FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

FR-LE MONDE 14.7.RAZGOVOR S RICHARDOM

FR-US-YU-vojska-Obrana-Organizacije/savezi-Vlada-Oružani sukobi FR-LE MONDE 14.7.RAZGOVOR S RICHARDOM FRANCUSKALE MONDE14. VII. 1999.'Uvođenje mjerila za usklađivanje moglo bi biti djelotvorno za zajedničku europsku obranu'Jacques Isnard razgovarao je s francuskim ministrom obrane Alainom Richardom koji se zauzima za stvaranje europske obrane. Iz razgovora izdvajamo: " - Čini se da je NATO sam sebe ovlastio za djelovanje na Kosovu. Nije li UN tek uzeo na znanje odluke donesene drugdje?= NATO nije apstrakcija sa samostalnom osobnosti. Riječ je o savezu čije političke odluke moraju jednoglasno potvrditi sve zemlje članice. NATO nije politički čimbenik iznad države, za razliku od Europske unije. U krizi na Kosovu, Savez je bio zadužen za provedbu vojnih operacija, tj. za najvidljiviju fazu procesa. Bila je to razborita odluka država koje ga čine, među kojima i naše države. Ta se odluka može napadati. No ako se htjelo oružjem obuzdati nasilje koje je bješnjelo, onda svi znamo da je to bila jedina mogućnost za zajedničko djelovanje. Zahvaljujući volji Europljana, ubuduće ćemo imati mogućnost izbora. Kad je riječ o UN-u, i on je savez država koje korisno mogu odlučivati samo ako se dogovore. Želimo li
FRANCUSKA LE MONDE 14. VII. 1999. 'Uvođenje mjerila za usklađivanje moglo bi biti djelotvorno za zajedničku europsku obranu' Jacques Isnard razgovarao je s francuskim ministrom obrane Alainom Richardom koji se zauzima za stvaranje europske obrane. Iz razgovora izdvajamo: " - Čini se da je NATO sam sebe ovlastio za djelovanje na Kosovu. Nije li UN tek uzeo na znanje odluke donesene drugdje? = NATO nije apstrakcija sa samostalnom osobnosti. Riječ je o savezu čije političke odluke moraju jednoglasno potvrditi sve zemlje članice. NATO nije politički čimbenik iznad države, za razliku od Europske unije. U krizi na Kosovu, Savez je bio zadužen za provedbu vojnih operacija, tj. za najvidljiviju fazu procesa. Bila je to razborita odluka država koje ga čine, među kojima i naše države. Ta se odluka može napadati. No ako se htjelo oružjem obuzdati nasilje koje je bješnjelo, onda svi znamo da je to bila jedina mogućnost za zajedničko djelovanje. Zahvaljujući volji Europljana, ubuduće ćemo imati mogućnost izbora. Kad je riječ o UN-u, i on je savez država koje korisno mogu odlučivati samo ako se dogovore. Želimo li da on bude djelotvoran - a to je najveća želja Francuske - treba obaviti težak posao na približavanju jako različitih vlada. On je obavljen, uz velik francuski i europski prinos tijekom vojne operacije i oslanjajući se na nju. - Jesmo li pribivali prvoj primjeni NATO-ove nove strategijske zamisli: Savez rješava krize u Europi koje zahtijevaju globalni pristup sigurnosti, uključujući pravo humanitarnog upletanja? = Nova je strategijska zamisao prihvaćena 25. travnja. Ona, dakle, nije bila odlučujuća u djelovanju Saveza na Kosovu koje je organizirano već u jesen 1998. Ta nova zamisao govori da je NATO spreman, od slučaja do slučaja i u skladu s vlastitim propisima, podupirati operacije za očuvanje mira i druge operacije koje se vode pod pokroviteljstvom Vijeća sigurnosti UN-a ili OESS-a. To je učinjeno na Kosovu, ali i u Bosni prije toga. Strategijska zamisao u stvari vodi računa o geopolitičkim promjenama, a ne znači prekid u tom smislu. Samo bi promjena Washingtonskog ugovora iz 1949. koji se otad nije mijenjao, omogućila prekid. No nitko na to ne pomišlja. - Koje bi konkretne mjere Francuska mogla poduzeti kako bi se u stvarnosti više očitovala samostalnost europske obrane? = U stvaranju europske obrane mi smo već premašili fazu simbola. Ja želim djelovati kao pragmatičan graditelj. Trenutno radimo na tome da Unija dobije potrebna sredstva i mogućnosti za svladavanje kriza. To nije samo francuska zadaća; jasno ju je potvrdilo Europsko vijeće u Koelnu 4. lipnja. Ta samostalnost treba omogućiti Europljanima da djeluju izvan NATO-a ako se on ne želi pridružiti nekoj operaciji. U tu svrhu, EU mora imati mogućnosti za istraživanje, obavješćivanje, planiranje i upravljanje snagama i, svakako, potrebne vojne snage koje bi davale članice, a uvježbavale bi se za zajedničko djelovanje. Europsko je vijeće iz Koelna potvrdilo izvješće koje potanko izlaže te potrebe i mogućnosti da ih se zadovolji. Ono, naime, predviđa stalno tijelo u Bruxellesu pod njegovim ovlastima, 'politički odbor za sigurnost' koji čine ovlašteni zastupnici na političko-vojnom području, kao i vojni odbor i europski stožer. Visoki predstavnik g. Solana, koji je imenovan, i postrojba za planiranje, predviđanje i brzo djelovanje počet će djelovati koncem godine. Druge se potrebne odluke trebaju brzo donijeti. Primjećujem da su doista nove zamisli koje su Francuska i Velika Britanija predložile u Saint-Malou u prosincu 1998., bile proširene, a preuzela su ih petnaestorica u lipnju u Koelnu: zadržimo tu dinamiku, ali se nemojmo ograničiti vremenskim planom koji previše obvezuje. Započeli smo dugotrajan rad, poput onoga koji je prethodio uvođenju eura. - Je li moguće uvesti mjerila za usklađivanje Europljana na području obrane: udio domaćeg proizvoda namijenjen vojsci, usmjeravanje zajmova za istraživanje i razvitak, nabava opreme, mogućnosti raspoređivanja snaga, brojno stanje i profesionalizacija? = Približavanje politika obrane zemalja Europske unije bit će potrebno za dosljedno djelovanje. Odobravam zamisao o uvođenju mjerila za usklađivanje zajedničke obrane koja europske države može djelotvorno potaknuti da zadrže ili s vremenom dostignu dostojnu razinu obrambenih mogućnosti. Napose tehnoloških koje će biti prilagođene našim potrebama. U izgradnji monetarne unije vidjeli smo da je takav postupak bio vrlo važan, od početka 'podupirući' političku volju. No među mjerilima koja bi se zajednički mogla prihvatiti, preporučio bih također mjerila za operativne mogućnosti: broj postrojba koje se mogu rasporediti za dva mjeseca, broj zrakoplova koji mogu danonoćno napadati itd. To bi pokazalo odlučnost pojedinih zemalja da Uniji donesu snage koje će moći djelovati u sukobima u kojima je doveden u pitanje zajednički ugled. - Što ćete učiniti da se isprave slabosti francuskog vojnog sustava u sklopu 'Savezničke snage'? = Pretjerano je govoriti o 'slabostima'. Konferencija održana 21. lipnja, koja je bila prva faza u zajedničkom razmišljanju što sam ga htio organizirati čim završe zračni udari, pokazala je, naprotiv, da je Francuska upotrijebila dobru opremu, raznoliku i prilagođenu zadacima koji su nam bili povjereni. Ona se oslanjala na motivirane i dobro pripremljene vojnike koji su svoje zadaće ispunjavali djelotvorno i srčano, na čemu im čestitam. Jako me zanima kako će se dalje razvijati javna rasprava o djelovanju naših snaga, napose kada stignu rezultati istraživanja i prijedlozi koji neće biti rušilački. Kako god bilo, nameću se zaključci: Francuska kao prvi platiša poreza u Europi ostvarila je 12 posto svih zadaća i 20 posto zračnog obavješćivanja. Nakon Zaljevskoga rata napredovali smo na područjima kao što je obavješćivanje i točno gađanje. Istina je da su dotacije nedovoljne za neke vrste opreme i da možda postoje potrebe koje još nisu ušle u program nabave. - Čini li Vam se da se može svladati kvalitativni i kvantitativni raskorak između Amerikanaca i Europljana na području vojne tehnologije? = Danas Europa čini tek četvrtinu napora SAD-a kada je riječ o istraživanju i razvitku, od čega najveći dio osiguravaju Velika Britanija i Francuska. Kada bi svi europski partneri izdvajali za inovacije iste iznose kao te dvije zemlje, dostigli bismo polovicu američkog proračuna na tom polju. Ova brza računica omogućuje nam da istodobno sagledamo veliku razliku koja postoji ponajprije u našoj zajedničkoj težnji prema boljoj ravnoteži među državama i stvarne mogućnosti da se postupno svlada taj tehnološki jaz, pod uvjetom da svi sudjeluju u naporima i da svi žele raditi zajedno. S druge strane, trebamo zajedno odabrati pravu opremu. To je zadaća koju smatram jako važnom. Dogovaranje s europskim partnerima čini mi se presudnim."

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙