladavine prava i povlačenja sile. Što to
znači? Treba li Bundeswehr postati instrumentom intervencije
zajednice vrijednosti? Daleko izvan svojih granica? NATO širom
svijeta kao najviši čuvar ljudskih prava? Nitko ne zna kako će na
kraju izgledati bataljuni. No bez obzira što će donijeti strukturna
reforma: u prvom planu trebaju biti svi civilni instrumenti mirovne
politike. Bilo bi nalik zakletvi o istinitosti navoda kad bi se
ispravci iscrpili izgradnjom tehnologijskog potencijala
prijetnje" - zaključuje Roderich Reifenrath.