ES-GOSPODARSTVO-Politika ES 6. VII. EL MUNDO: TREĆI PUT ŠPANJOLSKAEL MUNDO6. VII. 1999.Treći put: reforma države blagostanjaRafael Pampillon, profesor Instituta za tvrtke i političku ekonomiju na sveučilištu San Pablo-CEU piše o
gospodarskoj situaciji u Europskoj uniji. U članku, između ostaloga, stoji:"Sve do sada anglosaksonski gospodarski model i europski socijalni model (socijalni model tržišnoga gospodarstva) smatrani su antagonizmima. Pretpostavlja se da europski model podrazumijeva dobre životne uvjete, visoke poreze, razvijene sustave socijalne zaštite, ali i nefleksibilna tržišta radne snage, nizak gospodarski rast i visoku nezaposlenost. Anglosaksonski model obično znači mimimalno upletanje države u gospodarstvo, niske poreze, nisku nezaposlenost i velike razlike u primanjima. Drugim riječima, takvo postavljanje stvari znači da sigurnosti ne može biti uz dinamičnost, a fleksibilnost je neprijatelj društvene pravde.U anglosaksonskim državama uspjeli su, vrlo naglo, postići stvaranje fleksibilnijeg gospodarstva i pogodnoga poslovnog okruženja osamdesetih godina ovoga stoljeća, za vrijeme vlada
ŠPANJOLSKA
EL MUNDO
6. VII. 1999.
Treći put: reforma države blagostanja
Rafael Pampillon, profesor Instituta za tvrtke i političku
ekonomiju na sveučilištu San Pablo-CEU piše o gospodarskoj
situaciji u Europskoj uniji. U članku, između ostaloga, stoji:
"Sve do sada anglosaksonski gospodarski model i europski socijalni
model (socijalni model tržišnoga gospodarstva) smatrani su
antagonizmima. Pretpostavlja se da europski model podrazumijeva
dobre životne uvjete, visoke poreze, razvijene sustave socijalne
zaštite, ali i nefleksibilna tržišta radne snage, nizak
gospodarski rast i visoku nezaposlenost. Anglosaksonski model
obično znači mimimalno upletanje države u gospodarstvo, niske
poreze, nisku nezaposlenost i velike razlike u primanjima. Drugim
riječima, takvo postavljanje stvari znači da sigurnosti ne može
biti uz dinamičnost, a fleksibilnost je neprijatelj društvene
pravde.
U anglosaksonskim državama uspjeli su, vrlo naglo, postići
stvaranje fleksibilnijeg gospodarstva i pogodnoga poslovnog
okruženja osamdesetih godina ovoga stoljeća, za vrijeme vlada
Ronalda Reagana i Margaret Thatcher. Dobar dio gospodarskih
promjena koje su se tada dogodile bile su neizbježne. Sindikati su
se morali reformirati, a subvencije tvrtkama morale su se drastično
smanjiti. Vodstva kompanija shvatila su da svojim tvrtkama moraju
upravljati djelotvorno. No, prema riječima Petera Mandelsona, u
tom je procesu zaboravljeno na socijalnu koheziju i nije uzeta u
obzir činjenica da su nužna tri elementa za veću fleksibilnost:
osobe koje se mogu obrazovati u okolini koja se stalno mijenja,
minimalna razina životnog standarda i suvremena država blagostanja
koja će zadovoljiti sve potrebe sadašnjega svijeta.
Zbog iskustva iz vremena Margaret Thatcher, pristaše europskoga
modela odbijaju prihvatiti koncept fleksibilnosti zato što se boje
zamisli o stvaranju slobodnoga tržišta koje je zastupala desnica
osamdesetih godina. Boje se da će Europa bez ikakvih izmjena
preslikati američki sustav. A riječ je o državi velikih mogućnosti,
s malim brojem nezaposlenih (4,2 posto aktivnoga stanovništva),
ali i s mnogo kriminala, s nezaustavljivim gospodarskim rastom, ali
i sa sve brojnijom manjinom koja se suočava s teškom stvarnošću
društvene marginalizacije.
Rješenje problema mogao bi donijeti treći put. Drugim riječima,
fleksibilnost praćena visokim profesionalnim kvalifikacijama i
visokom razinom akademskog obrazovanja, sporazumima s tvrtkama
kako bi se povećala ulaganja u istraživačke programe,
imaginativnom državom blagostanja koja će mlade uvoditi na tržište
radne snage, s dugogodišnjim umirovljenicima, poticanjem
gospodarske aktivnosti s ciljem ubiranja veće količine novca od
poreza i minimalnim radnim uvjetima na radnom mjestu. I, na kraju,
fleksibilnost bi trebala biti praćena mogućnostima za trgovanje i
širenje na međunarodnoj razini, što već nudi europsko zajedničko
tržište i njegova valuta euro.
Pristaše trećega puta svjesni su da nove tehnologije donose pravu
promjenu gospodarskih okvira i da to određuje novi model koji će se
temeljiti na informacijama. Unatoč tome, institucionalno i
društveno okruženje naslijeđeno iz prošlosti ne prilagođava se
uvijek novim tehnologijama, što otežava razvoj mnogih mogućih
načina primjene tih novih tehnologija. Koje su opasnosti od te nove
tehnološke revolucije? Ponajprije, otpor promjenama koje bi
dolazile od samih radnika, osobito kad je riječ o promjenama u
radnom procesu. U tom smislu, svi smo svjesni da promjene navika
nisu lak zadatak, osobito u Europi, gdje su vlade sklone
zadržavanju sadašnjih politika zapošljavanja unatoč
strukturalnoj nezaposlenosti koju na taj način stvaraju, zbog
svoje nefleksibilnosti.
Neki tvrde da će promjene na tehnološkom polju izazvati gašenje
radnih mjesta zbog povećanja produktivnosti. No, ta je hipoteza
pogrešna, jer to je već dokazalo iskustvo u sličnim situacijama u
povijesti. Pravi je problem povećanje nejednakosti primanja koje
nastaje u tim promjenama, a može se kompenzirati samo pravim
obrazovanjem radne snage. Tehnološke promjene koje se temelje na
osposobljenosti radne snage vjerojatno su glavni razlog za tako
velike razlike među primanjima u SAD-u, gdje su mnogo veći prihodi
osoba sa završenim fakultetom i onih koji znaju primijeniti
informatičku tehnologiju.
Prema tome, jedna od posljedica ovoga procesa jest to da će
najkvalificiranije osobe sve više zarađivati, a one manje
kvalificirane stalno će biti na rubu nezaposlenosti ili će imati
vrlo niska primanja. Europski odgovor na ovaj problem uvijek je bio
pokušaj odupiranja tržišnim silama: uspostavljanje miminalne
plaće, ograničavanje otpuštanja te podupiranje sindikalne
aktivnosti kojom se postižu više plaće i otpor svojevoljnom
otpuštanju s posla.
Osim toga, postoje i neke nedjelotvorne odredbe poput
ograničavanja zapošljavanja radnika u novim tvrtkama, a tu je i
preveliki birokratski aparat, visoki javni troškovi i strogi radni
uvjeti koji dosta pojačavaju problem nezaposlenosti.
Prema tome, kako bi se Europska unija mogla suočiti s tehnološkim
izazovima i konkurencijom u socijalnome modelu, ona mora
napredovati, mijenjati se i modernizirati. (...)
Sigurno je da će uvijek biti otpora među onima koji strahuju za
svoja radna mjesta i povlastice. Ali politički vođe ne mogu si
priuštiti luksuz upotrebe tih ljudi kao izgovora za nedjelovanje
ili za davanje subvencija takvome gospodarstvu. Nijedan mehanizam
socijalnog reguliranja ne može očuvati radna mjesta ako
gospodarstvo u cjelini postane slabo konkurentno. Političari
moraju biti iskreni prema svojih biračima kad se govori o nužnosti
provođenja reforma, koliko god to bilo teško u kratkome roku.
Danas u Europskoj uniji ima 18 milijuna nezaposlenih. Smanjivanje
broja nezaposlenih najveći je izazov pred europskim državama i mora
biti njihov prioritet. To je pitanje najvažnije za uspjeh monetarne
unije. Vjerojatno je da politika koja se bude provodila s ciljem
stvaranja novih radnih mjesta neće biti jednaka u svim europskim
državama, ali svi priznaju da su obrazovanje i profesionalno
usavršavanje temelj napretka u budućnosti i da sustavi socijalne
zaštite, stvoreni u prvoj polovici XX. stoljeća, mogu sputavati
stvaranje novih radnih mjesta.
Promjena profesionalnog profila radne snage može se izvesti samo
velikim ulaganjima u obrazovne i odgojne strukture. Obrazovanje je
ulaganje koje pridonosi općim temeljima znanja nekoga društva, to
je 'ulaganje u društvenu infrastrukturu'. Istodobno, vrlo je važno
uspostavljanje tijesne veze između obrazovanja i tržišta radne
snage kako bi se odredile potrebe toga tržišta.
Europa mora promijeniti svoju državu blagostanja, temeljeći svoje
subvencije na stvaranju dobrih prigoda u cjelini, kao što to
pokušavaju, npr. vlade Nizozemske, Švedske i Danske. A to znači da
vrijeme provedeno bez posla treba pretvoriti u vrijeme za stjecanje
novih kvalifikacija. (...) Unatoč tome, rješenje problema,
općenito govoreći, vrlo se jasno vidi: treba poboljšati razinu
obrazovanja, omogućiti poslovno usavršavanje i reformirati
porezni sustav, kako bi se time poticalo stvaranje novih radnih
mjesta i poduzetništvo. Drugim riječima, treba staviti više
naglaska na konkurentnost, jer to je ključ za stvaranje novih
radnih mjesta".