FR-VOJSKA-Politika FR 13. VII. LIBERATION VOJSKA FRANCUSKALIBERATION13. VII. 1999.Vojska izložena opasnosti uvjeravanja"Kakvoća odnosa koju vojska održava s građanima i državom tema je vječnih pitanja. Nestanak sovjetske prijetnje,
ukidanje obveznog služenja vojnog roka i stalno smanjivanje proračunskih sredstava namijenjenih obrani (danas je to stabilizirano) brojne časnike navodi da se zapitaju koje je njihovo mjesto u društvu. A pripadnici vojske izuzetno su osjetljivi na to što o njima misle civili, dok su, naprotiv, civili relativno nezainteresirani kad je riječ o tome kako diše vojska.Suočena s takvom situacijom i bojaznima koje zbog toga mogu nastati, vojska uglavnom ima dvije mogućnosti.Prva je mogućnost nametanje svojega stajališta. Država i narod nemaju pravo okretati glavu od svoje vojske i njezinih pripadnika. Ako danas živimo u miru, to je zato što je vojska uspješno obavila svoj zadatak, a to je smanjivanje mogućnosti pojave novoga rata na francuskome teritoriju. Prema tome, uspješno obavljanje toga zadatka ne smije izazvati napuštanje onih koji su ga ostvarili, nego bismo im trebali biti zahvalni. Ako nacija toga nije svjesna,
FRANCUSKA
LIBERATION
13. VII. 1999.
Vojska izložena opasnosti uvjeravanja
"Kakvoća odnosa koju vojska održava s građanima i državom tema je
vječnih pitanja. Nestanak sovjetske prijetnje, ukidanje obveznog
služenja vojnog roka i stalno smanjivanje proračunskih sredstava
namijenjenih obrani (danas je to stabilizirano) brojne časnike
navodi da se zapitaju koje je njihovo mjesto u društvu. A pripadnici
vojske izuzetno su osjetljivi na to što o njima misle civili, dok
su, naprotiv, civili relativno nezainteresirani kad je riječ o tome
kako diše vojska.
Suočena s takvom situacijom i bojaznima koje zbog toga mogu
nastati, vojska uglavnom ima dvije mogućnosti.
Prva je mogućnost nametanje svojega stajališta. Država i narod
nemaju pravo okretati glavu od svoje vojske i njezinih pripadnika.
Ako danas živimo u miru, to je zato što je vojska uspješno obavila
svoj zadatak, a to je smanjivanje mogućnosti pojave novoga rata na
francuskome teritoriju. Prema tome, uspješno obavljanje toga
zadatka ne smije izazvati napuštanje onih koji su ga ostvarili,
nego bismo im trebali biti zahvalni. Ako nacija toga nije svjesna,
treba je na to podsjetiti.
Neki časnici drže da samo vojska utjelovljuje vrijednosti koje su
civili već odavno napustili. Civil je počeo svašta dopuštati,
postao je beskrupulozan, profiter i sebičan. Ukratko, društvo i ne
zaslužuje takvu dobru vojsku kakvu ima. Takva vrsta osjećaja
djeluje kao kiselina na vezu između vojske i nacije. I pridonijeli
su još većem izoliranju vojske od civila, i to snažnije od
antimilitarističke promidžbe.
U onih koji su najčešće zazivali obrambeni duh, postojala je snažna
tendencija da ga jednoznačno shvaćaju. Rado su se pitali što bi to
sve trebala učiniti nacija da se približi vojničkome duhu, a mnogo
manje što bi se sve trebalo učiniti u obrnutome smjeru. Na sreću,
novi naraštaj časnika koji je stupio u vojsku shvatio je da vojska
nije iznad nacije, nego u toj naciji, ali i da one nisu jednake.
Vojska je sredstvo, a nacija je svrha i smisao.
Takvo stajalište, prikladnije i djelotvornije, sve je češće među
časnicima, a sada i većina njih tako razmišlja. Sastoji se u tome da
se na društvo ne gleda tako da se razmišlja kakvo bi ono trebalo
biti, nego kakvo ono jest, a to opet ne znači da treba odustajati od
toga da se promijeni na bolje. Časnici moraju odustati od ideje
savršene Francuske, kakva nikada nije postojala, i bolje shvatiti
suvremenu Francusku.
Realizam vodi do shvaćanja da se danas više ne mogu postavljati
zahtjevi, nego da najprije treba uvjeravati. Zato se obično kaže da
će mudar i pedagoški diskurs o obrani većina sugrađana dobro
prihvatiti i razumjeti.
Političko i sociološko okruženje te situacija u državi i na
međunarodnoj razini vojsku vode prema napuštanju kulture nametanja
i prema kulturi uvjeravanja. A ukidanje obveznog služenja vojnog
roka olakšalo joj je taj zadatak. Argument autoriteta više ne
djeluje automatski, sada se igra na privlačnost. Nekada se, kad je u
pitanju bilo preživljavanje države, o obrani nije raspravljalo.
Danas je sve postalo tema za raspravu, pa i vojska svakodnevno mora
opravdavati način trošenja sredstava koja joj daje država. Zato
vojska mora dovršiti psihološku revoluciju u kojoj se već dugo
nalazi.
Ukidanje obveznoga služenja vojnog roka dokrajčilo je i posljednji
izvor antimilitarizma. Jer to služenje doživljavalo se kao
nepotrebna i zastarjela prisila. Umjesto da bude veza između vojske
i države, obvezni vojni rok postao je kočnicom za normalizirano
stanje između mladih i vojske. Većina časnika protivila se ukidanju
obveznoga vojnog roka. Tu je odluku donijela politička vlast.
Političari su je proveli, jednako kao i golemu unutarnju
reorganizaciju vojske, a da pri tome nisu izazvani vanjski
potresi.
Časnici su svjesni da je najveća opasnost u sve većoj ravnodušnosti
prema vojsci, više nego u novoj pojavi antimilitarizma koji danas
kao da više i ne postoji. Jer dobro se vidi kakav bi se tu začarani
krug mogao stvoriti: vojska koja sve manje predstavlja društvo
trebala bi novačiti među sve manjim brojem mladih i postala bi još
manje reprezenatativni uzorak društva. Nova granica nastaje unutar
same države, a ta je granica civilno društvo.
Pravi će cilj biti postignut onoga dana kad se ne bude govorilo više
o vezi između vojske i nacije nego što se govori o vezi između
obrazovanja i nacije, policije i nacije i pravosuđa i nacije.
(...)
Jasno, može se reći da nema francuskih Arapa među generalima. Ali
nema ih ni među direktorima najvećih tvrtki, među rektorima
sveučilišta, ni među financijskim inspektorima. Stanje je žaljenja
vrijedno, ali se ne javlja samo u vojsci. A velika većina mladih
odbija svijet i društvo koji se temelje na divljoj konkurenciji,
zakonu džungle, nepostojanju pravila, bratstva i ljudske topline.
To odbijanje svijeta bez ljudske topline vojsku čini izuzetno
privlačnom. Jer, zaista nema mnogo zanimanja koja tako dobro mogu
pomiriti izvršavanje svojih dužnosti i poštovanje ostalih, gdje
želja za postizanjem uspjeha ne znači nužno i gaženje svojega
susjeda. Kopnena vojska, koja je uspješno temeljila svoje
novačenje odličnom tehničkom opremljenošću ima i, što se tiče
njegovanja tijela i međuljudskih odnosa, odličan element za
promidžbu. U interesu vojske jest da se osloni na svoje
vrijednosti, a ne na svoje mitove, da časnike ne predstavlja kao
ljude koji se smatraju junacima, nego kao ljude koji obavljaju
svoje dužnosti i koji žive u otvorenoj profesionalnoj sredini, u
kojoj je najvažnije poštovanje drugih ljudi. U sredini koja zna
kako da ostane humana u svijetu koji je sve manje takav. (...)
Većina časnika spremna je za ulazak u XXI. stoljeće. Ne namećimo im
više pravila iz XIX. stojeća", piše Pascal Boniface, direktor
Instituta za međunarodne i strateške odnose.