IT-E-integracije IT-17.VII.CORRIERE - PRODIJEVA EUROPA ITALIJACORRIERE DELLA SERA17. VII. 1999.Kršćanska ideja Prodijeve Europe"Odnos između ideja i stvarnosti, koji je uvijek težak, upada u najveće teškoće kad se prevodi u odnos
između kulture i politike.(...) Ne o 'idejama' nego o jednoj 'ideji' govori knjiga Romana Prodija, 'Ideja Europe', u izdanju 'Mulina', izdavačke kuće koja godinama proizvodi kvalitetnu kulturu i intelektualni je laboratorij u kojemu je Prodi odrastao.(...)Gorko se smiješimo čitajući kako Europa, prema Prodiju, svršetak stoljeća dočekuje pošto je riješila svoje najveće probleme, 'ratove između država i klasne sukobe unutar pojedinih društava'. Ostavljajući po strani klasne sukobe, o čemu bi se također moglo nešto kazati, svi znamo kako je završila iluzija da je 'nakon stoljeća ratova... pacifikacija Staroga Kontinenta potpuno ostvareni cilj'. No podsjetimo da se ono što je tragično neaktualno u optimizmu toga zaključnog računa jednog razdoblja ne može pripisati autoru, rat na Kosovu izbio je u vremenu između pisanja knjige i njezina tiskanja (premda su pretpostavke već postojale), jer je stvarnost ta koja se odbija pokoriti njegovim (našim)
ITALIJA
CORRIERE DELLA SERA
17. VII. 1999.
Kršćanska ideja Prodijeve Europe
"Odnos između ideja i stvarnosti, koji je uvijek težak, upada u
najveće teškoće kad se prevodi u odnos između kulture i
politike.(...) Ne o 'idejama' nego o jednoj 'ideji' govori knjiga
Romana Prodija, 'Ideja Europe', u izdanju 'Mulina', izdavačke kuće
koja godinama proizvodi kvalitetnu kulturu i intelektualni je
laboratorij u kojemu je Prodi odrastao.(...)
Gorko se smiješimo čitajući kako Europa, prema Prodiju, svršetak
stoljeća dočekuje pošto je riješila svoje najveće probleme,
'ratove između država i klasne sukobe unutar pojedinih društava'.
Ostavljajući po strani klasne sukobe, o čemu bi se također moglo
nešto kazati, svi znamo kako je završila iluzija da je 'nakon
stoljeća ratova... pacifikacija Staroga Kontinenta potpuno
ostvareni cilj'. No podsjetimo da se ono što je tragično neaktualno
u optimizmu toga zaključnog računa jednog razdoblja ne može
pripisati autoru, rat na Kosovu izbio je u vremenu između pisanja
knjige i njezina tiskanja (premda su pretpostavke već postojale),
jer je stvarnost ta koja se odbija pokoriti njegovim (našim)
željama.
Glede načela valja se složiti s Prodijem: mir među državama i
mogućnost za sve, pojedince i zajednice, da uživaju u pravima na
slobodu, temeljni su uvjeti za postojanje same Europe.
Kako bi odredio svoju ideju Europe, Prodi kreće od jednog stvarnog
podatka i projicira ga na širi idealni obzor. Stvaran podatak je
euro. Prodi se stalno vraća na važnost postignutog monetarnog
jedinstva, govoreći o pravom 'dobu eura', s početkom od 1. siječnja
1999.(...)
No vratimo se velikim načelima. Ona se mogu sintetički sabrati u
jednoj definiciji: Europa je kršćanstvo. I tu prvi put u povijesti
ideje Europe jedan niz imena papa, kardinala i teologa zamjenjuje
Voltaireovo ime. Naravno, Prodijev europeizam iz tradicije koju
izabire ne uzima romantičarske i reakcionarne prethodnike. Ovdje
smo pred knjigom prožetom vjerom u tehničke inovacije i kulturalni
i civilizacijski napredak.(...) Pojam 'kršćanstvo', s druge
strane, sigurno nije jednoznačan u vremenu i prostoru. U balkanskom
svijetu, gdje je 'etničko čišćenje' suprotstavilo kršćane i
muslimane, ta se riječ ne može olako rabiti. Nećemo podsjećati na
izrazito kršćanske zanose hrvatskih ustaša, o čemu je nedavno jedna
knjiga Marca Aurelia Rivellija ('Nadbiskup genocida' izdanja Kaos,
1998.) dala uznemirujuće dokumente i slike.
Prodijevo kršćanstvo je tolerantno i otvoreno dijalogu, koliko
gorljivo i borbeno. Njegova knjiga poziva na 'ponovno buđenje
kršćanske duše Europe'. U mjeri u kojoj to znači poziv na čuvanje
europske kulturalne baštine prožete kršćanstvom, ne može ga se ne
potpisati. No prvenstveno se mora potpisati svečana izjava koja
zaključuje sjećanje na nacističko uništavanje Židova: 'Neće biti
Europe ako riječi 'etničko čišćenje', nacionalizam, rasna
superironost, antisemitizam, ponovno budu izgovarane i
izgovorljive riječi'. Onaj tko je napisao tu rečenicu na
raspolaganju danas ima nešto više sredstava kako to ne bi ostala
samo lijepa fraza. Uspon Romana Prodija na najviši položaj europske
gradnje pozitivna je činjenica koja se dogodila istodobno s onima,
strašno negativnima, 'etničkog čišćenja' i rata. To je razlog više
da se razmisli nad stranicama knjige, ali i da se prijeđe s govora iz
knjige na probleme sadašnjice", piše Adriano Prosperi.